XXL Nutrition

Stoppen met bodybuilding

Het probleem is dat progressief bodybuilden lastig te combineren is met een outgoing life. Je bent gewoon afhankelijk van elke 3 uur schone eiwit toevoer.

Daardoor heb je het gevoel dat je thuis groot zit te wezen en er out there van alles gaande is waar je niet bij bent.

Aan de andere kant, als je vaak wel wat bent wezen doen met maten of iets en je kijkt erop terug is het allemaal zo spectaculair niet. Dat gevoel van iets missen wat er gaande is manifisteerd zich vooraf als je het uit verhalen moet horen. Maar met je fysieke presentie erbij zijn is altijd alles zwaar minder als je erop terugkijkt.

Bovendien heb ik feesten, uitgaan jarenlang gedaan en ging in combi met BB, maar op een gegeven moment is elke keer hetzelfde en bewerkstelligd het enkel de verdwijning van het zin gevoel. Als ik kijk hoe hedendaags iedereen dronken z'n weekend doormaakt, wordt ik er weer aan herrinerd waar ik voor gekozen heb.
zo waar dit:cool:

@Marky

Goed stukje tekst en idd waar.
Maar het missen van zuip en braspartijen kan mij ook totaal niet schelen.
Dat komt toch altijd weer op hetzelfde neer.

Tussen mijn 17e en 20e jaar (ik deed in die tijd nog niet aan BB) reisde ik veel.Dat waren dan van die reizen dat je met een omgebouwde vrachtwagen door Afrika/Azië trok.Dat was destijds enorm leuk en het verlangen om dat weer te gaan doen is bij mij erg aanwezig.
Dit soort dingen heb ik me al die jaren juist vanwege de sport ontzegt en dat is dus in tegenstelling tot dat nutteloze gezuip en gefeest wel een gemis.

De ervaringen die je opdoet op zulke reizen zijn voor altijd onvergetelijk.
BB is maar relatief het kan zo over zijn.

Overigens voor de goede orde ik train nog steeds met enorm veel plezier.
Alleen het mag niet meer zoals vroeger leiden tot een obsessieve dwangstoornis.

Ben ik met je eens, wat je dan kunt doen is gewoon 2 kilo goede whey meenemen op vakantie of rondreis. Voor de rest eet je gewoon wat tot je beschikking staat. Als je daarna maar een shake erachter aan wegtikt.

Als je bijv een dagje de bergen in gaat, eet je van te voren goed. Vul je 4 halve liter flesjes met shakes waar elk 50 gram in zit en ga je erop uit. Makkelijk en weeg niets in een rugtasje. Dat zijn 15 vrije uren.

Eten kun je overal op je pad krijgen, en met slecht voedsel maar toch voldoende eiwitten is er geen schade. Weefsel afbraak is puur vanwege eiwit gebrek. Tegen die tijd dat gebrek aan schone koolydraten je parten gaat spelen ben je maanden verder. Hoewel goede koolhydraat bronnen overal wel te krijgen zijn. Brood kun je immers overal op aarde wel kopen en ook nog eens buiten de supermarkt om.

whey moet je binnen een x aantal uur opdrinken dus ik zou alleen de wheypoeder in je flesjes doen en vullen wanneer je het wil drinken.

Anders doet meneer dat en komt ie met een boze topic terug in NL dat ie 20 kg is afgevallen:p

Hoe ik het zie is ook zoals jij (topicstarter bedoel ik dan): ik fixeer me op een bepaald gewicht. Voor mijn 1m78 vind ik 90-95kg bij zo'n 10% al super als ik er zo kan blijven bijstaan in combinatie met een 'normaal' leven. Het zal echter nog wel ff duren voor ik daar geraak, maar ik ben dan ook nog geen 2 jaar serieus bezig en heb er nog volop zin in. Vanaf die 90-95kg (ong) ga ik mss een andere sport doen (bijv rugby, daar kan je die massa/kracht gebruiken) en bijv nog 1 of 2 keer per week trainen, maar niet meer met het doel bij te komen. Ik zal er dan wel op letten dat m'n gewicht stabiel onder controle blijft. Dat zal dan wat tijd maken voor andere dingen.

