MuscleMeat

Stelling Topic mag dicht en ook verwijderd worden

Status
Niet open voor verdere reacties.
uhm woon zelf al een tijdje in brussel ivm de studies aka moslims overal.

9 van de 10 moslims (die ik tegengekomen ben of gekend heb) zijn gemiddelde tot 'light' moslim.

ze bidden niet dagelijks, doen niet echt iets voor hun geloof maar enkel wanneer het echt moet:

ramadan, suiker-, offerfeest,... net zoals veel christenen enkel bij pasen en kerst christen zijn.

de kleine groep extremisten moet je gewoon door de vingers zien, zijn meestal gebrainwashed of worstelen met een identiteitscrisis.

En voorstanders van die ISIS-groep heb ik nog niet gezien onder de moslims, tegenstanders zijn er volop.

ben het wel eens met de stelling dat er gematigde "moslims" zijn, maar geen gematigde islam. Praktisch alle Arabieren, Turken etc die ik ken, waar ik een beetje sympathie voor kan opbrengen zijn diegenen die hun geloof al helemaal niet al te serieus nemen (ook al komen ze daar niet expliciet voor uit).
Het is nu eenmaal een feit dat iemand die zijn geloof 100 percent op waarde schat nooit echt de meest relaxte en fun persoon in de omgang is, maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die een of andere ideologie al te serieus neemt.

• Topic Starter Topic Starter
Is een beetje jammer dat mensen hier weer een hele andere discussie van maken dan waar het over gaat.

Blijkbaar kan jij niet begrijpend lezen, want heb het over niet interessant genoeg om zichzelf in de media te verdedigen.
Dat niet elke moslim voor terrorisme is begrijpt iedereen...

Waarom zeg je dan ''of staan ze er gewoon achter''
Beetje onduidelijk, misschien moet jij begrijpend schrijven, vervolgens zeg je zat ervaring met moslims te hebben dus dan zou je vraag al beantwoord moeten zijn.

Al weet ik niet specifiek wat je bedoelt met ''ervaring hebben met moslims''.

Of heb je het over de media die er massaal achter staan?

• Topic Starter Topic Starter
ben het wel eens met de stelling dat er gematigde "moslims" zijn, maar geen gematigde islam. Praktisch alle Arabieren, Turken etc die ik ken, waar ik een beetje sympathie voor kan opbrengen zijn diegenen die hun geloof al helemaal niet al te serieus nemen (ook al komen ze daar niet expliciet voor uit).
Het is nu eenmaal een feit dat iemand die zijn geloof 100 percent op waarde schat nooit echt de meest relaxte en fun persoon in de omgang is, maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die een of andere ideologie al te serieus neemt.

Zeker.
Maar ben ik nou de enige die het vreemd vind dat er geen moslims de media opzoeken om afstand te nemen van terrorisme?
Of die willen laten zien dat het terrorisme niks met de islam te maken heeft?

Ik begrijp echt wel dat ieder mens anders is en veel mensen het geweld ook afkeuren, maar de weerstand blijft gewoon volledig uit en dat verbaast me.

---------- Toegevoegd om 23:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:26 ----------

Stelling: Goede moslims, bestaan ze eigenlijk wel?

Misschien kan je beter eerst je stelling updaten :)

Heb je gelijk in, beetje misleidend om reactie uit te lokken.

Maar let op:

Ik zit in een zeer grote studentenhuis waar er ook ontzettend veel leraren in opleiding zijn voor het vak Islam te geven op de middelbare school. Dit zijn studenten die wel hardcore hun geloof volgen en 5x per dag bidden en wat weet ik nog allemaal.

Ik kom niet vaak met ze in contact maar ze hebben ook wel een relaxte houding. Zelfs het overgrote deel van die mensen zijn gewoon chill in het doen van alles, eentje heeft me zelfs geholpen met een paar taken van mij, waar ik hem in de plaats geholpen heb met een voedingsschema. Bij andere kun je altijd terecht voor een praatje of als je iets nodig hebt om te lenen.

Hierna is het me opgevallen dat iedereen een slecht beeld heeft op deze extreme moslims, mede dankzij de media en de "slechte" dingen die ze doen. Maar wanneer ik een semi-intellectueel gesprek heb met zo een persoon (andere religie's, culturen interesseren mij enorm) dan weet ik dat het gewone mensen zoals ik en jij zijn maar met een andere levensovertuiging. De ene ziet graag de sharia verdwijnen en de andere wilt gewoon koste wat het kost naar Mekka gaan.

Zelfs deze "extreme" moslims die van plan zijn om het vak te dicteren tot hun pensioen zijn eigenlijk zeer normale mensen. Maar toch is het helaas dat we enkel de slechte van deze extreme moslims zien op TV.

