Fitness Seller

Sucralose slechter voor de gezondheid dan gedacht.

• Topic Starter Topic Starter
Lees daarna ook even de kritiek op dit advies van de WHO van hoogleraar voedingseer Martijn Katan:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/20/suikertaks-kan-niet-zonder-kunstzoet-2-a4145648
Dankjewel! Maar het WHO is een stuk voorzichtiger betreft zoetstoffen, omdat nog niet alles bekend is op lange termijn mbt de darmbacteriën bijvoorbeeld. Ook gooien ze de zoetstoffen niet op 1 hoop, maar worden er verschillende voor en nadelen van verschillende zoetstoffen benoemd. Deze man struikelt over het feit dat zoetstoffen minder kcal bevatten dan suiker en dat klopt inderdaad, maar dat was niet de hele strekking van het eerste artikel toch.

Laatst bewerkt:
Onzorgvuldig om over naïviteit te beginnen als er meermaals in de reacties gepraat word over zoetstoffen (meervoud en dus in het algemeen) en niet specifiek sucralose. Ik lees dus niet echt iets wat slaat op mijn uitleg. Maar met de argumenten die genoemd zijn om de onderzoeken te vertrouwen vind ik het wel een mooi woord. Als je nog verder wil gaan in een discussie met een hoog meningsgehalte, dan vraag ik mij af of dat zinvol is. Beetje modder gooien kan altijd ;)
Hoezo? Een aspartaam leveranceer kan net zo goed belang hebben bij een uitkomst die negatief is voor sucralose.

Jij zegt dat 90% van de onderzoeken gedaan wordt door de industrie zelf. Dat ben ik met je eens. En ja, dat er volop onderzoeken gefinancierd worden door belanghebbende, ben ik ook met je eens. Het enige wat ik zeg, is dat er ook onderzoeken gefinancierd worden door belanghebbenden van een negatieve uitkomst. De suikerindustrie gigantisch.

Ik geloof simpelweg niet dat het zo zwart wit is. De voor en nadelen zijn afhankelijk van oa de hoeveelheid, en andere factoren zoals bijvoorbeeld overgewicht.

Ben wel benieuwd wat volgens jou een onderzoek echt objectief maakt? Volgens mij is dat een utopie

Maar het WHO is een stuk voorzichtiger betreft zoetstoffen, omdat nog niet alles bekend is op lange termijn mbt de darmbacteriën bijvoorbeeld.
Sowieso nog veel onbekend over de darmflora, met name de impact op de hersenen. De darmflora kan impact hebben op de ontwikkeling van hersenaandoeningen als depressie, parkinson en schizofrenie. Maargoed dat is iets breder dan alleen zoetstoffen (als in: alles wat zoet smaakt).

De WHO zegt gewoon heel simpel dat het beter is om ze niet tot je te nemen dan wel, maar dat zullen ze ook zeggen over geraffineerde suikers.

De WHO zegt gewoon heel simpel dat het beter is om ze niet tot je te nemen dan wel, maar dat zullen ze ook zeggen over geraffineerde suikers.
Yes. In de praktijk is het natuurlijk meer een keuze: of suikers, of zoetstoffen. Sommige mensen zijn zo Spartaans dat ze dat allemaal helemaal niet eten en drinken. De meeste mensen echter niet.

Ik drink cola zero en monster en dat is prima. Verder probeer ik de hoeveelheid zoetstoffen niet nodeloos hoog te maken. Beter wat zoetstoffen (zeker aspartaam) dan suiker.

Erythritol is vrij nieuw en is ook duur. Zit niet in heel veel voedingsmiddelen. Sucralose wordt wel veel gebruikt, sacharine niet. Wie weet wordt sucralose ooit wel verboden, maar het bewijs is nu nog dun. Tijd voor meer en beter onderzoek.

Dus kom je op wat ik al eerder zei, ook geen 3L cola zero etc drinken ipv regular.
her gaat niet alleen om sucralose @Sparks79

zoals bijv

weet je niet hoeveel zoetstoffen er zijn toegevoegd.

Iedereen die dus op advies van de WHO een prikje (of twee, drie, vier, vijf) heeft gehaald.. Gaan we nog cola light etc., drinken nu? :dunno:
In principe volg ik de wetenschappelijke consensus. Ik heb begrepen dat er in die wereld nogal wat reuring is ontstaan over de validiteit van dit advies.

In principe volg ik de wetenschappelijke consensus. Ik heb begrepen dat er in die wereld nogal wat reuring is ontstaan over de validiteit van dit advies.

Er bestaat geen 100% wetenschappelijke consensus. Je zult altijd voor en tegenstanders hebben, dat geldt bijvoorbeeld ook voor de relativiteitstheorie van Einstein, maar ook voor simpelere dingen zoals zoetstoffen.

Er bestaat geen 100% wetenschappelijke consensus. Je zult altijd voor en tegenstanders hebben, dat geldt bijvoorbeeld ook voor de relativiteitstheorie van Einstein, maar ook voor simpelere dingen zoals zoetstoffen.
Klopt. Maar dat neemt niet weg dat er nog wel gradaties zijn in wetenschappelijke consensus.

• Haha
Waarderingen: Vonk
Het verschil met het vaccin is dat je daar een harde ja nee keuze in had (met de boosters nu iets minder) en met de zoetstoffen is het een glijdende schaal van helemaal niet via af en toe een beetje naar dagelijks heel veel.

Het verschil met het vaccin is dat je daar een harde ja nee keuze in had (met de boosters nu iets minder) en met de zoetstoffen is het een glijdende schaal van helemaal niet via af en toe een beetje naar dagelijks heel veel.

Haha ja een keuze die niet gestuurd werd door de media zeker :lol:
Feitelijk heb je wel gelijk, maar dat was geen fair game en had al helemaal niks te maken met wetenschap.

Terug
Naar boven