Ben ik met je eens, wat je dan kunt doen is gewoon 2 kilo goede whey meenemen op vakantie of rondreis. Voor de rest eet je gewoon wat tot je beschikking staat. Als je daarna maar een shake erachter aan wegtikt.

Als je bijv een dagje de bergen in gaat, eet je van te voren goed. Vul je 4 halve liter flesjes met shakes waar elk 50 gram in zit en ga je erop uit. Makkelijk en weeg niets in een rugtasje. Dat zijn 15 vrije uren.

Eten kun je overal op je pad krijgen, en met slecht voedsel maar toch voldoende eiwitten is er geen schade. Weefsel afbraak is puur vanwege eiwit gebrek. Tegen die tijd dat gebrek aan schone koolydraten je parten gaat spelen ben je maanden verder. Hoewel goede koolhydraat bronnen overal wel te krijgen zijn. Brood kun je immers overal op aarde wel kopen en ook nog eens buiten de supermarkt om.

Eiwitten zijn niet alles, als ik op m'n shakes zou moeten vertrouwen voor het voorkomen van spierverlies - hoe veel grammen ik ook opneem - in plaats van de haver en melk (haver 11% protein, melk 4-6% dacht ik) die ik veel eet, was ik nu ver van huis. Er is ook zoiets als metabolic rate die omhoog gaat door toename van vvm, waardoor er bij gebrek aan koolhydraten verlies is van spierweefsel. Dat verlies heb je natuurlijk niet als je genoeg eiwit opneemt, maar soit.. ik ben gwn eerder een koolhydraat believer ook uit eigen ervaring :)

Als je het niet meer leuk vind moet je stoppen. Het is een hobby, iets dat je voor je plezier doet anders heeft het geen zin.

• Topic Starter Topic Starter
Ja denk ook wel dat ik na deze cut gewoon ga minderen met al dat eten. 4-5 keer per dag, dan maar wat grotere maaltijden en evt een extra shake ofzo. Kan ik netjes om de 4-5 uur eten ipv om de 2 a 2.5 uur. Denk toch dat wanneer ik aan bv 3500 kcal kom, of dat nu in 4 of 7 maaltijden is, ik zo goed als alles kan behouden. Zoals ik zei...als ik dan lekker met 100(+) en 6-7% kan blijven rondlopen en geen AS meer hoef te gebruiken is deze man meer dan tevreden. Als ik dan ooit toch nog wat meer wil kan ik gewoon weer 10-12 weken kuren en 7-8 keer per dag eten, simple as that.

Ik denk dat ik verder niks meer aan het topic toetevoegen heb dan behalve alle goeie posts die ik hierover al heb gelezen. Helemaal stoppen wil je toch niet, en zoals al vele voor mij hebben gezegd...doe es gewoon wat rustiger aan, geniet meer van je zelf, je vriendin en je vrienden...uiteindelijk lokt het ijzer toch wel weer :D

edit:

ps

spiergeheugen is meer dan alleen maar snel terug in je ouwe staat komen. Moet je es een keertje 1 jaartje geen gewicht zien of aanraken en dan weer een keertje de gym binnen stappen...kun je ook direkt weer die "obssesieve neigingen" afkeer weer uit het raam gooien :D

Ja joh komt goed...en het ijzer blijft altijd lokken hoor ;). Die 4 uurtjes wat ik in een week train boeien geen fl**ker, dat zal ik altijd blijven doen. Het is gewoon dat vele eten wat je om de 2 a 2.5 uur naar binnen moet werken als je echt serieus wilt groeien. Heb vooral de laatste tijd eigelijk helemaal niet zo sterk op mn eten gelet en dat beviel me wel...je hebt zo veel meer tijd voor andere dingen :) Weet nog dat ik vorige kuur echt als een soort kluizenaar leefde omdat ik perse wedstrijden wilde draaien en winnen...maar daar moet je gewoon zoveel voor overhebben, is het mij niet waard.

Als je het niet meer leuk vind moet je stoppen. Het is een hobby, iets dat je voor je plezier doet anders heeft het geen zin.