En waarom zouden ze dat willen? Ik zou me namelijk niet verantwoordelijk voelen voor een stel idioten die zich uitgeven als moslim. In je vrije tijd even gaan proberen men er van te overtuigen dat dit niet is waar het geloof voor staat enz...
x100

Misschien een reden dat ze hier in Nederland niet op straat gaan is, omdat de westerse cultuur toch wel een zeer individualistische samenleving is. Van oudsher wordt er gefocust op het individu en niet op het collectief. Het zou daarom kunnen zijn dat er sfeer heerst van 'daar ben ik niet verantwoordelijk voor' en dat de moslims daar in meegaan.

-aldus mijn amateur kennis

Natuurlijk niet. Islam is in se slecht.

Moet ik straks ook alles afkeuren in de media wat door andere Nederlanders word gedaan? Of door mensen uit de EU? Blanken? Mensen in het algemeen? En dan wat, als ik dat doe, dan denk jij oh gelukkig, die man, daar kan ik mee door één deur.
Alsof het mij ene moer uitmaakt wat jij over mij als persoon denkt, of welk ander individu dan ook. Dit gaat waarschijnlijk op voor een groot deel van de bevolking.

(Overigens keur ik hierbij de daden van de ISIS noch af noch juich ik ze toe)

Wat een onzin weer, natuurlijk zijn er goede moslims:

f05974c964db8a5a89ab0e9da129-grande.jpg

Zijn er ook goeie blanken? :D

je hebt iets van 1 miljard moslims in ruim 120 landen. lijkt me sterk dat je elkaar over een kam kan scheren

Zijn er ook goede Marokkanen ?

Moet verdelen appel

Maar let op:

Ik zit in een zeer grote studentenhuis waar er ook ontzettend veel leraren in opleiding zijn voor het vak Islam te geven op de middelbare school. Dit zijn studenten die wel hardcore hun geloof volgen en 5x per dag bidden en wat weet ik nog allemaal.

Ik kom niet vaak met ze in contact maar ze hebben ook wel een relaxte houding. Zelfs het overgrote deel van die mensen zijn gewoon chill in het doen van alles, eentje heeft me zelfs geholpen met een paar taken van mij, waar ik hem in de plaats geholpen heb met een voedingsschema. Bij andere kun je altijd terecht voor een praatje of als je iets nodig hebt om te lenen.

Hierna is het me opgevallen dat iedereen een slecht beeld heeft op deze extreme moslims, mede dankzij de media en de "slechte" dingen die ze doen. Maar wanneer ik een semi-intellectueel gesprek heb met zo een persoon (andere religie's, culturen interesseren mij enorm) dan weet ik dat het gewone mensen zoals ik en jij zijn maar met een andere levensovertuiging. De ene ziet graag de sharia verdwijnen en de andere wilt gewoon koste wat het kost naar Mekka gaan.

Zelfs deze "extreme" moslims die van plan zijn om het vak te dicteren tot hun pensioen zijn eigenlijk zeer normale mensen. Maar toch is het helaas dat we enkel de slechte van deze extreme moslims zien op TV.

Vraag me dan toch af hoe je met iemand die er rotsvast van overtuigd is dat jij als kuffar zal branden in het hellevuur, en het daarbij ook nog eens rechtvaardig vind, een degelijke vriendschapsband kan opbouwen.

Ben ook al zo'n types tegen gekomen hoor, daar niet van. Maar dan kan je ook niet claimen dat zij echt consequent zijn in hun geloofsovertuiging.

Ts: vind je jezelf nou intelligent overkomen?

Vraag me dan toch af hoe je met iemand die er rotsvast van overtuigd is dat jij als kuffar zal branden in het hellevuur, en het daarbij ook nog eens rechtvaardig vind, een degelijke vriendschapsband kan opbouwen.

Ben ook al zo'n types tegen gekomen hoor, daar niet van. Maar dan kan je ook niet claimen dat zij echt consequent zijn in hun geloofsovertuiging.

Daar is het niet van, wat ik probeer duidelijk te maken is dat een normaal intelligent persoon bepaalde bevolkingsgroepen (ongeacht ras zoals chinezen/zwarten en ongeacht religie: joden/moslims/...) niet in hokjes gaat steken. Mensen die extreem hun geloof aanhangen zijn niet altijd (in mijn persoonlijk geval) extreem in het doen van hun overtuiging.

Dit is zeer moeilijke en gevoelige discussie waar we uren kunnen over praten zonder een echte stelling te vormen.

Ts: vind je jezelf nou intelligent overkomen?

Inderdaad, OP heeft zijn stelling en beginpost echt fout geformuleerd, maar toch ben ik zeker van dat er een groot aantal mensen zijn die gelijkaardig als OP denken, mede dankzij onze televisie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven