MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

En nog een laag daaronder? Hoe kijk jij als bioloog tegen hey stikstof probleem aan? Waarom zou het een probleem zijn om wat meer organisch stikstof over de natuur uit te strooien. Ok, de “natuurgebieden” zullen dan veranderen, maar is dat echt een probleem?

Ik ben het ten eerste volledig eens met de opmerking van @tymboo:
De stikstofcrisis is een door de overheid gecreëerd monster dat niet tot monster had hoeven uitgroeien.

De volgende vraag: Hebben we dan echt een stikstofprobleem of niet?
Dit hangt nauw samen met beoordelings-criteria die je hanteert om tot de exacte definitie van wanneer en waarom is er dan sprake van een probleem m.b.t. stikstof-emissie.

- Als je de absoluut onnozele definitie "verstikkende deken van stikstof" van Rob Jetten hanteert, ja dan hebben we inderdaad een groot probleem.
Helaas vertoont Jetten een onwetendheid zo ongeveer gelijk aan dat van een kleuter, dus een dergelijke uitspraak kun je gewoon negeren.

- Als je kijkt naar stikstof als een essentieel onderdeel van de dynamische stikstofkringloop, dan zal het antwoord al een stuk genuanceerder worden.
Te meer ook, omdat kwantitatieve fluctuaties binnen deze kringloop altijd altijd aanwezig zijn geweest. (kenmerk van een dynamisch evenwicht)

Heeft een hogere concentratie N bepaalde effecten?
Zeker, denk aan vergrassing en het verminderen van soorten diversiteit of verzuring van grondwater en neerslag.
Hoe problematisch dat dan is, blijft een kwestie van interpretatie.

En uiteraard, N concentratie kan zo hoog worden dat gewassen letterlijk verbranden, vergelijkbaar met overbemesting.
Dat moet natuurlijk voorkomen worden, dus niet "toch maar lekker doorgaan met steeds meer N uitstoten".
Dat lijkt mij persoonlijk geen goed idee, dus aan banden leggen en controleren lijkt me prima,
Maar zo spastisch en paniekerig als er nu over gedaan wordt op maatschappelijk niveau gaat wat mij betreft ook nergens over.
We zijn wat dat betreft weer lekker aan het doorslaan in mijn optiek.

Natuurgebieden, daar bedoel je bijvoorbeeld heidegebieden mee?
Die kunnen inderdaad verdwijnen, maar dat is niet zozeer een effect van stikstofconcentratie, maar ook een heel normaal ecologisch proces genaamd successie.
Dat zoiets als heide in Nederland bestaat is per definitie het gevolg van menselijk handelen.
Als dit handelen wegvalt zal heide als -ecologische tussenstadium- uiteindelijk verdwijnen en er (weer) een eiken/berken of eiken/beukenbos ontstaan.

Straks krijg je nog Noord-Ierse guerillia praktijken hier

En CO2 is goed omdat het plantengroei bevordert, wat weer CO2 opvangt.
zou ik tot nog wel meer in staat zijn dan een snelweg blokkeren.
Dit dus
Ik ben het ten eerste volledig eens met de opmerking van @tymboo:
De stikstofcrisis is een door de overheid gecreëerd monster dat niet tot monster had hoeven uitgroeien.

De volgende vraag: Hebben we dan echt een stikstofprobleem of niet?
Dit hangt nauw samen met beoordelings-criteria die je hanteert om tot de exacte definitie van wanneer en waarom is er dan sprake van een probleem m.b.t. stikstof-emissie.

- Als je de absoluut onnozele definitie "verstikkende deken van stikstof" van Rob Jetten hanteert, ja dan hebben we inderdaad een groot probleem.
Helaas vertoont Jetten een onwetendheid zo ongeveer gelijk aan dat van een kleuter, dus een dergelijke uitspraak kun je gewoon negeren.

- Als je kijkt naar stikstof als een essentieel onderdeel van de dynamische stikstofkringloop, dan zal het antwoord al een stuk genuanceerder worden.
Te meer ook, omdat kwantitatieve fluctuaties binnen deze kringloop altijd altijd aanwezig zijn geweest. (kenmerk van een dynamisch evenwicht)

Heeft een hogere concentratie N bepaalde effecten?
Zeker, denk aan vergrassing en het verminderen van soorten diversiteit of verzuring van grondwater en neerslag.
Hoe problematisch dat dan is, blijft een kwestie van interpretatie.

