MuscleMeat

Studenten mogen maximaal 2 jaar uitlopen

HardcoreNL, even serieus. Ik ga je nu een vraag stellen en gaarne daar serieus op in te gaan, want benoprecht benieuwd hoe die gedachten in jouw hoofd te werk gaan.
Studenten werken te veel, ik neem aan dat ze moeten werken om bepaalde dingen in hun leven te bekostigen, zoals hun studie. Dus om dit tegen te geen maak je de studie duurder? Moeten ze dan niet jusit méér gaan werken om die studie te bekostigen?

• Like
Waarderingen: CoD
-

Laatst bewerkt:
Maar hoe moeten ze dan hun studie bekostigen? Als ze én minder moeten werken én geen overheidsgeld meer krijgen.

Hadden ze maar rijke ouders moeten hebben man. Laat die paupers gewoon fijntjes timmerman worden of zo.

-

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Hoezo fail, dit is allemaal pas veranderd na flink protest uit allerlei hoeken.

2 jaar is al redelijker. Maar wordt de basisbeurs voor masters nu nog afgeschaft? Anders vind ik dat dit alleen voor bachelor moet gelden.

Fail was aan de mensen die dachten dat het er al doorheen was, gebaseerd op "geruchten". En dan vooral dat er geen uitzonderingen zouden zijn. Mensen met functiebeperking etc. daar maken ze echt wel uitzondering voor duhhhh...

En..geen idee of basisbeurs voor Masters wordt afgeschaft. Basisbeurs is nu vier jaar. Dus als je in drie jaar je Bachelor afmaakt en dan meteen Master gaat doen, zou je nog jaartje basisbeurs moeten krijgen (lijkt mij).

Ik vraag mezelf of het hele uitloopgebeuren per studie geldt. Of als je éénmaal begint met studeren...

er staat een prachtig sociaal leenstelsel klaar voor iedereen. ( oa VVD). Groenlinks heeft ook een mooie variant die in het verlengde ligt.
Dat gemekker over die rijke ouders etc is echt complete onzin.

Mensen van sociaal lagere komaf zullen niet zo snel ervoor kiezen studies te gaan volgen die ze voor tienduizenden euro's in de schulden laten steken. Al was het alleen maar omdat ze eigenlijk helemaal niet zeker weten of ze hier wel geschikt voor zijn. Als jij als enige in je familie de behoefte hebt om jezelf op dat gebied te ontwikkelen wordt je niet bepaald gestimuleerd met het vooruitzicht van een enorme schuldenlast en andere financieele problemen, je weet wel, die je al zoveel van dichtbij hebt mogen zien.

Je werpt daar enorme drempels mee op voor de sociaal en economisch zwakkere gezinnen terwijl het juist de bedoeling was dat een ieder de mogelijkheid zou moeten hebben zichzelf te ontwikkelen. Desnoods met een duwtje van de overheid - omdat dit ons allen ten goede komt. Dit is zowel een sociale als liberale kerngedachte. Ik weet niet hoe je ineens in de ban bent geraakt van dit soort klassiek conservatieve geneuzel, ik vond je toneelstukje van vorige maand leuker. Kan je volgende maand een leuke marxist act neerzetten, volgens mij hebben we alleen die nog niet gehad.

-

Laatst bewerkt:
Misschien is HardcoreNL de zoon van Mark Rutte? Geen wonder dat hij dan aan dit soort maatregelen denkt.

Wat een faal van enorme omvang zeg. Laat de student een zelf voor de kosten op draaien van een studie. Gelijk de volle pond laten betalen en niet die 25% die ze nu bijdragen. Gelijk de studiefinanciering ook afschaffen en omzetten in een sociaal leenstelsel. Daarna het geld wat er overblijft in kwaliteit steken, onderwijs is dan beter dan ooit.

Goed idee ja, alles op leen basis. Afgestudeerden willen op den duur in een huis of in een appartement gaan wonen, wat met jouw idee niet zomaar gaat. Banken gaan immers geen hypotheken aan afgestudeerden verstrekken met enorme schulden. Resultaat, afgestudeerden moeten zuiniger gaan leven, wat weer een negatief effect heeft op de economie.

En zo zijn er nog wel een rits meer negatieve gevolgen op te sommen.

Het is niet allemaal zo kortzichtig als jij denkt.

Laatst bewerkt:
-

Laatst bewerkt:
Geloof dat sommigen niet volledig geinformeerd zijn over hoe een sociaal leenstelsel werkt. Als je na je studie een laag inkomen hebt zal je ook weinig aflossen en wie het geluk heeft om vrij snel een goed betaalde baan te vinden zal binnen afzienbare tijd zijn schuld hebben afgelost.

Het blijft dan wel een kwestie van goed studenten informeren wat de gevolgen zijn van een aangegane lening maar het is nou ook weer niet zo dat je door de invoering van een sociaal leenstelsel aan de bedelstaf geraakt als je na je studie onverhoopt geen goed betaalde baan kan vinden.

Had het nog niet gelezen, maar goed stuk GetXXL!

Zie alleen niet in wat het mijn ouders kost als ik langer studeer?

Wie zijn gvd nu die Henk en Ingrid?

De twee vaste kijkers van Shownieuws. Die hebben in ieder geval weinig last van deze maatregelen hoor :D

Terug
Naar boven