Vergeet niet dat al die waardes die genoemd worden allemaal gemiddeldes zijn !!...
Ik heb zelf precies wat Hiro ook beschrijft, mijn hartslag is in rust net zo laag dan die van een maat van mij, maar zodra ik mij een beetje inspan stijgt die tot vrijwel altijd 10 slagen meer dan van die maat. Ik heb vroeger echter gewielrend.
Als ik rond de 165/170 slagen per minuut zit, dan kan ik nog uit mijn woorden komen, pas bij zo'n 175/180 moet ik me gaan concentreren. Als ik HIIT cardio doe, dan kom ik regelmatig tegen de 180 aan maar daar blijf ik nooit lang op zitten, ik tik het enkel aan.
Daardoor blijft je hartslag ook hoger. Het is allemaal geweldig leuk, dat optimale vet verbrandingszone geleuter, maar als dat jou te makkelijk afgaat, dan ben je gewoon geen vet aan het verbranden. Zelf merk ik dat ik vrij snel begin te zweten t.o.v. anderen en dat ik dus sneller vet begin te verbranden, maar zodra ik dan een tijd lang voor die 160/165 slagen per minuut ga, dan merk ik dat ik begin af te koelen, m.a.w de vetverbranding is dan ook verre van optimaal ,dus ik probeer altijd te pushen, zodat mijn hartslag constant aan het schommelen is, hierdoor verbrand je echt wel meer vet dan dat je in je "optimale" zone zit en het lekker rustig aan doet, want ook al maak je dan wel het optimale aantal slagen, de weerstand is dan niet hoog genoeg om veel kcal's te verspillen.
wat Buz hierboven zegt klopt wel, om je DUUR-conditie te verbeteren moet je onder je omslagpunt trainen, maar als je echt vet wilt verliezen gaat die vlieger niet op.
Bovendien kan je duurconditie ook enkel substantieel verbeteren op een kcal overschot en niet op een tekort, waar je in zult zitten als je aan het cutten bent.
Dus push jezelf.. elke keer net iets harder, dan zal je vetverlies stijgen.
Trouwens... als mijn maatje op 170 slagen zit dan hijgt hij alsof zijn leven er vanaf hangt en zie je aan hem dat hij het echt zwaar heeft, als ik op 185 slagen zit, adem ik ook wel zwaar, maar ik heb niet het gevoel dat ik elk moment kan ontploffen, dus je moet jezelf niet blindstaren op de slagen, belangrijker is de WEERSTAND bij die slagen.
Heb je een uur de tijd, dan zou je dus in de "optimale" zone kunnen gaan zitten en het "rustiger" aan doen, wil je sneller klaar zijn, zo'n 30 min.. doe dan HIIT, voorbeeld :
eerste 5 min opwarmen op stand 5, dan 1 minuut voluit op stand 12, je harstlag is nu even lekker hoog, maar daalt snel weer.. dan fiets je rustiger 2 a 3 min door, dan 1 minuut voluit op 18... weer 2 a 3 min op stand 6, dan weer 1 min voluit op stand 20.
M.a.w push jezelf ! dan stijgt je conditie vanzelf mee. als je dit echter niet gewend bent zal het zeer zwaar zijn, dus begin rustiger, zolang het voor jou zwaar aanvoelt, is het dat ook. wordt het lichter, blijf dan niet sukkelen omdat je in de "optimale" zone zit.