AndroidHealthClinic

Turkije sluit YouTube af

• Topic Starter Topic Starter
Damn man, de koerden hebben het niet makkelijk gehad zeg
Ik gun ze van harte een stuk land man, want naar mijn weten is het de oudste volk die daar woont

Dankjewel broeder, maar ik heb de ranzige details niet eens vermeld. Hier een klein stukje van de vele dingen die ik jullie bespaar:

One commando report actually ran along the following lines:
Since the end of January special militairy units have undertaken a land war in the regions of Diyarbakir, Mardin, Siirt and Hakkari under the guise of hunting bandits. Every village is surrounded at a certain hour, its inhabitants rounded up. Troops assemble men and women seperateley, and demand the men to surrender their weapons. They beat those who deny possessing any or make other villagers jump on them. They strip men and women naked and violate the latter. Many have died in these operations, some have committed suicide. Naked men and women are forced to tie a rope around the penis of their husband and then to lead him around the village. Troops demand villagers to provide women for their pleasure and the entire village is beaten if the request is met with refusal.

Rapport van een Turks commando team. Bron: A Modern History of the Kurds door David McDowall

In grote lijnen is al duidelijk dat we een hoop hebben meegemaakt, maar de details die zijn pas misselijkmakend.

Wat betreft het oudste volk, er zijn meerdere volken die al heel lang met de Koerden daar leefden. Assyriërs bijvoorbeeld, die zijn inmiddels bijna allemaal uitgemoord. Armeniërs leven er ook heel lang.

haha die assyriers waren in het verleden ook geen lieverdjes, ff de koppen van de vermoorde burgers over de stadsmuren hangen. dit noem ik nog eens een harcore volk :D

haha die assyriers waren in het verleden ook geen lieverdjes, ff de koppen van de vermoorde burgers over de stadsmuren hangen. dit noem ik nog eens een harcore volk :D

Ik weet niet zoveel over ze moet ik je eerlijk zeggen, maar dat klinkt wel hardcore ja :D, maar goed zo heeft elk volk wel wat op hun kerfstok.

Nu nog de meningen van turken uithoren hoe 'bloedlustig' koerden wel niet zijn en de waarheid zal dan ertussen liggen.

Nu nog de meningen van turken uithoren hoe 'bloedlustig' koerden wel niet zijn en de waarheid zal dan ertussen liggen.

Ik kan het je ook wel vertellen hoor ;) ik ben objectief genoeg. Als je dan een Turk wilt uithoren hierover, probeer dan een niet-nationalistische Turk te vinden. Het probleem is alleen dat ik ze bijna nooit tegenkom. Een andere oplossing is natuurlijk boeken lezen van buitenstaanders, Europese of Amerikaanse auteurs bijvoorbeeld. Dat is wat ik ook doe, want mijn Turks en Koerdisch is niet zo best.

Een paar slechte dingen over mijn eigen volk:

-We hebben meegewerkt aan de Armeense genocide in ruil voor stukjes grond.
-De PKK heeft aanslagen gepleegd op onschuldige mensen, ook op Koerden.
-Er zijn Koerden ingehuurd door de Turkse overheid om hun eigen volk in de gaten te houden en die Koerden zijn ook bewapend. Helaas hebben ze hun macht misbruikt tegen hun eigen volk.
-De Koerden hebben een groot probleem wat vrouwenrechten betreft, eerwraak komt helaas zelfs nu nog te vaak voor.
-Vroeger hadden de Koerden een systeem van grootgrondbezitters (aga's) en kleine boeren die dan voor die grootgrondbezitters werkten. Helaas hebben ook die aga's vaak misbruik gemaakt van hun macht en boeren onderdrukt (dit systeem komt nog steeds voor onder Koerden, maar niet meer zo veel).
Veel Koerden hebben samengewerkt met vijandige staten uit belang van hun partij en de wapens die ze dan kregen gebruikten ze tegen andere Koerdische partijen.

En nog een hoop dingen waarschijnlijk waar ik even niet op kom. Ik heb nooit gezegd dat Koerden heilig zijn, maar dat we de laatste eeuw onderdrukt zijn kan alleen een gehersenspoelde persoon ontkennen.

