tuurlijk gaat hem om het geld het hele onderwijs kost klauwen vol met geld. Alleen dit jaar al had onderwijs een budget van 31 miljard, dat is het op 2 na grootste budget binnen de rijksbegroting na het budget van gezondheidszorg van 75 miljard en die van sociale zekerheid 69.9 miljard. Het is logisch dat de overheid op zo'n groot budget geld gaat proberen te vinden in tijden van recessie.
en laten we eerlijk zijn er valt een hoop geld te vinden in onderwijs. De langstudeer boete is er een van, het moet er voor gaan zorgen dat studenten minder lang bezig zijn met hun studie en dus minder kosten voor de staat. Ik vind het niet meer dan redelijk dat je na een jaar een boete moet gaan betalen want je kost op dat moment meer geld. De grens van een jaar extra vind ik ook goed want met een 2e schadevrij jaar (
dus 6 jaar over je 4 jarige studie doen) doe je er 1,5x zolang over als dat een normaal persoon er over doet. eigenlijk heb je dan aangetoond dat je niet in staat bent om het niveau te halen wat van je geacht wordt en raad eens, je toekomstige baas al het ook niet accepteren dat je er 1,5x zoveel werk extra moet verzetten om het zelfde resultaat te boeken.
maar de langstudeerboete mag niet het enigste zijn, wat dacht je van idiote studies zoals bloemschikken (jaja is gewoon een vakopleiding), kunstacademies, artiestenopleidingen etc. etc. opleidingen waar niet tot nauwelijks rendement uitgehaald kan worden maar wel worden gesponsord door de staat. Of wat dacht je van de bestuurders binnen het onderwijs? vorig jaar werd bekend gemaakt dat ruim 13 bestuurders in het HBO boven de balkendenorm zaten, daar moeten ze wat aan doen. ook zou er een kritische blik moeten worden geworpen op het totaal aantal ambtenaren bij onderwijs want momenteel zijn er ruim 512.000 ambtenaren werkzaam bij onderwijs, dat is meer dan de helft van de 986.000 ambtenaren die werken voor de overheid.
en dan nog even over die opleidingen die allemaal mooier worden gemaakt dan dat ze zijn. Wen er maar aan want ALLES wordt mooier gemaakt dan dat het is. Ik denk dat veel mensen hier dat kunnen beamen.