XXL Nutrition

Veganism topic

Ik schakel net te laat in zie ik. Ik ben ook "vegan", maar ik hou het liever op "plantbased" of "plantpowered" of gewoon "niets dierlijks eten". Ik las laatst een boek van iemand die ook "vegan" is en die vertelt dat één van de verschrikkelijkst mogelijke ervaringen is om samen in een kamer te zijn met 5 mensen die zich "vegan" noemen. Ik hou dus ook echt niet van dat prekerige gedrag e.d.

Ik heb het hier al eens ergens anders vermeld: ieder doet wat hij wil. Ik geef ook nergens de garantie dat ik nooit nog vlees of iets anders van dierlijke producten zal consumeren. Maar op dit moment is dit gewoon de juiste keuze voor mij omdat ik me er erg goed bij en door voel. Er zijn tal van redenen op te noemen, maar daar ga ik niet te diep op in omdat het dan al snel in dat prekerige hoekje valt. Wat ik wel zeg is dat ik me sinds ik deze keuze gemaakt heb een pak minder moe en dus energieker en vitaler voel. Ook geen enkel opgeblazen gevoel of protesterende maag gehad (had ik wel vaak bij vlees). Maar iedereen moet gewoon doen waar hij of zij zich het best bij voelt.

Qua voeding is het wel degelijk mogelijk om aan je eiwitten te geraken. In het begin is het wat zoeken en uitproberen, maar eens je de juiste balans gevonden hebt is er eigenlijk niets moeilijk aan.

Vind het wel wat hebben, veganisten. Mooi om idealen na te streven!

Zelf houd ik teveel van vlees, wollen kleding en leren schoenen. #sorry

Er zijn volgens mij wel mensen die zich veganist noemen die, naar mijn mening, géén veganisten zijn! Zo las ik laatst over een veganist die 2 honden als huisdier had...
Ik zeg, veganist heeft niet alleen met wat je eet te maken. Ook geen wollen/leren kleding/schoenen, geen huisdieren, niet naar de dierentuin, enz.

Ben benieuwd hoe anderen hier in staan.

:roflol:
Hoorde laatst iemand zeggen dat honden gewoon in het wild moeten leven.

Slechter kraanwater, het telen van eigen groente in de tuin en slechtere hygiene in de voedselindustrie zorgde voor genoeg B12.
Bron? Tweede punt begrijp ik trouwens niet.

Overigens wel raar dat er altijd zo hard wordt gegaan op supplementen als het op een vegan diet aankomt maar niemand heeft problemen met bergen eiwitten, amino's, creatine, omega-3s, ZMA, pre-workouts of zelfs vitamine D3. Het hele doel van supplementen is toch om iets aan te vullen? Is het nu echt zo'n ramp om voor een paar euro's wat pillen te kopen?
Verschil is dat sporters het nemen om hun sportprestaties te verbeteren en niet doodgaan als ze hun suppjes niet nemen (al krijg ik het idee dat sommigen dit wel denken :roflol:), vegans gaan dat wel.

Vaginisme topic?

Volgens die data dus waarschijnlijk meer dan 85.5 kg / jaar persoon.
Dus 7 kilo per maand, 1,7 kilo per week, 0,25 kilo per dag.
Dat komt redelijk overeen met wat ik eet inderdaad.
Ik had het over de wereldbevolking. Mensen zijn ook groter en wegen meer dan 50 jaar geleden. Dus logisch dat de vleesconsumptie stijgt. Met bron doelde ik op waarom dat een gezonde hoeveelheid was en nu niet meer?

Sommige niet dierlijke eiwitbronnen bevatten aminozuren in optimale verhoudingen. Bijvoorbeeld havermout. Maar zo zijn er natuurlijk nog veel meer producten in deze categorie. Een hoop andere niet dierlijke eiwitbronnen zijn wel hoog in een deel van de aminozuren, maar wat lager in de andere soorten. Het zou dan optimaal zijn om een ander product te combineren welke juist meer hoger is in de aminozuren zodat het complementair werkt (Zoals bijvoorbeeld bij een indische red bean curry).
Is dit zo? Ik dacht juist altijd dat havermout een incomplete bron was, en telde die ook nooit mee.

