AndroidHealthClinic

Uw vingerafdruk graag!

deurklink

Ripped Bodybuilder
Waardering
0
Vingerafdruk van Nederlanders in database
Uitgegeven: 15 februari 2008 21:25
Laatst gewijzigd: 15 februari 2008 22:15

DEN HAAG - De politie en het Openbaar Ministerie krijgen mogelijk een database ter beschikking met de vingerafdrukken van Nederlanders ouder dan 6 jaar.

Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) stelt voor om de vingerafdrukken van iedereen die een identiteitsbewijs aanvraagt te verzamelen en toegankelijk te maken voor opsporing.

Een woordvoerder van het ministerie bevestigde vrijdagavond een bericht hierover van RTL Nieuws. De database mag alleen worden geraadpleegd op verzoek van de officier van justitie.

Verdachte

De officier kan de vingerafdrukken gebruiken om de identiteit van een verdachte te bepalen als hij een concrete verdenking heeft.

Het voorstel om vanaf juni volgend jaar vingerafdrukken te nemen van aanvragers van een nieuw identiteitsbewijs was oorspronkelijk bedoeld om paspoortfraude tegen te gaan. Bijleveld wil de afdrukken onder voorwaarden nu ook verstrekken aan politie en justitie.

Kritisch

Het College Bescherming Persoonsgegevens is kritisch over het voorstel. Het college wees er eerder na een adviesaanvraag al op dat als zo'n register met persoonsgegevens al nodig is, dit alleen voor een strikt doelgebonden gebruik moet zijn.

Als deze database ook het karakter krijgt van opsporingsregister voor bepaalde misdrijven, is dit een ernstige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, omdat ook de gegevens van niet verdachte personen erin zijn opgenomen.

Het CBP mist in het voorstel een uitleg waarom er een noodzaak zou zijn zo'n database in te voeren.

Maak je maar lekker druk over de islam jongens maar ondertussen worden we door onze eigen christenhonden overheid arm diep in onze kont genomen.

En voordat dit een links-rechts verhaal wordt, iedereen doet eraan mee. De VVD net zo hard als de PvdA, allemaal met het nieuwe stokpaardje genaamd terrorisme en veiligheid. Maar ondertussen leveren we allemaal onze privacy in.

De overheid moet met zijn poten uit mijn privéleven blijven en mijn vingerafdrukken zijn helemaal nergens voor nodig. Bitches :mad:

wat heb je te verbergen?

Prachtig systeem, ook voor iedereen in Europa, elke immigrant en elke toerist, dit systeem invoeren aan de luchthaven. Argument over persoonlijke levenssfeer is complete nonsens, vingerafdrukken hebben daar niets mee te maken. Wie hier tegen is heeft duidelijk wat te verbergen.

En die vingerafdrukken zijn wel nodig deurklink, iedereen kan zeggen dat ze niet nodig zijn, ook de echte criminelen. Als we allemaal meewerken aan dit idee (wat totaal niets voorstelt wat je privé betreft) dan kunnen we grote aanslagen voorkomen en verdoken criminaliteit beter aanpakken. Idd past het niet binnen jou links-liberale visie maar dat is niet relevant voor het grootste deel van de bevolking, omdat links-liberalisme elektoraal (en dus democratisch) gezien marginaal is.

Ik vind het ook echt belachelijk, ik zie mezelf nog niet snel me vingerafdruk afstaan. Als ze het bij mensen doen die ergens voor veroordeelt zijn kan ik het nog begrijpen. Wat als er weer een hitler aan de macht komt? Nee dan maar geen id (is me toch nog nooit gevraagd die te tonen).

• Topic Starter Topic Starter
Prachtig systeem, ook voor iedereen in Europa, elke immigrant en elke toerist, dit systeem invoeren aan de luchthaven. Argument over persoonlijke levenssfeer is complete nonsens, vingerafdrukken hebben daar niets mee te maken. Wie hier tegen is heeft duidelijk wat te verbergen.