Jezus, 't zijn net Nederlanders, die Koerden.

Mijn ouders zeggen dat de koerden evenveel rechten hebben als de modale turk. Wat we zien op tv zijn de koerden in het oosten van turkije waar de armoede heerst en die dan in ruil voor onderdak/voedsel zich onder de pkk scharen. De koerden is istanbul en andere rijkere steden hebben het gewoon goed. Je zou niet eens denken dat ze koerden zijn, ze spreken de gewone turks vlekkeloos ed. Turkije wil 'af' van de hetze tussen de bevolkingsgroepen, ze willen 1 groot turkije waar de koerden en turken samenleven (eigenlijk worden ze allen erkent als 'gewoon turken') zodat ze dus allen vredevol samenleven zonder landsgrenzen te delen...

Als het idd klopt dat koerden evenveel rechten hebben (al twijfel ik daaraan), dan vind ik het beter dat ze niet ijveren voor een eigen land, maar gewoon samenleven met de turken. (al kan ik wel begrijpen dat ze dat niet willen omdat ze jarenlang zo gemarteld werden...)

Mijn ouders zeggen dat de koerden evenveel rechten hebben als de modale turk. Wat we zien op tv zijn de koerden in het oosten van turkije waar de armoede heerst en die dan in ruil voor onderdak/voedsel zich onder de pkk scharen. De koerden is istanbul en andere rijkere steden hebben het gewoon goed. Je zou niet eens denken dat ze koerden zijn, ze spreken de gewone turks vlekkeloos ed. Turkije wil 'af' van de hetze tussen de bevolkingsgroepen, ze willen 1 groot turkije waar de koerden en turken samenleven (eigenlijk worden ze allen erkent als 'gewoon turken') zodat ze dus allen vredevol samenleven zonder landsgrenzen te delen...

Als het idd klopt dat koerden evenveel rechten hebben (al twijfel ik daaraan), dan vind ik het beter dat ze niet ijveren voor een eigen land, maar gewoon samenleven met de turken. (al kan ik wel begrijpen dat ze dat niet willen omdat ze jarenlang zo gemarteld werden...)

De Koerden in grote steden hebben pas evenveel rechten als ze zich een Turk noemen en niet uitkomen voor hun afkomst. Officieel bestaan Koerden nog altijd niet in Turkije. Heb je de docu niet gezien die ik in dit topic gepost had? Ik ben zelf geboren in Istanbul en een groot deel van mijn familie woont daar en ik kan je zeggen ze wonen in de armste deel van Istanbul. Ze zijn allemaal gevlucht uit hun dorpen uit angst voor geweld en sommigen gedwongen, dan is het toch logisch dat je in de arme wijken terecht komt of simpelweg op straat. Het feit dat ze iedereen erkent wordt als "gewoon Turken" daar ligt het probleem juist en dat is een overblijfsel van de ideologie van Ataturk. In Turkije wonen niet alleen Turken en de Koerden willen geen Turken meer genoemd worden, dit is een reactie die je kan verwachten als je kijkt naar wat ze allemaal meegemaakt hebben.

Je zegt dat Turkije af wilt van de 'hetze', maar waarom staat er bovenop de grootste krant van Turkije "Turkije is van de Turken", waarom staat op de bergen van Koerdistan met grote stenen geschreven "vrolijk is degene die zich Turk noemt", dit is gewoon pure provocatie. Laatst werden twee Koerdische jongeren bijna gelynched omdat ze een T-shirt aanhadden van de Koerdische zanger Ahmet Kaya. Er zijn Turken die daadwerkelijk af willen van de hetze, maar helaas zijn de meeste Turkse machthebbers (rechters, politie, leger, media, politici) nog veels te nationalistisch.

Over de PKK, de jonge strijders gaan daar niet heen voor onderdak of eten, de guerillas hebben die simpelweg niet. Ze worden gevoed door sympathisanten en hun onderdak is de buitenlucht. Waarom gaan ze er wel heen? Geen toekomstperspectief, armoede en onderdrukking.

