MuscleMeat

teveel melk slecht?

Zeggen dat er suikers in melk zitten is hetzelfde als zeggen dat er suikers in rijst en brood zitten. En guess what, de suikers in brood en rijst verteren sneller en laten glucose veel meer pieken dan de suikers in melk. En zo heb je dus tig onzinverhaaltjes over melk (en andere voeding).

Nu is de titel sowieso al erg vreemd. Vragen of "TEveel" slecht is, is eigenlijk ridicuul. Is er iets wat niet slecht is als je er "teveel" van drinkt/eet? De vraag is wat is teveel? In het geval van melk ligt die grens vrij hoog, als het niet om volle melk gaat.

Zeggen dat er suikers in melk zitten is hetzelfde als zeggen dat er suikers in rijst en brood zitten. En guess what, de suikers in brood en rijst verteren sneller en laten glucose veel meer pieken dan de suikers in melk. En zo heb je dus tig onzinverhaaltjes over melk (en andere voeding).

Nu is de titel sowieso al erg vreemd. Vragen of "TEveel" slecht is, is eigenlijk ridicuul. Is er iets wat niet slecht is als je er "teveel" van drinkt/eet? De vraag is wat is teveel? In het geval van melk ligt die grens vrij hoog, als het niet om volle melk gaat.

whaha, dikke + 1, Je geeft zelf het antwoord al (Topicstarter) whaha.. Als je van iets teveel neemt dan is het 'te veel' dus niet goed..

ik hoor en lees vaak dat meer dan 1 liter melk per dag slecht voor je is!
ik drink zo'n 2 liter per dag!
ben ik dan ongezond bezig?, ik drink er naast ook veel water hoor!

Waar zou het slecht voor zijn? Er doen allerlei verhalen de ronde op het internet.

Op de vraag of melk ongezond is kan ik je geen antwoord geven. Dat hangt af van je definitie van gezond.

1)Om antwoord te kunnen geven op deze vraag lijkt het me relevant om te weten wat melk voor invloed heeft op een aantal chronische ziekten (kanker, hart-, en vaatziekten, diabetes, ouderdomsziekten), maar ook op andere gezondheidsaspecten (lichamelijk functioneren, botbreuken, cognitieve functies), en de kans op overlijden.
2)Verder lijkt het me relevant om te kijken naar de doseringen waarin mogelijke effecten op voorgenoemde aandoeningen worden gevonden.

Aan de hand van een tabel waarin deze punten duidelijk worden weergegeven, kun je vervolgens een afweging maken of melk gezond of ongezond is, en bij welke dosering dit effect is gevonden. Maar ook voor welke groepen mensen deze effecten het sterkst zijn.

Niemand heeft tot nu toe de moeite genomen om volgens een dergelijke transparante methode te kijken of melk gezond of ongezond is.

Voor zover ik tot nu toe heb begrepen heeft hoge consumptie van melk geen negatieve effecten op hart-, en vaatziekten, kanker (alle types gecombineerd), diabetes type II, of botbreuken.
In de onderzoeken die er naar zijn gedaan, is "hoge consumptie" globaal gezien 1/3 tot 1 l per dag.

Even een klein stukje uit een boek van voedingsdeskundige Jan De Weerd:

Zijn melkproducten wel zo gezond als beweerd wordt? Het enige goede in melk zijn de eiwitten en kalk. Daarnaast zit er ook veel verzadigd vet in.

Ook in halfvolle melk zit nog verzadigd vet. Daarom is het beter om magere melk en melkproducten te nemen. Magere melk bevat geen vet. In magere melk zit wel 50 gram lactose per liter. Deze melksuiker is slecht te verteren door ons lichaam. Een teveel aan lactose wordt omgezet in vet. Wanneer u op dieet bent, kunt u melkproducten het beste beperken, en niet meer dan 25 gram lactose per dag binnen krijgen. Eiwitten kunt u halen uit vis, vlees, proteineshakes, eiwit, melkproducten en plantaardige eiwitten.

