AndroidHealthClinic

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Wat denk je zelf ;). Dat de massa blind en bliss is, of dat die enkeling die wel zijn onderzoek doet blind is.

Je hoeft voor het antwoord slechts naar de geschiedenis van de mens te kijken.
Hoe doen die dan dat onderzoek en wat zijn de zaken die er toe leiden dat ze vinden dat ze het zo slecht hebben?

• Haha
Waarderingen: Vonk
Je vraag is retorisch toch? :haha:

Ik zal het punt en de relevantie wel even missen oid :o

Ik bedoel meer dat je een vraag stelt terwijl je weet dat diegene aan wie je hem stelt, rekening houdend met het feit wat deze daar over schreef, nooit en te nimmer antwoord zal kunnen geven op jouw vraag.

Nee, slechter dan wat, wanneer of waar is het dan daadwerkelijk en in welke mate?
Het is toch in allerlei opzichten slechter dan pakweg 50 jaar geleden? Toen kon een man met een betrekkelijk eenvoudige baan gewoon in zijn eentje een huis kopen. En moeder de vrouw deed het huishouden. Van één inkomen uit een doodnormale baan konden dus gewoon twee volwassenen en twee kinderen leven. En met wat geluk kon je nog op tijd met pensioen via de VUT. Dat is nu voor de doorsnee Nederlander totaal ondenkbaar.

Degene die wederom in een topic van vele honderden pagina's vol artikelen met slecht nieuws niks leest, en dan aan mensen die zeggen direct door beleidskeuzes hun werk, woonkansen, en tienduizenden aan spaargeld te verliezen vraagt wat er nou aan de hand is.

Het is toch in allerlei opzichten slechter dan pakweg 50 jaar geleden? Toen kon een man met een betrekkelijk eenvoudige baan gewoon in zijn eentje een huis kopen. En moeder de vrouw deed het huishouden. Van één inkomen uit een doodnormale baan konden dus gewoon twee volwassenen en twee kinderen leven. En met wat geluk kon je nog op tijd met pensioen via de VUT. Dat is nu voor de doorsnee Nederlander totaal ondenkbaar.

Velen denken dat, maar nu kan iedereen naar school, naar de dokter, heeft een auto, op vakantie, allemaal luxe spullen in huis, 50 jaar geleden was dat echt wel anders.
Als je gaat leven zoals 50 jaar geleden kan je nu ook wel op 1 inkomen rondkomen.

Nu gaat 30% van de begroting naar welvaartziekten en 20% naar pensioen. Vroeger ging je op je 70e dood en kostte je de maatschappij geen geld.

Benzine op de bon te krijgen, moeten ze nu eens invoeren :roflol:

Ik denk dat dat een iets te rooskleurige kijk is op de jaren 70.

Degene die wederom in een topic van vele honderden pagina's vol artikelen met slecht nieuws niks leest, en dan aan mensen die zeggen direct door beleidskeuzes hun werk, woonkansen, en tienduizenden aan spaargeld te verliezen vraagt wat er nou aan de hand is.
Heb jij ooit positief financieel nieuws gelezen? Het is crisis na crash op de beurzen en toch is er op de lange termijn altijd groeit geweest.

Als er één ding verslechterd is is dat wel de kijk op werkelijkheid.

Ik denk dat dat een iets te rooskleurige kijk is op de jaren 70.
Toen was ik tussen de 3 en 13.
Volgde jullie toen het financiële nieuws al ?

Het leukste aan de jaren 70 was de autoloze zondag, toen kon je rolschaatsen op een asfaltweg.
Wij hadden geeneens een auto, maar toen werd er op zaterdag nog gewerkt en op zondag ging je naar opa en oma, die dichtbij woonde, ja op de fiets natuurlijk, en soms... naar de speeltuin.

Velen denken dat, maar nu kan iedereen naar school, naar de dokter, heeft een auto, op vakantie, allemaal luxe spullen in huis, 50 jaar geleden was dat echt wel anders.
Als je gaat leven zoals 50 jaar geleden kan je nu ook wel op 1 inkomen rondkomen.
Wellicht was de jaren '70 wat overdreven, maar de jaren '80 waren sowieso beter. Want met een normale baan als administratief medewerker bij de gemeente of een eenvoudige baan in een staalfabriek kun je tegenwoordig bij lange na geen hypotheek krijgen om in je eentje een huis te kopen. Laat staan halfvrijstaand en met een bescheiden tuintje. En dat was toen wel degelijk mogelijk.

Uiteraard zijn er ook dingen verbeterd, maar ik denk dat het economisch voor de doorsnee Nederlander niet optimaal is.

Wellicht was de jaren '70 wat overdreven, maar de jaren '80 waren sowieso beter. Want met een normale baan als administratief medewerker bij de gemeente of een eenvoudige baan in een staalfabriek kun je tegenwoordig bij lange na geen hypotheek krijgen om in je eentje een huis te kopen. Laat staan halfvrijstaand en met een bescheiden tuintje. En dat was toen wel degelijk mogelijk.