Een groepering als de PKK ontstaat niet zomaar en ontvangt niet zomaar zoveel steun, er moet een achterliggend probleem zijn.

Over de broederschap: hoe kun je nog enige geloofwaardigheid verwachten na alles wat er is gebeurt in de geschiedenis van Turkije. Sinds het land is ontstaan worden Koerden onderdrukt en dan zijn er Turken die zeggen, geef jullie aspiraties op, we zijn allemaal broeders. Zo makkelijk gaat dat natuurlijk niet.

Nog een paar interessante links voor je om een kritische blik over je land te vormen:
Susurluk scandal - Wikipedia, the free encyclopedia
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4430022.stm
TODAY'S ZAMAN

Om een beetje een indruk te krijgen over hoe de staat en georganiseerde misdaad samenwerken. Alledrie de nieuwsberichten hebben te maken met aanslagen op Koerden.

Ik kan dat youtube bestand niet afspelen??? (filmpje is niet meer beschikbaar staat erop)

Je zegt dat Turken veel te nationalisten zijn, maar kan je dat ook niet zeggen van koerden als ze zo persé een eigen taal/cultuur/stuk grond willen ? Ook al had turkije in het verleden fouten gemaakt, is dat dan een goed reden om een stuk land te eisen ?

Als er koerden zijn die gewoon hun job uitoefenen en geintegreerd zijn in de maatschappij, wilt toch zeggen dat een deel gewoon het 'turken-zijn' aanvaardt...?

"Turkije is van de Turken", "vrolijk is diegene die zich turk noemt"...maar koerden behoren toch ook onder 'turken' ?
Of ze bedoelen daarmee inderdaad zo om koerden te provoceren, maar als de president van turkije zegt dat hij 1 land wil behouden met 1 volk, dan horen de koerden daar ook bij.

Waarom gaan ze er wel heen? Geen toekomstperspectief, armoede en onderdrukking.

Eerste 2 kan ik inkomen en is ook schuld van turkse overheid. Er is een groot verschil tss het (rijke) westen en (arme) oosten. Maar nu komen ze ondertussen met het floreren van de oosterkant door planting van fabrieken.
Onderdrukking...dat snap ik niet waarom? Tenzij ze achter het gedachtengoed staan van onafhankelijk 'koerdistan'.

Weet jij btw die de PKK bevoorraadt ? Men zegt hier Amerika/engeland/ en andere west-europese landen zoals belgië, nederland, frankrijk, etc...
Zodat Turkije moeilijkheden krijgt om binnen de EU te mogen en dat Turkije geen grootmacht mag worden (al vind ik dat laatst een zwak argument, want de 'oorlog' in turkije lijkt petieterig klein om economisch enige schade te veroorzaken)

Ik kan dat youtube bestand niet afspelen??? (filmpje is niet meer beschikbaar staat erop)

Je zegt dat Turken veel te nationalisten zijn, maar kan je dat ook niet zeggen van koerden als ze zo persé een eigen taal/cultuur/stuk grond willen ? Ook al had turkije in het verleden fouten gemaakt, is dat dan een goed reden om een stuk land te eisen ?

Als er koerden zijn die gewoon hun job uitoefenen en geintegreerd zijn in de maatschappij, wilt toch zeggen dat een deel gewoon het 'turken-zijn' aanvaardt...?

"Turkije is van de Turken", "vrolijk is diegene die zich turk noemt"...maar koerden behoren toch ook onder 'turken' ?
Of ze bedoelen daarmee inderdaad zo om koerden te provoceren, maar als de president van turkije zegt dat hij 1 land wil behouden met 1 volk, dan horen de koerden daar ook bij.

Eerste 2 kan ik inkomen en is ook schuld van turkse overheid. Er is een groot verschil tss het (rijke) westen en (arme) oosten. Maar nu komen ze ondertussen met het floreren van de oosterkant door planting van fabrieken.
Onderdrukking...dat snap ik niet waarom? Tenzij ze achter het gedachtengoed staan van onafhankelijk 'koerdistan'.

