XXL Nutrition

Sucralose slechter voor de gezondheid dan gedacht.

(coca-cola zero) aspartaam, acesulfaam-K is ook een vervanger en net zo goed of slecht als sucralose (misschien wel slechter)
Maar om compleet andere redenen, die vormen geen sucralose-6-acetaat.

Verder moet eigenlijk je de gevaren van zoetstoffen afwegen t.o.v. de hoeveelheid suiker die je anders zou gebruiken voor een gelijke zoetheid.

Laatst bewerkt:
Maar om compleet andere redenen, die vormen geen sucralose-6-acetaat.

Verder moet eigenlijk je de gevaren van zoetstoffen afwegen t.o.v. de hoeveelheid suiker die je anders zou gebruiken voor een gelijke zoetheid.
Alles met mate, zo ook niet 3l cola zero drinken omdat het zero is. Er zijn ook gezondere suiker vervangers als Honing, Ahornsiroop. Minder suiker toevoegen of geen helpt ook al.

Alles met mate, zo ook niet 3l cola zero drinken omdat het zero is. Er zijn ook gezondere suiker vervangers als Honing, Ahornsiroop. Minder suiker toevoegen of geen helpt ook al.
Honing of ahorn is gewoon een mengsel van suikers. Sucrose, dextrose, fructose. Maakt allemaal weinig uit voor je lichaam.

Fructose is toch wel de minst gezonde vorm?

Voor zover ik weet is het vooral ongezond bij een overschot. Fructose wordt via de lever omgezet en kan daar dan schade doen.

te veel suikers is iets waar onze lichamen niet voor gemaakt zijn. Dus je spijsverteringshormonen kunnen er van in de war raken.

Als je een marathon loopt of tijdens intensief sporten kun je prima suikers hebben. Tijdens bankhangen niet.

Ik ben niet bekend met de wetenschap op dit onderwerp. Wat ik wel weet, is dat ik geen kauwgom meer kan verdragen. Vroeger at ik dat heel veel, maar op een gegeven moment kreeg ik er klachten van: een enorme opgeblazen buik, gevuld met lucht. Dan moet ik op een gegeven moment megascheten laten en dan is het weer weg, maar het duurt dus even voor het gas de uitgang gevonden heeft en tot die tijd doet het gewoon pijn. Met Zero-dranken heb ik hetzelfde. Overigens heb ik geen andere klachten bij spijsvertering. Enkel bij kauwgom en Zero-dranken. Ik geloof direct dat dat spul niet gezond is.

Buiten het feit dat ik het gewoon niet lekker vind, krijg ik ook altijd last van maag/darmstelsel als ik die rommel binnenkrijg. Begint gewoon met buikpijn, vervolgens opgeblazen gevoel, daarna darmkrampen etc.

Ben wel heel benieuwd hoe cola bijvoorbeeld zou smaken zonder suiker en zonder andere zoetstoffen :roflol:

Buiten het feit dat ik het gewoon niet lekker vind, krijg ik ook altijd last van maag/darmstelsel als ik die rommel binnenkrijg. Begint gewoon met buikpijn, vervolgens opgeblazen gevoel, daarna darmkrampen etc.

Ben wel heel benieuwd hoe cola bijvoorbeeld zou smaken zonder suiker en zonder andere zoetstoffen :roflol:

Ingrediënten​

Voor ongeveer 1,5 liter siroop (en 4,5 liter cola):
  • 950 ml water
  • De geraspte schil + het sap van 1 citroen
  • De geraspte schil + het sap van 1 limoen, plus het sap van 1/2 limoen
  • De geraspte schil + het sap van 2 sinaasappels
  • 4 gram kaffir limoenblaadjes (bijv. uit de diepvries van de toko)
  • 3 grote kaneelstokjes, gekneusd in een vijzel
  • 2 theelepels korianderzaad
  • 1/4 theelepel gemalen nootmuskaat
  • 1 theelepel Arabische gom (optioneel)
  • 900 gram kristalsuiker (aan te passen naar smaak)
  • 3,5 gram citroenzuur (optioneel)

Wel wat rondom darmflora, maar het is maar de vraag of met verder een gezond dieet die darmflora echt lijden.
Naast dat 90% van de studies worden gedaan door de industrie zelf, is het een beetje een omgekeerde discussie zo toch?