En die vingerafdrukken zijn wel nodig deurklink, iedereen kan zeggen dat ze niet nodig zijn, ook de echte criminelen. Als we allemaal meewerken aan dit idee (wat totaal niets voorstelt wat je privé betreft) dan kunnen we grote aanslagen voorkomen en verdoken criminaliteit beter aanpakken. Idd past het niet binnen jou links-liberale visie maar dat is niet relevant voor het grootste deel van de bevolking, omdat links-liberalisme elektoraal (en dus democratisch) gezien marginaal is.

kansloos om me weer links te gaan noemen.

En hoe gaat het registeren van vingerafdrukken grote aanslagen voorkomen en verdoken criminaliteit aanpakken? Wat een (ultra)rechtse drogredenen, kijkl naar de camera's in de londenmetro, die zijn er ook om het terrorisme te voorkomen en de veiligheid te vergroten en wat leverd het op? prachtige beelden van de terroristen die de metro binnenlopen en verder? Niks want de beelden zijn pas gezien toen de aanslagen al zijn geweest.

dat jij lekker achter Bush en amerika aan loopt moet jij weten, maar dit is gewoon weer een stukje privacy die wij inleveren voor de zogenaamde "veiligheid".

En dan insenueren dat ik er tegen ben omdat ik duidelijk iets te verbergen heb ik des kanslozer. **** it, iedereen heeft iets te verbergen. iedereen heeft dingen die hij niet wereldkundig wil maken, iedereen heeft shit die ie verbergt voor zijn buren, ouders, familie of zelfs geliefde en dan dus al helemaal voor de regering. Onnozelaard beweren niks te verbergen te hebben. "Och van mij mogen ze best een camera op mijn echtelijk bed zetten, ik heb niks te verbergen." Makkelijke woorden totdat ze toch een kabeltje met camera aan komen leggen.

En je hoeft ook niets te verbergen te hebben om er toch wantrouwend tegenover te staan. Ooit van risicoprofielen gehoord? Dat zijn profielen die digitaal worden gemaakt over ons allemaal. Bijvoorbeeld bij verzekeraars die per groep proberen in te schatten welke risico's ze lopen en hoe ze dus zo optimaal mogelijke indelingen kunnen maken, die ze het minste kost. En bij de politie en AIVD zijn ze er ook. En in Amerika ook. Om een voorbeeld te noemen, heet je Ali en ben je op je derde uit Saudie Arabia naar Amerika verhuisd? Dan kun je er donder op tegen zeggen dat je een vinkje bij je naam hebt, dat je als potentieel risico wordt gezien. Soms terecht, net zo vaak, zo niet vaker geheel onterecht. En wat nu als je per ongeluk in een verkeerd risicoprofiel komt? Je doet niks fout, maar toch wordt je beter in de gaten gehouden? Je weet van niks, en als je het wel weet hoe kom je dan van de zwarte lijst af? Bekend voorbeeld in Amerika was een senator die op een zwarte lijst van terroristen terecht kwam, de man mocht ineens nauwelijks meer reizen. best k*t en funest als senator. En zelfs deze senator kostte het de grootst mogelijke moeite om van deze lijst af te komen, en dan ben je regeringsfunctionaris. Zie als gewone burger maar eens te bewijzen dat je niet op de lijst hoort en dat je niet binnen een bepaald risicoprofiel valt? Schier onmogelijk lijkt me dat.

Deze vingerafdruken registratie staat in het rijtje van internetproviders die jarenlang alle gegevens van alle internetgebruikers verplicht moet bewaren, want god helpe misschien kunnen we er ooit in de toekomst nog wel wat mee, en in de traditie van overal camera's ophangen voor onze zogenaamde veiligheid, terwijl ze in engeland alweer overal camera's van de muren afschroeven omdat het niet blijkt te werken, jaja de Nederlandse overheid weet wat ze doet. nederland is het land waar het meest ter wereld getapt wordt, en als je denkt dat dat professioneel gebeurd heb je het helemaal mis. Net als dat telecombedrijven door agentjes onder druk worden gezet om gegevens af te staan. Agenten bellen een internetprovider of telecombedrijf en melden altijd dat het om een noodgeval gaat en dat ze medewerking verwachten. Op dat moment komt het aan op de backbone van de dienstdoende medewerker. Ik ken het verhaal over een man die de politie had verteld dat zijn vrouw was verdwenen. Ze hebben uiteindelijk geen tracering gedaan op haar mobiele telefoon en bij later controle van het telecombedrijf bleek de vrouw al enige dagen in een blijf-van-mijn-lijf huis te zitten. Zou fijn geweest zijn als die man daar achter zou zijn gekomen! maar goed in jou wereld zal het je wel weinig uitmaken, want die vrouw heeft toch niks te verbergen