Weet jij btw die de PKK bevoorraadt ? Men zegt hier Amerika/engeland/ en andere west-europese landen zoals belgië, nederland, frankrijk, etc...
Zodat Turkije moeilijkheden krijgt om binnen de EU te mogen en dat Turkije geen grootmacht mag worden (al vind ik dat laatst een zwak argument, want de 'oorlog' in turkije lijkt petieterig klein om economisch enige schade te veroorzaken)

YouTube - The Emblem of Turkey, Kurdish Problem

In Turkije eist bijna geeneen Koerd een stuk land van Turkije, zelfs de PKK eist dat niet meer, maar wil slechts meer rechten voor de Koerden. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen nationalistische Koerden zijn, maar er is een verschil tussen je eigen cultuur willen behouden en een heel volk van de aarbodem te laten verdwijnen.

Cyan het Turk zijn accepteren is geen integratie, maar dat is assimilatie. Veel Koerden zijn inmiddels geassimileerd en weten niet eens meer dat ze Koerden zijn. Toen ik in Turkije een foto liet zien op mijn mobieltje waarop de Koerdische vlag op de achtergrond, toen wisten sommige van mijn familieleden niet eens wat voor vlag het was. Ze hadden hem nog nooit gezien door de strenge censuur in Turkije. In jouw berichtjes maak ik op dat je niet echt beseft hoe vreselijk dat politieke systeem is.

Wat onderdrukking betreft, heb je dat commando verslag niet gelezen? Dat soort dingen zijn geen uitzondering en dat soort dingen zorgen ervoor dat jonge Koerden de bergen in gaan. Het is een beetje moeilijk voor mij om iemand telkens te overtuigen van het feit dat Koerden onderdrukt worden, als je het wilt zien, dan zie je het en als je het niet wilt zien, dan zie je het niet.

Wie de PKK bevoorraadt kan niemand met zekerheid zeggen, maar men zegt Amerika en Israel. In ieder geval denk ik niet om Turkije geen grootmacht te laten worden, maar in Amerika's geval meer om geld. Amerika verkoopt wapens aan de PKK/PJAk en Turkije (een van de grootste afnemers van Amerika) koopt wapens van Amerika om ze te bestrijden. Goude handel dus voor Amerika als het zo is, maar goed er is geen bewijs voor. Wat Israel betreft zien ze denk ik een bondgenoot in de Koerden omdat Koerden over het algemeen niet zo anti-joods zijn als andere volkeren in het midden-oosten. Sterker nog er wonen 100.000 joodse Koerden in Israel.

Ik kan je niet alles goed uitleggen daarom raad ik je ook eens aan wat boeken te lezen en dan het liefst geen Turkse bronnen, maar Europese/Amerikaanse.

Zoals ik al eerder heb gezegd willen de Koerden zich geen Turk noemen, maar willen erkend worden als Koerd. De Koerden zijn een van de oudste volken van het midden oosten, ze leefden daar al duizenden jaren voordat de Turken daarheen trokken. Waarom denk je dat ze dat willen opgeven en zich ineens Turk willen noemen, terwijl Turkije niet eens een geschiedenis heeft van 100 jaar?

Als Turkije maar 1 volk wil en 1 land, waarom noemen we het dan niet Koerdistan en het volk de Koerden, wil je dan zien hoe de Turken zullen reageren? Inderdaad hetzelfde als de Koerden nu doen.

Als er een volk wel recht heeft op een stukje land zijn het de koerden wel, na dat lijden en verduring van gruwelijkheden.
Hoewel ik het ver vind gaan om ervoor te vechten(pkk) is het niet geheel raar. Ik heb een goede vriend die Zaza is, hij heet ook Zaza:D Nette moslim, goeie gozer maar heeft soms ook een beetje last van een identiteitscrisis.

Het is inderdaad niet mogelijk voor de Turken om zomaar een stuk land op te geven, dat zou net zijn alsof Nederland Friesland onafhankelijkheid gaat gunnen. Of de Marokkanen hier een stukje marokko geeft.
Wat Turkije wel kan doen is de Koerdische identiteit erkennen, en vrijheid in taal en cultuur gunt.