Eigenlijk is melk bedoeld voor baby's. Mensen zijn de enige wezens op aarde die nadat ze ouder zijn dan een jaar, melk blijven drinken. Ondanks dat we eiwitten en kalk nodig hebben, moeten we de slechte kanten van melkproducten niet vergeten. Daarom moeten we de producten zorgvuldig uitkiezen en met mate consumeren.
Melk is ook een goed voorbeeld om te zien dat vet een smakelijke caloriebron is. De meeste mensen vinden magere melk niet lekker. Dit komt omdat magere melk geen vet bevat, dit is eruit gehaald. Om van melk alleen het goede over te houden, zou de lactose ook uit de melk gehaald moeten worden. Op die manier houdt je alleen het eiwit over. Echter zou dan de smaak nog een stuk minder zijn en niet meer te verkopen. Vandaar dat er vele eiwitshakes en poeders op de markt zijn.

Een ei bevat, net als melk, ook slechte calorieen. Het is dan ook niet zo dat het eten van teveel eieren slecht is, het eten van teveel eigeel is slecht, het eiwit niet. Het is echter makkelijker om van ei alleen het goede eiwit over te houden. Alleen de dooier hoeft eruit gehaald te worden.

Let wel! Alleen tijdens dieet is het beter om zo min mogelijk melkproducten te nemen vanwege het koolhydraat suiker (lactose) dat in alle melkproducten zit en vanwege de vetten die in de halfvolle en volle producten zit.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Denk niet dat iemand daar wat aan heeft gezien de BS die erin staat (niet alles, maar toch zeker 50% ervan).

Misschien moet je het boek eens lezen, staat minder BS in dan je denkt....
Dit boek is door drs. Peter v/d Zon (ongetwijfeld bekend) in een recentie omschreven als het beste en duidelijkste boek op gebied van voeding momenteel!

Even een klein stukje uit een boek van voedingsdeskundige Jan De Weerd:

Zijn melkproducten wel zo gezond als beweerd wordt? Het enige goede in melk zijn de eiwitten en kalk. Daarnaast zit er ook veel verzadigd vet in.

Ook in halfvolle melk zit nog verzadigd vet. Daarom is het beter om magere melk en melkproducten te nemen. Magere melk bevat geen vet. In magere melk zit wel 50 gram lactose per liter. Deze melksuiker is slecht te verteren door ons lichaam. Een teveel aan lactose wordt omgezet in vet. Wanneer u op dieet bent, kunt u melkproducten het beste beperken, en niet meer dan 25 gram lactose per dag binnen krijgen. Eiwitten kunt u halen uit vis, vlees, proteineshakes, eiwit, melkproducten en plantaardige eiwitten.

Eigenlijk is melk bedoeld voor baby's. Mensen zijn de enige wezens op aarde die nadat ze ouder zijn dan een jaar, melk blijven drinken. Ondanks dat we eiwitten en kalk nodig hebben, moeten we de slechte kanten van melkproducten niet vergeten. Daarom moeten we de producten zorgvuldig uitkiezen en met mate consumeren.
Melk is ook een goed voorbeeld om te zien dat vet een smakelijke caloriebron is. De meeste mensen vinden magere melk niet lekker. Dit komt omdat magere melk geen vet bevat, dit is eruit gehaald. Om van melk alleen het goede over te houden, zou de lactose ook uit de melk gehaald moeten worden. Op die manier houdt je alleen het eiwit over. Echter zou dan de smaak nog een stuk minder zijn en niet meer te verkopen. Vandaar dat er vele eiwitshakes en poeders op de markt zijn.

Een ei bevat, net als melk, ook slechte calorieen. Het is dan ook niet zo dat het eten van teveel eieren slecht is, het eten van teveel eigeel is slecht, het eiwit niet. Het is echter makkelijker om van ei alleen het goede eiwit over te houden. Alleen de dooier hoeft eruit gehaald te worden.

