XXL Nutrition

Vervanging leg curl?

Anders doe je straight leg dl

Ik doe gewoon SLDL zonder gewicht (kan er weinig fout gaan). Mocht je deze niet willen doen kan je altijd front squats doen, deze pakken ook prima de hamstrings. Waarom trouwens geen normale deadlifts?

Hoezo moeten? Is dat vanuit een bb-standpunt of vanuit een functioneel standpunt?

Wanneer je functionele kracht traint dan vraag ik me af welke natuurlijke beweging (handeling) in ons leven deze beweging nabootst. Heeft een powerlifter bijvoorbeeld veel aan een leg curl? Helpt de knieflexie je aan een sterke deadlift/squat?

Functioneel trainen is wel heel relatief. Functioneel trainen voor een bodybuilder is proberen alle spieren zo goed mogelijk te ontwikkelen, terwijl voor een powerlifter enkel zoveel mogelijk gewicht proberen verplaatsen telt. Heeft een deadlift van 300kg nut in je dagelijkse leven? Denk het ook niet echt.

On topic: Hamraises

Stiff dumbbell deadlift.

Functioneel trainen is wel heel relatief. Functioneel trainen voor een bodybuilder is proberen alle spieren zo goed mogelijk te ontwikkelen, terwijl voor een powerlifter enkel zoveel mogelijk gewicht proberen verplaatsen telt. Heeft een deadlift van 300kg nut in je dagelijkse leven? Denk het ook niet echt.

Laat ik het anders stellen, functionele kracht.
Handelingen die een lichaam in het dagelijks leven uitvoert. Een squat en deadlift is een anatomisch natuurlijke beweging die in het dagelijks leven regelmatig voorkomt. Ik kan me moeilijk inbeelden met welke handeling ik een leg curl doe in het dagelijks leven.

Ik train dus niet uitsluitend voor mijn fysiek maar train het liefst functionele kracht. Naast de gym oefeningen doe ik sterkste man wat nog meer gericht is op het ontwikkelen van functionele kracht door met ongebruikelijke voorwerpen te trainen die je hele lichaam belasten.

Je hebt gelijk dat een legcurl een functionele oefening kan zijn voor het doel wat een bodybuilder probeert te bereiken. Maar als iemand aangeeft dat je een leg curl MOET doen dan vraag ik me af vanuit welk standpunt dat gezien moet worden.

Hoop dat het nu wel duidelijk is.

Off topic: Goodmorning.

Laat ik het anders stellen, functionele kracht.
Handelingen die een lichaam in het dagelijks leven uitvoert. Een squat en deadlift is een anatomisch natuurlijke beweging die in het dagelijks leven regelmatig voorkomt. Ik kan me moeilijk inbeelden met welke handeling ik een leg curl doe in het dagelijks leven.

Ik train dus niet uitsluitend voor mijn fysiek maar train het liefst functionele kracht. Naast de gym oefeningen doe ik sterkste man wat nog meer gericht is op het ontwikkelen van functionele kracht door met ongebruikelijke voorwerpen te trainen die je hele lichaam belasten.

Je hebt gelijk dat een legcurl een functionele oefening kan zijn voor het doel wat een bodybuilder probeert te bereiken. Maar als iemand aangeeft dat je een leg curl MOET doen dan vraag ik me af vanuit welk standpunt dat gezien moet worden.

Hoop dat het nu wel duidelijk is.

Off topic: Goodmorning.
forum.dutchbodybuilding.com

...

Ik stel gewoon een vraag, is het zo moeilijk om daar een antwoord op te geven?

Oh ja en voor sommige n00bs die het nog niet weten we hebben ook een Powerlifting, Strongman en Gewichtheffen sectie hier. http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/

Heeft een deadlift van 300kg nut in je dagelijkse leven? Denk het ook niet echt.

WELLES, voor m'n ego.

Zou niet meer buiten durven komen als ik niet meer boven de 200 DL zou komen.
Dat ligt heel gevoelig bij mij! ;)

On topic, inderdaad ham raises. Idealiter op een glute-ham-raises en anders de 'poor man' variant.

Ik stel gewoon een vraag, is het zo moeilijk om daar een antwoord op te geven?

Oh ja en voor sommige n00bs die het nog niet weten we hebben ook een Powerlifting, Strongman en Gewichtheffen sectie hier. http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/
Je hebt gelijk, hoor. Zat je gewoon een beetje te trollen :D. Still love you.

Voor een complete ontwikkeling van je hams is het dus wel handig om curls te doen. En dat is waar een BB'er toch uiteindelijk voor gaat.

Maar als iemand aangeeft dat je een leg curl MOET doen dan vraag ik me af vanuit welk standpunt dat gezien moet worden.

Vanuit spier-ontwikkel-gericht BB perspectief is het zeker wijs een knieflexie beweging in de vorm van een leg curl of ham-raise variant in te voegen.
Slechts heupextensie doen zal met zekerheid een groot deel van de hamstrings ondergestimuleerd laten.

