AndroidHealthClinic

Studiefinanciering: langer dan 4 jaar studeren = extra dokken

ze gaan dit trouwens helemaal niet afschaffen joh. Ze gooien nu dit onenigheid in de media zodat de kabinet opeens heel veel aandacht gaat krijgen voor de verkiezingen. Om zo meer kijkers en lijsttrekkers te krijgen. Dit wordt voorlopig niet afgeschaft. Deze partij belooft dit de ander belooft weer dat, bullshit propaganda. Ze zijn er al 2 jaar mee bezig, niemand steekt er een stokje voor en nu opeens voor de verkiezingen is iedereen er tegen....yeaah right.

Precies ja, allemaal roepen dat ze het willen afschaffen om stemmen te krijgen terwijl de wet 1september ingaat en de verkiezingen de 12e pas zijn. Zodra ze hun stem hebben laten ze het weer varen. K*t politici

Vind het alleen maar mooi. Ga volgend jaar een studie volgen, mooie stok achter de deur het in één keer te halen :)
Wel lullig voor degenen die er met terugwerkende kracht voor benadeeld worden eigenlijk maargoed.

Het is gewoon bullshit dat ze als reden opgeven dat het is zodat studenten sneller afstuderen. Het gaat ze puur om het geld. Anders moeten ze zich verdiepen in waarom veel studenten stoppen met hun eerste studie enz. Dit komt door de slechte voorlichting en dat elke studie de studie mooier doet lijken dan het is. Het gaat erom om zoveel mogelijk studenten naar een bepaalde studie te trekken in plaats van de juiste studenten. Laat ze daar eens wat aan gaan doen

• Topic Starter Topic Starter
Ben je dan ook een compleet jaar langer bezig dan? Anders betaal je gewoon per maand een extra bedrag

Nee, je moet wel dacht ik meteen het hele bedrag in een keer betalen. Maar aan de hand van de hoeveelheid maanden die je nog extra hebt gespendeert aan de studie krijg je het restbedrag terug.

Nee, je moet wel dacht ik meteen het hele bedrag in een keer betalen. Maar aan de hand van de hoeveelheid maanden die je nog extra hebt gespendeert aan de studie krijg je het restbedrag terug.

Bij mij is dat bedrag van 3000 euro verdeeld over 9 maanden.

Het is gewoon bullshit dat ze als reden opgeven dat het is zodat studenten sneller afstuderen. Het gaat ze puur om het geld. Anders moeten ze zich verdiepen in waarom veel studenten stoppen met hun eerste studie enz. Dit komt door de slechte voorlichting en dat elke studie de studie mooier doet lijken dan het is. Het gaat erom om zoveel mogelijk studenten naar een bepaalde studie te trekken in plaats van de juiste studenten. Laat ze daar eens wat aan gaan doen

tuurlijk gaat hem om het geld het hele onderwijs kost klauwen vol met geld. Alleen dit jaar al had onderwijs een budget van 31 miljard, dat is het op 2 na grootste budget binnen de rijksbegroting na het budget van gezondheidszorg van 75 miljard en die van sociale zekerheid 69.9 miljard. Het is logisch dat de overheid op zo'n groot budget geld gaat proberen te vinden in tijden van recessie.

en laten we eerlijk zijn er valt een hoop geld te vinden in onderwijs. De langstudeer boete is er een van, het moet er voor gaan zorgen dat studenten minder lang bezig zijn met hun studie en dus minder kosten voor de staat. Ik vind het niet meer dan redelijk dat je na een jaar een boete moet gaan betalen want je kost op dat moment meer geld. De grens van een jaar extra vind ik ook goed want met een 2e schadevrij jaar (dus 6 jaar over je 4 jarige studie doen) doe je er 1,5x zolang over als dat een normaal persoon er over doet. eigenlijk heb je dan aangetoond dat je niet in staat bent om het niveau te halen wat van je geacht wordt en raad eens, je toekomstige baas al het ook niet accepteren dat je er 1,5x zoveel werk extra moet verzetten om het zelfde resultaat te boeken.

