XXL Nutrition

Vetreductie en spiermassa opbouwen

Ik heb me post hierboven aangepast en dat topic motiveerd mij iig veel meer

Dan moet je wel mega genen hebben of zelf je genen een beetje helpen.

Ik heb nog nooit iemand gezien die dit gelukt is in 7 maanden.

Zoiezo een een site met te veel reclame om geloofwaardig over te komen voor mij.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f16/15-maanden-verder-10-kilo-lichter-250984/
Dit is een resultaat wat ik wel eens eerder heb gezien en komt op mij veel geloofwaardiger over als die van John Stone

Deze is inderdaad veel geloofwaardiger.

grt.

• Topic Starter Topic Starter
Goed, dus als ik het goed begrijp gaat spiermassa opbouwen en vetreductie moeilijk samen. Het zou wel gerealiseerd kunnen worden door een intensieve krachttraining en een klein tekort aan Kcal-inname. Daarnaast is het voor het optimale resultaat belangrijk om krachttraining te combineren met cardiotraining, die na de krachttraining gedaan wordt.
Ook is het van essentieel belang een goed gebalanceerd en gezond voedingsschemaop te stellen.
Daarbij moet de discipline niet uit het oog worden verloren. Doorzetten is de sleutel tot succes!

Klopt dit een beetje?

Goed, dus als ik het goed begrijp gaat spiermassa opbouwen en vetreductie moeilijk samen. Het zou wel gerealiseerd kunnen worden door een intensieve krachttraining en een klein tekort aan Kcal-inname.

Fout. De combinatie van beiden kan nooit gerealiseerd worden. Daarom zie je termen als 'bulken' en 'cutten' waarbij mensen om de beurt gaan bijkomen (spieren en vet), waarna ze gaan afvallen (met zo weinig mogelijk spierverlies). Er is enkel zoiets als een 'begineffect', wat kan worden vastgesteld bij mensen die nog nooit hebben getraind. In die gevallen kan het zijn dat je in het prille begin van je KT-carrière even spieren wint, en vet verliest maar daarbuiten is het zo goed als onmogelijk.

Daarnaast is het voor het optimale resultaat belangrijk om krachttraining te combineren met cardiotraining, die na de krachttraining gedaan wordt.
Klopt. Als je wil afvallen doe je best wat cardio na je KT. Lees de stickies even door voor de uitleg hierachter.

Ook is het van essentieel belang een goed gebalanceerd en gezond voedingsschemaop te stellen.
Daarbij moet de discipline niet uit het oog worden verloren. Doorzetten is de sleutel tot succes!
Klopt volledig.

@ Schoot

Cutten is afvallen met zo min mogelijk spierverlies, klopt dit? Bulken simpelweg spieropbouwen, toch?

Wat zou doen in mijn geval?

@ Schoot

Cutten is afvallen met zo min mogelijk spierverlies, klopt dit? Bulken simpelweg spieropbouwen, toch?

Vet verliezen dmv krachttraining, veel eiwitten (3g/kg BW) eten en onder onderhoud eten. Als je vet% een stuk lager is kun je low-carb met refeeds doen of carb cyclen.

@ Schoot

cutten = idd afvallen met zo min mogelijk spierverlies
bulken = spieren opbouwen, maar dit gaat onvoorkomelijk samen met ook een vettoename

Aangezien jij op 33% vet staat zou ik in jouw plaats proberen te gaan cutten tot een 20%. Niet uit esthetische redenen, cutten of bulken, het heeft beiden voor-en nadelen. Ik bedoel dan echter gewoon cutten voor je gezondheid, want je staat een beetje te zwaar. Als je begint met verantwoord af te vallen zal je je beter in je vel voelen en komt die motivatie om te trainen vanzelf wel. Mensen die nu tegen je zeggen dat je moet gaan bulken praten onverantwoord ... Stel je voor, nog wat zwaarder gaan worden !

Vet verliezen dmv krachttraining, veel eiwitten (3g/kg BW) eten en onder onderhoud eten. Als je vet% een stuk lager is kun je low-carb met refeeds doen of carb cyclen.

Oké, wat is low-carb met refeeds of carb cyclen?

---------- Toegevoegd om 12:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:36 ----------

cutten = idd afvallen met zo min mogelijk spierverlies
bulken = spieren opbouwen, maar dit gaat onvoorkomelijk samen met ook een vettoename

Aangezien jij op 33% vet staat zou ik in jouw plaats proberen te gaan cutten tot een 20%. Niet uit esthetische redenen, cutten of bulken, het heeft beiden voor-en nadelen. Ik bedoel dan echter gewoon cutten voor je gezondheid, want je staat een beetje te zwaar. Als je begint met verantwoord af te vallen zal je je beter in je vel voelen en komt die motivatie om te trainen vanzelf wel. Mensen die nu tegen je zeggen dat je moet gaan bulken praten onverantwoord ... Stel je voor, nog wat zwaarder gaan worden !

Oké, ik denk dat ik inderdaad ga cutten. Ik ga eens stiky over cutten lezen. Dank je!

---------- Toegevoegd om 12:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:38 ----------

@ een ieder die mij geadviseerd heeft.

Hartelijk dank voor de tijd en moeite! Ik kan nu zeker een goed beeld vormen van hoe of wat en ik kan hierbij mijn doelen goed bijstellen en verantwoord aan de slag gaan.

Nogmaals dank.

Overige adviezen zijn uiteraard van harte welkom!

Oja is cutten enkel cardio of een combinatie van?

3 gram/kg BW eiwitten is wel heel erg overdreven.
Begin eerst maar eens met 1.5 en als je straks de hulk ben en 100 kg spieren moet onderhouden dan zou je op 3 gr/kg kunnen gaan zitten.