En uiteraard, N concentratie kan zo hoog worden dat gewassen letterlijk verbranden, vergelijkbaar met overbemesting.
Dat moet natuurlijk voorkomen worden, dus niet "toch maar lekker doorgaan met steeds meer N uitstoten".
Dat lijkt mij persoonlijk geen goed idee, dus aan banden leggen en controleren lijkt me prima,
Maar zo spastisch en paniekerig als er nu over gedaan wordt op maatschappelijk niveau gaat wat mij betreft ook nergens over.
We zijn wat dat betreft weer lekker aan het doorslaan in mijn optiek.

Natuurgebieden, daar bedoel je bijvoorbeeld heidegebieden mee?
Die kunnen inderdaad verdwijnen, maar dat is niet zozeer een effect van stikstofconcentratie, maar ook een heel normaal ecologisch proces genaamd successie.
Dat zoiets als heide in Nederland bestaat is per definitie het gevolg van menselijk handelen.
Als dit handelen wegvalt zal heide als -ecologische tussenstadium- uiteindelijk verdwijnen en er (weer) een eiken/berken of eiken/beukenbos ontstaan.
Er is helemaal geen stikstofprobleem. We hebben een corrupt politici probleem.

Eerst drukken ze boeren in grote schulden, want het moeten Mega Stallen worden, dan investeren in stikstofreductie en minder vee, en nu moeten veel boeren stoppen met hun bedrijf. Het lijkt er ook op dat de metingen uit 2018 zijn, waarop de huidige maatregels gaan gelden, ipv huidige of uit eind 2021.

Eerst drukken ze boeren in grote schulden, want het moeten Mega Stallen worden, dan investeren in stikstofreductie en minder vee, en nu moeten veel boeren stoppen met hun bedrijf. Het lijkt er ook op dat de metingen uit 2018 zijn, waarop de huidige maatregels gaan gelden, ipv huidige of uit eind 2021.
Boeren moeten weg zodat er stikstofvrije huizen voor stikstofvrije vluchtelingen gebouwt kunnen worden.
Vluchtelingen hebben ook helemaal geen uitstoot.

Maar wat ging daaraan vooraf?
Eén van de politie busjes zou geramd zijn.

Wel opmerkelijk dat de grootste slurpers van EU subsidies worden aangepakt op basis van andere EU subsidie regelingen
Het is op zoveel manieren zo ontzettend fout wat er nu gaande is.

Bijna al die gebieden zijn veen. Veen is rottende vegetatie en stoot heel veel stikstof uit, zeker als het droog is. De zee stoot dat ook uit, Zeeland en twee waddeneiland moeten ook 70% ofzo reduceren. Zoveel boeren heb je daar niet.

Veel van die natura2000 gebieden zijn ontstaan omdat landbouwgrond terug is gegeven aan de natuur. Daar worden ze nu dus op afgerekend. Een snelweg door dat gebied is geen probleem, de boer wel.

Veel van die boeren zijn landbouw en melkvee. Varkens hoor je niets over, terwijl van die varkens flats wel veel te zeggen valt.
Ze willen dst je straks een vergunning moet hebben om een koe in de wei te laten lopen.
Maar, als een koe op stal is, doet zij haar behoeftes daar ook. Als urine en kak samen komt, krijg je een chemische reactie die voor nog meer uitstoot zorgt.

Lang verhaal kort, dit gaat gewoon om grond onteigenen. Ik zou ook niet weten wat ik zou doen als ik ales zou verliezen. Begreep dat vier boeren zich al verbangen hebben, daar hoor je niets over.

