XXL Nutrition

Versneld hartslag

Hiro

Dutch Bodybuilder
Waardering
1
Lengte
1m77
Massa
87kg
Vetpercentage
15%
Ik heb een wat versneld hartslag (~85 per minuten bij 160/80). Wanneer ik me al een beetje inspan stijgt deze best snel tot ongeveer 140/150, max ~180 (dit zijn waardes aangegeven door cross trainer). Nu is mijn vraag: tijdens het cutten wordt aangeraden rond de 130 te zitten. Maar als ik al een normaal tempo aanhoud bij een cross trainer zit ik al dus snel op 140/150. Kan dit invloed hebben op mijn vet verlies? Dat ik bijvoorbeeld meer richt op conditie dan op vet verlies? En moet ik gewoon een tempo aanhouden waar ik me op gemak voel en niet buiten adem ben of gewoon echt proberen te mikken op de ~130?

Ps: En ja, ik ben al bij huisarts geweest en hartfilmpje laten maken. Was verder allemaal wel oke :)

Als ik jouw was zou ik gewoon voor een goede cardio training gaan, en op 150 gaan zitten. Dan verbrand je mischien relatief verbanding/intensiteit wat minder, maar gaat je uithoudings vermogen ook nog omhoog. Zal je vriendin ook wel kunnen waarderen :)

En je rusthartslag gaat vanzelf wel omlaag als je goed bezig ben in de sportschool.

Vergeet niet dat al die waardes die genoemd worden allemaal gemiddeldes zijn !!...

Ik heb zelf precies wat Hiro ook beschrijft, mijn hartslag is in rust net zo laag dan die van een maat van mij, maar zodra ik mij een beetje inspan stijgt die tot vrijwel altijd 10 slagen meer dan van die maat. Ik heb vroeger echter gewielrend.

Als ik rond de 165/170 slagen per minuut zit, dan kan ik nog uit mijn woorden komen, pas bij zo'n 175/180 moet ik me gaan concentreren. Als ik HIIT cardio doe, dan kom ik regelmatig tegen de 180 aan maar daar blijf ik nooit lang op zitten, ik tik het enkel aan.

Daardoor blijft je hartslag ook hoger. Het is allemaal geweldig leuk, dat optimale vet verbrandingszone geleuter, maar als dat jou te makkelijk afgaat, dan ben je gewoon geen vet aan het verbranden. Zelf merk ik dat ik vrij snel begin te zweten t.o.v. anderen en dat ik dus sneller vet begin te verbranden, maar zodra ik dan een tijd lang voor die 160/165 slagen per minuut ga, dan merk ik dat ik begin af te koelen, m.a.w de vetverbranding is dan ook verre van optimaal ,dus ik probeer altijd te pushen, zodat mijn hartslag constant aan het schommelen is, hierdoor verbrand je echt wel meer vet dan dat je in je "optimale" zone zit en het lekker rustig aan doet, want ook al maak je dan wel het optimale aantal slagen, de weerstand is dan niet hoog genoeg om veel kcal's te verspillen.

wat Buz hierboven zegt klopt wel, om je DUUR-conditie te verbeteren moet je onder je omslagpunt trainen, maar als je echt vet wilt verliezen gaat die vlieger niet op.

Bovendien kan je duurconditie ook enkel substantieel verbeteren op een kcal overschot en niet op een tekort, waar je in zult zitten als je aan het cutten bent.

Dus push jezelf.. elke keer net iets harder, dan zal je vetverlies stijgen.

Trouwens... als mijn maatje op 170 slagen zit dan hijgt hij alsof zijn leven er vanaf hangt en zie je aan hem dat hij het echt zwaar heeft, als ik op 185 slagen zit, adem ik ook wel zwaar, maar ik heb niet het gevoel dat ik elk moment kan ontploffen, dus je moet jezelf niet blindstaren op de slagen, belangrijker is de WEERSTAND bij die slagen.

Heb je een uur de tijd, dan zou je dus in de "optimale" zone kunnen gaan zitten en het "rustiger" aan doen, wil je sneller klaar zijn, zo'n 30 min.. doe dan HIIT, voorbeeld :

eerste 5 min opwarmen op stand 5, dan 1 minuut voluit op stand 12, je harstlag is nu even lekker hoog, maar daalt snel weer.. dan fiets je rustiger 2 a 3 min door, dan 1 minuut voluit op 18... weer 2 a 3 min op stand 6, dan weer 1 min voluit op stand 20.