Handig voor beginnervragen

http://wiki.dutchbodybuilding.com/

3 gram/kg BW eiwitten is wel heel erg overdreven.
Begin eerst maar eens met 1.5 en als je straks de hulk ben en 100 kg spieren moet onderhouden dan zou je op 3 gr/kg kunnen gaan zitten.

Handig voor beginnervragen

http://wiki.dutchbodybuilding.com/

Als je spieren wilt behouden bij afvallen is het belangrijk om veel eiwitten te eten (3gr/kg BW). Als je weinig spieren hebt is het uiteraard minder belangrijk, maar eiwitten vullen goed.

Oké, wat is low-carb met refeeds of carb cyclen?

Refeed
Carb cyclen

Laatst bewerkt:
Als je spieren wilt behouden bij afvallen is het belangrijk om veel eiwitten te eten (3gr/kg BW). Als je weinig spieren hebt is het uiteraard minder belangrijk, maar eiwitten vullen goed.

Te veel eiwit is volgens mij ook niet echt goed hoor.

Oké, maar even wat anders. Is cutten enkel cardio of een combinatie van KT en cardio?

Ik ben de afgelopen 4 a 5 maanden 15 kilo afgevallen en mn spieren zijn daarnaast zeker gegroeid.
Dus onmogelijk is het helemaal niet.
Niet teveel op die weegschaal letten maar doorzetten.
Gezond en goed eten is het belangrijkste.
Veel water!
Verder veel eiwitten eten, magere kwark, kip, tonijn en gerookte forel etc. matig met brood, rijst en aardappelen enzo, natuurlijk wel veel groentes en wat fruit.
Voor de rest gewoon hard trainen en een aktiever leven lijden, je moeder meer helpen in huishouden bv ;)
succes!

Laatst bewerkt:

wat gebeurt er als je alleen maar cardio zou doen en geen kt meer?

-je valt af
- je vetpercentage gaat omlaag (mits i.c.m. juiste voeding uiteraard)
- spiermassa verdwijnt omdat ........eh....waarom eigenlijk??? je lichaam spierweefsel gaat omzetten in energie als je te veel cardio gaat doen en niet meer je spierweefsel onderhoudt m.b.v. krachttraining?

Ik ben de afgelopen 4 a 5 maanden 15 kilo afgevallen en mn spieren zijn daarnaast zeker gegroeid.
Dus onmogelijk is het helemaal niet.
Niet teveel op die weegschaal letten maar doorzetten.
Gezond en goed eten is het belangrijkste.
Veel water!
Verder veel eiwitten eten, magere kwark, kip, tonijn en gerookte forel etc. matig met brood, rijst en aardappelen enzo, natuurlijk wel veel groentes en wat fruit.
Voor de rest gewoon hard trainen en een aktiever leven lijden, je moeder meer helpen in huishouden bv ;)
succes!

Oké, Kwakman. Hierdoor word ik zeker gemotiveerd. Het is leuk om positieve berichten uit de praktijk te horen.
Ik ben vandaag al aan de slag gegaan met mijn nieuwe schema's en het bevalt me super! Nu alleen nog doorzetten!

Maar jullie zijn nog lang niet van me af; ik blijf jullie bombarderen met vragen. haha (beter vragen dan verkeerd doen, toch? hoewel je wel van je fouten moet leren haha)

---------- Toegevoegd om 18:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:12 ----------

wat gebeurt er als je alleen maar cardio zou doen en geen kt meer?

-je valt af
- je vetpercentage gaat omlaag (mits i.c.m. juiste voeding uiteraard)
- spiermassa verdwijnt omdat ........eh....waarom eigenlijk??? je lichaam spierweefsel gaat omzetten in energie als je te veel cardio gaat doen en niet meer je spierweefsel onderhoudt m.b.v. krachttraining?

Oké, is het verantwoord om het volgende te doen: 4x per week krachttraining en na de training een half uur cardio. (exclusief het fietsen van en naar de sportschool, in totaal 20 minuten)
EN wat voeding betreft: gewoon op mijn dagelijkse behoefte gaan zitten (cutten op de manier van centaur)

Laatst bewerkt:
Je lichaam past zich aan, dus als je KT doet krijg je spieren en als je geen KT doet dan heeft je lijf ze niet nodig en gaat ze dus ook niet lopen onderhouden, wat dus spierafbraak ten gevolge heeft. Je lichaam wilt standaard, als je niks doet vet opslaan voor later.
Dus zolang jij goed en zwaar je KT doet en je eiwitten niet onder de 1,5 gram per kg BW doet dan is er niet veel kans op spierafbraak (of je moet al een megabuffel zijn dan is het denk ik anders).

Je lichaam past zich aan, dus als je KT doet krijg je spieren en als je geen KT doet dan heeft je lijf ze niet nodig en gaat ze dus ook niet lopen onderhouden, wat dus spierafbraak ten gevolge heeft. Je lichaam wilt standaard, als je niks doet vet opslaan voor later.
Dus zolang jij goed en zwaar je KT doet en je eiwitten niet onder de 1,5 gram per kg BW doet dan is er niet veel kans op spierafbraak (of je moet al een megabuffel zijn dan is het denk ik anders).

Nee, een megabuffel ben ik zeker niet! Ik heb eigenlijk alleen een buikje. Op de andere lichaamsdelen zit er weinig.

Het eiwitaantal moet je baseren op je VVM, toch?

---------- Toegevoegd om 18:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:26 ----------

Ik heb nog wel moeite met het maken van een goed en gebalanceerd schema. Ik weet namelijk niet hoeveel ik Kcal ik verbrand met KT. Daarnaast vind ik het vrij moeilijk. MIsschien moet ik het dan ook over laten aan een prof. Een diëtist bijvoorbeeld.

Wat denken jullie?

Terug
Naar boven