Ik zeg ook: Als techniek goed is. Dat betekent dat je goed weet hoe je je benen en core moet gebruiken. Als je je benen OF je core niet gebruikt is je stootkracht slechts een fractie van wat het zou kunnen zijn. Ik zeg dat squats het meeste uithalen aangezien daar het meeste van je kracht vandaan komt, ik zeg niet dat je alleen je benen moet gebruiken ofzo. Het is alleen de plaats waar de meeste kracht vandaan komt, dus kun je daar de meeste krachtwinst mee behalen.
En er zijn in normaal boksen ook gewichtklassen. Als je 1.75m bent dan wil je echt niet in de zwaargewicht divisie terecht komen waar de gemiddelde lengte 1.90m is, dus zou het makkelijk kunnen zijn dat je niet boven de 70 of 80 KG wil zitten en is extra massa dus geen optie om je kracht te vergroten. Je kan 't proberen, maar als je ergens wil komen dan is het niet verstandig. En de enige reden waarom massa voor kicks minder belangrijk is is omdat als je meer weegt je sneller uit balans raakt aangezien je met een kick op één been staat. Meer gewicht betekent ook minder met kicks aangezien iemand met een goede kick op zn nek hardstikke neer gaat, ook al is de persoon die hem uitdeelt maar 60 kilo ofzo. En je hebt ook al geen balans, dus relatief gezien is het krachtverschil zelfs nog veel kleiner omdat je gewicht moeilijker te gebruiken is. Heeft echt helemaal niks met flexibiliteit te maken.
Elke spiergroep is wel belangrijk bij het stoten, maar de benen doen toch het meeste van het werk als je goeie techniek hebt. En echt...stoten met dumbbells haalt geen fl**ker uit. Ze gaan naar beneden. Je zit op een verkeerd vlak te stoten, het enige waar het goed voor zou zijn is om te zorgen dat je niet naar beneden stoot als je armen te zwaar zouden zijn om omhoog te houden. Dat zijn ze toch niet, hoop ik?
En op een stoel kan ik nog mn benen gebruiken bij een stoot. Iets minder, maar toch.