Let wel! Alleen tijdens dieet is het beter om zo min mogelijk melkproducten te nemen vanwege het koolhydraat suiker (lactose) dat in alle melkproducten zit en vanwege de vetten die in de halfvolle en volle producten zit.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Leuke theorie, maar dit zegt natuurlijk niets over een effect op de gezondheid.
Wat zegt de voedingsdeskundige (zo mag volgens mij iedereen zich noemen ;) ) over het effect van melk op ontwikkeling van daadwerkelijke ziekten?

Dit boek is door drs. Peter v/d Zon (ongetwijfeld bekend) in een recentie omschreven als het beste en duidelijkste boek op gebied van voeding momenteel!
Ik lees vooral studies en baseer me op persoonlijke ervaringen. Daarnaast lees ik boeken van buitenlandse PT's, goeroes, profs...

Ik heb 1 paragraaf gelezen met flink wat BS in, dus zie niet in waarom ik dat boek zou gaan lezen. En ik wil niet arrogant overkomen, maar ik heb de indruk dat de beste man eerder van mij kan leren dan ik van hem.

En wat zegt jou dat het geen BS is? Overal en aan elke studie kun je twijfelen. Als je nu overal vandaan hetzelfde verhaal hoord zou je kunnen stellen dat er een kern van waarheid in zit. 1 ''gecontroleerde'' studie zegt niet zoveel vind ik.

Kan het nog vager? Wat houdt 'goed' in? Goed voor spieropbouw, voor de gezondheid, of voor allebij? En is verzadigd vet bijvoorbeeld af te raden voor een verhongerd kindje in Afrika? Misschien een extreem voorbeeld, maar het geeft wel duidelijk aan dat alles afhangt van de context. Denken in 'goed' (whatever that means) en fout is zeer kortzichtig.

Ook in halfvolle melk zit nog verzadigd vet. Daarom is het beter om magere melk en melkproducten te nemen. Magere melk bevat geen vet.

Verzadigd vet is dus duidelijk 'slecht' (whatever that means). Welcome back to the 80's.

In magere melk zit wel 50 gram lactose per liter. Deze melksuiker is slecht te verteren door ons lichaam.

Ja voor mensen lactose-intolerantie. Voor 'normale' mensen is het geen probleem. Dit is net onzinnigs als zeggen als dat pinda's 'slecht' (whatever that means) zijn, omdat er mensen zijn die er allergisch voor zijn. Totaal geen relevantie voor andere mensen.

Een teveel aan lactose wordt omgezet in vet.

Elk macronutrient heeft in principe de potentie om omgezet te worden in vet. Maar in de praktijk worden koolhydraten niet omgezet in mensen tenzij je het over hele extreme omstandighenden hebt.

Wanneer u op dieet bent, kunt u melkproducten het beste beperken

Onderzoek wijst anders uit.

Eigenlijk is melk bedoeld voor baby's. Mensen zijn de enige wezens op aarde die nadat ze ouder zijn dan een jaar, melk blijven drinken.

Ha, de jip en janneke logica weer. Mensen zijn ook de enige wezens die eiwitshakes drinken, dus dat moeten we ook niet meer doen. Mensen zijn ook de enige wezes die biefstuk bakken, dat moeten we ook niet meer doen. Mensen zijn ook de enige wezens die vaccins voor ziektes gebruiken, dat moeten we ook niet meer doen.

Maargoed, de reden waarom in de natuur alleen voor babies melk geproduceerd word is heel simpel. Het kost de moeder meer energie om melk te produceren dan het voor de baby oplevert. Het is dus energetisch een ongunstig proces. Het is dus niet meer dan logisch dat melk productie stopt wanneer het kalf voor zichzelf kan zorgen.

Miekster: staan er referenties in dat boek? Verder heb ik geen idee wie Peter v/d Zon is, maar als hij dit boek het beste vind, weet ik eigenlijk al genoeg. Vraag je zelf eens af: hoe kan een gepensioneerde bodybuilder zonder enige medische achtergrond (zover ik weet, laat maar weten als het anders is), nou in hemelsnaam betere boeken schrijven dan een team van professoren? Met alle respect aan de forumleden hoor, maar over het algemeen denkt iedere bodybuilder dat hij een voedingsguru is. Als dat echt zo is, vraag ik af waarom ze niet even met minimale moeite je PhD erin gaan halen?