maar de langstudeerboete mag niet het enigste zijn, wat dacht je van idiote studies zoals bloemschikken (jaja is gewoon een vakopleiding), kunstacademies, artiestenopleidingen etc. etc. opleidingen waar niet tot nauwelijks rendement uitgehaald kan worden maar wel worden gesponsord door de staat. Of wat dacht je van de bestuurders binnen het onderwijs? vorig jaar werd bekend gemaakt dat ruim 13 bestuurders in het HBO boven de balkendenorm zaten, daar moeten ze wat aan doen. ook zou er een kritische blik moeten worden geworpen op het totaal aantal ambtenaren bij onderwijs want momenteel zijn er ruim 512.000 ambtenaren werkzaam bij onderwijs, dat is meer dan de helft van de 986.000 ambtenaren die werken voor de overheid. :eek:

en dan nog even over die opleidingen die allemaal mooier worden gemaakt dan dat ze zijn. Wen er maar aan want ALLES wordt mooier gemaakt dan dat het is. Ik denk dat veel mensen hier dat kunnen beamen.

maar de langstudeerboete mag niet het enigste zijn, wat dacht je van idiote studies zoals bloemschikken (jaja is gewoon een vakopleiding), kunstacademies, artiestenopleidingen etc. etc. opleidingen waar niet tot nauwelijks rendement uitgehaald kan worden maar wel worden gesponsord door de staat.

:rolleyes:
onderwijs moet niet "renderen" dat is haar functie ook niet.

Beter privatiseer je al die technische en toegepast-wetenschappelijke richtingen die op de hoge school worden gegeven en wordtuniversiteitswezen zuiver gehouden van economixhe belangenvermening en functioneert het een louter middel tot kennisvergaring. Er wordt al veel te veel gesneden in budgetten van studierichtingen die geen geld opbrengen maar wel deel uitmaken van het intellectueel erfgoed van een samenleving en die oa tot kritische zelfreflectie binnen een maatschappij leiden (lees: kunstrichtingen, literatuurstudies, pol en soc, filosofie, ... maar evengoed betawetenschappen die op het eerste zicht niet direct geld in het laatje brengen).

tuurlijk gaat hem om het geld het hele onderwijs kost klauwen vol met geld. Alleen dit jaar al had onderwijs een budget van 31 miljard, dat is het op 2 na grootste budget binnen de rijksbegroting na het budget van gezondheidszorg van 75 miljard en die van sociale zekerheid 69.9 miljard. Het is logisch dat de overheid op zo'n groot budget geld gaat proberen te vinden in tijden van recessie.

en laten we eerlijk zijn er valt een hoop geld te vinden in onderwijs. De langstudeer boete is er een van, het moet er voor gaan zorgen dat studenten minder lang bezig zijn met hun studie en dus minder kosten voor de staat. Ik vind het niet meer dan redelijk dat je na een jaar een boete moet gaan betalen want je kost op dat moment meer geld. De grens van een jaar extra vind ik ook goed want met een 2e schadevrij jaar (dus 6 jaar over je 4 jarige studie doen) doe je er 1,5x zolang over als dat een normaal persoon er over doet. eigenlijk heb je dan aangetoond dat je niet in staat bent om het niveau te halen wat van je geacht wordt en raad eens, je toekomstige baas al het ook niet accepteren dat je er 1,5x zoveel werk extra moet verzetten om het zelfde resultaat te boeken.

maar de langstudeerboete mag niet het enigste zijn, wat dacht je van idiote studies zoals bloemschikken (jaja is gewoon een vakopleiding), kunstacademies, artiestenopleidingen etc. etc. opleidingen waar niet tot nauwelijks rendement uitgehaald kan worden maar wel worden gesponsord door de staat. Of wat dacht je van de bestuurders binnen het onderwijs? vorig jaar werd bekend gemaakt dat ruim 13 bestuurders in het HBO boven de balkendenorm zaten, daar moeten ze wat aan doen. ook zou er een kritische blik moeten worden geworpen op het totaal aantal ambtenaren bij onderwijs want momenteel zijn er ruim 512.000 ambtenaren werkzaam bij onderwijs, dat is meer dan de helft van de 986.000 ambtenaren die werken voor de overheid. :eek:

en dan nog even over die opleidingen die allemaal mooier worden gemaakt dan dat ze zijn. Wen er maar aan want ALLES wordt mooier gemaakt dan dat het is. Ik denk dat veel mensen hier dat kunnen beamen.

je gaat er hier vanuit dat een gemiddelde student alles in 1 keer haalt. De gemiddelde student doet 5,6 jaar over zijn studie.

