MuscleMeat

Turkije sluit YouTube af

Yo, niet om beledigend over te komen maar vraag jezelf ook 1 ding af.
Hoe zou jij als leider reageren op een volk dat plots een deel van jouw land wil voor zichzelf.
Ik vind het smerig om er meteen op in te hakken maar ik zou zeker niet vredelievend zijn als er iemand shit in mijn eten gooit.

Omg, wat een achterlijke regering/wetten toch. Een rechter die zich bemoeit met vrije meningsuiting, dictatoriale trekjes dus. No way dat die gekken ooit in de EU binnen mogen.

@ corazon: Ik ga uiteraard met u akkoord dat hij ook een slecht kant had, maar itt tot u hecht ik dan wel veel waarde aan zijn positieve kanten. En dan begrijp ik ook turkije's standpunt om ataturk in zijn eer te beschermen om dat soort dwaze youtube filmpjes te verbieden, want voor je het weet is het 'ok' om ataturk te pas en onpas in het belachelijke te trekken.

Dat laatste is niet aan u besteed, jij maakt zeker wel een punt.
Welke andere voorbeelden heb je het ook over ? Heb je andere sites gelijkaardig aan je vorige pdf bestand ?

• Topic Starter Topic Starter
Yo, niet om beledigend over te komen maar vraag jezelf ook 1 ding af.
Hoe zou jij als leider reageren op een volk dat plots een deel van jouw land wil voor zichzelf.
Ik vind het smerig om er meteen op in te hakken maar ik zou zeker niet vredelievend zijn als er iemand shit in mijn eten gooit.

Bedoel je dat Koerden plots een deel van Turkije wilden? De Koerden die daar al duizenden jaren leefden nog voor de Turken een stap op dat grond hadden gedaan? Het is juist Koerdisch grondgebied wat is opgesplitst en in beslag genomen door meerdere volken. Dus wat dat betreft heb je gelijk, je kon inderdaad niet van de Koerden verwachten dat ze niet in opstand zouden komen.

Omg, wat een achterlijke regering/wetten toch. Een rechter die zich bemoeit met vrije meningsuiting, dictatoriale trekjes dus. No way dat die gekken ooit in de EU binnen mogen.

Vrije meningsuiting heeft zijn grenzen en alsof belgië dat ook altijd garandeert, maar België behoort wel nog steeds in de eu zie ik.

Vrije meningsuiting heeft zijn grenzen en alsof belgië dat ook altijd garandeert, maar België behoort wel nog steeds in de eu zie ik.
Grenzen = youtube blokkeren van internet? Youtube zelf is al zeer streng en dit was gewoon humor, maar we weten allemaal hoe in die streken over humor en religie gedacht wordt...

In België kan gewoon alles behalve racisme/haatzaaien.

Hahaha iedereen denkt dat ie gelijk heeft.
Schijt vriend, misschien heet het over een paar decenia Koerdistan.
Blijf je best doen.

Grenzen = youtube blokkeren van internet? Youtube zelf is al zeer streng en dit was gewoon humor, maar we weten allemaal hoe in die streken over humor en religie gedacht wordt...

In België kan gewoon alels behalve racisme/haatzaaien.

Je moet begrijpen ze daar iets hebben dat 'eer' heet.
Als je ataturk aanvalt, dan val je modern turkije op alle vlakken aan en dat komt hard aan. Ik vind dan wel dat je daarmee rekening houdt. Terechte opmerkingen zoals corazon doet sta ik wel achter en moet ook gebeuren, maar je mag dan niet in een situatie belanden waar je te pas en onpas ataturk in het belachelijke trekt zoals in het youtube filmpje. Dat is puur provocatie en terecht dat zoiets verboden wordt. In belgië mag dat toch ook niet, iemand in zijn eer krenken en provoceren.

Ik ga uiteraard met u akkoord dat hij ook een slecht kant had, maar itt tot u hecht ik dan wel veel waarde aan zijn positieve kanten. En dan begrijp ik ook turkije's standpunt om ataturk in zijn eer te beschermen om dat soort dwaze youtube filmpjes te verbieden, want voor je het weet is het 'ok' om ataturk te pas en onpas in het belachelijke te trekken.

Dat laatste is niet aan u besteed, jij maakt zeker wel een punt.
Welke andere voorbeelden heb je het ook over ? Heb je andere sites gelijkaardig aan je vorige pdf bestand ?

Het probleem in Turkije is dat Ataturk vaak misbruikt wordt door de nieuwe generatie kemalisten om alle kritiek de grond in te drukken. Dit soort filmpjes kan ik zelf ook niet serieus nemen, maar het aanbidden van Ataturk als een soort profeet waar geen kritiek op gegeven mag worden is niet goed voor Turkije. Vooral als je de Koerden een beetje het gevoel wilt geven dat ze geen tweederangsburgers zijn.

Wat dat PDF artikeltje betreft, de schrijver daarvan wordt in Nederland gezien als de expert op het gebied van de Koerden en Erik Jan Zürcher wordt gezien als de expert op het gebied van Turkije. Hun werken overlappen natuurlijk wel. Artikelen van Martin van Bruinessen zijn hier te vinden: Klik. Artikelen van Artikelen van Erik Jan Zürcher zijn op deze pagina te vinden: [Link niet meer beschikbaar] (onderaan)

Dat is puur provocatie en terecht dat zoiets verboden wordt. In belgië mag dat toch ook niet, iemand in zijn eer krenken en provoceren.
Nog steeds geen reden om een grote site die in heel het Westen aanvaardbaar is te blokkeren. Je vergelijking met België gaat toch niet op, appelen en peren. De koning en eerste minister worden hier btw constant belachelijk gemaakt (denk aan Geert Hoste).

