Fitness Seller

Uitschrijven kerk

• Topic Starter Topic Starter
Oorzaken & gevolgen uitschrijven
Er zijn verschillende redenen om het lidmaatschap van de kerk op te zeggen. Sommige gelovigen voelen zich minder thuis in hun kerk of willen zich distantiëren van de huidige paus, weer anderen zijn atheïst geworden: apostasie. Hoe dan ook zal het uitschrijven uit de kerk drie directe gevolgen hebben:
-Minder invloed van religie in de maatschappij
Het overgrote deel van de geregistreerde kerkleden betreft atheïsten, agnostici en niet-praktiserenden.
Zo gaat slechts 4,1% van de rooms-katholieken 's zondags naar de kerk en dat is minder dan 1,0% van de Nederlandse bevolking.
De katholieke kerk kan desondanks beweren dat zij per 31 december 2010 maar liefst 4.166.000 leden had: 25,0% van de Nederlandse bevolking.
Onderwijl worden overheidssteun en subsidies aan religieuze instanties, bijv. omroepen zoals RKK, IKON, etc. mede bepaald door het “belang”, oftewel het ledenaantal van de religieuze stroming. Daarnaast is er wederom is sprake van een uitzonderingspositie (art. 2.42), want waar gewone omroepen leden moeten hebben, hoeven moslimomroepen, ZendtijdVoorKerken, IKON kerkgenootschap, JO de Joodse omroep, de RKK etc geen leden te hebben om zendtijd en subsidies te krijgen.
Casus: grootte koptisch-orthodoxe gemeenschap bepalend voor subsidie school.
Ook de schijnbare maatschappelijke relevantie van religie - zoals in het ethisch debat over vrijheid van meningsuiting, euthanasie, prenatale diagnostiek & abortus en stamcelonderzoek - wordt afgemeten aan het ledenaantal van de kerk. Wat ook doorklinkt in de belastings-privileges die de kerken bijvoorbeeld via hun ANBI status genieten.

-Uw privacy is er bij gebaat
Het is de kerken toegestaan privacy gevoelige gegevens te verzamelen, bewaren en uit te wisselen, terwijl voor andere organisaties strenge wettelijke restricties gelden. SILA schendt hiermee uw privacy en de uitzonderingspositie van SILA is dan ook een anachronisme en past volstrekt niet in de scheiding van kerk en staat (Scheiding kerk en staat, D66).
-U geeft een cruciaal signaal af
Voor de kerken zelf wordt ook duidelijk dat feitelijk een grote deel van hun leden belangrijke religieuze dogma's afwijst en dat bijv. het discrimineren van vrouwen en homocoïtusuelen niet meer geaccepteerd kan worden in een moderne seculiere staat.
SAPERE AUDE !

je bent wel fanatiek met je anti-kerk beweging. Ben je soms een keertje in je kontje genaaid door een buurman toen je jong was ofzo en heeft dat geleid dat je homoseksueelbent geworden en geef je automatisch de kerk de schuld daarvan...ik kweenie. Leg uit.

Die associatie van jezelf met de kerk vind ik onzin. Ik heb nog nooit van iemand gedacht dat ze alles wat de paus zegt goed vinden puur omdat die persoon gedoopt is. Of iemand al dan niet achter de ideeën van de kerk staat, zal ik wel bepalen aan de hand van wat die persoon zoal zegt, en niet op basis van het feit of die al dan niet gedoopt is.

Dat de kerk minder belastingsgeld en voordelen kan krijgen als het effectieve ledenaantal wat realistischer zou zijn, daar zit dan wel weer iets in. Kan ik niet echt iets tegen inbrengen.

Vraag me af hoeveel mensen de dag van vandaag hun kinderen nog laten dopen tegenover bv 10 jaar geleden. Ik heb toch het idee dat dit sterk aan het verminderen is, dus dat het probleem zichzelf uiteindelijk wel oplost?

• Topic Starter Topic Starter
Die associatie van jezelf met de kerk vind ik onzin. Ik heb nog nooit van iemand gedacht dat ze alles wat de paus zegt goed vinden puur omdat die persoon gedoopt is. Of iemand al dan niet achter de ideeën van de kerk staat, zal ik wel bepalen aan de hand van wat die persoon zoal zegt, en niet op basis van het feit of die al dan niet gedoopt is.

Dat de kerk minder belastingsgeld en voordelen kan krijgen als het effectieve ledenaantal wat realistischer zou zijn, daar zit dan wel weer iets in. Kan ik niet echt iets tegen inbrengen.

Vraag me af hoeveel mensen de dag van vandaag hun kinderen nog laten dopen tegenover bv 10 jaar geleden. Ik heb toch het idee dat dit sterk aan het verminderen is, dus dat het probleem zichzelf uiteindelijk wel oplost?
Klopt maar de eerste tijd nog niet. Als je gedoopt bent en je krijgt een kind dan geeft de gemeente (ongevraagd) dit door aan de sila en zij schrijven je kind in als gelovig. Een kind van gedoopte ouders maakt het kind volgens de kerk automatisch gelovig. Op die manier houden ze de 'leden' aantallen nog kunstmatig hoog de komende decennia.

Rare shit is dit, toen ik vorig jaar ben verhuisd moest ik al m'n gegevens zelf doorgeven aan duo etc. voor m'n stufi.. Alleen de kerk wist uit zichzelf dat ik verhuist was en wist me ook al gauw te vinden.

je bent wel fanatiek met je anti-kerk beweging. Ben je soms een keertje in je kontje genaaid door een buurman toen je jong was ofzo en heeft dat geleid dat je homoseksueelbent geworden en geef je automatisch de kerk de schuld daarvan...ik kweenie. Leg uit.

En al was het zo dan was het toch een prima reden geweest?

---------- Post toegevoegd 8 May 2013 om 23:58 ----------

Klopt maar de eerste tijd nog niet. Als je gedoopt bent en je krijgt een kind dan geeft de gemeente (ongevraagd) dit door aan de sila en zij schrijven je kind in als gelovig. Een kind van gedoopte ouders maakt het kind volgens de kerk automatisch gelovig. Op die manier houden ze de 'leden' aantallen nog kunstmatig hoog de komende decennia.

Vaag dat zoiets zomaar kan.

wie is er nou niet anti kerk in deze tijden.

Terug
Naar boven