- Waardering
- 3.522
Een van de vele privileges die religieuze instituten in nederland nog steeds genieten is de registratie van kerkleden via de gemeenten m.b.v. Sila (stichting interkerkelijke ledenadministratie).
Dit houdt in dat gemeenten persoonsgegevens verstrekken aan sila, terwijl sila de enige particuliere organisatie in nederland is die informatie uit de gba (gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens) krijgt. Update: Bisdommen melden dat tien procent van de parochies nog niet is aangesloten bij de centrale ledenadministratie van de kerk = sila.
uw privacy is er bij gebaat
het is de kerken toegestaan privacy gevoelige gegevens te verzamelen, bewaren en uit te wisselen, terwijl voor andere organisaties strenge wettelijke restricties gelden. Sila schendt hiermee uw privacy en de uitzonderingspositie van sila is dan ook een anachronisme en past volstrekt niet in de scheiding van kerk en staat (scheiding kerk en staat, d66).
u geeft een cruciaal signaal af
voor de kerken zelf wordt ook duidelijk dat feitelijk een grote deel van hun leden belangrijke religieuze dogma's afwijst en dat bijv. Het discrimineren van vrouwen en homocoïtusuelen niet meer geaccepteerd kan worden in een moderne seculiere staat.
http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html
Sila is de enige particuliere organisatie in nederland die informatie over haar leden uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens krijgt.
Een ieder die gedoopt is, of van wie minstens een van beide ouders gedoopt is, staat automatisch ingeschreven als lid. Zo kan het gebeuren dat iemand bij verhuizing naar een nieuwe woonplaats een huisbezoek krijgt van een kerkelijke vertegenwoordiger, terwijl hij of zij niet eens wist nog kerkelijk verbonden te zijn.
[Link niet meer beschikbaar]
Ik ben dus gedoopt, iets waar je zelf geen invloed op hebt.
Het moet niet gekker worden dat mijn kinderen ook automatisch worden ingeschreven bij de Sila. De gemeente speelt dus achter je rug om informatie door naar de Sila en dus naar de kerk.
Ben je nog steeds 'officieel' katholiek/protestant maar wil je hier een einde aan maken dan zul je een aantal brieven moeten sturen naar verschillende instanties. Gelukkig kun je gebruik maken van voorbeeld brieven. Ik ga deze week maar eens wat postzegels halen.

.