XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Belachelijk. Hoeveel betaal je dan netto zelf als ouders? Wat is de reden en motivatie achter die toeslag?
Wat ons kinderdagverblijf betreft is de netto uurprijs voor ons €8,60 en we kunnen kiezen uit hele dagen van 11 uur of halve dagen van 5,5 uur met een toeslag van €0,50 per uur. Eén dag opvang per kind kost dus €94,60, dat is beduidend meer dan het bruto minimumloon, zonder toeslagen is het voor het gros van de werkenden veel te duur.

Daarom zijn er zulke absurde toeslagen bedacht die kunnen oplopen tot 96% van de kosten.

• Topic Starter Topic Starter
  • #7.402
en we kunnen kiezen uit hele dagen van 11 uur of
Kind elf uur onderbrengen? Ik veroordeel jou en zoveel anderen niet. Maar ik heb er mijn bedenkingen bij uit pedagogisch oogpunt. Ik weet wel dat het tot op zekere hoogte positief kan bijdragen in de ontwikkeling. Al gaat dat over een of twee dagen en of dat dan halve dagen zijn weet ik niet. Het opvoeden en grootbrengen is ook niet meer als 30 jaar geleden. Leven is veel duurder geworden. En je moet maar de ruimte hebben om als moeder fulltime thuis te zijn, en dat willen tegenwoordig. Was vroeger normaler al was dat in mijn tijd al vrij zeldzaam aan het worden.

Heb t weleens gedaan uit nieuwsgierigheid. Hoefde eigenlijk helemaal niet.

Ja, van 07:00 tot 18:00 of 7:30 tot 18:30 later brengen of eerder ophalen is geen probleem, alleen je moet gewoon een volledige dag betalen.

Ook best triest trouwens dat je je kind kan afgeven, dan naar je werk kan rijden om daar vervolgens 8,5 uur te vertoeven na je werk snel even boodschappen doen en je kind weer ophalen bij dezelfde leidster.

Het doel is hetzelfde als één van de orginele doelen van algemeen onderwijs: ouders in de gelegenheid stellen te werken.

• #7.406
Ja, van 07:00 tot 18:00 of 7:30 tot 18:30 later brengen of eerder ophalen is geen probleem, alleen je moet gewoon een volledige dag betalen.
Over welke leeftijd hebben we het dan qua kind? Ik moest als kind van 8-10 al 20.00 slapen, 19.00 naar bed. Als ik dan zo vroeg al in de opvang zat en laten we zeggen 18.30 zou worden opgehaald is er toch amper tijd met ouders? Die zelf ook kapot zijn waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
  • #7.407
Heb t weleens gedaan uit nieuwsgierigheid. Hoefde eigenlijk helemaal niet.
Die kinderen kregen liga met witte melkchocolade. Dat wilde ik ook. Vonden mijn ouders onzin. Dat was het enige. Cola en chips waren alleen voor vrijdag en zaterdag. Rest van de week onzin en niet goed voor mij werd dan gezegd. Mijn neefjes hebben nog nooit cola of sinas en dergelijke gedronken. Zijn 6 en 8. Vond ik beetje streng maar mijn broer zei hoezo, zolang ze het niet kennen zullen ze het niet missen die rotzooi. Oke fair enough.

Kids van Kool ook niet

Kind elf uur onderbrengen? Ik veroordeel jou en zoveel anderen niet. Maar ik heb er mijn bedenkingen bij uit pedagogisch oogpunt. Ik weet wel dat het tot op zekere hoogte positief kan bijdragen in de ontwikkeling. Al gaat dat over een of twee dagen en of dat dan halve dagen zijn weet ik niet. Het opvoeden en grootbrengen is ook niet meer als 30 jaar geleden. Leven is veel duurder geworden. En je moet maar de ruimte hebben om als moeder fulltime thuis te zijn, en dat willen tegenwoordig. Was vroeger normaler al was dat in mijn tijd al vrij zeldzaam aan het worden.
De gedachte dat moeder thuisblijft (of beter gezegd één van de ouders exclusief) wordt fiscaal afgestraft. Denk aan het afbouwen van de aanrechtsubsidie.

Beide ouders werken, eventueel in deeltijd, is financieel veel aantrekkelijker.

Pretty boy die Pieter

Tuurlijk niet, zo'n klein zakje of een klein bakje, bij hervulling heb je het wel over Nederlands Elftal voorbij de groepsfase op een groot toernooi.

Ter geruststelling aan de heel jeugdige lezertjes: dat was vroeger de norm bij het voetbal.

• #7.415
Even terzijde, wat is die Bruls een verschrikking.

Het wordt ook niet minder.

• #7.417
Tuurlijk niet, zo'n klein zakje of een klein bakje, bij hervulling heb je het wel over Nederlands Elftal voorbij de groepsfase op een groot toernooi.

Ter geruststelling aan de heel jeugdige lezertjes: dat was vroeger de norm bij het voetbal.
Weet je wat altijd zo spannend was. Dat het al laat werd zodat je je bek hield in de hoop dat ze het niet doorhadden. Elke week hoopte je erop. Wat was het leven simpel en overzichtelijk.

Over welke leeftijd hebben we het dan qua kind? Ik moest als kind van 8 al 20.00 slapen, 19.00 naar bed. Als ik dan zo vroeg al in de opvang zat en laten we zeggen 18.30 zou worden opgehaald is er toch amper tijd met ouders? Die zelf ook kapot zijn waarschijnlijk.
Vanaf 3 maanden, het is best erg maar die van ons geven we soms ook al af om 7:00, als ik ochtenddienst heb ben ik om die tijd al op mijn werk en als mijn vrouw dan om 7:15 bij de opvang wegrijdt zit ze voor 8:00 al op kantoor in hartje Rotterdam, een half uur later de weg op resulteert in een half uur meer reistijd (dit alles buiten coronaire). Als ik nachtdienst heb gehad dan breng ik ze vaak want dan ben ik 7:00, uiterlijk 7:10 thuis en rijd ik gelijk door. De andere dagen dat ik middagdienst heb of vrij ben gaat de oudste gewoon om 8:30 naar school en de jongste breng ik dan net daarvoor bij de opvang.
Het ophalen is nu zo dat de kinderen tussen 16:45 en 17:00 thuis zijn zodat we om 17:30 kunnen eten. Dit voelde een tijd lang niet goed als ik al eerder thuis was of nachtdienst had gehad, maar het huishouden moet ook een keer gebeuren en ik wil ook kunnen sporten.
Uiteindelijk denk ik dat we een goede balans hebben kunnen vinden door met zijn tweeën gemiddeld 62 uur per week te werken en de kinderen “maar“ twee dagen naar de opvang te brengen, 5 van de 7 dagen is er altijd minimaal één van ons tweeën thuis.

Nam ze nooit zo serieus omdat ik hun niet zo goed vond qua sport.
Die andere sport waar ze zelfs een fucking sticker van op de auto hadden (oranje en way of life), ja daar waren ze denk wel goed in.
Open mond keek je naar monsieur. Gast had ook goed fysiek. 'Mirin noem je dat tegenwoordig.

Terug
Naar boven