Uiteraard zijn er ook dingen verbeterd, maar ik denk dat het economisch voor de doorsnee Nederlander niet optimaal is.

Vergelijking van 50 jaar geleden was helemaal zo gek nog niet op heel veel punten. Huur/koopprijzen van huizen etc., verhouding tot koopkracht en lonen. Het is niet eerder zo extreem geweest. En natuurlijk zijn er ook punten waarop je vergelijk wellicht niet opgaat, maar dat was jouw punt helemaal niet.

Niet optimaal voor de doorsnee Nederlander is nog netjes uitgedrukt.

• Like
Waarderingen: Pren

Toen ook niet hoor, je had echt wel een goede baan nodig wou je een hypotheek krijgen bij de bank.

Velen liepen bij de soos en hadden een sociale huurwoning.
De ernstige wereldwijde economische crisis in de jaren tachtig leidde tot een ongekende werkloosheid in 1983/1984. Het record van 639.000 werklozen (gemiddeld over drie maanden) werd gehaald in de periode van november 1983 tot en met januari 1984. In diverse gemeenten ontstonden projecten voor werklozen, waarbij onder andere cursussen, en andere activiteiten voor werklozen werden georganiseerd en waarbij werklozen begeleid werden naar een betaalde baan. Zeker voor de jongeren was het bijzonder moeilijk om aan het werk te komen, en vanwege de enorme jeugdwerkloosheid werd ook wel gesproken over ‘de verloren generatie’. Zie 'Externe links' voor een vergelijking tussen de crisisjaren dertig en crisisjaren tachtig.

De woningnood is nu de laatste jaren een beetje extreem geworden, maar eigenlijk is die er altijd al geweest.

Toen ook niet hoor, je had echt wel een goede baan nodig wou je een hypotheek krijgen bij de bank.

Velen liepen bij de soos en hadden een sociale huurwoning.

De woningnood is nu de laatste jaren een beetje extreem geworden, maar eigenlijk is die er altijd al geweest.

Ik ben er vrij zeker van dat dat niet zo is. Mijn pa heeft bijvoorbeeld een oude boerderij opgekocht, afgebroken en zijn eigen huis op die grond laten bouwen. Een hectare tuin erbij. En dat terwijl hij een doodeenvoudige baan had bij een fruitteeltbedrijf. Fruit plukken, trekker rijden dat soort zaken. Dus geen financial controller ofzo. En hij heeft daarbij geen hulp gekregen van zijn familie of mijn moeder, want die waren nog niet samen.

En alle ouders van mijn basisschoolvrienden hadden ook allemaal een eigen huis met een tuin, terwijl de moeder niet of nauwelijks hoefde te werken. En ik kom uit een normale plattelandsgemeente in zuid-limburg. Geen rijkeluisbuurt ofzo.

Was toch ook een onderzoek naar gedaan? Dat de werkelijke koopkracht al decennia achterblijft. Ik kan het zo snel niet vinden.

Vergelijking van 50 jaar geleden was helemaal zo gek nog niet op heel veel punten. Huur/koopprijzen van huizen etc., verhouding tot koopkracht en lonen. Het is niet eerder zo extreem geweest. En natuurlijk zijn er ook punten waarop je vergelijk wellicht niet opgaat, maar dat was jouw punt helemaal niet.

Niet optimaal voor de doorsnee Nederlander is nog netjes uitgedrukt.
Ik weet niet of je dat kan vergelijken met die tijd. Maar het is wel bijzonder dat we #4 qua rijkste landen zijn, en de basisbehoeften niet voor iedereen beschikbaar zijn.

Bbp is = € 725,4 miljard
Inkomsten overheid = €334 miljard

Ik weet niet hoeveel dat in de '70 was, maar ik denk niet dat er toendertijd de helft van alles naar de overheid ging.

6,5 duizend asielzoekers per maand, waarvan 50-70% in de bijstand zit, helpt ook niet.

Ik weet niet of je dat kan vergelijken met die tijd. Maar het is wel bijzonder dat we #4 qua rijkste landen zijn, en de basisbehoeften niet voor iedereen beschikbaar zijn.

Bbp is = € 725,4 miljard
Inkomsten overheid = €334 miljard

Ik weet niet hoeveel dat in de '70 was, maar ik denk niet dat er toendertijd de helft van alles naar de overheid ging.

6,5 duizend asielzoekers per maand, waarvan 50-70% in de bijstand zit, helpt ook niet.

Zo heel lastig is dat niet, want onze welvaart is er 1 gebaseerd op schulden, mooi voorbeeld daarvan is de hypotheekschulden markt, waarbij die weer als pakketjes aan investeerders worden verkocht als beleggingsproduct. Dit gaat voor nog meer sectoren op, feitelijk is het allemaal gebakken lucht.

Maar het zijn wel schrijnende feiten die je opnoemt inderdaad.

400.000-500.000 per 4 jaar importeren we er overigens gemiddeld genomen. Het is gewoon beleid overigens;

Terug
Naar boven