Laatst bewerkt:
je gaat er hier vanuit dat een gemiddelde student alles in 1 keer haalt. De gemiddelde student doet 5,6 jaar over zijn studie.

daarom, 5 vind ik nog acceptabel maar met 6 jaar moet je jezelf toch echt achter je oren gaan krabben. En heb jij hier bronnen van die dit gemiddelde van 5/6 jaar kunnen bevestigen?

In de Pers stond deze week een artikel dat alle maatregelen die de universiteiten de afgelopen jaren genomen hebben niet werken en dat de studieduur zelfs is opgelopen in plaats van afgenomen. “Daar waar studenten in 1995/’96 nog 6 jaar over hun studie deden, kregen ze in 2007/’08 na gemiddeld 6 jaar en vier maanden hun bul, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.”

Ik zal vandaag de bron nog wel even zoeken. Een voorbeeld uit eigen veld is dat de studie klinische psychologie tot 2000 6 jaar duurde. Deze studie is ingekort tot 4 jaar, met als gevolg dat je als afgestudeerde " psycholoog" nog niks bent. Je moet een vervolgopleiding volgen om die afgekapte 2 jaar in te halen. Wel komt er steeds meer druk op de opleiding te staan om te voldoen aan de eisen van de arbeidsmarkt, wat inhoudt dat er veel te veel in die 4 jaar gepropt wordt, waardoor studenten psychologie uiteindelijk weer veel langer over hun opleiding doen. Het blijft gissen wat de precieze oorzaak is natuurlijk.

invoering van de tempobeurs in 1993 (later omgezet in prestatiebeurs)
Introductie Bachelor-Master systeem
Verhoging collegegeld
Invoering BSA
Beperken van aantal herkansingen
Verplichting propedeuse in 1 jaar te halen
Harde knip tussen Bachelor & Master

zijn allemaal maatregelen om studenten hun studie meer serieus te laten nemen. Dit heeft vaak averechtse gevolgen en ik ben bang dat dergelijke langstudeerboetes geen ander effect zullen hebben.

Ik ben net begonne met werken (bbl) mijn baas heeft zijn studie niet binnen de afgesproken tijd kunnen behalen, krijgt vervolgens 3000euro boete.

Hij is 24 en tijdje bezig met zijn bedrijf, leuk als je dan als beginde ondernemer dan gelijk 3000euro moet afstaan....

Ik ben net begonne met werken (bbl) mijn baas heeft zijn studie niet binnen de afgesproken tijd kunnen behalen, krijgt vervolgens 3000euro boete.

Hij is 24 en tijdje bezig met zijn bedrijf, leuk als je dan als beginde ondernemer dan gelijk 3000euro moet afstaan....

Het wordt bijgeschreven als studieschuld als ik me goed kan herinneren.

Daarnaast ben ik absoluut voor deze maatregel, een jaar uitlopen op zowel je bachelor als master is prima coulant. Daarnaast zijn er zat studenten die er een sport van maken lang te studeren aangezien ze gratis geld kunnen innen. Door deze boete komt er ook een soort cultuursverandering in het studentenleven zodat het een keer normaal wordt om gewoon je studie snel te halen. Je moet het ook zo zien; je krijgt eigenlijk geen boete, je moet ietsje meer zelf betalen als je het consequent blijft vernken.

