MuscleMeat

Uitvoering squat (filmpje)

Aesthetic

Advanced Bodybuilder
Elite Member
Waardering
133
Lengte
1m87
Massa
90kg
Ijzerbroeders!

Ik vroeg me af hoe de uitvoering van mijn squat is. Ik probeer het sinds een weekje precies zo te doen zoals Rippetoe het uitlegt, maar vind het erg lastig.
In onze gym zijn er ook nauwelijks mensen die squatten, dus dan maar even op deze manier!

Squat

Lijkt alsof de bar te hoog ligt voor de stang van je ellebogen.
Dus ofwel ellebogen rechter eronder, of de bar lager leggen.

Ijzerbroeders!

Ik vroeg me af hoe de uitvoering van mijn squat is. Ik probeer het sinds een weekje precies zo te doen zoals Rippetoe het uitlegt, maar vind het erg lastig.
In onze gym zijn er ook nauwelijks mensen die squatten, dus dan maar even op deze manier!

Squat

Je knieen gaan te ver naar voren, zou makkelijker te beoordelen zijn als je video wat beter belicht zou zijn zodat we je voeten ook kunnen zien.

Verder je kont meer naar achteren gooien dus, abs aanspannen en beter inademen zodat je borst naar buiten komt;). Dan zal je rug al een stuk minder bol trekken onderaan.

En wat eddine zegt, lijkt wel ofdat de stang in je nek licht ipv op je traps of op je schouders/traps

Laatst bewerkt:
Probeer jy mij maar eens te fullsquaten zonder dat je knieen over je tenen komen en zonder dat je rug bolt..
Ga er over zou ik zo zeggen en laat het me weten wnn het je lukt.

Dit deed ik na mijn eerste 3maanden techniek oefenen U MAD?

sterker nog ik perfectioneer mijn techniek elke squat training.

Verder was die van TS geen fullsquat brah maar net onder parallel.

Bro tip: wall squats

En volg squat RX

http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

Wall squats @ 3min

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Thx broski's! Nuttige tips :)

De bar ligt niet echt lekker inderdaad. Ligt wel op m'n traps, maar het voelt erg ****ed up voor m'n polsjes.
Zal er morgen even naar kijken. Weet niet of ik de bar lager op de rug kan leggen, heb het gevoel dat ik 'ie dan veel minder stabiel ligt. En dat ik em echt moet tegenhouden met mn handen ipv van dat de bar op m'n traps ligt. Ik ga er iig aan werken :)

Over de knieën, in Starting Strength staat dat je knieën iets over je tenen mogen uitkomen. (Laten we zeggen enkele cm's). Het is inderdaad niet zo goed te zien, maar mn knieën steken niet ver over mijn tenen. Ik zal eens kijken of ik een andere camera kan fixen, want met een mobieltje is het inderdaad nogal k*t.

@ Bobbin
Jij squat dus full zonder dat je onderrug bolt trekt en zonder dat je knieën over je tenen gaan? Netjes man!

Is dit een grap of zo? Ook al doe je een full squat. Dat betekent nog niet dat je onderrug bol mag gaan.
Die moet altijd gearched blijven..

Thx broski's! Nuttige tips :)

De bar ligt niet echt lekker inderdaad. Ligt wel op m'n traps, maar het voelt erg ****ed up voor m'n polsjes.
Zal er morgen even naar kijken. Weet niet of ik de bar lager op de rug kan leggen, heb het gevoel dat ik 'ie dan veel minder stabiel ligt. En dat ik em echt moet tegenhouden met mn handen ipv van dat de bar op m'n traps ligt. Ik ga er iig aan werken :)

Over de knieën, in Starting Strength staat dat je knieën iets over je tenen mogen uitkomen. (Laten we zeggen enkele cm's). Het is inderdaad niet zo goed te zien, maar mn knieën steken niet ver over mijn tenen. Ik zal eens kijken of ik een andere camera kan fixen, want met een mobieltje is het inderdaad nogal k*t.

@ Bobbin
Jij squat dus full zonder dat je onderrug bolt trekt en zonder dat je knieën over je tenen gaan? Netjes man!

Iets is oke, bij fullsquat gaan mijn knieen ook een cm of 2 over tenen(probeer het nogsteeds te perfectioneren naar gelijk), maar onderrug blijft altijd hetzelfde.

Verder zul je zoals je nu squat weinig last krijgen, maar ik geef alleen maar prefectioneer advies:D.

Ik zou blij zijn als iedereen minimaal zo zou squatten, want heb het veel erger gezien:P

Laatst bewerkt:
Iets is oke, bij fullsquat gaan mijn knieen ook een cm of 2 over tenen(probeer het nogsteeds te perfectioneren naar gelijk), maar onderrug blijft altijd hetzelfde.

Verder zul je zoals je nu squat weinig last krijgen, maar ik geef alleen maar prefectioneer advies:D.

Ik zou blij zijn als iedereen minimaal zo zou squatten, want heb het veel erger gezien:P

Staat je rug dan meer in een hoek, of meer rechtop?
Heb zonet even wat dingetjes uitgeprobeerd, zoals die overhead squat, maar wanneer ik dan full ga val ik achterover :p. Heeft dat te maken met hamstring flexibility?

Laatst bewerkt:
Staat je rug dan meer in een hoek, of meer rechtop?
Heb zonet even wat dingetjes uitgeprobeerd, zoals die overhead squat, maar wanneer ik dan full ga val ik achterover :p. Heeft dat te maken met hamstring flexibility?

Me rug blijft gewoon de hele oefening het zelfde, dat leer je vanzelf door er goed op te letten.

Overhead squat heb ik zelf ook pas later geleerd, zou oefenen op die wallsquats en je kan ze dan vanzelf zonder je gezicht of knieen de muur te schuren :roflol:.

Verder veel rekken en strekken en alle filmpjes van squat rx kijken en oefenen wat voor jou van toepassing is:D

Ik vind het al verdraaid netjes moet ik zeggen.

ziet er goed uit, en alleen OP gelezen:

-beetje flexibeler worden, kleine tailtuck (dit kan ook mede komen door het lage gewicht op de barbell, 40kg fzo ?)

-goed op ademlhaling letten voor elke rep, niet touch en go styl squatten

Niet zo zeuren Bobbin, filmpje is hartstikke netjes.

Ik zak veel minder diep zie ik nu. Dat mijn boven en onderbenen in een hoek van 90 graden zitten ongeveer. Zal ook eens dieper proberen.

Thx voor de tips broeders! :D

Ik zal werken aan de stand van de bar, want die ligt niet lekker op m'n rug, proberen om iets dieper te gaan en flexibeler te worden. Hoop dat het dan perfect is :)

Uitvoering ziet er heel netjes uit. Belangrijkste is de zogenaamde 'triple exension' = gelijktijdige strekking bij enkel-, knie- en heupgewricht. Vooral de heup wil vaak nog wel eens eerer omhoog komen dan de knie.
Halter kan idd iets lager, althans als je een PL-achtige uitvoering wilt hebben.. voor OL en BB ligt deze vaak net wat hoger.

Terug
Naar boven