XXL Nutrition

Veganism topic

Als ik het vergelijk met wei-eiwit bevat wei-eiwit 107% meer lysine, en van de BCAAs bevat het 50% meer leucine, 75% meer isoleucine en 18% meer valine.

Niet dat het verder boeit. Eet je 1000 kcal van dat spul krijg je een whopping 35 g eiwit binnen.

Fijne database ook, gewoon 'oats' geeft een score van 81: Oats Nutrition Facts & Calories

Soy protein isolate heeft een score van 108: Soy protein isolate Nutrition Facts & Calories (dus hoger dan oats), maar levert je toch minder LBM op dan wei-eiwit wanneer je het combineert met krachttraining: Whey protein supplementation during resistance training augments lean body mass. - PubMed - NCBI

Vraag me ook af welke methode ze gebruiken voor die scores. Waarschijnlijk niet DIAAS.

Je weet dat vitamine B12 geen zak met zonlichtblootstelling te maken heeft?
Je weet dat ik het niet over zonlicht heb maar over vitamine B12 dat geproduceerd wordt door microben in de grond dat dieren dan opnemen door van de grond te eten (gras)?

Veganisten kunnen gewoon honden (huisdieren) hebben hoor, maar enkel uit asielen/geadopteerde honden. Honden gaan kopen in een winkel/bij een kweker is dan weer niet vegan.

Maar als alle asielhonden door vegan’s worden opgehaald worden anderen “gedwongen” honden bij een fokker te halen.

• Like
Waarderingen: Inb4
Je weet dat ik het niet over zonlicht heb maar over vitamine B12 dat geproduceerd wordt door microben in de grond dat dieren dan opnemen door van de grond te eten (gras)?
Die darmen van die staldieren zijn inderdaad erg steriel :roflol:
Wordt in hun darmen gesynthetiseerd mocht je niet snappen wat ik bedoel.

Hmm, jammer dat het al te snel weer een welles-nietes verhaal wordt.

Trouwens, als eiwitbron gebruik nu een mix van erwten en rijstproteine poeder, bonen, kikkererwten, noten, groenten, zaden, ...

Ik weet eigenlijk niet of ik momenteel te kort kom qua vitaminen e.d. Ik heb een sluimerende schouderblessure en ga als het na het weekend niet beter is eens langs de dokter. Ineens maar eens bloed laten trekken dan. :)

Hmm, jammer dat het al te snel weer een welles-nietes verhaal wordt.

Trouwens, als eiwitbron gebruik nu een mix van erwten en rijstproteine poeder, bonen, kikkererwten, noten, groenten, zaden, ...

Ik weet eigenlijk niet of ik momenteel te kort kom qua vitaminen e.d. Ik heb een sluimerende schouderblessure en ga als het na het weekend niet beter is eens langs de dokter. Ineens maar eens bloed laten trekken dan. :)
Ik heb niet zo zeer een probleem met vegandiëten (mijn reacties zijn met bijtende spot), maar wel met de claim dat het gezonder is voor je of dat het leidt tot betere sportprestaties. (en ik heb problemen met de cult eromheen, waar TS volgens mij ook een hekel aan heeft :roflol:)

Voor de geïnteresseerde atleet is dit een goede review: Vegan diets: practical advice for athletes and exercisers | Journal of the International Society of Sports Nutrition | Full Text

Ik heb niet zo zeer een probleem met vegandiëten (mijn reacties zijn met bijtende spot), maar wel met de claim dat het gezonder is voor je of dat het leidt tot betere sportprestaties. (en ik heb problemen met de cult eromheen, waar TS volgens mij ook een hekel aan heeft :roflol:)

Voor de geïnteresseerde atleet is dit een goede review: Vegan diets: practical advice for athletes and exercisers | Journal of the International Society of Sports Nutrition | Full Text

Ik ook hoor. Zoals ik hier al zei: ik noem mezelf helemaal geen "vegan" omdat die term zo negatief beladen is door het prekerige gedrag door die geitenwollen sokken dragende wereldverbeteraars. Ieder doet wat hij wil. Al ben ik wel overtuigd wat we als mensheid op gebied van milieu erg slecht bezig zijn. En als elke persoon een paar keer per week plantaardig zou eten, zou dat al veel kunnen (!!!) schelen. Maar dan nog, ik ga dat niemand opleggen en als absolute waarheid verkondigen.

En gezonder? Wat is gezonder? Ik denk nu dat ik al jarenlang een lichte lactose intolerantie heb maar dat eerder als "normaal" beschouwde. Ik voel me nu niet meer opgeblazen met pijn in de maag tot het misselijke toe zoals ik me voelde als ik bv een gewone wheyshake dronk.

“Mag” je als vegan ook tweedehands leren schoenen e.d. kopen?
In principe niet omdat dan een niet-vegan misschien wel weer nieuw leer gaat aankopen omdat de vegan met het tweedehands leer lopen is, als je snapt wat ik bedoel :'). Maar de meeste vegans dragen wel het leer dat ze al hadden af.