Als je praat over een Obsessieve dwangstoornis/persoonlijkheidsstoornis is dat een serieus probleem.
En heel veel BBers leiden daaraan, ergens wil je wel en dringt het besef door dat het allemaal ''gekkenwerk'' is anderzijds je kunt gewoonweg niet stoppen.
Panisch dat je massa verliest, dikker wordt etc. etc. al helemaal voor de mensen die ooit met BB zijn begonnen vanwege hun minderwaardigheidscomplex.
Deze willen nooit en te nimmer meer terug naar af en hebben daar dan ook alles voor over!

Wat is het verschil tussen een serieuze Profbodybuilder en een anorexiapatiënt?
Geen denk ik, beide hebben de drang om koste wat het ook mogen kosten het doel te bereiken de 1 wil een megafysiek de ander 30kg wegen.

En hoeveel profs hebben juist vanwege deze Obsessieve dwangstoornis het loodje gelegd?
Velen! Tegen beter weten in middelen gebruiken om er nog harder, massiefer en droger te gaan uitzien, met alle risico's vandien.

trouwens het is nu 3 uur moeten jullie niet es wat gaan eten ? :D

waar moeten anders al die nachtproteinetjes naar toe?

misschien kan ik je interesseren in een casseine 90 shakje ? :D

ps

ik moet weer es gaan...hoi jongens

Haha nee joh zit al aan de kwark...toch bedankt whaha.

Gewoon een tijdje wat minder maaltijden pakken en wat meer genieten van eten/ uitgaan etc (dingen waar je normaal altijd zo erg op let) en gewoon lekker door blijven trainen.

Ik denk dat een terugval wel meevalt, en anders komt de motivatie sowieso terug als het tegenvalt kan je er weer met hernieuwde motivatie tegenaan.

Iedereen heeft weleens van die periodes, gewoon een maandje wat minder dan krijg je er vanzelf weer zin in.

als ik ook maar de helft van jou fysiek had, was ik er al mee gestopt. Ben nu ook maar gewoon van plan om een jaartje of 2 te trainen en strikt te eten, en vanaf dan gewoon het onderhouden, heb geen behoefte om aan wedstrijden mee te doen, en de echte overdreven bodybuilderfysiek zie ik ook niet zitten, ben het gewoon kotsbeu dat iedereen me als mager aanziet:p.

Ik heb al maanden geen zin meer :D

sinds donderdag ben ik weer begonnen dus ja. We zullen zien hoelang ik het kan volhouden

Mijn bevindingen

Ik zou het volgende overwegen als ik jou was:

- Stop eens een 2-4 weken (max van de max. 6 maanden achter elkaar).

- Stop of neem een ander kuurschema (zover je dit deed, heb hier weinig verstand van)...

- Ga ipv. de 4-5 x per week trainen: eens voor een periode 3 x p. week trainen (heb je ook prima mogelijkheden binnen: split- fullbody- 1 x in de 7 dagen, dubbel splits enz...). Of misschien zelfs (voor een bepaalde periode): 2 x in de week trainen (split of zo?)

- Eet eens: 5-7 x op een dag voor een periode ipv. je 8 (dit natuurlijk netjes afbouwen naar beneden dan)...

- Zorg dat je ''afzakt'' naar een bepaald uiteindelijk (kuurvrij?) streefgewicht en houd dit aan als algemeen gewicht.

- Eet ietwat (minder) strict/clean. Of juist meer

- Train toch zwaar en heavy.

- Neem dit moment op specifiekere probleem gebieden wat meer nadruk op te leggen.

- Of kies juist voor meer opbouw van; conditionering, definitie, cut of bulk.

- Train op onderhoud wat betreft: voeding,trainingen.

- Of verander je schema eens compleet; andere spiergroepen/ andere indeling die je nog nooit hebt gedaan en niet direct voor de handliggend zijn:

Borst-Rug en Armen en Benen-schouders bijv.

- Andere sportschool/oefeningen/ trainingsmaatje(s)?

Helemaal stoppen zou ik nooit doen (als het niet direct hoeft)...

Suc6!;)

Terug
Naar boven