AndroidHealthClinic

Stelling: wetenschap is een geloof

Wetenschappers hebben in ieder geval heel wat meer bijgedragen aan de mensheid dan filosofen en gelovigen. (imo; voordat 2/3 eerder genoemen groepen er weer tegen in gaan en de filosofen hun favoriete bezigheden kunnen beoefenen: discuseren zonder dat het iets nuttigs opleverd)

meest dwaze opmerking ooit: zoals Cyan al zei, vertrekt zelfs de wetenschapper al van een filosofische attitude en een een dik pak van vooronderstellingen op hoe de werkelijkheid in elkaar zit en hoe deze te omschrijven, elke wetenschapper is in se al een verdoken filosoof (zoals elke mens, al zit er bij de meeste geen hogere orde-reflexiekantje aan) of speelt leentje buur bij wat filosofen hebben te zeggen. Daarnaast kan wetenschap niets zeggen over de morele kant van het leven, maar louter middelen aandienen tot.

Omdat we niet weten wat we niet weten weten we eigenlijk niets.

precies wat ik dacht toen ik the matrix voor de eerste keer gezien had:D
hoewel ik niet akkoord ben met de bewering dat wetenschap een geloof is. De wetenschap is bewust van zijn beperkingen.
Er is denk ik geen enkele wetenschapper die effectief denkt dat we ooit ALLES zullen weten.
Wat betreft dat je de definitie van werkelijkheid niet wetenschappelijk kan aantonen: dat is imo helemaal niet de bedoeling van de wetenschap.
De bedoeling van de wetenschap is namelijk om zoveel mogelijk te achterhalen van de werkelijkheid die we 'ervaren' of tenminste denken te ervaren, alles wat daarbuiten staat en ons al dan niet zou 'sturen' hoort bij het geloof, en dat is denk ik het fundamentele onderscheid tussen wetenschap en geloof.

We weten misschien niet wat we niet weten, maar wel dat we sommige dingen niet weten, misschien valt er wel helemaal niets te weten, maar dan valt er in ieder geval niets te verwijten of we iets weten of niet weten, wat denk je daarvan EricR?

Democratie of de Verlichting om maar wat te noemen?

dat trek ik nu wel eens in twijfel. de grote denkers van deze aarde. gaande van de oude grieken met socrates , plato , democritus etc tot en met immanuel kant met zijn metafysica. volgens mij mogen we ze dankbaar zijn.

---------- Toegevoegd om 22:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:17 ----------

Volgens mij kan je de werkelijkheid alleen maar in perspectieven zien, en dus nooit volledig ervaren.

zie ik hier een fan van het dualistisch wereldbeeld van plato ? :p

True. Wat wij levende wezens als kennis beschouwen is niet per definitie ware kennis.

"As we acquire more knowledge, things do not become more comprehensible, but more mysterious."

We weten misschien niet wat we niet weten, maar wel dat we sommige dingen niet weten, misschien valt er wel helemaal niets te weten, maar dan valt er in ieder geval niets te verwijten of we iets weten of niet weten, wat denk je daarvan EricR?

Als je (je) bewust ben van je eigen onwetendheid, is dat de kennis die relevant is.

"True knowledge exists in knowing that you know nothing, and in knowing that you know nothing, that makes you the smartest of all."

Niet neerbuigend bedoeld maar verfrissend dat er eens een vrouw meedoet aan dit soort discussies.

Wetenschap is toetsen aan de empirie en daarmee is het al geen geloven meer. Nuff said. Slotje.

Wetenschap is een continue bewegende motie die meet, religie is stilstaande aanbidding die gelooft dat het weet.

Wetenschap is het meten van een waarneming om de feitelijke vaststelling van de constructie erachter te kunnen begrijpen vanuit onze menselijke perceptie en intelligentie.

Die, indien zij wordt onderworpen aan een grondigere bevinding welke verworven is door een accuratere meting, er niet voor zwicht om haar tot op dat moment verklarende zetel af te staan om het collectieve begrip te verruimen.

Dit process van welwillende continuïteit kenmerkt zich door de aanvaarding van ontwikkeling in een richting waar nimmer een eindstation bij kan worden gevisualiseerd.

En dat maakt het geen geloof aangezien er geen vaststaand model is waar je herhaaldelijk je waarneming op dient of hoeft los te laten. Elk uur is er wetenschappelijke ontwikkeling op deze aarde.

Religie is een gesteende dat sinds haar geboorte tot op de dag van vandaag z'n vorm onverlet heeft gehandhaaft, wetenschap is net als water een element zonder vaste vorm.

Netjes verwoord, Marky.

• Topic Starter Topic Starter
Ik neem aan dat je religie definieert als de standaard 3 grote monotheisten.
Imo vind ik dat maar een brakke definitie. Ik snap niet waarom religie persé dogmatiek moet impliceren. Ik kan me perfect een religie voorstellen die dat niet heeft.

