Fitness Seller

Telkens kniepijn bij elke belasting

vetteswa

Dutch Bodybuilder
Waardering
2
Lengte
1m70
Massa
78kg
Vetpercentage
12%
Ik heb al jaren telkens last van de knieën wanneer ik loop of squat...
Daardoor lopen de beentjes natuurlijk achter :(

Algmeen doel is massa opbouwen maar...
Echt massa in de benen hoef ik niet. Ik train de benen omdat ik ze niet compleet wil verwaarlozen, omdat je je benen nodig hebt voor basiskracht en het stimuleren van je metabolisme... Ik doe voorlopig dan ook enkel squat, aangezien dit 1 van de 3 essentiele oefeningen is (naast pullups en benchpress).Maar vaak doe ik zelfs helemaal niets voor benen omdat squatten telkens weer pijn doet...

Onlangs terug begonnen met squatten.
2 sagen geleden hack squat machine: 5x5 x 70kg
Vandaag normale barbel-squat 5x5 x 50kg ...

Ik doe altijd een warming-up ook..
In het begin gaat het altijd goed, maar wanneer ik elke week squat of loop, dan krijg ik na 2 à 3 weken telkens pijn in de knieën. Techniek alleen kan het niet aan liggen want heb het ook tijdens het lopen (wel minder vlug dan bij squatten).
Het begint meestal rustig maar als ik dan niet stop heb ik hevige pijnscheuten.. Vooral in de rechterknie..

Wat kan ik doen om dit probleem op de lossen?
Iemand ervaring met dezelfde problematiek?
Bestaat er zoiets als 'gewrichten' trainen of is dat een fabel? Hoe doe je dat dan wel?

Laat je onderste ledematen nakijken bij een sportarts of kinesist. Laat kijken of er geen afwijkingen zijn in je bewegingspatroon. Slechte voeten, beenlengteverschil, heupinstabiliteit, maltracking patella, slechte controle VMO. Laat je klinisch testen om te kijken of er geen structurele problemen zijn: meniscus, kraakbeen, ligamenten... Waarschijnlijk overbelasting kraakbeen aan de achterkant van je knieschijf.

Gewrichten train je op door stabiliteit te trainen. Quadriceps is de belangrijkste spier die voor stabiliteit in je kniegewricht zorgt. Goede VMO controle is key omdat die de beweging van je knieschijf controleert.

Pijn dien je serieus te nemen. Het is een signaal dat er ergens iets niet goed gaat. Naar de dokter dus.

Terug
Naar boven