M.a.w push jezelf ! dan stijgt je conditie vanzelf mee. als je dit echter niet gewend bent zal het zeer zwaar zijn, dus begin rustiger, zolang het voor jou zwaar aanvoelt, is het dat ook. wordt het lichter, blijf dan niet sukkelen omdat je in de "optimale" zone zit.

Heb zelf ook aan wielrennen gedaan en ik heb ook altijd een hoge hartslag gehad. Ik heb ook hetzelfde als Darkman beschrijft. Wanneer ik aan een redelijk tempo loop met men hartslag in de 170 dan heb ik ook nog niet het gevoel dat ik kortademig begin te worden. Het is allemaal redelijk persoonsafhankelijk. Doe hetgeen waar je je het beste bij voelt en staar je niet altijd blind op die hartslag. Wanneer je echt een goed uithoudingsvermogen dan zal je rustpols ook verder dalen. Een echte hartslag meter is natuurlijk wel het meest preciese om al die zaken te weten.

Heb zelf ook aan wielrennen gedaan en ik heb ook altijd een hoge hartslag gehad. Ik heb ook hetzelfde als Darkman beschrijft. Wanneer ik aan een redelijk tempo loop met men hartslag in de 170 dan heb ik ook nog niet het gevoel dat ik kortademig begin te worden. Het is allemaal redelijk persoonsafhankelijk. Doe hetgeen waar je je het beste bij voelt en staar je niet altijd blind op die hartslag. Wanneer je echt een goed uithoudingsvermogen dan zal je rustpols ook verder dalen. Een echte hartslag meter is natuurlijk wel het meest preciese om al die zaken te weten.

Heel goed ;)

Zelf heb ik een polar S710, specifiek voor wielrenners ontwikkeld, en die kan dus een vo2max meting doen. Die kan je dan dus het beste doen vlak na het ontwaken in ruststand... als je dan vervolgens die hartslagmeter je hartslagzones laat instellen dan is dat veel nauwkeuriger dan te roepen je moet xxx slagen per minuut maken. Voordeel van dergelijke harstlagmeters is dat de borstbanden van dergelijke meters veelal compatible zijn met de meest gebruikte cardio apparatuur in sportscholen én ze zijn vaak nauwkeuriger.

Heel goed ;)

Zelf heb ik een polar S710, specifiek voor wielrenners ontwikkeld, en die kan dus een vo2max meting doen. Die kan je dan dus het beste doen vlak na het ontwaken in ruststand... als je dan vervolgens die hartslagmeter je hartslagzones laat instellen dan is dat veel nauwkeuriger dan te roepen je moet xxx slagen per minuut maken. Voordeel van dergelijke harstlagmeters is dat de borstbanden van dergelijke meters veelal compatible zijn met de meest gebruikte cardio apparatuur in sportscholen én ze zijn vaak nauwkeuriger.

Ik heb dat ook gebruikt maar sinds ik nu alleen maar cardio doe om conditie op een redelijk niveau te houden doe ik dat nu niet meer. Ik merk het heel snel hoe het met men conditie gesteld is. De hartslagmeter is gewoon een leuke indicatie en bevestiging van mijn gevoel. Met betrekking tot de vetverbranding zal je ook met een hartslagmeter zien dat wanneer je uithoudingsconditie verbeterd je totale vetpercentage verbranding omhoog zal gaan. Dit betekent dus ook dat je zuiniger zal omspringen met je koolhydraat voorraden en zo dus ook langer een een inspanning zonder extra voeding kan volhouden. Bij wielrennen en vele andere duursporten is het dus belangrijk dat percentage zo hoog mogelijk te krijgen. Dit kan variëren van minimum +-30% tot maximaal 60% ( bij 60% kan je meestal spreken van een super conditie).
Heb je ook aan competitie gedaan Darkman?

Heb ook 'last' van die hartslag die meteen in het rood gaat bij een inspanning. Ik zet me gewoon op die crosstrainer en ga mijn gangetje rond de 140-145 slagen/minuut. Zit ook met een hoog vet% waar ik vanaf wil.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de snelle en goede reacties! Goed om te weten dat ik niet als enige dit probleem heb :) En het klopt inderdaad wanneer ik op 140/150 zit, dat ik gewoon normaal kan praten en ademen. Pas als ik echt HIIT doe krijg ik het moeilijk. Ik zal dan voortaan schommelen, en kijken hoe mijn ademhaling etc is en niet zo zeer op wat het apparaat aangeeft.

