XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Bezoekers in dit topic

Zie ook het D66 dat al decennia streed voor zowel meer democratie als meer macht (besturen), nu ze eenmaal meer macht hebben komen ze erachter dat dit juist hun nieuw verkregen macht kan schaden.
D66 is compleet de weg kwijt. Naast Pechtold (maar die is exit) hebben ze ook Thom de Graaf nog in de gelederen. Die is eerst doodleuk ongekozen burgemeester*, en nu is die ongekozen onderkoning van NL als vicevoorzitter van de Raad van State. Hier heeft Pechtold weer mee te maken die hem naar voren had geschoven tijdens formatie onderhandelingen.

*De Graaf trad in '05 af, nadat zijn plannen om gekozen burgemeester mogelijk te kaken niet de vereiste 2/3 meerderheid haalden in de 1e kamer. Aanblijven zou zijn geloofwaardigheid aantasten, aldus Thom de Graaf. Om amper 2 jaar later burgemeester te worden. Je verzint het niet :roflol:
 
Maar als we het even hebben over de kritiek vraag van Steks

lees trouwens alleen maar kritiek op de huidige politiek, van de SP, DENK en GL (bergrijpelijk) tot aan het CDA en de VVD, alleen over de FvD en PVV lees ik weinig negativiteit? Is de gemiddelde DBB’er (en Nederlander) echt van mening dat de laatst genoemden het land moeten redden of zijn “we” gewoon overal tegen?

Het is terecht (naar mijn idee zelfs de taak van de burger) kritisch te zijn op de politiek, dat ik deze kritiek vaak niet even sterk vind à la maar hier bijvoorbeeld de discussie over referendum vind ook ik wat voor te zeggen.

Partijen zoals FvD en PVV leveren zowat alleen maar kritiek, hun hele basis waarop de partij is gefundeerd gaat over wat er mis is in het huidige politieke systeem. Oké dan kan je als protest stem hierdoor op deze partijen stemmen maar wat bieden zij als alternatief?

Los van dat ik PVV en FvD verachtelijke partijen vind door de manier waarop zij politiek bedrijven en het niet eens ben met de standpunten vraag ik mij ook af wat zij dan als reeel alternatief beleid willen?

Het is heel makkelijk kritiek te leveren (en nogmaals ook goed) maar wat deze partijen doen is kritiek leveren zonder een reëel alternatief.

Je kan als politicus niet principieel zijn imo omdat je altijd water bij de wijn moet doen omdat je samen met andere partijen zoveel mogelijk alle kiezers van beide partijen tevreden moet stellen.

PVV en FvD roepen maar moord en brand maar ik zie henzelf niet ooit daadwerkelijk regeren met ander partijen omdat zij niet concessies willen doen en hierdood andere partijen niet met hen willen regeren. Dit gebruiken zij natuurlijk dan weer om in die slachtoffer rol makkelijk alleen maar kritoek te geven

PVV en FvD laten zelfs hun plannen niet doorrekenen (immers zijn het CPB en PBL niet te vertrouwen). Weer lekker makkelijk om mogelijke nadelen onzichtbaar te houden.

Tot zover mijn subjectieve "rant" op deze partijen: kortom naar mijn idee alleen maar kritiek leveren en zelf geen reere alternatief vormen
 
PVV en FvD laten zelfs hun plannen niet doorrekenen
Ook de PvdD doet of deed het niet/ nooit door CPB. De PVV heeft het wel eerder gedaan. Steker nog, in 2012 had de PVV volgens het CPB een programma dat op de korte termijn het beste zou uitpakken voor de economische groei en werkgelegenheid in Nederland. Dan moet je met een alternatief komen. Het programma van de PVV voor 2017-2021 behelst 1 pagina.

Edit.
Los van wat je vindt van de uitspraken die Wilders doet en zijn manier van politiek drijven. Hij is een zegen voor de democratie en momenteel de onbetwiste oppositieleider.
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/30/wilders-is-een-zegen-voor-de-democratie-1551253-a675108
https://www.nporadio1.nl/opinie-commentaar/8241-wilders-is-de-baas


PVV en FvD roepen maar moord en brand maar ik zie henzelf niet ooit daadwerkelijk regeren met ander partijen omdat zij niet concessies willen doen
FvD heeft nooit geregeerd dus wie weet zijn ze wel bereid om concessies te doen. Van de PVV weten we reeds dat ze concessies deden c.q. wilde doen toen de partij als gedoogpartner optrad.
en hierdood andere partijen niet met hen willen regeren
PVV doet het lokaal niet slecht*. Overigens werkt men op bepaalde fronten wel samen met de PVV, helemaal uitsluiten op alle fronten zou betekenen dat het een cordon sanitaire zou zijn. In 2016 zei Minister Schippers nog dat ze haar ad-hocsamenwerking met de PVV zo plezierig vond. Op het gebied van zorg en dieren wordt er ook samengewerkt.

