MuscleMeat

Trainingschema maandelijks veranderen

Shtarker

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
71kg
Ik ben nu 2 weken bezig met een 3-day split schema, echter weet ik van mezelf dat mijn lichaam binnen een anderhalf week tot 2 weken (maand) aan de routine en oefeningen gewend gaat raken en trainen niet meer effectief zal zijn; het menselijke lichaam went immers te snel naar mijn mening, wat eigenlijk slechts irritant is en niet negatief.

Nou heb ik besloten om na 2 weken, wanneer dus een maand verlopen is voor mijn huidige schema, mijn spiergroepen anders te verdelen over de 3 dagen dat ik train (blijf een 3 day split aanhouden) en andere oefeningen te doen. Dit is naar mijn mening de correcte aanpak. Elke maand dus een andere routine en oefeningen.

Tevens heb ik besloten om, als de maand van mijn volgende schema voorbij is, weer mijn huidige schema te volgen; dus deze maand schema 1, volgende maand schema 2, maand daarna weer schema 1 enz.. Is dit ook een correcte aanpak? Ik ga er namelijk vanuit dat het menselijke lichaam ook weer niet zo slim is om aan een dergelijke routine te wennen, maar is dat wel zo?

Indien het niet zo is, wellicht een aparte vraag: hoe 'vergeetachtig' is het menselijke lichaam dan (precies)?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Zie onder een eerdere post van mij:

Variatie in je training is noodzakelijk op de langere termijn, maar maak er geen doel op zich van om zo vaak mogelijk te varieren.

Bovendien roept iedereen wel "variation is key" e.d. maar dat is op zich maar een loze kreet.
Wat varieer je dan eigenlijk moet de volgende vraag zijn.
Waarop je precies varieert is namelijk vooral van belang, het is beslist niet nodig om steeds ALLES om te gooien in je training.

1. De eerste factor waarop je varieert (bij stagnatie) is doorgaans de manier waarop de sets en reps gedaan worden.

2. Heel dichtbij ligt het volgende actiepunt, het afwisselend benadrukken van Volume en Intensiteit.

Variaties op basis van deze 2 punten zijn dan bijvoorbeeld het doen van meer sets en/of reps bij een lagere %1RM OF minder sets en/of reps bij een hoger %1RM

Meestal is het spelen met deze factoren al meer dan voldoende om lange tijd progressie te blijven boeken (maanden tot jaren!)

3. Een derde variatie-mogelijkheid is het kiezen van een andere trainingsindeling. Bijvoorbeeld van een 3-daagse split, naar een 5daagse of van een UB/LB naar een PUSH/PULL split.

4. Pas als allerlaatste optie raad ik het wisselen van oefeningen aan!
(Daarbij ga ik er wel van uit dat je al wat langer traint en voor jezelf hebt uitgedokterd wat de meest effectieven oefeningen zijn.)

Op een bepaald moment is gewoon duidelijk dat er een squat, deadlift, bench press, pullup, OH press, row, dip etc. in je routine behoren te zitten.
Het heeft dan totaal geen zin om die oefeningen dan te gaan vervangen door 2de-rangs alternatieven, zoals leg extensions, flyes e.d.

"Why change a winning team?"

Spieren groeien in de eerste instantie doordat je geleidelijk aan steeds meer gewicht gebruikt tijdens de werksets waarmee je oefeningen doet.
NIET doordat ze steeds een totaal ander bewegingspatroon moeten aanleren!

Een hogere trainingsbelasting (samen met het doen van voldoende sets/reps) is de no.1 factor om hypertrofie te stimuleren.
Om meer gewicht te kunnen gebruiken moet je sterker worden in een oefening.
Sterker worden in een oefening bereik je door een oefening vaak te doen, zodat je er steeds efficienter in wordt.
Kortom, het is zinloos om de meest productieve oefeningen te gaan vervangen voor mindere productieve varianten.

ALS je dan al varieert op oefeningen, kies dan variaties die sterk lijken op de meest productieve versies. Bijvoorbeeld ipv. een squat een tijdje de frontsquat doen of de close grip bench press ipv. de gewone bench press.

P.S.
Na verloop van tijd je trainingsindeling aanpassen en naast de bestaande EXTRA oefeningen doen om een spiergroep zo maximaal mogelijk te ontwikkelen is wel een goed idee overigens.
Maar dat is dan ook niet hetzelfde als het radicaal omwisselen van oefeningen, wat eerder tot achteruitgang leidt...

• Topic Starter Topic Starter
Zie onder een eerdere post van mij:

Variatie in je training is noodzakelijk op de langere termijn, maar maak er geen doel op zich van om zo vaak mogelijk te varieren.

Bovendien roept iedereen wel "variation is key" e.d. maar dat is op zich maar een loze kreet.
Wat varieer je dan eigenlijk moet de volgende vraag zijn.
Waarop je precies varieert is namelijk vooral van belang, het is beslist niet nodig om steeds ALLES om te gooien in je training.

