XXL Nutrition

Suiker

Bezoekers in dit topic

AlphaTaurus

Cool Novice
Lid geworden
3 nov 2013
Berichten
51
Waardering
1
Lengte
1m81
He jongens en meisjes, ik train al 2,5 jaar en ik ben nu met succes aan het cutten. Nu heb ik misschien een domme simpele vraag waar ik toch een antwoord op zoek. Is suiker slecht voor gains? Hiermee bedoel ik, als product a 80g zuivere koolhydraten heeft, en product b 80g koolhydraten waarvan 40g suiker, is product a dan beter als product b? Of is product b slecht voor de gains? Zo ja, waarom?

Grtjs
 
Niet slecht voor je gains, wel voor je vetpercentage. Heb je dit überhaupt wel in Google ingetypt? Zijn duizenden dingen over te lezen.
 
Dat beantwoord mijn vraag wel. Maar waarom is suiker dan slecht ivm vet%?
 
Erg veel artsen zijn het daar niet mee eens. Suiker is gewoon ruk.
Ik word er iig vet van.
 
Als dat zo is hebben erg veel artsen blijkbaar niet zon verstand van voeding.
 
Als product b bijvoorbeeld fruit is dan kan b beter zijn dan a, want fruit heb je gewoon nodig. Heb eigenlijk nooit echt een wetenschappelijk onderzoek gelezen over de nadelen van suiker, zijn voornamelijk artikelen geschreven voor de stilzittende huismoeders.

Geen idee hoe slecht het is voor iemand die aan KT doet, op drukke dagen kan ik eigenlijk niet zonder snelle carbs. Maar om je echt druk te maken over paar gram suiker..
 
Ik heb nog geen onderzoeken gezien die voordelen aantonen van suiker of bewering van de artsen die aangeven dat het slecht is onderuit halen.
 
Niemand heeft het over voordelen, en definieer 'slecht'.
 
Ik heb nog geen onderzoeken gezien die voordelen aantonen van suiker of bewering van de artsen die aangeven dat het slecht is onderuit halen.

Dwaalde een beetje af en had het meer over snelle carbs (witte rijst, aardappelen, etc.) dan suiker.
Maar dan kan ik me ook niet zo snel een serieus voedingsschema bedenken met veel suikers. Als je heel de dag door een pak met koekjes eet is het idd niet gezond.

En een voordeel is bijvoorbeeld dat het makkelijke kcals zijn waar je ook lekker op kan trainen:o
 
snelle carbs hoeven inderdaad niet verkeerd te zijn zoals je noemt rijst, aardappel enz.

Maar topic gaat om 80gr kh waarvan 40gr suiker. Suiker is half fructose en dat is niet bepaald lekker voor je lever volgens dus artsen en onderzoekers.

Ben maar even gaan zoeken gelijk .... pfff klote onderzoeken .... je gaat gelijk van 1 naar 4 onderwerpen.
 
Suikers zijn gewoon koolhydraten, koolhydraten bevatten 4kcal per gram. Of je afvalt of aankomt ligt aan het aantal kcal dat je per dag verbrand en inneemt, thats it.

Tuurlijk zijn er voor -en nadelen van suikers tov complexere koolhydraten, sneller energie tov verzadiging, maar als het gaat om vet aankomen of afvallen, is een carb een carb.
En ja dat blijkt uit onderzoek.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen overigens dat het niet erg is als 100% van je carbs uit suikers bestaan, dat zou naar mijn mening voor je gehele systeem niet goed zijn. Ik denk dat(en ook als ik naar de onderzoeken en mensen luister die er echt verstand van hebben) balans alles is. Zelf probeer ik meestal om niet meer dan 1/3e van mijn carb intake uit suikers te laten bestaan, maar ik let er niet heel nauwkeurig op.
 
Niet slecht voor je gains, wel voor je vetpercentage. Heb je dit überhaupt wel in Google ingetypt? Zijn duizenden dingen over te lezen.