Ben moe, dus sorry voor de verrotte zinnen 😬

Ook heel veel boeren hebben wel degelijk willens en wetens mee gedaan aan het verder en verder uitbreiden van de veestapel en meewerken aan de verschrikkingen van de bio-industrie, vanuit opportunisme, mee moeten gaan met de rest, onwil, onkunde of (meestal) gewoon winstbejag.
Daaraan wil ik toevoegen dat het overheidsbeleid hier ook weer een grote rol in speelt: doordat de overheid met regelgeving heeft getracht de stikstofuitstoot te beperken, werd het moderniseren van stallen vereist. Dit was voor kleine boeren niet meer rendabel, omdat zij een dergelijke financiering nooit zouden kunnen terugverdienen. Die kleine boeren zijn daarom doorgaans overgekocht door de grotere boeren. De groei van de bedrijven (maar dus niet per se de groei van de uitstoot), is dus ook voor een belangrijk deel aangewakkerd door de overheid. Dat maakt het meteen extra pijnlijk dat diezelfde overheid, die een aantal jaar geleden nog een nieuwe investering van de boeren eiste, er nu op terugkomt en de halve sector om zeep helpt. En zo zijn we weer terug bij het punt dat het overheidsbeleid niet op orde was, waar ik het grondig mee eens ben.

Ondertussen zijn er wel slimme handelaren die brood zien in een nieuwe crisis. Zo is er natuurlijk al geruime tijd de mogelijkheid om Co² credits te kopen om zo je footprint af te kopen en lekker door te blijven gaan. Je weet wel die constructie uit dat ene verdrag wat landen als India en China toelaat om per 2030 2x zoveel Co² uit te kunnen stoten :emo:

Zit overigens echt goed geld in en dat is wederom natuurlijk de enige motivator. De documentaire over de windmolens in Zweden, van Nederlandse makelij (de docu) en de manier waarop o.a. de Rabobank deze zaken greenwasht. Anyway, Nederland wil koste wat het kost het beste jongetje van de klas weer zijn, als we ergens goed in zijn dan is het ergens vuistdiep of zelfs elleboogdiep in te zitten en dan heb ik het niet over de boeren ;)

1656567801344.png

Ondertussen zijn er wel slimme handelaren die brood zien in een nieuwe crisis. Zo is er natuurlijk al geruime tijd de mogelijkheid om Co² credits te kopen om zo je footprint af te kopen en lekker door te blijven gaan. Je weet wel die constructie uit dat ene verdrag wat landen als India en China toelaat om per 2030 2x zoveel Co² uit te kunnen stoten :emo:

Zit overigens echt goed geld in en dat is wederom natuurlijk de enige motivator. De documentaire over de windmolens in Zweden, van Nederlandse makelij (de docu) en de manier waarop o.a. de Rabobank deze zaken greenwasht. Anyway, Nederland wil koste wat het kost het beste jongetje van de klas weer zijn, als we ergens goed in zijn dan is het ergens vuistdiep of zelfs elleboogdiep in te zitten en dan heb ik het niet over de boeren ;)

1656567801344.png

1656567801344.png
Uiteraard had ons aller vriend Pieter Omtzigt daar al voor gewaarschuwd.

• Like
Waarderingen: Vonk
Is het u ook zo opgevallen dat Oom Kees (van der Staaij, SGP) er anders en slecht uitziet? Ik maak me een beetje zorgen.

Van de week bij Welmoed, Nicky en Lisette aan tafel en vandaag bij het debat bij de Interruptiemicrofoon ook.

Is het u ook zo opgevallen dat Oom Kees (van der Staaij, SGP) er anders en slecht uitziet? Ik maak me een beetje zorgen.

Van de week bij Welmoed, Nicky en Lisette aan tafel en vandaag bij het debat bij de Interruptiemicrofoon ook.

Last van zijn geweten? :dunno:

Zondige gedachten bij Nicky aan tafel kan ik me voorstellen, maar niet naast Wilders, al zal dat wel tot gewetensnood leiden.

Er zullen veel boeren in de SGP achterban zitten, daar kan het ook mee te maken hebben. Ik maak me een beetje zorgen, Bisschop zie ik niet als opvolger, Stoffer moet nog wat vlieguren maken.

Heb het eens opgezocht en dat is je goed opgevallen. Linker foto is van 22 juni dit jaar en de rechter foto van de kerstgroet uit 2020 met zijn gezin. Toch wel flink achteruitgegaan binnen vrij korte tijd.
1656660398929.png
1656660446694.png

Terug
Naar boven