XXL Nutrition

vermoedelijk overtraind en aanpak ervan

Waardering
0
Lengte
1m97
Massa
76kg
Vetpercentage
19%
Ik ben al meer als een half jaar overdag erg moe, pak gewoon mijn 8uur slaap en doe voor de rest geen gekke dingen.
Heb 3 weken geleden mijn bloed laten prikken en daar kwam uit dat ik een tekort had aan witte bloedlichaampjes.
Nu ben ik een beetje gaan Googlen en kwam daar de term overtraind tegen.
Aangezien ik een tijdje 6a7 keer per week in de fitness zat, en deze klachten had lijkt het wel of ik hieraan voldoe.
En nu ik er iets aan wil doen wat is dan het beste, totale rust of minder gaan trainen en veel lichter gaan trainen.
En mag je er wel bij gaan hardlopen of een andere sport gaan doen behalve fitness?
Aangezien ik erg slecht tegen thuis zitten kan en er wat aan wil doen.
Alvast bedankt voor het meedenken

Verandering van de samenstelling van je bloed komt pas voor wanneer mensen serieus overtraind zijn. Ik was zelf niet op de hoogte van het te kort door overtraining, heb er een artikel bij moeten zoeken (deze zijn schaars, dat wil op zich al iets zeggen). Een te kort aan witte bloedcellen was bij mij bekend als gevolg van auto-immuumziekten, kanker en ondervoeding.
Aangezien je geen bloedwaardes in je verhaal hebt staan is het lastig om te bepalen hoe ernstig je te kort is. De effecten van een serieus te kort aan witte bloedcellen gaat veel verder dan vermoeidheid.

Er zijn medicijnen verkrijgbaar die de aanmaak van witte bloedcellen stimuleert. Ik ga er vanuit dat je behandeld arts je deze medicijnen voor zal schrijven wanneer het om een serieus te kort gaat.

Wat je zelf kan doen is gezond eten en zorgen dat je ruim voldoende vitamine A, B en C binnen krijgt. Dit stimuleert de aanmaak en activiteit van je witte bloedcellen.

Bij een groot te kort wordt aangeraden om een mondkapje en beschermende kleding te dragen wanneer je in contact komt met andere mensen :')

Ik ben al meer als een half jaar overdag erg moe, pak gewoon mijn 8uur slaap en doe voor de rest geen gekke dingen.
Heb 3 weken geleden mijn bloed laten prikken en daar kwam uit dat ik een tekort had aan witte bloedlichaampjes.
Aangezien ik een tijdje 6a7 keer per week in de fitness zat, en deze klachten had lijkt het wel of ik hieraan voldoe.
En nu ik er iets aan wil doen wat is dan het beste, totale rust of minder gaan trainen en veel lichter gaan trainen.
En mag je er wel bij gaan hardlopen of een andere sport gaan doen behalve fitness?

Als je stats kloppen eet je gewoon veel te weinig, en volgens mij is het voedsel die je eet ook niet optimaal. Zijn assumpties, maar als je dit allemaal(goed voedsel eten) zou doen en voldoende slaap hebt zou je veel energie moeten hebben. Anders is er iets mis met je en moet je hiermee naar een dokter.

Als je denkt overtraind te zijn op basis van 1 klacht; overdag moe, en 1 bepaling (tekort aan witte bloedlichaampjes), heb je het fout. Nu is de diagnose overtraining sowieso een moeilijke, maar om deze te concluderen uit 1 zeer aspecifieke klacht (vermoeidheid), en 1 bepaling die nu net ook voorkomt bij overige aandoeningen die tot die aspecifieke klacht kunnen resulteren, en zodoende dus geen onderscheid kan maken tussen overtraining en overige ziektebeelden (e.g. infectie), is gewoon geen diagnose. Welke overige tests heeft je huisarts uitgevoerd en welke overige diagnoses zijn uitgesloten?

Hoi , ik had één vraagje. Als je al wielrenner bijv overtraind bent geld de overtraindheid ook voor andere sporten zoals hardlopen of heb je er daarbij niet zoveel last. Gr j

Terug
Naar boven