Inderdaad doe het een beetje op gevoel en wissel regelmatig af bijvoorbeeld als je de ene training heel intensief hebt getrained doe je de volgende op een rustig tempo.
Succes nog!

Ik heb nooit echt gekeken naar mijn hartslag tijdens het rennen, af en toe ff die handgrepen vast pakken en ik zit altijd tussen de 170-180 ik ren dan gewoon 30minuten lang (na men kt) en stap van dat ding af. So far so good.

Ik heb een wat versneld hartslag (~85 per minuten bij 160/80). Wanneer ik me al een beetje inspan stijgt deze best snel tot ongeveer 140/150, max ~180 (dit zijn waardes aangegeven door cross trainer). Nu is mijn vraag: tijdens het cutten wordt aangeraden rond de 130 te zitten. Maar als ik al een normaal tempo aanhoud bij een cross trainer zit ik al dus snel op 140/150. Kan dit invloed hebben op mijn vet verlies? Dat ik bijvoorbeeld meer richt op conditie dan op vet verlies? En moet ik gewoon een tempo aanhouden waar ik me op gemak voel en niet buiten adem ben of gewoon echt proberen te mikken op de ~130?

Ps: En ja, ik ben al bij huisarts geweest en hartfilmpje laten maken. Was verder allemaal wel oke :)

Zonder de andere reacties te lezen...
Gewoon verderdoen, je hartslag gaat vanzelf dalen bij inspanning naarmate je conditie verbetert. ;)

Zonder de andere reacties te lezen...
Gewoon verderdoen, je hartslag gaat vanzelf dalen bij inspanning naarmate je conditie verbetert. ;)

juist, dat betekent dat je steeds harder zult moeten pushen om echt substantieel vet te verliezen :) dus waar je eerst bijvoorbeeld wel vet op verloor , verlies je op een bepaald punt GEEN vet meer op en moet je naar het volgende niveau.

Als je rusthartslag hoger dan normaal is. En als je hartslag bij inspanning ook sneller hoger word. En als je hartslag na de training langzamer dan normaal minder word zou ik rust nemen want dit zijn symptonen van overtraining.

Gisteren een uur en een kwartier cardio gedaan, gemiddelde hartslag zal rond de 145 gelegen hebben. Niks van problemen gehad, tamelijk gezweet, nu en dan eens een sprintje gedaan en de hartslag tot 170 laten gaan, goeie douche genomen, lekker geslapen en vandaag voel ik me kiplekker... olé!

:loopband:

Als je rusthartslag hoger dan normaal is. En als je hartslag bij inspanning ook sneller hoger word. En als je hartslag na de training langzamer dan normaal minder word zou ik rust nemen want dit zijn symptonen van overtraining.

Dat wist ik niet.. ook nooit eerder gehoord. Maar kan misschien wel een oorzaak zijn ja. Heb je misschien een bron of kan iemand anders dit bevestigen?

Ik heb een wat versnelde hartslag (~85 per minuten bij 160/80). Wanneer ik me al een beetje inspan stijgt deze best snel tot ongeveer 140/150, max ~180 (dit zijn waardes aangegeven door cross trainer). Nu is mijn vraag: tijdens het cutten wordt aangeraden rond de 130 te zitten. Maar als ik al een normaal tempo aanhoud bij een cross trainer zit ik al dus snel op 140/150. Kan dit invloed hebben op mijn vet verlies? Dat ik bijvoorbeeld meer richt op conditie dan op vet verlies? En moet ik gewoon een tempo aanhouden waar ik me op gemak voel en niet buiten adem ben of gewoon echt proberen te mikken op de ~130?

Je conditie zal dan niet zo best zijn, zodra je conditie zich verbeterd zul je met de zelfde prestatie een lagere hartslag krijgen.

Je conditie op peil houden is iets wat veel BBers en krachttrainers vergeten.

Je conditie zal dan niet zo best zijn, zodra je conditie zich verbeterd zul je met de zelfde prestatie een lagere hartslag krijgen.

Je conditie op peil houden is iets wat veel bodybuilders en krachttrainers vergeten.

Ik wil niet zeggen dat mijn conditie perfect is, maar denk niet dat ik een slechte conditie heb. Maar mijn hartslag zal wel inderdaad dalen als ik me steeds verder push.

Terug
Naar boven