AndroidHealthClinic

Stelling, borst train je beter met Dumbbells. Barbells zijn voor Powerlifters.

Peiling Peiling Borst train je beter met Dumbbells dan met een Barbell.

• Totaal stemmers
    107
Volledig niet mee eens

Je borstspieren werken namelijk niet in een 'vrije bewegingsbaan', dat zijn die kleine k*tspiertjes in je schouders die dat doen en die beperken je alleen maar in je borsttraining

Eens met de stelling. Een barbell verbindt immers het linker en rechter gewicht met elkaar en houdt ze bijelkaar. Met dumbbells moet je de gewichten zelf met je borstspieren bijelkaar houden, anders zouden ze opzij vallen. Bankdrukken met een barbell kan je theoretisch doen door alleen je triceps te gebruiken, bij dumbbell drukken heb je per definitie je borst nodig om de boel bijelkaar te houden. Het is ook niet voor niets dat het totaalgewicht van de twee dumbbells altijd een stuk lager ligt dan het gewicht van de barbell. Dat verschil wordt verklaard door dit principe.

Juist, en juist dat is de beperkende factor bij dumbbell presses

Als je het daarom doet kan je beter flyes of crossovers ofzo gaan doen

alleen al het feit dat ik door dumbbell press spierpijn in mijn borst krijg en bij barbell press niet maakt dat ik het eens ben met de stelling.

en waarom hebben de meeste power lifters zo'n kleine borst dan?

maar zoals 3xl wel zegt ligt het aan de vorm.

ellebogen verder naar buiten is meer borst en minder triceps.
small grip ellebogen naar buiten vergroot de rom voor de borst.

maar een echte powerlift bench is nauwelijks borst werk

Interessante punten, maar toch blijf ik van mening dat het echt zo is dat je de borst meer aanspreekt met dumbbell press dan met BB press

Zolang je bovenarmen dezelfde bewegingsbaan volgen maakt het voor je borst niet uit of je een dumbbell of een barbell gebruikt. De verbinding tussen bovenarm en romp is namenlijk de borstspier

Dat je met dumbbell meer de borst voelt heeft te maken met het feit dat je bij bankdrukken waarschijnlijke een iest andere beweging kiest. Je lichaam heeft namenlijk de neiging om een zo voordelig mogenlijke (lees optimale) manier te kiezen waarbij alle spiergroepen die aan een beweging delnemen optimaal benut worden

Even een gedachte experiment: als je de borstspier met een verdovende stof zou injecteren, waardoor deze tijdelijk verlamd raakt, zou je in principe nog steeds de barbell omhoog kunnen duwen, omdat het kracht zetten van de triceps alleen al genoeg is om dit te bewerkstelligen.

waarom je borst verdoven, neem een stang met een licht gewicht (desnoods een lege stang) en probeer dan zonder grip te verliezen je handen uiteen te duwen (armextensie en dus triceps) Kijk of de stang van je borst komt

Laatst bewerkt:
waarom je borst verdoven, neem een stang met een licht gewicht (desnoods een lege stang) en probeer dan zonder grip te verliezen je handen uiteen te duwen (armextensie en dus triceps) Kijk of de stang van je borst komt

Kan je dat uitleggen?

Zolang je bovenarmen dezelfde bewegingsbaan volgen maakt het voor je borst niet uit of je een dumbbell of een barbell gebruikt. De verbinding tussen bovenarm en romp is namenlijk de borstspier

Dat je met dumbbell meer de borst voelt heeft te maken met het feit dat je bij bankdrukken waarschijnlijke een iest andere beweging kiest. Je lichaam heeft namenlijk de neiging om een zo voordelig mogenlijke (lees optimale) manier te kiezen waarbij alle spiergroepen die aan een beweging delnemen optimaal benut worden

Hmm, vind ik toch vreemd, zou net zo goed voor het omgekeerde kunnen pleiten in mijn ogen.

100% eens Zelda.

Ik verzuur met barbell presses ook meer in m'n schouders en triceps. Bij dumbbell presses voel ik mijn borst echt branden.

Lees mijn beweging verhaal boven eens.

Wat jullie aan het doen zij n is appels met peren verglijken, allebei fruit maar toch anders van smaak.