QUGR.gif

Is dit zo? Ik dacht juist altijd dat havermout een incomplete bron was, en telde die ook nooit mee.

Cereals, oats, regular and quick and instant, unenriched, cooked with water (includes boiling and microwaving), without salt [oatmeal, cooked] Nutrition Facts & Calories

Amino acid score 104.

An Amino Acid Score of 100 or higher indicates a complete or high-quality protein. If the Amino Acid Score is less than 100, a link is provided to complementary sources of protein. By combining complementary proteins, you may be able to increase the overall quality of the protein you consume.

Op mijn telefoon zie ik ook de waarden van ieder individueel aminozuur. Lysine gehalte is prima.

Vind het wel wat hebben, veganisten. Mooi om idealen na te streven!

Zelf houd ik teveel van vlees, wollen kleding en leren schoenen. #sorry

Er zijn volgens mij wel mensen die zich veganist noemen die, naar mijn mening, géén veganisten zijn! Zo las ik laatst over een veganist die 2 honden als huisdier had...
Ik zeg, veganist heeft niet alleen met wat je eet te maken. Ook geen wollen/leren kleding/schoenen, geen huisdieren, niet naar de dierentuin, enz.

Ben benieuwd hoe anderen hier in staan.
Veganisten kunnen gewoon honden (huisdieren) hebben hoor, maar enkel uit asielen/geadopteerde honden. Honden gaan kopen in een winkel/bij een kweker is dan weer niet vegan.

Weet je waarom er 50 jaar geleden geen vegans waren?

Die gingen morsdood omdat het een kutdieet is dat vitamine B12-suppletie vereist (wat toen nog niet bestond).
Je weet dat de dieren die je opeet ook een supplement B12 krijgen in hun voer omdat ze amper nog naar buiten mogen en altijd binnen in een stal zitten?

Cereals, oats, regular and quick and instant, unenriched, cooked with water (includes boiling and microwaving), without salt [oatmeal, cooked] Nutrition Facts & Calories

Amino acid score 104.

An Amino Acid Score of 100 or higher indicates a complete or high-quality protein. If the Amino Acid Score is less than 100, a link is provided to complementary sources of protein. By combining complementary proteins, you may be able to increase the overall quality of the protein you consume.

Op mijn telefoon zie ik ook de waarden van ieder individueel aminozuur. Lysine gehalte is prima.
Als ik het vergelijk met wei-eiwit bevat wei-eiwit 107% meer lysine, en van de BCAAs bevat het 50% meer leucine, 75% meer isoleucine en 18% meer valine.

Niet dat het verder boeit. Eet je 1000 kcal van dat spul krijg je een whopping 35 g eiwit binnen.

Fijne database ook, gewoon 'oats' geeft een score van 81: Oats Nutrition Facts & Calories

Soy protein isolate heeft een score van 108: Soy protein isolate Nutrition Facts & Calories (dus hoger dan oats), maar levert je toch minder LBM op dan wei-eiwit wanneer je het combineert met krachttraining: Whey protein supplementation during resistance training augments lean body mass. - PubMed - NCBI

Vraag me ook af welke methode ze gebruiken voor die scores. Waarschijnlijk niet DIAAS.

Je weet dat de dieren die je opeet ook een supplement B12 krijgen in hun voer omdat ze amper nog naar buiten mogen en altijd binnen in een stal zitten?
Je weet dat vitamine B12 geen zak met zonlichtblootstelling te maken heeft?

Laatst bewerkt:
En zelfs bij producten die geen compleet profiel hebben (of niet in de optimale verhoudingen), is het belangrijk om te realiseren dat iedere eiwitbron verschillende hoeveelheden van de verschillende aminozuren bevat. En dat deze elkaar vaak complementeren. De meeste plantaardige eiwitten kun je gewoon meetellen. Vooral als je eiwitinname relatief hoog is en je ook dierlijke eiwitbronnen nuttigt (wat volgens mij bij 99% van de lezers hier het geval is).

Terug
Naar boven