Een zeer snelle opname van (veel) suikers verhoogt het bloedglucose aan een te hoog tempo met als gevolg een vrij hoge insulinepiek. Het probleem daarmee gedurende de dag is dat energie vrij efficiënt en snel in lichaamscellen terecht komt.
Als je insuline verantwoordelijk houdt voor vetopslag, waarom zijn pieken dan problematisch en kijk je niet naar totale AUC? Bovendien kunnen voedingsmiddelen met een lage GI, hun lage GI juist danken aan een vroege, hoge insuline response en daarop volgende verhoogde weefselopname.
Wat de spiercellen betreft is dit niet zo erg, alleen zal er bij een overschot aan energie op dat moment relatief veel energie in vetmassa omgezet moeten worden.
En dat is niet zo bij een lage insuline piek/AUC?
Na de insulinepiek vormt er zich nog een ander probleem: een lager dan normaal bloedglucose (dal). De insuline zal namelijk na een piek te laat weer dalen en dus wat teveel suikers wegnemen uit het bloed.
Omdat er op dat moment iets te weinig suikers in het bloed circuleren zal er opnieuw een sterke drang naar suikers ontstaan. Men krijgt een vreetbui die gewoonlijk weer snel opgelost wordt met nog meer suikers.
Gewoonlijk? Dit klinkt misschien als een probleem voor de gewone mens, niet voor krachtsporters die zich bewust zouden moeten zijn van wat ze eten, hoeveel en wanneer. Bovendien klinkt extra honger prima in de bulk en zou je ook gewoon met regelmatige intervallen suikers kunnen eten zodat er nooit een dal komt. Tenslotte is het bovenstaande ook weinig relevant in de context van mixed food maaltijden.
De reden dat men pleit voor "complexe koolhydraten" heeft wat betreft de volksgezondheid vooral te maken met het verhoogde risico op diabetes en obesitas bij een dieet dat rijk is aan "simpele suikers".
Referentie?
Voor BB is het belangrijk om te weten dat insuline voldoende aanwezig blijft gedurende de dag omdat het een anabool hormoon is, maar de insulinepiek moet beperkt blijven tot post-training. Gedurende de dag is een stabiele waarde gewenst.
Anabool voor wat? Spiermassa, vetmassa, of allebij? Gezien de context zul je spiermassa bedoelen denk ik. Insulin is echter een anti-catabool hormoon op dit gebied, waarbij nog eens geldt dat diens effect bij zeer lage concentratie bereikt. Daarom zie ik ook geen nut voor een PWO insuline piek.
Maar je kan er zoveel theorie op los laten als je wil over hoe je denkt dat het werkt (oftwel X eten --> response Y ---> Y beinvloed Z etc), maar het effect van hoge en lage GI op partioning is gewoon onderzocht en ik denk dat je wel kan raden wat de uitkomst is gebaseerd op mijn houding