AndroidHealthClinic

verhouding eiwitten, vetten en koolhydraten

Elysiano

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
60kg
Dag iedereen,

Ik ben bezig om een voedingsschema op te stellen. Ik vraag me af wat de verhouding is tussen de eitwitten, vetten en koolhydraten.

Ik had ergens gelezen (kan het nu niet meer vinden) dat je per kg lichaamsgewicht 2-2,5 gram eitwitten moet nemen, en ongeveer 1 gram vetten per kg lichaamsgewicht. Klopt dit ongeveer?

dat is wel zo beetje de gulden regel, al mag je met jouw gewicht wel iets hoger in vetten anders heb je maar 56g vet p/dag

---------- Post toegevoegd Tue 22 Jan 2013 om 20:27 ----------

als verhouding tussen k/e/v kan je 55/25/20% aanhouden

• Topic Starter Topic Starter
Oke, hartelijk dank!

Belangrijk is dat je genoeg kcal eet, genoeg eiwitten en genoeg vetten.
Begin dus inderdaad met je hoeveelheid eiwitten vaststellen: 2-2,5g per kg is een goede richtlijn.
Vervolgens je minimale hoeveelheid benodigde vetten: minstens 1g is een goede richtlijn

Wat rest, is zorgen dat je genoeg kcal binnenkrijgt. Hoe je dat wil doen? Helemaal aan jou!
Je hoeft verder dus niet eiwitten te vermijden, of vetten, en alleen maar koolhydraten toe te voegen.
Let er wel op dat complexe koolhydraten je trainingen zullen ondersteunen (veel meer dan simpele suikers), en en dat vetten in de juiste hoeveelheden en verhoudingen een positief effect op je gezondheid zullen hebben. Je hebt hier dus veel meer aan dan extra eiwitten toevoegen, dat gaat helemaal niets doen.

In een bulk is 1.5 x bw eiwitten genoeg, cut is 2xbw gr. handig, zoals gaultier zegt lijkt mij wel prima om mee te beginnen. :)

Toch wel een handig topic, ik ga mn verhoudinhen ook nog eens onder de loeo nemen.

Terug
Naar boven