Om dbb als voorbeeld te noemen, denk dat 10% echt contest bezig is en super clean eet, de rest vreet met een (gezond) lichaam nog steeds wel wat meuk naar binnen. Als zoetstoffen dan toch nog wel wat invloed hebben kan dat net het laatste zetje zijn. Met voeding is er naast allergie bijna geen 100% oorzaak te vinden het zijn allemaal opeenstapelingen van dingen.

Ik drink ook heel veel light/zero frisdrank. Het grootste probleem is denk ik dat je “verslaafd” blijft aan zoet en zo dus meer naar suiker blijft verlangen dan wanneer je die frisdrank vervangt door water.
Mijn probleem ook. Wel eens met low carb bezig geweest uit nieuwsgierigheid en zonder zero producten totaal geen zin in carbs en met zero producten cravings van heb ik jou daar.

Als ik een saaie dag vol presentaties heb ergens op een locatie met catering laaide ik mij helemaal af met koffie en zero dranken om maar wakker te blijven en de volgende dag altijd last van maagzuur en dat rare misselijk van de honger gevoel in de ochtend wat ik altijd heb als ik in de avond chips eet of een feestje met bier heb gehad.

Dus puur als het is voor de kcal perfect, maar met mijn jojo issues zijn het gewoon silent killers :D

• Like
Waarderingen: Vonk
Naast dat 90% van de studies worden gedaan door de industrie zelf, is het een beetje een omgekeerde discussie zo toch?

Om dbb als voorbeeld te noemen, denk dat 10% echt contest bezig is en super clean eet, de rest vreet met een (gezond) lichaam nog steeds wel wat meuk naar binnen. Als zoetstoffen dan toch nog wel wat invloed hebben kan dat net het laatste zetje zijn. Met voeding is er naast allergie bijna geen 100% oorzaak te vinden het zijn allemaal opeenstapelingen van dingen.

Mijn probleem ook. Wel eens met low carb bezig geweest uit nieuwsgierigheid en zonder zero producten totaal geen zin in carbs en met zero producten cravings van heb ik jou daar.

Als ik een saaie dag vol presentaties heb ergens op een locatie met catering laaide ik mij helemaal af met koffie en zero dranken om maar wakker te blijven en de volgende dag altijd last van maagzuur en dat rare misselijk van de honger gevoel in de ochtend wat ik altijd heb als ik in de avond chips eet of een feestje met bier heb gehad.

Dus puur als het is voor de kcal perfect, maar met mijn jojo issues zijn het gewoon silent killers :D
Juist mbt zoetstoffen is er ook heel veel werk gedaan buiten industrie om. En dan nog; om iets goedgekeurd te krijgenmoet de aanvragende industrie inderdaad onderzoek laten zien. Dat moet aan de hoogste eisen voldoen en is niet hetzelfde soort onderzoek dat ook veel gedaan wordt; zoeken naar bewijs voor iets wat de industrie graag zou vertellen.

Toxiciteitsstudies bij gerenommeerde instituten worden echt niet zomaar gemanipuleerd om betere resultaten te krijgen.

Begrijp dat omdat je het eet, je toch snel voorzichtig ben. Terecht. Daarom worden voedingsadviezen extreeem goed getest. Supplementen, cosmetica, schoonmaakmiddelen worden veel minder goed getest en zijn daarmee wmbt veel gevaarlijker.

En ik herhaal nog maar eens. Overgewicht en obesitas zijn op alle fronten bewezen een stuk gevaarlijker. Dus als zoetstoffen je kunnen helpen op gewicht te blijven is dat zelfs als dat ongezond zou zijn (waar echt nog geen goed bewijs voor is) alsnog waarschijnlijk een betere keuze zijn.

En ik herhaal nog maar eens. Overgewicht en obesitas zijn op alle fronten bewezen een stuk gevaarlijker. Dus als zoetstoffen je kunnen helpen op gewicht te blijven is dat zelfs als dat ongezond zou zijn (waar echt nog geen goed bewijs voor is) alsnog waarschijnlijk een betere keuze zijn.

