XXL Nutrition

Supplementen t.b.v. betere concentratie

Bezoekers in dit topic

Heb het idee dat de moderne invloeden van social media en youtube/tv en meerdere monitors met 20 tabs open en dat soort meuk het ook enorm stimuleren, dat je hersenen gewend raken elke paar seconden van context te veranderen.
 
Maar als je geen adhd hebt is het leuker.
Nja, ik word inderdaad wel aardig relaxed van sommige drugs. Laatste keer is wel heel lang geleden.

Ik vond xtc wel heel leuk, maar de rest deed me niets.
 
Heb het idee dat de moderne invloeden van social media en youtube/tv en meerdere monitors met 20 tabs open en dat soort meuk het ook enorm stimuleren, dat je hersenen gewend raken elke paar seconden van context te veranderen.
Schijnt ook echt zo te zijn. Ideale wereld voor mij. Want ik had dat toch al, heb er al mee leren omgaan.

Kan me juist ook heel goed concentreren als ik iets leuk of interessant vind en eenmaal goed bezig doe ik bergen werk. Ik kan me ook uren vervelen en niets doen.

Alsnog heb ik vandaag een behoorlijk hoge beoordeling gekregen. Dus bewijs is er dat je ook met adhd het prima kunt doen op werk.
 
Heb het idee dat de moderne invloeden van social media en youtube/tv en meerdere monitors met 20 tabs open en dat soort meuk het ook enorm stimuleren, dat je hersenen gewend raken elke paar seconden van context te veranderen.
Pff klopt helemaal, is echt klote. Eigenlijk gewoon een soort verslaving, enige counter measurement die ik heb ik een boek maar thats it.
 
Nja, ik word inderdaad wel aardig relaxed van sommige drugs. Laatste keer is wel heel lang geleden.

Ik vond xtc wel heel leuk, maar de rest deed me niets.
ADHD lijkt me wel klote, wat doet wiet met je ADHD? (Ik zelf ben zo lui als ik goed stoned ben)
 
ADHD lijkt me wel klote, wat doet wiet met je ADHD? (Ik zelf ben zo lui als ik goed stoned ben)
Wordt er zelf productiever van, in de zin van dat ik dingen ga doen die ik normaal uitstel.
 
Phenibut + Ritalin helpt bij mij goed.
 
ADHD lijkt me wel klote, wat doet wiet met je ADHD? (Ik zelf ben zo lui als ik goed stoned ben)
Dan ben ik minder hyperactief. Ga ik op de bank liggen en gaan de gedachten alsnog alle kanten op.

Ook al lang geleden dat ik stoned was trouwens.

Ik kan beter iets doen dat ik leuk vind. Dan zijn mijn gedachten er bij en ben ik creatief en ook wel goed in wat ik doe. Heb leuk werk en dat gaat dus prima, kan ook echt gebruik maken van adhd. Ik voel me prima in de chaos en kan goed tegen druk en verandering.
 
Als je het wil forceren -> Nicotine (onder professoren erg bekend in de VS van wat ik lees), Caffeine (duhuuu), Theine (subtieler)

Maar zoals je zelf al weet is de oplossing meestal wel te vinden in je leefpatronen en voeding ;)

Huberman <- interessant podcast erover op youtube / spotify of die apple meuk

Heb het idee dat de moderne invloeden van social media en youtube/tv en meerdere monitors met 20 tabs open en dat soort meuk het ook enorm stimuleren, dat je hersenen gewend raken elke paar seconden van context te veranderen.

Wat doe jij eraan dan?

Ik probeer de neigingen te onderdrukken om mijn telefoon te pakken op de momenten dat ik vroeger wilde roken (zelfde gevoel) en telefoon geen geluid laten maken bij messages en niet direct reageren. Voelde af en toe heel erg raar als je in een restaurant zit en je wederhelft is naar de wc en je pakt niet je telefoon. Daarnaast is dit ook mijn probleem met cheaten, voor of na een focus klusje ongemerkt in de keuken belanden. Alsof je hoofd redeneert ik heb nu een sugar hit nodig om weer door te gaan en tot de volgende actie te komen. Ik probeer dit te tacklen met even wat nuttigs doen op die dooie momenten of puur wat met een spelen met de hond.
 
Laatst bewerkt:
Wat doe jij eraan dan?
Die oorzaak specifiek is nog wat tegen te gaan met een hobby waarbij je lang moet concentreren, meditatie, geen technologie checken tijdens het trainen, een stuk wandelen, etc. Kijk/heb ook geen tv. Maarja met naar bomen staren verdien je geen geld en werk is op de pc dus dat blijft lastig.

Motivatie bij burnout/boreout is een verschillend probleem. Je hersens maken continu de afweging of de huidige taak wel zin heeft, oplevert wat je wil en conform je waardes is, om daar of aan iets anders aandacht te besteden. Dat maakt veel abstract werk inherent lastig om vol te houden.

Daarom is er ook veel drugsgebruik, van caffeine tot ritalin tot coke, eigenlijk een integraal onderdeel van de moderne maatschappij om werk gedaan te krijgen.

Een beetje met je ogen wiebelen of koud douchen ofzo gaat hem niet worden.
 
