@ Dr P. Alhoewel ik absoluut pro-wetenschap ben, kan ik het niet eens zijn met enkele van je reacties:
Mooi. Maar dan zou je het ook met me eens moeten zijn dat elke verdere discussie mentale mastrubatie is die niets nutigs kan opleveren.
Gelukkig dat de wetenschap de vraag of het goed is dat ik de kat van mijn buurvrouw omleg kan beantwoorden. Natuurlijk, de wetenschap zal kunnen onderzoeken hoe komt dat mijn buurvrouw gaat huilen (al weten we dat niet zo goed), of waarom ze hysterisch gedrag vertoont. Maar dat geeft allemaal geen antwoord op de vraag of het goed is om de kat te doden.
Ik geloof niet dat begrippen als 'goed' of 'slecht' onderdeel zijn van het wetenschappelijk domein. Een interessant voorbeeld vind ik de huidige discussie rond de kosten-effectiviteit van de HPV vaccinatie in Nederland. In het slechtste scenario (dat niet geheel ondenkbaar is) kost iedere gewonnen 'QALY' (een voor 'kwaliteit aangepast levensjaar') zo'n 360.000 euro. We hebben een aantal jaar geleden afgesproken dat dat eigenlijk niet meer dan 20.000 euro mag kosten.
Kan de wetenschap het antwoord geven op de vraag welke grens de 'goede' is? Ik denk het niet. Maar het geld is blijkbaar wel aan betere doelen uit te geven als het om 360.000 euro gaat!
Is het 'goed' om honden jaren lang te electrocuteren? Volgens psychologen in 'wetenschappelijk' onderzoek wel. Methodisch gezien, vanuit de beste/meest gangbare theoretische gedachtengang wel. 'Toen' wel in ieder geval. De wetenschappelijke kennis van pijnbeleving van honden moet bekend zijn geweest, aangezien de experimenten er feitelijk op gebaseerd waren. De wetenschappelijke methode vereist replicatie van data, en dus hebben we gedurende vele jaren honden pijnlijke schokken toegediend. Ik kan er geen argumenten voor vinden dat we dankzij wetenschappelijke kennis een zaligmakende wereld hebben gevonden voor honden. En veel andere dieren. Deze is wellicht beter geworden, maar dat was niet dankzij wetenschappelijke kennis. Die is al jaren oud.
Althans
voorlopig gaat de wetenschap dergelijke vragen niet beantwoorden (al leverde ze meer dan overtuigend bewijs in het 'voordeel' van honden). Ik houd het echter niet voor onmogelijk dat op termijn de wetenschap voor alles de beste benadering geeft of wellicht zelf alles verklaard. Tot die tijd is zij niet 'zaligmakend', al is het verreweg de beste waarheidsvinding die we tot op heden hebben en zo'n beetje de basis van alles wat we (ik) tegenwoordig voor waar aannemen. Of niet?
Een mooi voorbeeld vind ik Dawkins in een van z'n videolectures uit de tijd van de foute overhemden. Een slinger van een paar meter met een flink gewicht eraan, hijs 'em op tot aan je neus en laat 'em los. Hoeveel mensen zouden het niet aandurven? Ik denk redelijk wat. En dat terwijl de wetten van Newton absoluut stellen dat er niets kan gebeuren.
Onderzoek onder studenten en wetenschappers laat ook zien dat zeer oude denkpatronen nog vrij gangbaar zijn onder hoogopgeleiden.
Nu is dat eigenlijk allemaal afwezigheid van wetenschappelijke kennis, dus in zekere zin is het wél zaligmakend, die wetenschap. Als we alles toch eens wisten... (zou de wetenschap niet meer bestaan?) Misschien wordt het zaligmakend?
Hoe gaan we wetenschappelijk beantwoorden of het Groningen protocol, dat verhandelt over het laten sterven van ernstig gehandicapte pasgeborenen met een redelijke levensverwachting (in de zin van leeftijd), oké is?
En daarbij: mentale masturbatie is ook wel oké lijkt me zo.

Degene die Fermat's theorema oploste begint jaren na dato nog steeds te janken als 'ie aan het moment denkt waarop 'ie het licht zag.
Misschien heb je gelijk en is filosofie gezwets in de ruimte, en persoonlijk hoop ik dat de wetenschap zaligmakend wordt, maar voorlopig ben ik benieuwd wat je met zaligmakend bedoeld.
@Cyan: ik ben benieuwd wat vragen buiten 'je matrix' zo boeiend maken, als je het hebt over 'waarheid'? Who cares about outside the matrix? Als wetenschap een geloof is, is het wel het geloof dat je niet zomaar moet geloven dat wat je gelooft ook waar is. Welk 'geloof' deelt dat kenmerk mbt waarheidsbevinding?