Sinds wanneer maakt suiker dik?
Heb jij het zelf in google ingetypt?
kcal in = kcal out ..
Je wordt pas vet als je meer binnenkrijgt dan dat je verbruikt
 
Suikers zijn gewoon koolhydraten, koolhydraten bevatten 4kcal per gram. Of je afvalt of aankomt ligt aan het aantal kcal dat je per dag verbrand en inneemt, thats it.

Tuurlijk zijn er voor -en nadelen van suikers tov complexere koolhydraten, sneller energie tov verzadiging, maar als het gaat om vet aankomen of afvallen, is een carb een carb.
En ja dat blijkt uit onderzoek.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen overigens dat het niet erg is als 100% van je carbs uit suikers bestaan, dat zou naar mijn mening voor je gehele systeem niet goed zijn. Ik denk dat(en ook als ik naar de onderzoeken en mensen luister die er echt verstand van hebben) balans alles is. Zelf probeer ik meestal om niet meer dan 1/3e van mijn carb intake uit suikers te laten bestaan, maar ik let er niet heel nauwkeurig op.

Dus als ik cut op 100% complexe carbs of 70% complex 30% suiker, ga ik even snel resultaat halen qua vetverbranding?
 
Dus als ik cut op 100% complexe carbs of 70% complex 30% suiker, ga ik even snel resultaat halen qua vetverbranding?

Een vezel verbranden zal net wat meer energie kosten dan suiker maar in de praktijk maakt dat geen bal uit.
 
Een vezel verbranden zal net wat meer energie kosten dan suiker maar in de praktijk maakt dat geen bal uit.

Om hier inzicht in te krijgen is het lezen van de voedingszandloper misschien interessant voor je.
Vaak is er een verschil in het eten van gezonde voeding en voeding waar je lichaam om vraagt ivm sporten (KT).
Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat suiker (monosachariden) als je ze in grote hoeveelheden neemt slecht zijn voor je lichaam.
Het veroorzaakt pieken in je bloedsuikerspiegel en hierdoor dus een verhoogde afgifte van insuline. Het verband tussen veelvuldige afgiftes van veel insuline en allereli welvaartsziektes als diabetes, kanker en hart en vaatziekten worden in recente onderzoeken steeds meer aangetoond.
 
Als product b bijvoorbeeld fruit is dan kan b beter zijn dan a, want fruit heb je gewoon nodig. Heb eigenlijk nooit echt een wetenschappelijk onderzoek gelezen over de nadelen van suiker, zijn voornamelijk artikelen geschreven voor de stilzittende huismoeders.

Geen idee hoe slecht het is voor iemand die aan KT doet, op drukke dagen kan ik eigenlijk niet zonder snelle carbs. Maar om je echt druk te maken over paar gram suiker..

Fruit werkt qua suikers soms anders inderdaad, o.a. omdat er vezels in sommig fruit zitten die een insulinepiek vermijden dacht ik.
 
Fruit werkt qua suikers soms anders inderdaad, o.a. omdat er vezels in sommig fruit zitten die een insulinepiek vermijden dacht ik.

Dat klopt.
Als je hiervoor gevoelig bent merk je dat bijvoorbeeld verse jus d orange een hogere piek geeft dan een sinaasappel omdat hier de vezels uit geperst zijn.
 
Verband tussen hoge suikerconsumptie en diabetes/hart- en vaatziekten? Als je niet corrigeert voor BMI en/of andere lifestyle factoren misschien.

Hoge suikerinname correleert sterk met een lifestyle die voor de rest ook ongezond is, dat betekent niet dat een hoge suikerinname de lifestyle ongezond maakt. Correlatie =/= causatie.

Ik hoor verdacht zelden van mensen die redelijk actief zijn op een gezond gewicht die ineens diabetes krijgen. Toevallig zijn dat bijna altijd mensen met (flink wat) overgewicht en een sedentaire lifestyle.
 
Back
Naar boven