AndroidHealthClinic

Vitamine D

in eieren en zalm zit ook aardig wat vit. D

---------- Toegevoegd om 13:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:50 ----------

even google gebruiken:p

Huidpigmentatie: Melanine in de huid functioneert als natuurlijke bescherming tegen zonnebrand, maar beperkt eveneens de snelheid waarmee vitamine D kan worden gemaakt. Bij mensen met een donkere huidskleur functioneert de vitamine D synthese in de huid aanmerkelijk langzamer dan bij mensen met een blanke huid en kan tot 99% geremd worden.[22] Het feit dat mensen met een lichte huidskleur vooral in gebieden met weinig zonlicht wonen, zou een gevolg van de evolutie kunnen zijn, omdat mensen met een lichte huidskleur in deze gebieden minder snel rachitis zullen krijgen dan mensen met een donkere huidskleur. Omgekeerd zou het feit dat mensen met een donkere huidskleur vooral in gebieden met veel zonlicht wonen, een gevolg van de evolutie kunnen zijn, omdat mensen met een donkere huidskleur in die gebieden minder snel huidkanker zullen krijgen dan mensen met een lichte huidskleur.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D
ja dom, ik bedacht me idd al, je maakt meer pigment aan om je beter tegen UV te beschermen, dus idd, donkere huid maak je minder vit D aan.

@geen boter eter: omdat het duurder is? en alsnog krijg je gewoon genoeg, want al zit je binnen, als het licht is door natuurlijk licht kan je vit D aanmaken.. + je eet het ook uit bepaalde groenten en fruit en uit alle zuivel.

---------- Toegevoegd om 16:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:19 ----------

Dagelijks 2 bananen, 2 appels, broccoli... :)
oh ik neem altijd gewoon: 1pilletje: Zink, magnesium, ijzer, calcium, fosfor, jodium, vit C, vit A, vit B6 en vit E, dan hoef ik ook geen groente meer te nemen, veel makkelijker!

Bij oud hebben we het wel over 70+ers he..

Boven de 50.

---------- Toegevoegd om 16:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:23 ----------

Ja, en verder? Leeftijd, huidskleur, die dingen kunnen bepalend zijn, maar die staan er niet bij.

---------- Toegevoegd om 16:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:24 ----------

us iemand met meer pigment zou eerder meer UV-licht opnemen?

nee, donkere mensen nemen juist minder vit D op.
ja dom, ik bedacht me idd al, je maakt meer pigment aan om je beter tegen UV te beschermen, dus idd, donkere huid maak je minder vit D aan.

Sorry Jiep, ik had niet gezien dat je al geantwoord had.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
lol :')

Ben net geen 18 :)

dan heb je zeker geen extra vit D nodig, geld verspilling.

Inderdaad, je hoeft het echt niet te gebruiken dan.

Kwartiertje per dag in de buitenlucht is genoeg om voldoende vitamine D aan te maken.
Boter heeft een bad rep gekregen door de margarine industrie. Terwijl margarine nou net is wat je beter kunt vermijden. Als je gezond wilt eten.

Waar heb je die 25.000 IU gehaald? bij de apotheek kom ik niet verder dan 15mcg. Is wel een mooie dosis voor om de 2 dagen.

• Topic Starter Topic Starter
Bij de apotheek...

D-cure ampules..

KOm ik aan, met mijn 20 ud kinderpilletjes. Het enigste awt ze hier bij de apotheek verkochten was vitamine D voor kids..

Terug
Naar boven