lees eens een boek, liefst 1984 en haal dan je kop eens uit het zand, de overheid zit allang achter je voordeur en deze registratie is gewoon een manier om zijn positie daar te verstevigen...

Ik trek dit ook echt heel slecht. :( Het is alsof ik niet langer meer word gezien als burger, maar als potentiëel misdadiger. Het feit dat ik niks te verbergen heb maakt het alleen maar wranger. Na het opslaan van telefoongesprekken, internetgegevens en id-plicht is dit echt een stap te ver.

Bizar. Waar ik bang voor ben is dat we met deze maatregel meer richting omgekeerde bewijslast zullen gaan.

Gaan we straks ook mensen criminaliseren omdat ze weigeren hun vingerafdrukken af te geven?

Wat heeft een vingerafdruk met de privacy te maken??? Een goede stap naar de veiligheid lijkt me.

Ik trek dit ook echt heel slecht. :( Het is alsof ik niet langer meer word gezien als burger, maar als potentiëel misdadiger. Het feit dat ik niks te verbergen heb maakt het alleen maar wranger. Na het opslaan van telefoongesprekken, internetgegevens en id-plicht is dit echt een stap te ver.

Je moet het anders bekijken. Door ieders vingerafdrukken te hebben kan het een hulpmiddel zijn om de misdadiger op te sporen. Als jij geen misdadiger bent zullen jouw vingerafdrukken nooit ter sprake komen, simpel toch?

Je moet het anders bekijken. Door ieders vingerafdrukken te hebben kan het een hulpmiddel zijn om de misdadiger op te sporen. Als jij geen misdadiger bent zullen jouw vingerafdrukken nooit ter sprake komen, simpel toch?

Waarom zouden je vingerafdrukken nooit ter spraken komen? Gevolg van deze maatregel is juist dat jouw vingerafdrukken gelinkt zouden kunnen worden aan bepaalde delicten, zonder dat je er iets mee te maken hoeft te hebben.

Ik ben geen misdadiger dus ze hebben mijn vingerafdruk niet nodig, neem het dan af van veroordeelde criminelen.

Waarom zouden je vingerafdrukken nooit ter spraken komen? Gevolg van deze maatregel is juist dat jouw vingerafdrukken gelinkt zouden kunnen worden aan bepaalde delicten, zonder dat je er iets mee te maken hoeft te hebben.

Juist en dan is het aan jou om te bewijzen dat je er niks mee te maken hebt.

Schuldig dus, tot het tegendeel is bewezen.

Fijne rechtstaat wordt dat.

En toen werd iedereen verdacht.
Gyges is niet uit de maatschappij te bannen.

Vind het maar een goede stap.. Als ze zo maar sneller criminelen kunnen oppakken.

Vind het maar een goede stap.. Als ze zo maar sneller criminelen kunnen oppakken.

Yeah right, de dumbass crimineel ja, die vergeten is een paar handschoentjes te kopen. Als deze wet er komt verwacht ik een piek in de handschoenen verkoop over de hele linie, zal raar staan zo midden in de zomer... :rolleyes:

Deze ontwikkeling komt er nooit en te nimmer door heen, het CPB heeft al grote vraagtekens gezet bij dit voorstel.

Kansloos idee btw.

weer een stapje richting totale controle over de massa.

liefst in combo met een dna database :bow:

Terug
Naar boven