XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

31,5% voor Marine Le Pen :eek:

Komt door haar nichtje, die heeft veel campagne gevoerd, was ook bij de jaarlijkse Pinkster-bedevaart van Parijs naar Chartres. :D

Le Pen is al een paar keer bijna president geweest. Ook een hoge opkomst, euro kritische stemmers zijn wel gegaan dit keer.

AfD staat 2e in Duitsland, dat is ook knap hadden gezien de polls ook 4e kunnen worden. De regeringscoalitie van Sociaaldemocraten en Groen verloor keihard.

Komt door haar nichtje, die heeft veel campagne gevoerd, was ook bij de jaarlijkse Pinkster-bedevaart van Parijs naar Chartres. :D

Le Pen is al een paar keer bijna president geweest. Ook een hoge opkomst, euro kritische stemmers zijn wel gegaan dit keer.

AfD staat 2e in Duitsland, dat is ook knap hadden gezien de polls ook 4e kunnen worden. De regeringscoalitie van Sociaaldemocraten en Groen verloor keihard.
Pics ?

1717958320459.png

Komt ook gewoon door wat er in heel Europa leeft?

NOS heeft het over conservatief rechts en radicaal rechts. Moet ik dan denken aan SGP vs FvD, of hoe moet ik dat zien?

Ziet er niet verkeerd uit

Komt ook gewoon door wat er in heel Europa leeft?
Dat denk ik wel, maar ik heb Marion veel langs zien komen de afgelopen periode en ze is behoorlijk bekemd in Frankrijk.
NOS heeft het over conservatief rechts en radicaal rechts. Moet ik dan denken aan SGP vs FvD, of hoe moet ik dat zien?
Conservatief rechts dat begint vaak al bij de Christendemocraten, denk ik, al zal dat per land wat verschillen. Radicaal rechts is dan alles wat sociaal-cultureel rechtser is, dus AfD, RN, JA21, PVV, of zoiets?

EDIT: met conservatieven bedoelen ze de ECR fractie, oa Meloni uit Italië, geen idee of daar een NL partij zit of komt. Radicaal rechts daar zit PVV en Marine Le Pen.

Laatst bewerkt:
Conservatief rechts dat begint vaak al bij de Christendemocraten, denk ik, al zal dat per land wat verschillen. Radicaal rechts is dan alles wat sociaal-cultureel rechtser is, dus AfD, RN, JA21, PVV, of zoiets?
Conservatief is christelijk, het overige is radicaal?

Conservatief is christelijk, het overige is radicaal?
Nee, zie aanpassing van mijn post. Vaak is er wel enige overlap tussen conservatief en christelijk.

Ze delen het in naar de fracties binnen het EP.
Christendemocraten (EPP), Sociaaldemocraten (S&D), Liberalen (Renew), Groenen, Conservatieven (ECR) en Radicaal Rechts (ID), enz.

SGP zit of wil bij ECR, JA21zat daar of wilde daar.

Gaat lekker met de Liberalen in de EU, nieuwe parlementsverkiezingen in Frankrijk.

En hoe krijg je het als VVD'er uit je vingers, de fractie waar jouw partij onderdeel van is verliest een kwart van de zetels?

Er is ook goed nieuws: Meloni wint in Italie en...

Pijnlijk voor FvD. Zijn er verhoudingsgewijs weinig midden/rechtse kiezers naar de stembus geweest, of lijkt dat zo?
Er komen sowieso weinig mensen opdagen voor deze verkiezingen tov nationala. Veel kiezers zijn hoogopgeleid rijk links, eu-liefhebber of voelen de burgerplicht (SGP: 71% van de TK23 stemmers kwam opdagen).

FVD heeft het ook niet goed gedaan in november. De VVD doet het nu ook heel slecht tov TK23, daar ging het grootste percentage niet stemmen, zo erg was het bij FVD niet eens. Misschien is alleen de harde kern over bij FVD, of mensen met aandelen in de maaltijdboxen.

Het is heel knap dat de PVV zoveel mensen naar de stembus heeft gekregen.

Dat geldt voor iedere club, zelfs voor GL-PvdA. De stroomdiagrammen bij de NOS geven percentages van wat er wel gebeurd is.
Die heb ik al geplaatst eerder.
Het deel wat eerder PVV heeft gestemd, en niet is komen stemmen nu. daar gaat het om. geen van mijn kinderen is gaan stemmen, omdat ze het niet weten waarop. er zijn ook mensen teleurgesteld hoe het nu gaat met PVV. als ze wel waren gaan stemmen, kon je er niet klakkeloos vanuit gaan dat ze weer PVV hadden gestemd. PVDA heeft een voordeel van volgers die sowieso op de PVDA stemmen, én ook daadwerkelijk gaan stemmen. GL heeft verloren, zoals alle groenen.

Die heb ik al geplaatst eerder.
Het deel wat eerder PVV heeft gestemd, en niet is komen stemmen nu. daar gaat het om. geen van mijn kinderen is gaan stemmen, omdat ze het niet weten waarop. er zijn ook mensen teleurgesteld hoe het nu gaat met PVV. als ze wel waren gaan stemmen, kon je er niet klakkeloos vanuit gaan dat ze weer PVV hadden gestemd. PVDA heeft een voordeel van volgers die sowieso op de PVDA stemmen, én ook daadwerkelijk gaan stemmen. GL heeft verloren, zoals alle groenen.
Met alle zwevende kiezers kan je daar dan nooit wat over zeggen. Wel is het zo dat de PVV veel kiezers aanspreekt die maar moeilijk naar de stembus te krijgen zijn, al helemaal voor de EU-verkiezingen. Dat is voor de meeste partijen lastiger.

Waar haal jij vandaan dat GL heeft verloren, ik kan dat nergens terugvinden? De groenen in Denemarken hebben niet verloren. Ik vraag me af of dit mede te maken heeft met de opt-out op migratie, buiten de nabijheid van Rusland.

Met alle zwevende kiezers kan je daar dan nooit wat over zeggen. Wel is het zo dat de PVV veel kiezers aanspreekt die maar moeilijk naar de stembus te krijgen zijn, al helemaal voor de EU-verkiezingen. Dat is voor de meeste partijen lastiger.
Dus kun je er niet vanuit gaan dat iemand die voor de 2e kamer op PVV had gestemd, nu ook voor de PVV zou gaan stemmen. Dat de PVV een kiezer aanspreekt, zegt niet of ze er ook daadwerkelijk op gaan stemmen. al met al klopt het dus niet wat Pren zei, daar ging het om.

Terug
Naar boven