Nog steeds geen reden om een grote site die in heel het Westen aanvaardbaar is te blokkeren. Je vergelijking met België gaat toch niet op, appelen en peren. De koning en eerste minister worden hier btw constant belachelijk gemaakt (denk aan Geert Hoste).

Belgie is dan ook turkije niet, maar dat verschilpunt gebruiken om zo turkije niet in eu te aanvaarden vind ik belachelijk.

Het probleem in Turkije is dat Ataturk vaak misbruikt wordt door de nieuwe generatie kemalisten om alle kritiek de grond in te drukken. Dit soort filmpjes kan ik zelf ook niet serieus nemen, maar het aanbidden van Ataturk als een soort profeet waar geen kritiek op gegeven mag worden is niet goed voor Turkije. Vooral als je de Koerden een beetje het gevoel wilt geven dat ze geen tweederangsburgers zijn.

Wat dat PDF artikeltje betreft, de schrijver daarvan wordt in Nederland gezien als de expert op het gebied van de Koerden en Erik Jan Zürcher wordt gezien als de expert op het gebied van Turkije. Hun werken overlappen natuurlijk wel. Artikelen van Martin van Bruinessen zijn hier te vinden: Klik. Artikelen van Artikelen van Erik Jan Zürcher zijn op deze pagina te vinden: [Link niet meer beschikbaar] (onderaan)

I'm with you omtrent dit.
Bedankt voor de info.(ik moet nog heel wat leren over ataturk)

Belgie is dan ook turkije niet, maar dat verschilpunt gebruiken om zo turkije niet in eu te aanvaarden vind ik belachelijk.
Alsof het alleen om dit voorval gaat, we zullen het maar niet hebben over al die andere redenen zeker?

Het is trouwens niet de eerste keer dat dit gebeurd. Om aan te geven hoe snel de Turken op hun teentjes getrapt zijn:

Turkey Banned YouTube - After several videos insulting Turkey were published on the site - Softpedia

Als je wilt deelnemen aan de EU dan moet je humor en vrijheid van meningsuiting respecteren en dat doe je niet door een heel site te bannen van het publiek omdat de inhoud ervan je niet aanstaat.

Zucht.... er hoeft maar weer iets te gebeuren en er wordt gelijk weer geroepen dat Turkije de Eu niet mag binnen treden.
Nou ik hoop dat Turkije nooit de EU zal binnen treden.
Zeg nou eens eerlijk, want wat heeft het ons de afgelopen jaren opgeleverd?

Niks, wat hebben Cyprus, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Slowakije, Bulgarije en Roemenië ons opgeleverd?
Niks, noppes, nada, alleen maar meer belasting.
Doel van EU is niet om ons wat op te leveren op de korte termijn, het is meer om controle te hebben over Europa en misschien later nog op globale schaal.
Je kan me paranoide noemen maar ik weet zeker dat er nog eens een gek gaat komen die zichzelf wereldleider verklaart om mogelijke 'wereldoorlogen' en ander asogedrag te voorkomen :D

Alsof het alleen om dit voorval gaat, we zullen het maar niet hebben over al die andere redenen zeker?

Het is trouwens niet de eerste keer dat dit gebeurd. Om aan te geven hoe snel de Turken op hun teentjes getrapt zijn:

Turkey Banned YouTube - After several videos insulting Turkey were published on the site - Softpedia

Als je wilt deelnemen aan de EU dan moet je humor en vrijheid van meningsuiting respecteren en dat doe je niet door een heel site te bannen van het publiek omdat de inhoud ervan je niet aanstaat.

Wat zijn 'al die andere redenen' dan ?
Het ging altijd om hetzelfde voorval en dat is dus ataturk/turken beledigen. Het gaat hier zelf niet om (terechte) kritiek, maar dwaze onvolwassen content. Toch meer dan normaal als dat soort figuren de mond gesnoerd worden ? Zoiets valt onder 'provocatie en beledigingen' en vind ik normaal dat er reactie komt.

I'm with you omtrent dit.
Bedankt voor de info.(ik moet nog heel wat leren over ataturk)

Helaas is de informatie over Ataturk beperkt verkrijgbaar aangezien alle kritische boeken/stukken uit Turkije verbannen worden. Toch valt er een hoop te leren :thumbs:.

Dingen die absoluut taboe zijn in Turkije zijn bijvoorbeeld:

-Ataturks vermeende homocoïtusualiteit
-Ataturks afkomst (hij is geboren in Griekenland, maar zijn afkomst ligt in een van de andere balkan landen volgens sommigen. Hij was sowieso blond met blauwe ogen en het Turkse volk komt uit centraal azië waar die uiterlijke kenmerken niet voorkomen)
-Ataturks religie (geboren in een stad waar de meerderheid joods is, verder heeft hij anti islam uitspraken gedaan)
-Het feit dat zijn biologische moeder een prostituee was en zijn vader onbekend

Ik zeg niet dat deze dingen allemaal waar zijn (ik heb er geen onderzoek naar gedaan, want die dingen boeien mij niet in een persoon), maar een discussie hierover is in ieder geval niet mogelijk in Turkije.

Wat zijn 'al die andere redenen' dan ?
Het ging altijd om hetzelfde voorval en dat is dus ataturk/turken beledigen. Het gaat hier zelf niet om (terechte) kritiek, maar dwaze onvolwassen content. Toch meer dan normaal als dat soort figuren de mond gesnoerd worden ? Zoiets valt onder 'provocatie en beledigingen' en vind ik normaal dat er reactie komt.

Kritiek op Turkije wordt daar ruim opgevat, zo zijn er ook mensen opgepakt voor het erkennen van de genocide op de Armeniërs en op het gebruik van de Koerdische taal.

Filmpje is inmiddels verwijderd :D

Terug
Naar boven