* https://tpo.nl/column/aalberts-op-z...-ontzettend-saai-en-opmerkelijk-constructief/
*https://www.metronieuws.nl/nieuws/b...kunnen-het-wel-lokale-d66-werkt-samen-met-pvv
In de berichtgeving is het beeld van de lokale PVV vaak negatief: nieuws richt zich op problemen. We komen dan al snel tot het oordeel dat de PVV op lokaal niveau een onvoorstelbare bende is. Dat is de PVV in Rotterdam, Emmen en Stichtse Vecht ook echt, maar in veel andere gemeenten gaat het vrij constructief zijn gangetje. De evaluaties van de partij zijn in de meeste gevallen positief of neutraal. PVV’ers proberen het raadswerk onder de knie te krijgen, doen soms voorstellen die in goede aarde vallen bij anderen en andere voorstellen belanden juist weer in de prullenbak.

De PVV-standpunten over de islam zullen altijd kritiek blijven oproepen en media-aandacht zal zich altijd richten op disfunctionerende fracties. Dat ontneemt ons echter een realistisch beeld van de lokale PVV: vooralsnog gaat het meestal om een opmerkelijk constructieve partij.

Los van dat ik PVV en FvD verachtelijke partijen vind door de manier waarop zij politiek bedrijven
Dat is jouw goed recht. Wat vind je van de manier waarop andere partijen de PVV stelselmatig wegzetten, en daarmee een achterban van 20 zetels. Los van wat jij en ik mogen vinden van Wilders, zijn kiezers blijken in grote mate tevreden. En dat zijn er een hoop.
 
Laatst bewerkt:

Ja die Dennis Honing heeft een mooie genuanceerde kijk.

Ik ben het ook met hem eens dat je simpelweg meer bereikt door toch niet continue met gestrekt been op Islam in te hakken.

Ik denk dat heel veel goedwillende allochtonen bijvoorbeeld graag op een rechtse partij zouden stemmen en dat het voor de integratie goed zou zijn als deze jongeren uit die slachtoffer hoek van links komen en wat meer richten eigen verantwoordelijkheid van rechts gaan.
 
Laatst bewerkt:
De verplichtingen staan voor de deur, beginnend bij All you need is love kijken over een uurtje dus hier een korte reactie.

Wellicht schurk ik als 1ste na-oorlogse generatie hoger opgeleide blanke veertiger met een goede baan wonende in een nieuwbouw wijk buiten de grote stand maar in de Randstad te veel tegen de elite aan, maar ik vind Nederland in het algemeen een prettig land om in te wonen en ik ben tevreden met het huidige politieke stelsel. Kan het beter, ja het kan altijd beter, maar ik heb (op dit moment) meer vertrouwen in een gekozen volksvertegenwoordiger dan in directe democratie.
 
Het is echt kortzichtig om te zeggen dat FvD niet met oplossingen komt. Ik neem Forum zeer serieus en het is een partij waarvan ik graag zeg dat ik lid van ze ben. Naast wat retoriek waar ik niet altijd van gecharmeerd ben zitten daar echt wel (eindelijk) mensen met gezond rechts verstand.

Verder is Nederland een uitermate goed land om te wonen en dat is dan ook direct mijn punt van kritiek op FvD is dat ze een beetje zo’n 5 voor 12 vibe afgeven mbt Nederland aan de rand van de afgrond. Dat is een beetje de marketing machine en ik hoop dat ze hier wat van weg gaan. Maar er zijn een hoop dingen die best beter kunnen.
 
Mijn antwoord was natuurlijk ook tot het extreme toe ongenuanceerd maar meer om het kritiek punt op te werken dat kritiek leveren makkelijker is dan zelf regeren en dat FvD en PVV dit imo enorm missen qua eigen reëele beleidsplannen

Derksen, dat in 2012 PVV er op korte termijn goed uitkwam ging vgm zeer ten koste van de lange termijn doelen (+ wouden ze toen meteen uit de EU dacht ik wat toch ook weer 7 miljard scheelt)

Dat het niet mijn partijen zijn betekent overigens niet dat ik de ideeën of de achterban meteen niet serieus neem oid. Het is alleen niet mijn manier van politiek voeren en zijn niet mijn standpunten. Maar het gegeven dat deze partijen zo groot zijn betekent wel dat ze veel raakvlak vinden onder de maatschappij.
 