Ik lees vooral studies en baseer me op persoonlijke ervaringen. Daarnaast lees ik boeken van buitenlandse PT's, goeroes, profs...

Ik heb 1 paragraaf gelezen met flink wat BS in, dus zie niet in waarom ik dat boek zou gaan lezen. En ik wil niet arrogant overkomen, maar ik heb de indruk dat de beste man eerder van mij kan leren dan ik van hem.

Ik denk dat hij best met je in gesprek zou willen gaan (hij is een goede vriend van ons, dus wij kennen hem persoonlijk), tot nu toe heeft hij nog niemand kunnen vinden die het niet eens is met het boek. Hij heeft diverse dieet goeroe's e.d. al uitgedaagd om met hem in gesprek te gaan, maar niemand had daar behoefte aan. (misschien bang dat het commercieel in hun nadeel zou kunnen werken?) Zeg jij het maar, ik weet het niet...

Het boek is een voedingswijzer en natuurlijk kun je allerlei kanttekeningen plaatsen m.b.t uitzonderingen en ziektes enz. Maar het is een hele goede en vooral duidelijk leesbare basis over gezonde voeding voor de "normale" mens (kun je ook nog weer dieper op in gaan , maar dan is het einde zoek denk ik). Het boek wordt nu sinds kort op scholen gebruikt om de jeugd een beter inzicht in voeding te geven.

Als ik denk dat ik mensen kan helpen met de kennis die ik heb dan doe ik dat graag. Het wil niet altijd zeggen dat ik het bij het goeie eind heb, maar ze kunnen zelf de keuze maken om te kijken wat ze met die informatie doen.
Anderzijds wil ik zelf graag dingen leren, vooral op gebied van sport en voeding, vandaar dat ik me op deze site heb aangemeld, en ik ook open sta voor opbouwende kritiek. Ik wil dan ook niemand aanvallen of afvallen, moge dat duidelijk zijn!

Er zullen vast wel een hoop waarheden en goede regels in het boek staan. Maar de simplistische manier waarop het geschreven is en hoe er soms kort door de bocht gegaan wordt is duidelijk in het citaat. Maar ik heb begrepen dat dit boek geschreven is door iemand die het vooral heeft van eigen ervaringen, dus geen diëtist of iemand die een soortgelijke opleiding genoten heeft. Het probleem is dat men dan wel eens de wetenschap eruit laat en een loopje neemt met de feiten.

Teveel is nooit goed ..:rolleyes:

Ik denk dat hij best met je in gesprek zou willen gaan

Ik zou hem graag op het forum zien reageren op de punten die ik aanhaal in mijn post.

Het boek is een voedingswijzer en natuurlijk kun je allerlei kanttekeningen plaatsen m.b.t uitzonderingen en ziektes enz. Maar het is een hele goede en vooral duidelijk leesbare basis over gezonde voeding voor de "normale" mens (kun je ook nog weer dieper op in gaan , maar dan is het einde zoek denk ik). Het boek wordt nu sinds kort op scholen gebruikt om de jeugd een beter inzicht in voeding te geven.

Als het boek word gebruikt op scholen voor jeugd, dan is het dus sowieso niet het beste boek (aldus Peter v/d Zon). Anders zou het wel op universiteiten gebruikt worden.
Verder val ik er niet zo zeer over als materie oppervlakkig beschreven wordt, maar bovenstaande stuk staat simpelweg vol met foute informatie. Ik kijk uit naar de onderbouwing en referenties van de Weerd.

dus moet hij niet bichten dat het snelle suikers zijn :D akkoord het blijven snelle suikers maar de pieken die je ervan krijgt zijn imo niet zo groot als wanneer je snoep of andere suikershit binnenspeelt

Ik kan nu wel weer dus schrijven, maar ik vrees dat het dan weer fout gaat.

Mijn vraag aan jou is als volgt:

Wat is de relevantie van de snelheid van suikers op lichaamssamenstelling en andere zaken waar krachtsporters in geintreseerd zijn volgens jou?

Terug
Naar boven