Imo vind ik dat maar een brakke definitie. Ik snap niet waarom religie persé dogmatiek moet impliceren. Ik kan me perfect een religie voorstellen die dat niet heeft.
Elke religie vertrekt voor zover ik weet vanuit een bepaald boek, regels, verhaal. Dus je komt toch altijd bij dat dogmatische... Nu zijn er ondertussen gelovigen die de evolutietheorie toch lijken te accepteren, maar voor het overgrote deel blijven ze wel vasthouden aan iets wat onveranderlijk is.

En waarom zijn die er dan niet? Boeddhisme is in de strikte vorm geen religie en in feite atheistisch en valt dus al af.

Hinduisme kent andere dogma's dan de Westerse religies maar is net zo goed vergeven van dogmatiek.

Wat jij zoekt is een religie die volgens mij niet bestaat of zeer marginaal van grootte is.

Niet eens.

Wetenschap is aangetoont, geloof moet je ingeloven voor het word aangetoont.

Niet eens.

Wetenschap is aangetoont, geloof moet je ingeloven voor het word aangetoont.

Volgens Cyan is er niks aangetoond. Volgens Cyan kan je nooit de absolute waarheid weten waardoor hij de niet logische gevolgtrekking trekt dat wetenschap ook een vormen van geloven is.

Wetenschap beschrijft de werkelijkheid op een willekeurig moment in tijd en zelfs als de absolute waarheid nooit gevonden wordt (zeer waarschijnlijk) dan nog is het geen kwestie van geloven maar het beschrijven van de realiteit op basis van de dan beschikbare middelen. Het is niet zo dat je als observant naar een slechte film zit te kijken, als observant ben je onderdeel van de werkelijkheid die je wil beschrijven. Als het een geloof zou zijn beschrijf je de 'werkelijkheid' zonder zelf maar tot observering over te gaan.

Als je religie zo definieert (regels, boek, verhaal), dan kom je ook uit op wetenschap, filosofie en allerlei ideologische stromingen. Wetenschap vraagt ook een strakke regelsysteem om te werken met een pak axiomatiseringen erachter, die ook nooit kunnen veranderen. (staat dat synoniem voor dogmatiek?)

Vb of ons werkelijkheid nu een illusie is of niet, we zien wel iets en dat bestaat voor ons 'echt'. Ons waarneming is mogelijk een illusie, maar dat we iets waarnemen, dat staat gewoon vast. (= zelf-evidente beginsel).

Hoewel dat we aannemen dat dat onveranderlijk zal blijven, wilt dat dat zeggen dat ook wetenschap/filosofie dogmatische trekjes heeft ???
Ik denk dat iedereen noodzakelijk moeten beginnen met zelf-evidente beginselen om kennis te verwerven en ik denk dat religie (want dat wordt ook bedreven door mensen zoals jij en ik) ook volgens die zelf-evidente beginselen moeten werken.

Ik zeg niet dat christendom, islam etc geen dogmatiek kent (want dat doen ze wel), maar dat dogma geen noodzakelijke voorwaarde moet zijn om van religie te kunnen spreken.

Wetenschap beschrijft de werkelijkheid op een willekeurig moment in tijd en zelfs als de absolute waarheid nooit gevonden wordt (zeer waarschijnlijk) dan nog is het geen kwestie van geloven maar het beschrijven van de realiteit op basis van de dan beschikbare middelen.

Elke definitie van werkelijkheid/realiteit impliceert het geloven in iets. Waar jij het over hebt is de realiteit/werkelijkheid hoe wij die waarnemen (aka objectieve werkelijkheid) en waar wetenschap betrekking op heeft.
Als wetenschap afgaat op het 'beschrijven van de werkelijkheid', dan is dat een systeem met een sterk gelovig aanname erachter. Maar ik heb gezien dat wetenschap dus niet de werkelijkheid beschrijft, maar de 'objectieve werkelijkheid'. In dat geval is wetenschap dan geen geloof.

Laatst bewerkt:
Geen voorwaarde maar wel zo goed als zeker een voorwaarde om te komen tot een succesvolle religie. Je begint teveel je eigen dogmatiek toe te passen op wat de werkelijkheid is, illussie is en hoe religie zich normaal gesproken gedraagt. Zo kom je niet veel verder natuurlijk, lijkt er meer op dat je zelf in de illusie bent gaan geloven dat wetenschap niet veranderlijk is. Hoe kom je er bij dat de wetenschap axioma's bevat die nooit kunnen veranderen? Juist de veranderlijkheid van wetenschappelijke wetten en axioma's is de kracht van de wetenschap. Alleen vraagt verandering van die wetten en axioma's wel gedegen onderzoek en kan dat soms honderden of duizenden jaren duren. Maar ons beeld van de werkelijkheid is wel degelijk anders dan het beeld van 100 of 1000 jaar terug.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit een (wetenschappelijke) definitie van religie gezien waarin dogma als noodzakelijke voorwaarde in staat.

Niet alle assumpties zijn toetsbaar, als dat zo zou zijn, dan zou filosofie niet bestaan, maar zou iedereen wetenschap bedrijven. Dat de werkelijkheid geen illusie is, is vb een assumptie die we nooit kunnen toetsen. Daar mag je van mijn part een miljaard jaar lang aan onderzoek doen, maar je gaat wel van een kale reis terugkomen.

Terug
Naar boven