MuscleMeat

Stevia

arthurvdp

Novice
Waardering
0
Lengte
1m94
Massa
104kg
Vetpercentage
16%
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag per toeval een pakje stevia (granulaat) van natrena gekocht (voor degene die er niet bekend mee zijn, dit is een natuurlijke zoetstof gemaakt van een plantenextract) en ik moet zeggen het smaakt mij bijzonder goed. Het is vind ik zelf zelfs lekkerder dan gewone suiker, het heeft namelijk een frisse smaak.

Nou ben ik zelf erg benieuwd naar het type koolhydraat die er in zit. Het zijn namelijk dus geen suikers maar wat ik niet is of het simpele of complexe koolhydraten zijn. Ik kon het zelf niet vinden.

Verder ben ik ook erg benieuwd wat jullie ervaring er mee is.

En nog een belangrijke weet iemand een leuke webshop waar je het voor een leuk prijsje kan krijgen want ik moest bij de supermarkt 6 euro lappen voor een doosje van 200g en vind dat een beetje overenthousiast

grts

Hoewel stevia caloriearm is, denkt je lichaam na inname wel geconfronteerd te worden met suiker en anticipeert hierop door een stijging van de feelgood neurotransmitter serotonine te verwachten. Wordt stevia toegevoegd aan een middel dat van nature koolhydraten bevat, dan is dit niet zo’n probleem. Wanneer het gaat om frisdrank, kan je lichaam op het verkeerde been gezet worden en door een tekort aan suiker in de voeding een neurotransmitterdip krijgen. Een dip in de neurotransmitters vertaalt zich in een honger gevoel omdat je lichaam serotonine nodig heeft, waardoor je kunt gaan snaaien. In je bloed zit altijd 5 gram glucose en dat mag niet lager worden omdat je hersenen anders niet meer kunnen functioneren. Een suikerverslaving valt af te leren.

Apart wel, lijkt er op dat je hersenen door dat stofje een insuline respons geven.

• Topic Starter Topic Starter
wat nog gekker is dat het spul volgens de verpakking 99,9 gr van der 100 koolhydraten is maar 0 calorieen bevat :S

Bij stevia wordt vaak erythritol gebruikt als vulmiddel en is vaak verantwoordelijk voor de carbs. Deze (natuurlijke) zoetstof wordt grotendeels opgenomen in je bloed via de dunne darm en plas je weer 'onveranderd' uit. De carbs in erythritol zijn suikeralcohol maar doordat ze dus niet metaboliseerbaar zijn worden ze niet verteerd en heeft het dus ook geen effect op je bloedsuikerspiegel. Daardoor heeft het dus ook een nihile GI en telt het dus als 0kcal.

• Topic Starter Topic Starter
kijk dat is helder :) thanks

Terug
Naar boven