MuscleMeat

uniek in NL: Moskee Deventer mag dagelijks oproepen tot het gebed

Nee je visie is helemaal niet apart, want er zijn in Nederland heel veel mensen die het met je eens zijn. Ik vind je visie echter erg naïef. Dat er bepaalde regels zijn, betekent niet dat die in de praktijk allemaal worden nageleefd, en of er haat wordt gepredikt in moskees (of dat haatzaaiing op een andere manier het gevolg is) is heel slecht te controleren. Want wie gaat dit in de gaten houden? Ohja niemand, want moskeebezoekers gaan alleen maar om met mede-moslims.

Wat niet is, kan nog komen:

Dat regels nageleefd worden, kan voor gezorg worden.

Moskees (en ook kerken indien nodig) kunnen door de AIVD in de gaten gehouden worden.

• Topic Starter Topic Starter
Nee, de aanpak is in het verleden niet altijd goed geweest.

Het is geen kwestie van "de islam willen laten groeien". We hebben godsdienstvrijheid in onze grondwet staan, en dat geldt ook voor moslims. Bovendien ben ik niet zo bang en geloof ik helemaal niet dat de islam zo sterk groeit. De jongere generatie kinderen van allochtonen verdiepen zich meer in het geloof van hun ouders, maar onder Nederlanders groeit de islam nauwelijks.

Zodra er haat gepredikt wordt in moskees (of kerken), dient er te kunnen worden ingegrepen. En als we daar een wetswijziging voor nodig hebben, dan moet die er komen.

Vrijheid van geloof houdt niet in dat je haat tegen anderen mag prediken, dat heeft trouwens ook weinig met geloof te maken...

Is mijn visie zo apart? Was me daar niet van bewust.
Waar het mij om gaat, is dat we ons niet moeten laten dwingen radicale maatregelen te nemen, noch door moslimfundametalisten, noch door extreem-rechts.

De rechtsstaat is een hoog goed. En daar horen bepaalde vrijheden bij.

De islam groeit niet sterk ? Van de eerste gastarbeiders in 1960 --->2010 hebben we 500 moskeeen gebouwd/gebouwen overgenomen, basischolen zijn er, middelbare scholen. Talloze islamitische winkels. Je kunt het logisch vinden, maar dat de islam niet sterk groeit lijkt me grove onzin. Ik vind dat vrij stevig en sterk. En dan benoem ik ff de simpele zaken.

Wie gaat wetswijzigingen doorvoeren ? Nederland is tot op heden niet in staat geweest om enige serieuze tegenstand te bieden waarom veranderd het dan binnenkort wel ?

De vrijheid van geloof kan wel DEGELIJK haat prediken betekenen tegen anderen. Helaas zijn er mensen binnen de islam die haat zien als beste manier om allah te dienen dat is praktijk of dat correct is is wat anders. Zoek maar eens wat op rond imam Fawaz Jneid.

Ik vind je visie wel apart want ik kan het moelijk rijmen dat een groei van de islam in de komende 40 jaar niet gepaard zal gaan met een vergroving en vergroting van problemen die nu wellicht op kleine schaal spelen.

De islam groeit niet sterk ? Van de eerste gastarbeiders in 1960 --->2010 hebben we 500 moskeeen gebouwd/gebouwen overgenomen, basischolen zijn er, middelbare scholen. Talloze islamitische winkels. Je kunt het logisch vinden, maar dat de islam niet sterk groeit lijkt me grove onzin. Ik vind dat vrij stevig en sterk. En dan benoem ik ff de simpele zaken.

(...)

Ik vind je visie wel apart want ik kan het moelijk rijmen dat een groei van de islam in de komende 40 jaar niet gepaard zal gaan met een vergroving en vergroting van problemen die nu wellicht op kleine schaal spelen.

Als je zegt dat er actieve moslims bijkomen, dan geloof ik je.
Dit zijn vooral kinderen van de islamitische gastarbeiders die ooit naar Nederland zijn gekomen.
Maar, dat zijn mensen die eigenlijk toch al moslim worden, alleen doen ze meer met hun geloof de laatste jaren. Dus volgens mij kun je niet echt van groei spreken, maar ik snap ook wat jij bedoelt hoor.
De islam wordt vooral zichtbaarder in Nederland.

En op zich heb ik daar geen moeite mee.
Het moet wel niet zo zijn dat anderen daar overlast van ondervinden.
En ik ben ervan overtuigd dat als éénmaal een kritische massa is bereikt, dat er dan sowieso wel tegengas wordt gegeven en dat er paal en perk gesteld zal worden aan uitwassen.

Dat zie je ook langzaam al gebeuren: dit moskee-voorval lijkt anders aan te geven, maar op andere gebieden tolereren we niet meer alles: zo mag een trouwambtenaar (moslim, christelijk of whatever) bijvoorbeeld niet meer weigeren om homo's te trouwen.
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden.

Terug
Naar boven