Een huilbaby vertelt dat zijn moeder op haar veertiende werd verkracht en dat zij nog steeds door die ervaring wordt gekweld. Een lastig kind van twee beschrijft hoe zijn moeder werd mishandeld. Een klein jongetje vertelt dat hij steeds huilt in de auto, omdat hij niet wil dat zijn moeder voorin zit.
De verhalen die het welbespraakte Schotse medium Derek Ogilvie (41) vertelt, zijn volgens de sceptici waanzin, maar volgens zijn 'volgelingen' vooral opzienbarend.
Ogilvie merkte op zijn negende dat hij anders was, toen hij de overleden buurman steeds in zijn kamer zag staan. Pas sinds een jaar of zes praat hij op verzoek met de bewoners van gene zijde. Een paar jaar geleden, tijdens een sessie met een vrouw die haar jonge kind bij zich had, ontdekte hij dat hij nóg iets bijzonders kan: Ogilvie praat met baby's en kleine kinderen met problemen. Als we de verhalen in zijn kersverse boek 'De babyfluisteraar' moeten geloven, weet hij de kleinste ettertjes binnen de kortste keren om te vormen tot modelbaby's, door met ze te communiceren en hun ouders door te geven waar het probbleem zit. „Ik ben de stem van baby's", zo legt hij uit tijdens een bliksembezoek aan Amsterdam. „Ik krijg beelden, plaatjes, en emoties door die ouders kunnen vertellen waarom kinderen bepaald gedrag vertonen. Dat kan soms een echte eye-opener zijn voor ouders. Kinderen voelen ontzettend veel dat beseffen véél ouders niet. Ik hoop dat ze van mij leren zich open te stellen voor hun kind."
Succesvol is hij ook, want de schare fans is aanzienlijk gegroeid sinds hij wekelijks pp zondagavond op tv is met zijn programma 'De babyfluisteraar'.
Ogilvie is trouwens niet alleen paranormaal begaafd, maar ook bijzonder ambitieus. Naast een boek, het tweede is persklaar, en een tv-serie (de volgende reeks staat al op stapel) gaat hij de komende maanden in navolging van het andere RTL-medium, de Amerikaanse Char Margolis, het land in voor grootscheepse sessies met kinderen en hun ouders.
Daarna vertrekt hij naar Amerika, ook voor promotiewerk, en een grote uitdaging. Een stichting van sceptici, The James Randi Foundation, looft een miljoen dollar uit voor degene die hen kan overtuigen van zijn paranormale krachten. Nog niemand heeft het bedrag binnengehaald, wel zijn er al tientallen kandidaten als fraudeur ontmaskerd. „Ik wil dat geld, want ik kan er veel kinderen mee helpen, maar ik wil vooral laten zien dat ik 'the real deal' ben", zegt hij zelfbewust. „Ik ben geen leugenaar! Hoe kan ik al die informatie anders doorkrijgen? Ik vertel ouders de dingen die hun kind mij vertelt: dat ze een rode Volvo hebben.
Bron: Noordhollands Dagblad