Fitness Seller

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Bezoekers in dit topic

Me dunkt dat er "white privilege" is. Het klinkt soms als een verwijt, een beschuldiging. Alsof je je moet verantwoorden omdat je blank bent. Ik heb er nooit om gevraagd waar moet ik mij dan schuldig over voelen. Ik denk dat dit een gezonde eerste reflex is. Pissig worden als het hierover gaat hoort daar ook bij.
Als je eenmaal voorbij deze reflex kunt en wilt beredeneren gaat het er niet om dat je leven als blanke meteen een paradijs is, of nooit tegenslag hebt gehad. Het betekent niet dat je gelijk een racist bent die eigen volk eerst schreeuwt zodra het over vluchtelingen gaat. Of tegen iemand met een ander kleurtje bent. Of dat je niet hard hoeft te werken om iets te bereiken. Dat er aspecten zijn die zelfs heel logisch te verklaren zijn. Ik denk dat het om andere alledaagse zaken gaat. Zo vanzelfsprekend dat je er niet eens bewust van bent. We leven nou eenmaal in een cultuur waarbij sommige groepen mensen iets minder snel gewaardeerd worden en net even harder moeten lopen dan andere groepen. En van dat verschil kunnen anderen, veelal onbewust, voordeel hebben.
 
Er is ook zoiets als “black privilege” kijk maar naar het WK atletiek.
 
Er is ook zoiets als “black privilege” kijk maar naar het WK atletiek.
Dat is weer zo'n stuiptrekking. Het ene sluit het andere toch niet uit of moet ik uit het woordje "ook" concluderen dat je het ermee eens bent. Zelfde zie je voortdurend in de "klimaatdiscussie". Aandacht wordt telkens verlegd en de discussie komt zo nooit op gang in het midden.
 
Het is gewoon een moeilijke en gevoelige kwestie, zeker als verschillende groepen er met een verschillend gevoel inzitten.

Terug komend op dat feestje. Aan de man van mijn collega werd gevraagd waar hij vandaan kwam en zijn antwoord was: “Barendrecht, maar ik ben geboren in Dordrecht”. Bij mij rolde de tranen over mijn wangen van het lachen, de vraagsteller had wat moeite met het plaatsen van zijn antwoord.
 
Het is gewoon een moeilijke en gevoelige kwestie, zeker als verschillende groepen er met een verschillend gevoel inzitten.
Dat zeer zeker. En er komt ook een hoop verongelijkte emotie bij om de hoek kijken als ik naar de gedachtenkronkels van bepaalde typetjes kijk. Wel bekend bij een ieder dit dit debat enigszins volgt.
Als je dat eraf schraapt en uitkomt bij het midden, zonder verwijtende sfeer te creëren, is er veel meer mogelijk. Meer dan nu. Waarbij bepaalde typetjes zoveel weerzin en weerstand oproepen dat de eventuele aanwezige nuance in de boodschap wordt gemist.


Dit zou een teken aan de wand kunnen zijn van een dergelijk privilege. De verschillen in opleiding enzovoorts weggestreept, en toch minder kans maken. Dan niet meteen denken dat ik doel op racisme of die "tering mocro" moeten we hier niet.
 
Laatst bewerkt:
Dat zeer zeker. En er komt ook een hoop verongelijkte emotie bij om de hoek kijken als ik naar de gedachtenkronkels van bepaalde typetjes kijk. Wel bekend.

Het meest lastige is misschien nog wel dat er een ontzettende diversiteit is binnen de groep gekleurde allochtonen. Ik ben opgegroeid met Molukkers en binnen die groep is christelijk of islamistisch zijn al een groot verschil. Ik heb ook een jaar of twee met redelijk wat surinamers gewerkt en de creolen, javanen en hindoestanen zijn onderling ook niet elkaars beste vrienden.
Buiten die 2 (of dus eigenlijk 5) groepen heb je er nog 100 in Nederland die zich langzaamaan vermengd onderling en met de autochtone Nederlander.

Buiten wat excessen met extremisten gaat het best goed hier in Nederland naar mijn mening.
 
Buiten wat excessen met extremisten gaat het best goed hier in Nederland naar mijn mening.
Vind ik ook. Staat wat mij betreft los van deze discussie.
 
Dit zou een teken aan de wand kunnen zijn van een dergelijk privilege. De verschillen in opleiding enzovoorts weggestreept, en toch minder kans maken. Dan niet meteen denken dat ik doel op racisme of die "tering mocro" moeten we hier niet.

Er zijn zoveel factoren die meekunnen spelen:
- Aantal allochtonen van binnen de EU die hier werken
- Het werkaanbod
- De herkomst van allochtonen
- De wens om te werken van de autochtonen
- Het verschil in uitkeringen en sociale vangnetten

En er zal heus nog wel meet te bedenken zijn.
 
Is het zo moeilijk om toe te geven dat we in een samenleving leven waarbij etniciteit heel bepalend is bij wervingprocedures? Ik neem dit gegeven niet persoonlijk op of zo. Het is wat het is.
 
Laatst bewerkt:
Het is ook niet moeilijk om toe te geven, ik wil alleen maar aangeven dat dat echt niet de enige oorzaak is.

Er is in de chemie bijvoorbeeld echt een tekort aan relatief laag opgeleid personeel, waarom zijn er dan maar weinig allochtonen die in die branche willen werken?
 
