AndroidHealthClinic

vitamine D

stoneman158

Advanced Bodybuilder
Waardering
80
Lengte
1m78
Massa
83kg
Vetpercentage
7%
Hee gasten, ik vroeg me af of iemand hier gebruik maakt van vitamine D tabletten (2000-5000IU) of evt van 25000IU flesjes van de apotheek. Ik ben namelijk aan het kijken of dit wat voor mij is, maar ik kan nergens echt goed vinden wat nou de gevolgen zijn van deze grote hoeveelheden. De eenheid IU zegt me namelijk helemaal niets en op wikipedia gebruiken ze de eenheid IE en daarvan zeggen ze dat je bij een hoeveelheid van 10000IE per dag botontkalking krijgt etc. Ik hoor graag van jullie!

ojaa enne karma obvious voor iedere post :)

IU=International Unit=IE=Internationale Eenheid.

" Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam. "

Bron: http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-d/

Daarnaast zou ik, als je gaat supplementeren ongeveer 2000iu per dag slikken, dat is de maximale veilige (advies) dosis die wordt gehandhaafd, echter zou je dit kunnen ophogen tot 5000iu, wat ook gewoon nog veilig is, en zeker goed te doen is voor een sporter.

Ik had mijn vit. en mineralen laten checken. Ik slik supps (sport.vit.&min.) het gekke was dat alles normaal leek, alleen ijzer wat laag maar daarentegen was vit. D heeeeeel hoog?

Iemand enig idee waar dat van kan komen.

*als we het dan toch over vit. D hebben*

Ik had mijn vit. en mineralen laten checken. Ik slik supps (sport.vit.&min.) het gekke was dat alles normaal leek, alleen ijzer wat laag maar daarentegen was vit. D heeeeeel hoog?

Iemand enig idee waar dat van kan komen.

*als we het dan toch over vit. D hebben*

Blanke huid plus veel in de zon = Veel Vitamine D
Hoge dosering van je supps, denk aan 10.000iu +
Combinatie ervan.
En wat noem je heel hoog trouwens?

Dat je ijzer trouwens wat laag was is normaal in de zin van dat je een vrouw bent, aangezien een vrouw tijdens de menstruatie veel ijzer verliest.

Blanke huid plus veel in de zon = Veel Vitamine D
Hoge dosering van je supps, denk aan 10.000iu +
Combinatie ervan.
En wat noem je heel hoog trouwens?

Dat je ijzer trouwens wat laag was is normaal in de zin van dat je een vrouw bent, aangezien een vrouw tijdens de menstruatie veel ijzer verliest.
Ze had weer eens haast dus ze heeft geen exacte getallen van de D's gegeven (B12 was 181, daar zit ik vaak laag, viel nu mee)
Ze gaf aan dat het veel hoger lag dan de rest. Ik slik 1x p.d
http://www.xxlnutrition.nl/multivit/xxl-nutrition + http://www.xxlnutrition.nl/calcium-magnesium/xxl-nutrition

Meer niet. Zo heel veel zon zie ik ook niet..dus ik vraag het mij af hoe dan alleen vit. D hoog kan zijn?

Ijzer is bij mij standaard aan de lage kant inderdaad.

Ik slik 5000IU per dag.

• Topic Starter Topic Starter
dankjulliewel ik weet genoeg!

Ik vraag me af of het zin heeft om op trainingsdagen meer vitamine D3 in te nemen i.v.m. hogere testosteron gehalte (is meer spieren)...?

3000IU per dag. is de perfecte dosering

Terug
Naar boven