Dat FvD en PVV geen oplossingen te bieden zouden hebben snap ik niet helemaal. Vind zeker de standpunten van PVV juist heel duidelijk en reëel behalve dat er never ever nooit niets van de-Islamiseren gaat gebeuren. FvD heeft heeeel veel op z'n vork genomen maar wel slim allemaal.
 
hoger opgeleide blanke veertiger met een goede baan wonende in een nieuwbouw wijk buiten de grote stand maar in de Randstad te veel tegen de elite aan, maar ik vind Nederland in het algemeen een prettig land om in te wonen en ik ben tevreden met het huidige politieke stelsel. Kan het beter, ja het kan altijd beter, maar ik heb (op dit moment) meer vertrouwen in een gekozen volksvertegenwoordiger dan in directe democratie.
Wel grappig, want ik ken dan weer hoger opgeleiden die het niet erg zouden vinden als er meer directe democratie was (ligt misschien 50/50). Bindend referendum, direct kiezen van premier en 1e kamer, het eruit stappen waardoor partijen afsplitsingen krijgen moeilijker maken, een kiesdrempel invoeren en vervroegd kunnen stemmen (handig zodat je geen volmacht hoeft te geven). Is het slecht geregeld, nee dat niet. Maar dat het in NL relatief goed leven is voor de meesten staat hier los van, althans voor mij.

Veel kijkplezier met All you need is ...
 
Mijn probleem met het CDA is dat er tot tweemaal toe "verraad in de Senaat" is gepleegd.

Een van de twee keer was het Oekraïne referendum, het Volk had gesproken, de 2de Kamer fractie zou het referendum respecteren, maar in de Senaat minstens genoeg zetels voor het Geitenpaadje naar NIETS.

Ook de houding van het CDA in het EP stelt teleur.

Nog steeds fan van Omtzigt, maar Europees en Provinciaal gaat t m niet worden.

Vanwege de SGP tegen de kiesdrempel. Die horen er gewoon bij.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Wel grappig, want ik ken dan weer hoger opgeleiden die het niet erg zouden vinden als er meer directe democratie was (ligt misschien 50/50). Bindend referendum, direct kiezen van premier en 1e kamer, het eruit stappen waardoor partijen afsplitsingen krijgen moeilijker maken, een kiesdrempel invoeren en vervroegd kunnen stemmen (handig zodat je geen volmacht hoeft te geven). Is het slecht geregeld, nee dat niet. Maar dat het in NL relatief goed leven is voor de meesten staat hier los van, althans voor mij.

Veel kijkplezier met All you need is ...

Ik zou in theorie ook wel meer directe democratie willen hebben, maar ik ben “angstiger” voor de burgers die op DENK of op de PvdD stemt dan voor die partijen zelf. Ik neem dus op de koop toe dat ik dan zelf ook minder te bepalen heb. Misschien een hele foute ontwijkende gedachtengang van mij.
 
Ik zou in theorie ook wel meer directe democratie willen hebben, maar ik ben “angstiger” voor de burgers die op DENK of op de PvdD stemt dan voor die partijen zelf. Ik neem dus op de koop toe dat ik dan zelf ook minder te bepalen heb. Misschien een hele foute ontwijkende gedachtengang van mij.
Hoezo die zorgen over PvdD stemmers?
 
hier zonder enige vorm van twijfel FvD
 
behalve Martin Bosma heeft de PVV weinig te bieden
Martin Bosma is wel een baas hoor! Ongeacht of je het met hem eens bent of niet, een goede spreker.

Hij was, wat mij betreft, de beste kandidaat voor het voorzitterschap, maar ik ben ook blij dat hij dat niet is geworden; Arib doet het uitstekend en zo kan hij zijn Kamerwerk voortzetten.
 
Ik zou in theorie ook wel meer directe democratie willen hebben, maar ik ben “angstiger” voor de burgers die op DENK of op de PvdD stemt dan voor die partijen zelf. Ik neem dus op de koop toe dat ik dan zelf ook minder te bepalen heb. Misschien een hele foute ontwijkende gedachtengang van mij.

Je eerlijkheid siert je en ik begrijp je angst ook wel, maar ik denk ook dat dit een stukje struisvogelpolitiek is dat wet van behoud van ellende alleen stimuleert.
 
Ik ben zelf gewoon heel conservatief, ook in mij privé leven. Als ik er goed over nadenkt moet ik toegeven dat me dat niet veel heeft opgeleverd, de beste dingen die ik heb meegemaakt zijn me overkomen en heb ik niet zelf opgezocht, maar ja je karakter is lastig te ontlopen.
 
Back
Naar boven