En ook geen 3 liter Cola Zero drinken ipv regular, ook geen 300gram light chips omdat het toch light is. Dat is de strekking. als je een glas frisdrank wilt is light of zero beter dan regular. Er zitten veel suikervervangers in meer producten, zo ook je whey. Dus niet teveel !!
Obese die willen afvallen houden nog trek in zoetigheid met aspartaam of sucralose, dat verschilt niets

Toxiciteitsstudies bij gerenommeerde instituten worden echt niet zomaar gemanipuleerd om betere resultaten te krijgen.
Ik had niets moeten zeggen over de industrie zie ik nu, het verpest een beetje het punt wat ik wilde maken. ;)

Ik weet dat de studies die gedaan worden goed gecontroleerd worden (ook binnen de industrie). Het onderzoekt iets op een bepaalde manier en geeft uitsluitsel.

Ik kan mij alleen niet zo vaak identificeren met de onderzoeksgroep in de studies waardoor ik toch wat sceptisch blijf (muizen, kleine groepen mensen, slecht gecontroleerde omgeving)

Dus als zoetstoffen je kunnen helpen op gewicht te blijven is dat zelfs als dat ongezond zou zijn (waar echt nog geen goed bewijs voor is) alsnog waarschijnlijk een betere keuze zijn.
Klopt en met dezelfde logica kun je iemand met hoofdpijn een paracetamol adviseren om hoofdpijnvrij door het leven te kunnen, maar ik zou liever zien dat er aandacht wordt besteed aan de oorzaak. Ik snap je punt dus helemaal en het is zeker een lesser evil, maar nog steeds niet de manier imo.

Laatst bewerkt:
Ik had niets moeten zeggen over de industrie zie ik nu, het verpest een beetje het punt wat ik wilde maken. ;)

Ik weet dat de studies die gedaan worden goed gecontroleerd worden (ook binnen de industrie). Het onderzoekt iets op een bepaalde manier en geeft uitsluitsel.

Ik kan mij alleen niet zo vaak identificeren met de onderzoeksgroep in de studies waardoor ik toch wat sceptisch blijf (muizen, kleine groepen mensen, slecht gecontroleerde omgeving)

Klopt en met dezelfde logica kun je iemand met hoofdpijn een paracetamol adviseren om hoofdpijnvrij door het leven te kunnen, maar ik zou liever zien dat er aandacht wordt besteed aan de oorzaak. Ik snap je punt dus helemaal en het is zeker een lesser evil, maar nog steeds niet de manier imo.
Er moet zeker onderzocht blijven worden, ik ben daar helemaal niet op tegen. Voorstander zelfs. Heb wel wat moeite met mensen die, omdat wetenschap u eenmaal alles in twijfel trekt en onderzoekt, ze aan de haal gaan met een halve hypothese en dat tot waarheid maken.

Tegelijkertijd roken ze lekker door bijvoorbeeld. Of spuiten ze chemicaliën gemengd ergens in een badkuip in China in hun lichaam…. Of nemen ze lekker een pilletje in het weekend. Ik ben daar ook allemaal niet tegen, maar vind het wel een beetje spijkers op laag water zoeken.

Tenzij er goed onderzoek wordt gedaan dat ook echt wat serieuze resultaten oplevert.

Er moet zeker onderzocht blijven worden, ik ben daar helemaal niet op tegen. Voorstander zelfs. Heb wel wat moeite met mensen die, omdat wetenschap u eenmaal alles in twijfel trekt en onderzoekt, ze aan de haal gaan met een halve hypothese en dat tot waarheid maken.

Tegelijkertijd roken ze lekker door bijvoorbeeld. Of spuiten ze chemicaliën gemengd ergens in een badkuip in China in hun lichaam…. Of nemen ze lekker een pilletje in het weekend. Ik ben daar ook allemaal niet tegen, maar vind het wel een beetje spijkers op laag water zoeken.

Tenzij er goed onderzoek wordt gedaan dat ook echt wat serieuze resultaten oplevert.
Dus wij gebruikers mogen hier niet mee praten ?

Terug
Naar boven