Het is ook niet moeilijk om toe te geven, ik wil alleen maar aangeven dat dat echt niet de enige oorzaak is.
Er is inmiddels toch wel aangetoond hoezeer etniciteit nadelig kan werken. Dat daarnaast ook andere redenen invloed hebben op een veel breder plaatje doet daar niets aan af. Ik zou het bijna bagatelliseren willen noemen. Vandaar mijn opmerking of het moeilijk is om toe te geven.
Als etniciteit dus werkt, kan dat een teken aan de wand zijn van "white privilege". Alle andere invloeden die zorgen voor minder werk even terzijde geschoven.
 
Nee, het is niet moeilijk om het toegegeven en gelukkig durft Rutte het ook toetegeven.

Maar als ze in Frankrijk, Spanje, Italië enz makkelijker werk kunnen vinden dan moeten ze daar maar heen gaan. :p
 
Nee, het is niet moeilijk om het toegegeven en gelukkig durft Rutte het ook toetegeven.

Maar als ze in Frankrijk, Spanje, Italië enz makkelijker werk kunnen vinden dan moeten ze daar maar heen gaan. :p
In het Tijdschrift voor Criminologie werd zelfs aangetoond dat een migratieachtergrond minder kans tot uitnodiging gaf dan het hebben van een strafblad.
En zo zijn er wel meer "verschijnselen" uit de samenleving die kunnen duiden op dat andere "verschijnsel".

En dat er ook landen zijn die het slechter doen dan NL is ook maar een dooddoener. Met die redenatie liepen we hier nog land te bewerken met paard en wagen.
 
Laatst bewerkt:
Lang leve de diversiteit.

Niet alleen wat culturen, religies en meningen betreft, maar ook kwa kansen.
 
Lang leve de diversiteit.

Niet alleen wat culturen, religies en meningen betreft, maar ook kwa kansen.
Ik zie liever overwegend blank om mij heen. Denk ik, heb nooit anders gekend. Verder wel eens.
 
Privilege of last? Racisme of onevenredig negatieve ervaringen?

Ik zou wel wat van dat privilege kunnen gebruiken...
 
Zonder VOC en WIC liepen we hier misschien ook nog land te bewerken met paard en wagen.

Het leven is in de basis niet eerlijk, maar we voelen ons verheven boven onze biologische oorsprong en voelen nu in eens de noodzaak om het leven zo eerlijk mogelijk te maken zonder er zelf slechter van te worden.
 
Privilege of last? Racisme of onevenredig negatieve ervaringen?

Ik zou wel wat van dat privilege kunnen gebruiken...
Ik denk niet dat dit er doorgaans onder wordt verstaan. Alsof er geen blanken in de bijstand zitten, lopen bij de voedselbank of telkens weer domme pech hebben. Over het algemeen wordt er ook niet gezegd of gevonden dat blanken een stel racisten zijn.

Het idee wat ik erbij krijg is meer dat wanneer je in de problemen zou komen je je over het algemeen geen zorgen hoeft te maken dat huidskleur tegen je werkt, je wordt zelden aangesproken op je huidskleur en je hoeft je ook niet echt je huidskleur te verdedigen als er bijvoorbeeld weer een kindermisbruiker blank is (verreweg het vaakst), als je een mening hebt word je niet gelijk aangesproken op het feit dat je blank bent en je waarschijnlijk opgehitst bent door andere blanken met dezelfde mening, als je iets fout doet ben je niet gelijk een teringblanke en zie je wel al die blanken zijn hetzelfde maar gewoon een eikel, als je uitgaat hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken dat je niet binnenkomt omdat je blank bent, als blanke hoef je je doorgaans geen zorgen te maken dat je minder snel uitgenodigd op gesprekken puur en alleen al op basis van je naam, als je ergens thuiskomt dat er niet wordt gevraagd waar je vandaan komt en dan niet doelend op woonplaats enzovoorts. Dat is het volgens mij meer.

Het is niet onlogisch dat we al van kinds af aan leren dat blank de norm is. Alleen moeten we ons volgens sommigen daar soms wat meer bewust van worden dat dat zo is.

Dat er ook gekkies zijn die er veel meer bij halen is niet mijn pakkie aan, noch die van jou.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een keer op een Afghaanse bruiloft geweest als enige blanke (samen met mijn pa). Ca 200 afghanis en dan de enige blanke zijn. Ik maakte steeds grapjes dat ik de toekomst in was gereisd en dat dit Nederland in 2050 was. Ze konden er wel om lachen. Ja ik werd aangekeken maar nee het voelde niet negatief. Heb een geweldige avond gehad. De Afghaanse keuken is trouwens geniaal.

Het gevoel dat iedereen je constant gek aankijkt en je probeert te discrimineren klinkt voor mij gewoon als een psychose. Deze mensen hebben hulp nodig. Het laatste dat je deze mensen moet geven is een podium.
 
Het gevoel dat iedereen je constant gek aankijkt en je probeert te discrimineren klinkt voor mij gewoon als een psychose. Deze mensen hebben hulp nodig. Het laatste dat je deze mensen moet geven is een podium.

Dit, maar we doen het tegenovergestelde als deze lui maar hard genoeg herrie maken.
 
Back
Naar boven