Zelf zit ik nu in mijn tweede jaar rechten aan de uni en ben lid van een vereniging. Het zal jullie verbazen, maar er zijn zat studenten die er net zo over denken als ik. Ik zie zoveel studenten de hele week zuipen en uitgaan die vervolgens te lui zijn naar college te gaan maar wel gaan janken als ze dan een langstudeerboete krijgen. Ik ga zelf ook bijna 5 dagen per week uit maar ik zorg wel dat ik -ook al is het brak- in mijn werkgroep zit. Kom op mensen, meer studeren minder zeuren, je mag 6 jaar over een studie van 4 jaar doen.

Gratis geld innen? Je krijgt sowieso maar stufi voor de officiele duur van je studie he. Dus verder kost langstuderen je alleen maar geld.

Het wordt bijgeschreven als studieschuld als ik me goed kan herinneren.

Daarnaast ben ik absoluut voor deze maatregel, een jaar uitlopen op zowel je bachelor als master is prima coulant. Daarnaast zijn er zat studenten die er een sport van maken lang te studeren aangezien ze gratis geld kunnen innen. Door deze boete komt er ook een soort cultuursverandering in het studentenleven zodat het een keer normaal wordt om gewoon je studie snel te halen. Je moet het ook zo zien; je krijgt eigenlijk geen boete, je moet ietsje meer zelf betalen als je het consequent blijft vernken.

Zelf zit ik nu in mijn tweede jaar rechten aan de uni en ben lid van een vereniging. Het zal jullie verbazen, maar er zijn zat studenten die er net zo over denken als ik. Ik zie zoveel studenten de hele week zuipen en uitgaan die vervolgens te lui zijn naar college te gaan maar wel gaan janken als ze dan een langstudeerboete krijgen. Ik ga zelf ook bijna 5 dagen per week uit maar ik zorg wel dat ik -ook al is het brak- in mijn werkgroep zit. Kom op mensen, meer studeren minder zeuren, je mag 6 jaar over een studie van 4 jaar doen.

Ok daar heb je gelijk in. Maar wat nou als je een eerste studie een verkeerde keuze maakt? En die studie dan maar bijvoorbeeld 3 maanden volgt, dan telt die alsnog voor een heel jaar. En dan heb je geen uitloop meer in je volgende studie.

Kan nog geen links plaatsen maar deze site is nu geopend als je een klacht wilt indienen tegen de langstudeerboete www. langstudeerboete.nu

Ik heb het zelf ook gedaan ik zou eigenlijk geen langstudeerboete hoeven te betalen maar doordat hun vonden dat 2 dagen op een andere opleiding meetelde kwam ik er niet onderuit. Ik ben hier al sinds april mee bezig en ben er uiteindelijk onderuit gekomen. Moet zeggen dat bij mij wel echt een fout was gemaakt ik had me optijd uitgeschreven en geen studiefinanciering en geen ov kaart gehad voor dat jaar maar moest wel die boete betalen. Ik ben hiervoor bij ibgroep en de 2 onderwijsinstellingen geweest deze wezen me allemaal met de vinger naar een andere instelling of het was de wet balblabla.

Na hier 2 maanden dag in dag uit mee bezig te zijn geweest had ik er genoeg van en heb ik een advocaat een brief laten opstellen en deze heb ik uit ellende naar IB, betrokken onderwijsinstellingen en ministerie van onderwijs aangetekend verzonden. Nou heb ik van 1 onderwijsinstelling geen reactie gekregen, Ministerie had ik een brief gekregen dat mijn informatie correct was maar het aan de onderwijsinstelling lag, andere onderwijsinstelling deed net of ze de brief nooit ontvangen hadden terwijl deze aangetekend was en IB groep tot op heden geen reactie van ontvangen. Uiteindelijk heb ik een beste meneer aan de lijn gekregen na ze helemaal gek gebeld te hebben op mijn huidige onderwijsinstelling deze heeft mijn brief via mail ontvangen en het uiteindelijk allemaal uitgevoerd waardoor ik onder de boete ben uitgekomen.

Ik vond het zo schandalig dat ik hier bijna 5 maanden dag in dag uit mee bezig ben geweest door een fout die door hun is gemaakt, dat ik ook een klacht heb ingediend. Ik ben er nu gelukkig van af maar had ik niets gedaan had ik nu lekker kunnen betalen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven