Fitness Seller

training's tempo

ForestElder

Dutch Bodybuilder
Waardering
3
Hallo beste BB'ers,

Ik had een vraagje over de training tempo als je een set doet.

Meestal zie ik in de sportschool dat men bij een set vrij snel de gewichten omlaag en omhoog brengt zonder de spanning vast te houden ( 1-0-1 ). Nu las ik in een artikel ( zie link ) dat je beter op een langzamer tempo kan trainen b.v. 3-0-2 voor meer spiergroei. Wat is jullie mening en ervaring?

link: [Link niet meer beschikbaar]

alvast fijne feestdagen allemaal!

Ben zelf een voorstander van gecontroleerde ecc. fase en een eXplosieve conc. fase (Xreps) Ik kom dus meestal op iets van 2-0-X-0 (soms 2-0-X-1) maar als je wat verder zoek zie je dat sommige schema's ook uit gaan van een snellere ecc. fase en/of een langzame conc. fase.

Ik doe er zelf afwisseling bij.
Bv Bench:
Bench zonder stop = 1-0-1
Bench met stop = 2-2-1

Ben zelf een voorstander van gecontroleerde ecc. fase en een eXplosieve conc. fase (Xreps) Ik kom dus meestal op iets van 2-0-X-0 (soms 2-0-X-1) maar als je wat verder zoek zie je dat sommige schema's ook uit gaan van een snellere ecc. fase en/of een langzame conc. fase.

Ik snap je 2-0-x-0 niet.

Wil dat zeggen, als je bankdrukken als voorbeeld neemt:

2 sec laten zakken, gelijk zo snel mogelijk omhoog om vervolgens weer meteen 2 seconden te laten zakken?

Yep, 2 sec ecc. => 0 sec. stil => eXplosief conc. => 0 sec. stil.

Bij zwaardere gewichten wordt die laatste 0 trouwens vanzelf 1 of 2 :)

Als je de gewichten snel naar beneden laat komen, spieren toch bijna geen spieren aan?
Das dan toch bijna hetzelfde als je bar op je borst laten stuiteren om hem dan terug naar boven te duwen?
Ik doe hem ook altijd als 3xl.
Normaal/trager tempo naar beneden laten komen en hem naar boven knallen, eventueel met een sec rek (aangezien ik gelezen had dat een juist uitgerokken spier, krachter is dan normaal, maar vind het wel niet meer terug :D, dont shoot me alst fout is) tussenin.
Dan zal het zoiets zijn van:
3-0-1
2-1-1

edit: haha ja, effe te snel geweest. tmoet dus "span je toch bijna geen spieren aan?"

Laatst bewerkt:
spieren toch bijna geen spieren aan ? ? Bedoel je spannen toch bijna geen spieren aan?

Snelle ecc. beweging is iets anders dan laten vallen en om gebruik te maken van pre-strech moet je het gewicht op het laatste moment wel tegenhouden.

Spier op lengte is idd sterker (lengte – spanningsafhankelijkheid)

sleur&pleur:
Wanneer de spier verkort neemt de kracht af. Zo is de spanning die een spier kan ontwikkelen op ongeveer 50% van zijn rustlengte vrijwel nul. De verklaring hiervan is dat er bij een extreme verkorting van de spier overlappingen opt reden van de actinefilamenten. De binding tussen de myosine en actine filamenten wordt hierdoor voor een deel verstoord. Minder van dergelijke bindingen betekent voor de spier minder kracht.

Wanneer we echter de spier lichtjes uitrekken en dan prikkelen, dan zien we op de spanningsmeter dat de spier beduidend meer spanning ontwikkelt. De sarcomeerlengte (de afstand tussen 2 Z-schijven) is dan ook optimaal. Alle myosinekopjes kunnen zich in dit geval binden met de actine. De spier kan zo, op ongeveer 120 % van de rustlengte, haar maximale kracht ontwikkelen.

Wanneer de spier echter zodanig wordt gerekt en de actinefilamenten geheel buiten het bereik van de myosinekopjes komen te liggen, kan er geen binding plaats vinden en kan er geen kracht ontwikkeld worden.

Terug
Naar boven