Functioneel gezien hangt het er vanaf over welke functionaliteit we praten.
Voor het powerliften is het misschien niet strict noodzakelijk, alhoewel ik moet opmerken dat sinds ik zelf een glute-ham raise in mijn bezit heb en gebruik, ik in mijn deadlifts en squats een grotere stabiliteit ervaar, met name onderin.
Wellicht toe te schrijven aan een indirecte verbetering van bepaalde synergistische werking van de hamstrings, wie weet.

Verder kan ik niet echt krachtsport gerelateerde bewegingen bedenken waarbij knieflexie expliciet nodig is.

Hoezo moeten? Is dat vanuit een bb-standpunt of vanuit een functioneel standpunt?

Wanneer je functionele kracht traint dan vraag ik me af welke natuurlijke beweging (handeling) in ons leven deze beweging nabootst. Heeft een powerlifter bijvoorbeeld veel aan een leg curl? Helpt de knieflexie je aan een sterke deadlift/squat?

Hangt er ook vanaf wat je met functioneel bedoelt aangezien die term ook wordt gebruikt voor squats op een bosu ball. Ik had het wel vooral vanuit een bb standpunt om evenwichtige en complete benen te krijgen, maar ook vanuit een ander (misschien functioneel) standpunt omdat je hamstrings een grote stabiliserende functie hebben in de knie. Zal het een squat omhoog helpen? Als je al heupextensie oefeningen doet waarschijnlijk niet echt, en ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel de caput breve bijdraagt aan stabilisatie in verhouding tot de overige hamstrings.
Goede vraag trouwens

Bedankt mannen voor jullie antwoord.
Begin nu wel de echte meerwaarde van een glute-ham raise in te zien. Hopelijk kan ik in de toekomst er nog een aanschaffen.

Begin nu wel de echte meerwaarde van een glute-ham raise in te zien. Hopelijk kan ik in de toekomst er nog een aanschaffen.

Dankzij je 'handtekening' in je post besef ik dat ik minder kan squatten dan die griet...

'Time to squat heavier' zou ik zo gaan denken!

klopt ik gaf gewoon een goeie oefening om de hamstrings te targetten. Persoonlijk ken ik geen andere oefeningen die het "knieflexie" gedeelte van de hamstring traint, of is die er wel. De leg curl is zo'n beetje de enige of heb ik 't mis?

ghr

De leg curl bevalt me echt totaal niet. Vind het een ongecontroleerde beweging en voel een soort pijn aan de buitekant van m'n bovenbeen.

Je doet hem verkeerd. De leg curl is net een erg gecontrolleerde beweging waar je traag begint en pas net middendoor (daar waar je hamstrings het zwakst zijn) gaat versnellen.

Help me out, betreft dit de lying leg curl? :dunno:

als toevoeging:

Bij sporters (niet per sé BB of PL) zie je regelmatig hamstring-blessures en ik vermoed dan ook dat deze spiergroep onvoldoende wordt getraind. Die spieren hebben namelijk wel degelijk een functie. Weliswaar kunnen die op meerdere manieren worden getraind, maar naar mijn inzicht is de leg-curl gewoon uitermate geschikt. Hier een drietal voorbeelden:

Tijdens het hardlopen staat er bijna continue een spanning op de hamstrings. Met name bij hardlopers die een middenvoet- of voorvoet-landing hanteren. Bij sprint-afstanden merk je goed dat sterke hamstrings bijdragen aan een sterke/goede afzet. Bij langere afstanden merk je goed dat deze spiergroep snel verzuurt als ze slecht getraind zijn.

Hetzelfde geldt ook voor schaatsers, maar bij schaatsers hangt er zelfs nog een extra gewicht aan de voeten.

In het judo maakt men ook veel gebruik van de hamstrings bij verscheidene beenworpen, heupworpen en kanteltechnieken op de grond.

Zoals al gezegd is Stiffed leg deadlifts, good mornings, standing leg curl met 1 been en back extensions zijn hele goeie oefeningen waarbij ook de hamstrings hard moeten werken. Wij hebben op de sportschool ook een zittende leg curl die is ook ideaal.

• Topic Starter Topic Starter
Zoals al gezegd is Stiffed leg deadlifts, good mornings, standing leg curl met 1 been en back extensions zijn hele goeie oefeningen waarbij ook de hamstrings hard moeten werken. Wij hebben op de sportschool ook een zittende leg curl die is ook ideaal.

Deze hebben wij dus ook, maar ik heb echt het gevoel dat deze niet goed is. Als ik hem weer laat zakken (zelfs zonder gewicht) klapt hij direct naar beneden. Stiffed leg deadlifts vandaag geprobeerd, voelde inderdaad erg lekker in m'n hamstrings! (:

Terug
Naar boven