AndroidHealthClinic

Stelling, borst train je beter met Dumbbells. Barbells zijn voor Powerlifters.

Peiling Peiling Borst train je beter met Dumbbells dan met een Barbell.

• Totaal stemmers
    107
Er zijn aardig wat mensen die hun borst hebben gescheurd met bankdrukken met een stang, dus je borstspieren worden wel degelijk gebruikt met barbell.

Als je het niet goed voelt in je borst dan kan dat aan je vorm liggen of aan het gewicht dat je gebruikt. Als je je houding maar een beetje aanpast kan een oefening al heel anders aanvoelen en als je te zwaar gaat kan je het gewicht niet echt goed controleren en je spieren voelen werken.

Ik voel me borst nog het meest gewerkt worden met pushups, die doe ik al 15 jaar ofzo. Voelt heel natuurlijk, en kan met een kleine aanpassing de nadruk wat meer op me borst leggen, triceps of schouders. Met dumbbell en barbell bankdrukken voel ik het bijna alleen in me armen en schouders, bij allebei minimaal in me borst. Het moet dus wel aan vorm liggen, en of je het goed gecontroleerd kan uitvoeren (de beweging kan voelen).

Gebruik het gewoon dus allemaal, vergeet namelijk niet dat barbell bankdrukken een massa bouwer is. Oefeningen als squats, deadlifts, bankdrukken, rows en military presses zijn niet te vervangen, het zijn de massa en kracht bouwers.

(Behalve smitmachines, vind die maar niets)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit tekeningetje laat zien dat je je armen kan strekken om de bar omhoog te krijgen.
Nee. Je zult het eerst moeten doen om het te snappen. Zoals jij het nu getekend hebt dan zal de borst meehelpen. Want als de bar omhoog gaat in deze tekening gaan je bovenarmen naar binnen (dus borst/schouders werk).
Net wat 3XL zegt. Leg idd een BB of een andere steel op je borst en probeer met je triceps een extensie te maken (net als bv. een kickback of whatever).
Dus eigenlijks kun je dan alleen je onderarm strekken en dat alleen zorgt er niet voor dat je BB omhoog komt.

maakt geen donder uit,gewoon hard trainen mugje!!

Ik gebruik alleen dumbbells, barbells en een dipstation voor borst en doe alleen press bewegingen. Machines en dus ook smith vind ik ruk en fly oefeningen ook, die voel ik alleen in mn biceps en schouders.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit tekeningetje laat zien dat je je armen kan strekken om de bar omhoog te krijgen. Met dumbbells gaat dat niet omdat ze niet door de stang bijelkaar worden gehouden, dan zullen je armen eerder opzij bewegen. Nu worden ze omhoog gedwongen omdat de handen niet uit elkaar kunnen bewegen.

Mooi, leik tekeningetje, maar biomechanisch klopt er geen bal van.

Vraag is dus nog steeds heb je het al gebrobeert??

Je kan namenlijk je armen niet niet strekken om de bar omhoog te krijgen als je borst niet mee doet. Maw je moet de borst aktiveren om beweging in de stang te krijgen en dat is en blijft een taak van de borst, niet van de triceps.

complexe bewegingen lopen van binnen naar buiten, niet van buiten naar binnen, net zo goed dat je bij squaten de heup niet kan rechten door de quadriceps te activeren.

BTW, als je stelt dat het strekken van de elleboog de beweging in de bovenarm veroorzaakt, dan zeg je dus dat de bovenarmeb tegen de zwaartekracht in door de onderarm omhoog getrokken wordt. Je hebt dan een anti zwaartekracht beweging gecreeerd waarbij de stang eigenlijk je armen omhoog tillen

Ik heb het idee dat je met dumbbells veel beter massa op kan bouwen en met een barbell beter kracht.

Met dummbells heb je een veel vrijere bewegingsbaan en ben je niet gebonden aan een geforceerde beweging met een barbell. Ook heb ik het idee dat ik met dummbells me beter kan concentreren op m'n borst en dat ze meer gebruikt worden.

