Kan de grafiek niet vinden , maar kwam er op neer dat een alleenstaande met huurhuis en rond de 45k bruto loon het netto niet echt beter had dan iemand met 20k. Echt onbegrijpelijk hoeveel meer je moet doen om er ook merkbaar op vooruit te gaan. Uiteraard kan je toch beter 45k hebben, een partner vinden met ook 45k waardoor je nog wat op de huizenmarkt kan doen maar lijkt mij niet dat het stelsel ooit zo bedoeld was.
Hoeveel effect heeft de jubelton nou echt op de huizenprijzen? De meningen zijn er over verdeeld.
https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningmarkt/10455505/afschaffen-jubelton-maakt-huizen-niet-goedkoper
Dan nog, als het al geen effect heeft zijn er mensen die het gewoonweg niet "eerlijk" vinden. Zoals deze er ook zijn die het niet eerlijk vinden dat er ouders zijn die hun kind wel extra bijles kan betalen of zelfs naar een privé school kan sturen daar waar anderen dat niet kunnen. Tja, hoe ver moet je hier in doorslaan.
Ik zie het eerder als excuus meer geld te harken, en dan komen de "alle beetjes helpen" argumenten al snel om de hoek kijken. En luister eens zelf om je heen. Ik hoor mensen die het harstikke goed voor elkaar hebben zo vaak klagen over de mensen die het (duidelijk) nog een stuk beter hebben. Het wordt echt misgunt. Een voorstel van 70% belasting voor inkomen boven de 200.000, ik zie de gemiddelde Hollander al glunderen bij die gedachte.