Er is geen veganhandboek ofzo, maar we proberen zo veel mogelijk de juiste dingen te doen voor het milieu/de dieren/mensen.

Laatst bewerkt:
Ik las laatst een boek van iemand die ook "vegan" is en die vertelt dat één van de verschrikkelijkst mogelijke ervaringen is om samen in een kamer te zijn met 5 mensen die zich "vegan" noemen. Ik hou dus ook echt niet van dat prekerige gedrag e.d.

Ik heb dus een tijdje last gehad van zo'n "vegan" huisgenootje. Ze was op reis gegaan en dat had haar ogen geopend. Want de wereld is zo mooi en we maken alles kapot. Zo'n type... Hoe dan ook, ze was eigenlijk een gelegenheidsvegan. Ze was enkel vegan als ze er andere mensen mee tot last was. Als ze bijv. een groep vrienden over de vloer kreeg, bepaalde mevrouw dat er vegan gegeten werd. Non-vegan alternatieven mochten wel, maar die moest je zelf meenemen. Want ze wilde niet betrokken zijn bij die vermaledijde bioindustrie en kocht daarom uit principe geen dierlijke producten. Ook niet als je het gewoon terugbetaalde. Dus als je je bakje kwark of je pak melk vergeten was en zij moest nog naar de supermarkt, dan wilde ze dat niet even voor je meenemen.

Maar o wee, als ze dacht dat ze alleen thuis was. Dan at ze ineens zuivel en vis. En na het stappen, ging ze gewoon naar de shoarmatent of naar de McDonalds. Ik ben blij dat ze weg is en sindsdien vragen we op hospiteeravonden of iemand vegan is. Er is, gemiddeld genomen, prettiger volk om mee samen te wonen.

• Like
Waarderingen: BB_
Ik heb dus een tijdje last gehad van zo'n "vegan" huisgenootje. Ze was op reis gegaan en dat had haar ogen geopend. Want de wereld is zo mooi en we maken alles kapot. Zo'n type... Hoe dan ook, ze was eigenlijk een gelegenheidsvegan. Ze was enkel vegan als ze er andere mensen mee tot last was. Als ze bijv. een groep vrienden over de vloer kreeg, bepaalde mevrouw dat er vegan gegeten werd. Non-vegan alternatieven mochten wel, maar die moest je zelf meenemen. Want ze wilde niet betrokken zijn bij die vermaledijde bioindustrie en kocht daarom uit principe geen dierlijke producten. Ook niet als je het gewoon terugbetaalde. Dus als je je bakje kwark of je pak melk vergeten was en zij moest nog naar de supermarkt, dan wilde ze dat niet even voor je meenemen.

Maar o wee, als ze dacht dat ze alleen thuis was. Dan at ze ineens zuivel en vis. En na het stappen, ging ze gewoon naar de shoarmatent of naar de McDonalds. Ik ben blij dat ze weg is en sindsdien vragen we op hospiteeravonden of iemand vegan is. Er is, gemiddeld genomen, prettiger volk om mee samen te wonen.

Ja, dat is natuurlijk belachelijk. Maar dat ligt ook eerder aan die persoon die gewoon erg hypocriet is. Er is naar mijn mening niks mis met "flexitariër" te zijn. Integendeel, volgens mij is dat toekomstgericht the way to go zelfs. Ik zit nu aan het andere uiterste van het spectrum terwijl er veel mensen elke dag twee tot vijf keer vlees consumeren. Zoals bij zovele dingen lijkt de middenweg me de beste.

• Like
Waarderingen: Pren
Ja, dat is natuurlijk belachelijk. Maar dat ligt ook eerder aan die persoon die gewoon erg hypocriet is. Er is naar mijn mening niks mis met "flexitariër" te zijn. Integendeel, volgens mij is dat toekomstgericht the way to go zelfs. Ik zit nu aan het andere uiterste van het spectrum terwijl er veel mensen elke dag twee tot vijf keer vlees consumeren. Zoals bij zovele dingen lijkt de middenweg me de beste.

Nee, ik heb ook niks tegen flexitariërs, vegetariërs of zelfs vegans an sich. Ik heb alleen één grote voorwaarde en dat is dat ze mij niet lastigvallen met hun principes.

• Topic Starter Topic Starter

Dat soort mensen zijn inderdaad onuitstaanbaar, ik voel me al lichtelijk geprikkeld als ik dit lees. Maarre, was ze een beetje lekker? In dat geval vroeg ze er waarschijnlijk gewoon om een keer hard genomen te worden.

In de periode dat ik vegetariër was had ik vaker discussie met mensen die vega waren dan met omnivoren.

• Like
Waarderingen: Pren
Terug
Naar boven