Je neemt een oefening zoals barbellpress die je zelf op een bepaalde manier doet (hoek armen tov romp, positie op de bank, enz) en wil die gaan verglijken met en oefening als dumbbellpress die meestal op een ander manier gedaan word omdat minder gewicht en vaak een minder losse vorm wordt gebruikt.

Ja, dan voel je de spieren anders. Maar dat wil nog niet zeggen dat de 1 voor BB'rs en de ander voor PL'rs is

Laat ik het zo zeggen: misschien zijn de oefeningen bij een perfecte uitvoering gelijk, maar met dumbbell presses voorkom je dat de borst wordt onderbelast, omdat hij wel mee moet.

Je zegt dat het omhoogbrengen van de stang tricepwerk is en dat de borst volgt.
Belangrijkste taak van de triceps is het strekken van de arm

Pak een stang zoals bij bankdrukken en leg deze op je borst en probeer dan je armen te strekken (wat in feite betekent dat je in deze positie je handen uiteen brengt) Kijk of de stang van je borst komt

Laat ik het zo zeggen: misschien zijn de oefeningen bij een perfecte uitvoering gelijk, maar met dumbbell presses voorkom je dat de borst wordt onderbelast, omdat hij wel mee moet.

Als je bij dumbbell presses de armen net zo houd als bij barbell presses moet de borst net zoveel mee als bij barbell presses.

En ik ken genoeg BB'trs die bij zware dumbbell presses de ellebogen naar binnen brengen om op die manier meer kracht te kunnen zetten.

Je zegt dat het omhoogbrengen van de stang tricepwerk is en dat de borst volgt.
Belangrijkste taak van de triceps is het strekken van de ar

Pak een stang zoals bij bankdrukken en leg deze op je borst en probeer dan je armen te strekken (wat in feite betekent dat je in deze positie je handen uiteen brengt) Kijk of de stang van je borst komt

Ja, volgens mij komt die stang dan toch gewoon omhoog? Of begrijp ik je verkeerd?

Ja, volgens mij komt die stang dan toch gewoon omhoog? Of begrijp ik je verkeerd?

Heb je het geprobeerdt?
Strekken van je arm heeft namenlijk niets te maken met de beweging thv je schouder.

Pas als je de borst aan gaat spannen komt er beweging in.

(net geprobeert met een bezemsteel)

Je lichaam zal bij DB én BB drukken de optimale stand proberen te vinden, maar je hebt gelijk dat je natuurlijk meer bewegingsvrijheid hebt met dumbbells. Toch kan je met dumbbells minder gewicht omhoog drukken, dus het feit dat je een optimaler positie gebruikt compenseert niet de zijwaartse kracht waar de borst mee wordt opgezadeld.

Heb je het geprobeerdt?
Strekken van je arm heeft namenlijk niets te maken met de beweging thv je schouder.

Pas als je de borst aan gaat spannen komt er beweging in.

(net geprobeert met een bezemsteel)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit tekeningetje laat zien dat je je armen kan strekken om de bar omhoog te krijgen. Met dumbbells gaat dat niet omdat ze niet door de stang bijelkaar worden gehouden, dan zullen je armen eerder opzij bewegen. Nu worden ze omhoog gedwongen omdat de handen niet uit elkaar kunnen bewegen.

Niet eens! Met barbell kun je je borstspieren veel meer belasten, omdat je gewoon zwaarder kunt gaan. Met dumbbells kun je alleen meer variëren en daarom lijkt het misschien dat het beter is. Tevens kun je met dumbbells nooit zo wijd drukken als met een barbell en betrek je dus veel meer je ondersteunende spieren bij de beweging.

• Topic Starter Topic Starter
Barbell voelt goed bij mij in me borst. Voel altijd m'n borst+triceps bij benchen.

Niet eens! Met barbell kun je je borstspieren veel meer belasten, omdat je gewoon zwaarder kunt gaan. Met dumbbells kun je alleen meer variëren en daarom lijkt het misschien dat het beter is. Tevens kun je met dumbbells nooit zo wijd drukken als met een barbell en betrek je dus veel meer je ondersteunende spieren bij de beweging.

Bij een bredere greep, zijn idd de triceps minder actief. Alleen wordt bij een bredere greep de ROM veel kleiner.

Terug
Naar boven