1. De eerste factor waarop je varieert (bij stagnatie) is doorgaans de manier waarop de sets en reps gedaan worden.

2. Heel dichtbij ligt het volgende actiepunt, het afwisselend benadrukken van Volume en Intensiteit.

Variaties op basis van deze 2 punten zijn dan bijvoorbeeld het doen van meer sets en/of reps bij een lagere %1RM OF minder sets en/of reps bij een hoger %1RM

Meestal is het spelen met deze factoren al meer dan voldoende om lange tijd progressie te blijven boeken (maanden tot jaren!)

3. Een derde variatie-mogelijkheid is het kiezen van een andere trainingsindeling. Bijvoorbeeld van een 3-daagse split, naar een 5daagse of van een UB/LB naar een PUSH/PULL split.

4. Pas als allerlaatste optie raad ik het wisselen van oefeningen aan!
(Daarbij ga ik er wel van uit dat je al wat langer traint en voor jezelf hebt uitgedokterd wat de meest effectieven oefeningen zijn.)

Op een bepaald moment is gewoon duidelijk dat er een squat, deadlift, bench press, pullup, OH press, row, dip etc. in je routine behoren te zitten.
Het heeft dan totaal geen zin om die oefeningen dan te gaan vervangen door 2de-rangs alternatieven, zoals leg extensions, flyes e.d.

Spieren groeien in de eerste instantie doordat je geleidelijk aan steeds meer gewicht gebruikt tijdens de werksets waarmee je oefeningen doet.
NIET doordat ze steeds een totaal ander bewegingspatroon moeten aanleren!

Een hogere trainingsbelasting (samen met het doen van voldoende sets/reps) is de no.1 factor om hypertrofie te stimuleren.
Om meer gewicht te kunnen gebruiken moet je sterker worden in een oefening.
Sterker worden in een oefening bereik je door een oefening vaak te doen, zodat je er steeds efficienter in wordt.
Kortom, het is zinloos om de meest productieve oefeningen te gaan vervangen voor mindere productieve varianten.

ALS je dan al varieert op oefeningen, kies dan variaties die sterk lijken op de meest productieve versies. Bijvoorbeeld ipv. een squat een tijdje de frontsquat doen of de close grip bench press ipv. de gewone bench press.

P.S.
Na verloop van tijd je trainingsindeling aanpassen en naast de bestaande EXTRA oefeningen doen om een spiergroep zo maximaal mogelijk te ontwikkelen is wel een goed idee overigens.
Maar dat is dan ook niet hetzelfde als het radicaal omwisselen van oefeningen, wat eerder tot achteruitgang leidt...

Grandioos.

Ja, ik moet toch zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Het is nu duidelijk dat mijn idee van 'correcte aanpak' gedeeltelijk overdreven is. Ik zal de oefeningen zoals squats en deadlifts (de bekende effectieve) er te allen tijde in laten en het enige variatie dat ik zal toepassen is dat ik extra oefeningen er bij doe en dus niet de oefeningen verander. En ja, uiteraard steeds zwaarder.

Mijn complimenten voor jouw post en bedankt.

Laatst bewerkt:
Grandioos.

Ja, ik moet toch zeggen dat je helemaal gelijk hebt. Het is nu duidelijk dat mijn idee van 'correcte aanpak' gedeeltelijk overdreven is. Ik zal de oefeningen zoals squats en deadlifts (de bekende effectieve) er te allen tijde in laten en het enige variatie dat ik zal aanpssen is dat ik extra oefeningen er bij doe en dus niet de oefeningen verander.

Mijn complimenten voor je post en bedankt.

Als je dan graag maandelijks iets varieert, ook om de spirit er in te houden, gooi dan het zgn. set/rep protocol of de laad-methode om.

- Doe bijvoorbeeld ipv. 4x10-12 een maandje 6x6-8 op je oefeningen.
- Doe in plaats van straight sets (4x10), een of andere manier van pyramid sets. (12-10-8-6) met oplopende gewichten.

Maw: Doe hetzelfde maar dan net even op een andere manier.

Talloze mogelijkheden, dus je hoeft je voorlopig niet te vervelen....

• Topic Starter Topic Starter
Als je dan graag maandelijks iets varieert, ook om de spirit er in te houden, gooi dan het zgn. set/rep protocol of de laad-methode om.

- Doe bijvoorbeeld ipv. 4x10-12 een maandje 6x6-8 op je oefeningen.
- Doe in plaats van straight sets (4x10), een of andere manier van pyramid sets. (12-10-8-6) met oplopende gewichten.

Maw: Doe hetzelfde maar dan net even op een andere manier.

Talloze mogelijkheden, dus je hoeft je voorlopig niet te vervelen....
Ja, was ik van plan inderdaad. Gewoon de sets, reps en uiteraard het gewicht veranderen voor de oefeningen.

Terug
Naar boven