Toen was ik tussen de 3 en 13.
Volgde jullie toen het financiële nieuws al ?
Het leukste aan de jaren 70 was de autoloze zondag, toen kon je rolschaatsen op een asfaltweg.
Wij hadden geeneens een auto, maar toen werd er op zaterdag nog gewerkt en op zondag ging je naar opa en oma, die dichtbij woonde, ja op de fiets natuurlijk, en soms... naar de speeltuin.
De jaren '70 uit harpep's oude doos.
Een grachtenpandje uit het jaar 1608, amper nog bewoonbaar, waar weer en wind binnen bijna vrij spel hadden.
"Verwarmd" door drie strategische geplaatste gaskachels, althans op de woonverdieping.
De keuken had geen kachel, maar als het té koud werd deden we de oven aan met klep open.
Wij hadden thuis geen douche, wassen deed je in een tobbe in de keuken.
Geen telefoon, laat staan een auto. Bellen deden we als de nood hoog was- bij de buren aan de overkant van de gracht.
Wel een zwart-wit t.v., maar toen al uit jaar kruik, waar je een klap op moest geven om het beeld scherp te stellen.
Een zolder waar je tegen de dakpannen aan keek en met ieder hoekje iets "spannends" te vinden.
Het zolderkamertje waar ik sliep was -bij uitzondering- betimmerd en behangen.
Op koude winterochtenden moest ik eerst het ijs van de binnenkant van de ramen krabben, om naar buiten te kunnen kijken.
Bovendien werden we "sociaal-moreel" gesteund door een enorme muizenfamilie, die leefden in "balkenstad".
Een enorm stelsel aan gangen door de beestjes zelf uitgeknaagd in de vloerbalken.
Onze 3 katten hadden daar een voltijds baan aan, deze muizenissen.
Geen stuiver te makken, geen cent om aan je reet te krabben, maar wel allemaal oergezellig en altijd sfeervol.
Ik heb me wat dat betreft nooit een moment verveeld of het idee gehad dat ik ontberingen moest lijden.
Behalve de tijd zo rond mijn 10e, toen mijn ouders gingen scheiden..