Het voordeel van dumbbells is dat een grotere ROM voor je borstspieren mogelijk is. Je kunt immers de dumbbells bovenin elkaar aan laten tikken.

Eerder werd aangehaald (Zelda) dat je bij bankdrukken met stang in principe je borstspieren helemaal niet zou hoeven te gebruiken, je zou in principe alleen vanuit je triceps de stang omhoog kunnen brengen. Dat klopt. Maar dat geldt ook voor dumbbelldrukken! Als je tijdens dumbbelldrukken continue de dumbbells precies boven je schoudergewricht houdt is de kracht (het moment moment) dat je borstspieren moeten leveren gelijk aan nul. Het moment dat je borstspieren moeten leveren is namelijk gelijk aan: (gewicht van de dumbbells) X (horizontale afstand tussen dumbbell en schoudergewricht).

Al wegen die dumbbells 200 kg per stuk, als je de dumbbells precies boven je schoudergewricht houdt, is het moment nul. (2000 N*0 m = 0 Nm)

Als je zo dumbbelldrukt haal je dus alle kracht uit je triceps, je borstspieren moeten wel verkorten om de dumbbell precies boven het schoudergewricht te houden, maar dit kost zo goed als geen kracht.

Anders, namelijk...

met dumbbell kan je imo beter focussen op borst.

maar BP is een goede overall massa bouwer als je heel de boven/voorkant wilt aanpakken.

afhankelijk van de dominante spieren in je presspatronen en de uitvoering die gebruikt.

De borstspier zorgt natuurlijk altijd voor beweging bij horizontale drukbewegingen. Pectoralis major zorgt voor adductie van humerus en repressie van schoudergewricht. Dat is de beweging die je zoekt als je de pecs wilt aanspreken. Vanuit die optiek is de benchpress imo gewoon geen gezonde manier om je te focussen op het vergroten van je borstspier.
Het is natuurlijk onzin te denken dat je kunt pressen zonder je pecs. Je zou je arm wel kunnen strekken, maar je bovenarm zou dan naar buiten/achteren vallen.

afhankelijk van de dominante spieren in je presspatronen en de uitvoering die gebruikt.

De borstspier zorgt natuurlijk altijd voor beweging bij horizontale drukbewegingen. Pectoralis major zorgt voor adductie van humerus en repressie van schoudergewricht. Dat is de beweging die je zoekt als je de pecs wilt aanspreken. Vanuit die optiek is de benchpress imo gewoon geen gezonde manier om je te focussen op het vergroten van je borstspier.
Het is natuurlijk onzin te denken dat je kunt pressen zonder je pecs. Je zou je arm wel kunnen strekken, maar je bovenarm zou dan naar buiten/achteren vallen.

precies, je spreekt de adductie functie van je pecs niet aan en dat is zonde,

doe gewoon wat je leuk vind zou ik zeggen dat is het belangrijkste vind ik

Anders, uitvoering en variatie.

De laatste tijd veel op uitvoering gelet, de kleinste dingen maken voor mij het verschil of ik m'n borst heel goed voel, of amper... Zoals eerder gezegd, lijkt de mind-muscle connectie me heel belangrijk. en variatie is de sleutel toch??

Me too !

Mijn voorkeur gaat uit naar de dumbbell's, ik heb het gevoel dat ik meer spiervezels van mijn pecs aanspreek hiermee, ook veel andere spieren worden erbij getrokken, maar dan nog heb ik het gevoel dat borst het beste wordt getraind met de dumbbell presses.
Krachttoename zal waarschijnlijk minder snel gaan dan met de barbell, maar voor een bodybuilder is het belangrijkste het aanspreken van vezels.
Natuurlijk zou je ook eens moeten afwisselen wat voor jou het beste werkt, ik heb in mn schema ook is the barbell of the machine.

Terug
Naar boven