Duursport geeft heel veel ruimte voor concentratie is mijn ervaring. De sportschool helpt ook, maar een lange duurloop maakt mijn hoofd zodanig leeg, of eerder, dan kan alles er in rond razen... dan ben ik daarna in staat heel geconcnetreerd te werken.
 
Ik zit zelf vooral te denken om computer werk met meer vrij uitzicht op natuur te kunnen doen, met laptop in de tuin van m'n landgoed zitten zeg maar. Dan hoeven m'n hersenen niet continu te zoeken naar een ontsnapping uit de betonnen gevangenis terug naar die kalmerende vibe van het bos. :o
 
Ik zit zelf vooral te denken om computer werk met meer vrij uitzicht op natuur te kunnen doen, met laptop in de tuin van m'n landgoed zitten zeg maar. Dan hoeven m'n hersenen niet continu te zoeken naar een ontsnapping uit de betonnen gevangenis terug naar die kalmerende vibe van het bos. :o
Wat :roflol:
 
Ik ben niet zo van de supplementen.

Tijdframes aanleggen en jezelf 'beloningen' toekennen wanneer je dat haalt werkt voor mij wel. Die beloningen kunnen iets heel kleins zijn. Je werk opdelen in kleinere porties en gewoon afbakenen wat je wanneer moet af hebben van jezelf. Bijvoorbeeld 'dit en dat moet vóór 10u af zijn en dan kan ik een bakje koffie gaan drinken'. Dit werk overigens ook met huishoudelijke taken vrij goed voor mij.

Telefoon en andere devices gewoon volledig uit zetten en/of in een andere kamer leggen zijn daarnaast ook hele goede opties.
 
Buiten supplementen zou je ook eens kunnen denken aan andere technieken om je concentratie te bevorderen. Ben het eens met bovenstaande tips van tymboo en zou daar nog aan toevoegen, om de taken/doelen die je voor ogen hebt ook op te schrijven voor jezelf (mocht je anders gaan uitstellen).

Daarnaast kan je ook de "Pomodoro techniek" eens proberen. Dan werk je bijvoorbeeld 25 minuten geconcentreerd, en dan een korte pauze van 5 minuten, vervolgens weer 25 minuten werken en zo door. Na 4 blokken mag je dan een langere pauze nemen van 15 minuten en dan herhaalt de cyclus zich weer. Soms zit je er net lekker in en dan gaat die wekker weer af, dus daarom kan je zelf de tijden tweaken naar eigen wens en concentratieniveau. Hieronder een website die de tijd voor je bijhoudt en waarin je ook taken kan wegschrijven.

 
Het feit dat je je bewust bent van het probleem is in elk geval al een belangrijke stap. Heel veel mensen verprutsen en verdoen hun tijd maar zien dit niet in of negeren het.
Ik vind het zelf ook altijd weer verbazend hoe gevoelig ik ben voor afleiding en lethargie terwijl ik van mezelf nog wel het idee heb dat ik aardig gestructureerd ben.

Eigenlijk leg je jezelf een bepaalde druk op door iets af te moeten hebben binnen een bepaald tijdsframe, en de meeste mensen presteren nu eenmaal beter onder druk. Als ik weinig tot niks gepland heb op een dag krijg ik soms minder nuttige zaken gedaan dan wanneer ik op een drukke dag alleen 's avonds nog ergens een halfuurtje over heb.

Het dbb-tabblad sluiten kan voor sommigen hier trouwens ook een verstandig idee zijn.
 
Het feit dat je je bewust bent van het probleem is in elk geval al een belangrijke stap. Heel veel mensen verprutsen en verdoen hun tijd maar zien dit niet in of negeren het.
Ik vind het zelf ook altijd weer verbazend hoe gevoelig ik ben voor afleiding en lethargie terwijl ik van mezelf nog wel het idee heb dat ik aardig gestructureerd ben.

Eigenlijk leg je jezelf een bepaalde druk op door iets af te moeten hebben binnen een bepaald tijdsframe, en de meeste mensen presteren nu eenmaal beter onder druk. Als ik weinig tot niks gepland heb op een dag krijg ik soms minder nuttige zaken gedaan dan wanneer ik op een drukke dag alleen 's avonds nog ergens een halfuurtje over heb.

Het dbb-tabblad sluiten kan voor sommigen hier trouwens ook een verstandig idee zijn.
Toch ook even een andere blik. Ik kan zelf bijna niet anders dan in korte sprints werken. En dan krijg ik enorm veel gedaan in korte tijd. Om op te laden heb ik dan wel weer even nodig. Nou ben ik ook veel aan het vergaderen en dat tel ik dan maar niet mee. Maar het echte denkwerk en serieus plannen bouwen of aan octrooien werken, echt nieuwe dingen verzinnen.... daarvoor heb je zowel bewuste als onbewuste tijd nodig. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik in de ochtend hard bezig ben met iets en dan nadat ik een stuk ben gaan hardlopen einde middga ineens de oplossing 'zie'.

Concentratie is een wonderlijk ding, maar de vraag is ook wel waarop je je wilt/moet concentreren.
 
Back
Naar boven