En nog een laag daaronder? Hoe kijk jij als bioloog tegen hey stikstof probleem aan? Waarom zou het een probleem zijn om wat meer organisch stikstof over de natuur uit te strooien. Ok, de “natuurgebieden” zullen dan veranderen, maar is dat echt een probleem?
Ik ben het ten eerste volledig eens met de opmerking van @tymboo:
De stikstofcrisis is een door de overheid gecreëerd monster dat niet tot monster had hoeven uitgroeien.
De volgende vraag: Hebben we dan echt een stikstofprobleem of niet?
Dit hangt nauw samen met beoordelings-criteria die je hanteert om tot de exacte definitie van wanneer en waarom is er dan sprake van een probleem m.b.t. stikstof-emissie.
- Als je de absoluut onnozele definitie "verstikkende deken van stikstof" van Rob Jetten hanteert, ja dan hebben we inderdaad een groot probleem.
Helaas vertoont Jetten een onwetendheid zo ongeveer gelijk aan dat van een kleuter, dus een dergelijke uitspraak kun je gewoon negeren.
- Als je kijkt naar stikstof als een essentieel onderdeel van de dynamische stikstofkringloop, dan zal het antwoord al een stuk genuanceerder worden.
Te meer ook, omdat kwantitatieve fluctuaties binnen deze kringloop altijd altijd aanwezig zijn geweest. (kenmerk van een dynamisch evenwicht)
Heeft een hogere concentratie N bepaalde effecten?
Zeker, denk aan vergrassing en het verminderen van soorten diversiteit of verzuring van grondwater en neerslag.
Hoe problematisch dat dan is, blijft een kwestie van interpretatie.
En uiteraard, N concentratie kan zo hoog worden dat gewassen letterlijk verbranden, vergelijkbaar met overbemesting.
Dat moet natuurlijk voorkomen worden, dus niet "toch maar lekker doorgaan met steeds meer N uitstoten".
Dat lijkt mij persoonlijk geen goed idee, dus aan banden leggen en controleren lijkt me prima,
Maar zo spastisch en paniekerig als er nu over gedaan wordt op maatschappelijk niveau gaat wat mij betreft ook nergens over.
We zijn wat dat betreft weer lekker aan het doorslaan in mijn optiek.
Natuurgebieden, daar bedoel je bijvoorbeeld heidegebieden mee?
Die kunnen inderdaad verdwijnen, maar dat is niet zozeer een effect van stikstofconcentratie, maar ook een heel normaal ecologisch proces genaamd successie.
Dat zoiets als heide in Nederland bestaat is per definitie het gevolg van menselijk handelen.
Als dit handelen wegvalt zal heide als -ecologische tussenstadium- uiteindelijk verdwijnen en er (weer) een eiken/berken of eiken/beukenbos ontstaan.