Sterkste team van Biest Houtakker.
Na een auto rit van 1,5 uur aangekomen op de wedstrijd locatie samen met Wesley. De locatie zag er op het eerste gezicht goed uit. Later bleek ook dat de wedstrijd
goed georganiseerd was. Min puntje het lange wachten dit kwam door dat de deelnemers in de "C" klasse op elke onderdeel als eerste
moesten starten. Omdat het vrij koud was en er een harde wind stond was dit niet erg aangenaam. Er was wel een tent aanwezig waar zonodig in opgewarmd kon worden.
In onze klasse waren 5 andere teams op het strijdtoneel verschenen. Deze teams bestonden onder andere uit Dennis van Beusekom,
meervoudig deelnemer aan kwalificatie wedstrijden voor de Sterksteman van Nederland. Gijs Boeijen meervoudig deelnemer aan de Sterksteman van Nederland en Kelvin de Ruijter Sterkste junior van Nederland en houder van het Nederlands record Farmerwalk met 100kg.
Een pittig deelnemers veld dus. De wedstrijdleiding was in handen van Sjaak Ruska een persoonlijkheid in het Nederlandse sterksteman circuit en voormalig deelnemer aan de Sterkste man van Nederland. De wedstrijd bestond uit de volgende onderdelen:
Logglift op max.
We hadden allemaal drie beurten en omdat deze wedstrijd een teamwedstrijd was zouden de gewichten van mij (Jan Pieter) en Wesley bij elkaar opgeteld worden. De boom was erg glad en dat maakte het voorslaan niet gemakkelijk. De wedstrijd was op een grasveld (akker) maar de organisatie had gelukkig een verhard plankier neergelegd waar op getild kon worden. Wesley deed de navolgende beurten 105kg, 110kg en 115kg alle gemakkelijk en de laatse beurt was voor Wesley een nieuw record op de boomstam! Ik zelf deed 110kg, 115kg en 120kg. Ook alle gemakkelijk. Dit was wat ik van te voren wilde gedaan doen en ik heb me hier aangehouden. Op dit onderdeel uiteindelijk gedeeld op een 2e plek.
Farmerwalk 110kg met na 30 meter een draai.
Vrij lange farmers met een iets wat dikker en glad handsvat. Wij konden als voorlaatste starten en hadden dus een aardig doel om ons op te richten.
Ik zou starten en Wesley zou verder gaan waar ik de farmers zou neerzetten. De farmers voelden goed aan en ik kon goed tempo maken. De eerste draai ging goed en kon de farmers weer terug brengen naar het punt waar ik ze opgepakt had. Ook hier kon ik nogmaals de draai maken en moest toen lossen. Ongeveer 60m. Wesley na mij deed nagenoeg het zelfde. Onze afstand opgeteld was goed voor samen ongeveer 120 meter en dit was de winnende afstand vandaag! Dit in een veld met de Nederlandse record houder op de farmers Kelvin de Ruijter en Gijs Boeijen die flitsend was op de farmers in de voorronden voor de Sterkste man van Nederland.
Fusten laden op aflopende hoogte 1.60m tot 1.45m, gewicht fusten 100kg tot 135kg.
Een nieuw onderdeel voor ons en iets anders dan de stenen die je normaal gesproken op een wedstrijd ziet. Dit hadden we allebei nog nooit gedaan en ook niet geoefend. Op de eerste fust knakte ik lelijk door mijn duim heen. Ik hoorde mijn duim volgens mij echt knakken! Uiteindelijk hebben we alle fusten kunnen laden. Het gebrek aan oefening bracht ons uiteindelijk op een 4e plek.
Deadlift met kruiwagen bak op maximaal gewicht.
Een vreemd apparaat waar getild mee moest worden. Het leek nog het meest op een groote kruiwagen en zo moest de bak ook getild worden. Het oppakken was net onder de knie. Weer van die wat dikkere en erg gladde handsvaten, De wedstrijdleiding had besloten dat er geen straps en geen deadlift suits gebruikt mochten worden wat vreemd te noemen is voor een deadlift op maximaal gewicht. Ik en Wesley hebben een heel aantal beurten gedaan en bleven uiteindelijk over, samen met Gijs en Roy voor de 600 kilo. Alleen Wesley was vandaag sterk genoeg om de 600kg te tillen! Wesley liet hier mee zien een heel sterke deadlifter te zijn Ik bleef steken op 580kg. 1e plek op dit onderdeel!
Powerstairs, 150kg, 175kg, 200kg en 225kg blokken.
Voor dat we aan dit onderdeel begonnen stonden we 3,5 punt voor op de nummer 2 in het klassement. Een klassering in de middenmoot zou genoeg zijn voor de eind overwinning. Voor mij zelf was het alweer een tijd geleden dat ik dit onderdeel heb gedaan en voor Wesley was het pas de 2e keer op dit onderdeel. We mochten als laatste starten en konden ons dus wederom richten op de andere deelnemers. We hebben alle blokken geladen op een redelijk snelle en gecontroleerde manier. Uiteindelijk de 3e plek op dit onderdeel. En dus winst in het eindklassement!
Straks ook te lezen op:
[Link niet meer beschikbaar]