Zoals SPort zegt, hebben we dit zelf keihard in de hand gewerkt. Waarom zou je de taal leren als je merkt dat het prrrrrima met Berbers, Schaaps, Turks, Frans of Geits of wat dan ook, ook kan? Da's de fout van de overheid die bij ziekenhuizen, dokterpraktijken en andere publieke instanties 4-talige biljetten ophangt.
Da's de schuld van de Nederlandse behulpzaamheid: wij staan er als volk bekend om dat we buitenlanders tegemoet komen door Engels met ze te praten of een tolk te regelen. (En daarnaast ook vrij ruimte geven om hun godsdienst uit te oefenen, subsidies strooien alsof het geld aan bomen groeit en nog blèrt men 'geen reszzpekt wwet je tog?').
Ik herinner me een leuk incident in het ziekenhuis

Een Turkse man en vrouw wilden niet naar huis na het bezoekuur en bleven terugkomen op de afdeling waar hun dochter lag. Het avondhoofd maar met ze discussieren en bekvechten, alleen moet je dat nóóit met buitenlanders doen zoals wij hier dingen uitleggen aan Nederlanders (netjes en beleefd).
Je moet gesloten vragen stellen, geen open anders ben je een half uur bezig, en vooral laten zien dat jij autoriteit bent, net zoals ze in hun eigen land benaderd wordden door agenten. Ik zeg die vrouw: U heeft dat biljet aan de ingang van de afdeling heus wel gelezen hoor. Ze zegt: Ik kan geen Nederlands lezen. Ik zeg: Turks wel zeker? Ja zegt ze, natuurlijk! Mooi zeg ik, het staat er namelijk in het Nederlands, Turks, Berbers en Frans.
Dag mevrouw!
Maar zo hoort het niet natuurlijk. Maar als de gemeente de zobveelste Turkse rijschool sponsort met nieuwe BMW's dan is er meer aan de hand dan 'een Turk loopt met een voordeeltje weg' alleen. Zo simpel is het niet. Turkse/Marokaanse ondernemers krijgen vol groen licht en zoals iedereen weet, weten ze waar de knop van de subsidiekraan zit!