Koerden worden daar meestal als berggeiten en apen gezien in Turkije, vooral in het oosten. Maar Turkije is inderdaad een veels te nationalistisch land en het lijkt erop dat nummer 1 prioriteit eenheid is.Vandaar dat ze ook die hoofddoekjes hebben afgeschaft, zodat er geen groepenscheiding zou onstaan, omdat Turken daar erg vatbaar voor zijn.

Trouwens, het is niet Ataturk die de hoofddoekjes heeft afgeschaft, hij heeft nooit gezegd meisjes mogen voortaan geen hoofddoekjes dragen. Dat is later pas gedaan door een of andere randgroepering

Als er een volk wel recht heeft op een stukje land zijn het de koerden wel, na dat lijden en verduring van gruwelijkheden.
Hoewel ik het ver vind gaan om ervoor te vechten(pkk) is het niet geheel raar. Ik heb een goede vriend die Zaza is, hij heet ook Zaza:D Nette moslim, goeie gozer maar heeft soms ook een beetje last van een identiteitscrisis.

Het is inderdaad niet mogelijk voor de Turken om zomaar een stuk land op te geven, dat zou net zijn alsof Nederland Friesland onafhankelijkheid gaat gunnen. Of de Marokkanen hier een stukje marokko geeft.
Wat Turkije wel kan doen is de Koerdische identiteit erkennen, en vrijheid in taal en cultuur gunt.

Koerden worden daar meestal als berggeiten en apen gezien in Turkije, vooral in het oosten. Maar Turkije is inderdaad een veels te nationalistisch land en het lijkt erop dat nummer 1 prioriteit eenheid is.Vandaar dat ze ook die hoofddoekjes hebben afgeschaft, zodat er geen groepenscheiding zou onstaan, omdat Turken daar erg vatbaar voor zijn.

Trouwens, het is niet Ataturk die de hoofddoekjes heeft afgeschaft, hij heeft nooit gezegd meisjes mogen voortaan geen hoofddoekjes dragen. Dat is later pas gedaan door een of andere randgroepering

"Atatürk saw headscarves as backward-looking and an obstacle to his campaign to secularize and modernize the new Turkish Republic. Kemalist ideology continues to emphasize secularism, despite the fact that the majority of Turks are Muslims. Headscarves and other Islamic coverings were since banned in public spaces, including schools and universities (public and private (from 2000)) as well as courts of law, government offices and other official institutions. It has also been prohibited to wear headscarves on photos on official documents like licenses, passports, and university enrollment documents." Bron wikipedia.

Marokkanen in Nederland is niet te vergelijken met de Koerden in Turkije, de marokkanen hebben hier geen geschiedenis en zijn hier niet van hun grond beroofd. Vergelijk het eerder met de palestijnen, we dragen ook nog dezelfde sjaal weet je nog :p. Vind jij dat de palestijnen onafhankelijkheid verdienen? Ik wel, om de zelfde redenen dat ik vind dat de Koerden het verdienen.

Ook de Friezen vind ik geen goede vergelijking, maar als je daar toch naar kijkt, de Friezen hebben alles waar de Koerden maar van kunnen dromen. De vrijheid om hun cultuur te behouden, ze zijn officieel erkent als Friezen. Ik ben er laatst toevallig geweest en ik zag naast Nederlandse plaatsnamen ook in het Fries de plaatsnamen staan. Die rechtvaardige behandeling zorgt ervoor dat volkeren naast elkaar kunnen leven, maar ik heb het idee dat dat in Turkije niet meer mogelijk is.

Het is inderdaad niet mogelijk voor de Turken om zomaar een stuk land op te geven, dat zou net zijn alsof Nederland Friesland onafhankelijkheid gaat gunnen. Of de Marokkanen hier een stukje marokko geeft.Wat Turkije wel kan doen is de Koerdische identiteit erkennen, en vrijheid in taal en cultuur gunt.

Als we het voor elkaar zouden kunnen krijgen om alle moslims in NL in Friesland te kunnen krijgen, dan weet ik zeker dat dit binnen een week te regelen is:D

"Atatürk saw headscarves as backward-looking and an obstacle to his campaign to secularize and modernize the new Turkish Republic. Kemalist ideology continues to emphasize secularism, despite the fact that the majority of Turks are Muslims. Headscarves and other Islamic coverings were since banned in public spaces, including schools and universities (public and private (from 2000)) as well as courts of law, government offices and other official institutions. It has also been prohibited to wear headscarves on photos on official documents like licenses, passports, and university enrollment documents." Bron wikipedia.

Marokkanen in Nederland is niet te vergelijken met de Koerden in Turkije, de marokkanen hebben hier geen geschiedenis en zijn hier niet van hun grond beroofd. Vergelijk het eerder met de palestijnen, we dragen ook nog dezelfde sjaal weet je nog :p. Vind jij dat de palestijnen onafhankelijkheid verdienen? Ik wel, om de zelfde redenen dat ik vind dat de Koerden het verdienen.

Ook de Friezen vind ik geen goede vergelijking, maar als je daar toch naar kijkt, de Friezen hebben alles waar de Koerden maar van kunnen dromen. De vrijheid om hun cultuur te behouden, ze zijn officieel erkent als Friezen. Ik ben er laatst toevallig geweest en ik zag naast Nederlandse plaatsnamen ook in het Fries de plaatsnamen staan. Die rechtvaardige behandeling zorgt ervoor dat volkeren naast elkaar kunnen leven, maar ik heb het idee dat dat in Turkije niet meer mogelijk is.

Wikipedia is niet de betrouwbaarste bron man
Ik heb het uit een boek gelezen door een gerenomeerde Ottomaanse geschiedekundige Bernard Lewis. Hij vond het inderdaad niet een fraai gezicht, maar hij heeft het nooit verboden. Voor de rest, ja oke maar hoe laat je dat doorschemeren. Turkije is bang dat het opschudding zal zorgen en het land geen eenheid meer is.

Hij vindt zichzelf trouwens helemaal Koerd, maar hij is tegen de pkk en elke vorm van geweld die op niet islamitische basis wordt gevoerd. Hij ziet ook wel graag een Koerdistan verschijnen, maar niet zo erg om ervoor te gaan vechten en oorlog te voeren. Hoe komt het trouwens dat je opeens zo bezig bent met je etnische achtergrond?
Niet dat ik het niet toejuich hoor:D au contrare

Wikipedia is niet de betrouwbaarste bron man
Ik heb het uit een boek gelezen door een gerenomeerde Ottomaanse geschiedekundige Bernard Lewis. Hij vond het inderdaad niet een fraai gezicht, maar hij heeft het nooit verboden. Voor de rest, ja oke maar hoe laat je dat doorschemeren. Turkije is bang dat het opschudding zal zorgen en het land geen eenheid meer is.

Hij vindt zichzelf trouwens helemaal Koerd, maar hij is tegen de pkk en elke vorm van geweld die op niet islamitische basis wordt gevoerd. Hij ziet ook wel graag een Koerdistan verschijnen, maar niet zo erg om ervoor te gaan vechten en oorlog te voeren. Hoe komt het trouwens dat je opeens zo bezig bent met je etnische achtergrond?
Niet dat ik het niet toejuich hoor:D au contrare

Wikipedia is geen betrouwbare bron, maar Bernard Lewis is zeker controversieel. Hij is bijvoorbeeld een van de weinige westerse wetenschappers die de Armeense genocide ontkennen, notabene zelf een jood.

Ik ben ook geen voorstander van de PKK trouwens, alleen ik zie de PKK wel als een gevolg en niet een oorzaak. Als het mogelijk was dan zou ik liever een politieke oplossing zien.

Waarom ik ineens bezig ben met mijn achtergrond? Weet ik niet eigenlijk :D het werkt een beetje verslavend, hoe meer je leert hoe meer je geïnteresseerd raakt. Uiteindelijk wordt je er toch wel mee geconfronteerd en je enige wapen is dan kennis, als dat niet werkt heb je je vuist :p.

Hahaha niet op de moslim tour gaan he doga:D

Terug
Naar boven