XXL Nutrition

Vitaminen en mineralen, wat doen ze voor je?

• Topic Starter Topic Starter
Belangrijk, alle granen bevatten fytinezuur, dus ook havermout, laat daarom de havermout altijd een nacht (of langer) weken en giet het water smorgens af zodat een deel van de fytinezuur eruit is.

bron :

http://www.fonteine.com/superontbijt.html

Iemand dit al geprobeerd?

Ik wist het ook niet maar ga het morgen eens proberen, kijken of het te eten is.....:rolleyes:

mij niet gezien, klinkt echt niet als iets dat ik smorgens graag zou klaarmaken......

berti

Een hoop goed advies, maar komen er nog inzendingen...:D

Ik denk dat ik vanavond of morgen een bijdrage post. Even kijken of ik genoeg tijd vind om een duidelijk artikel te schrijven

Ik zou ook iets schrijven maar het gaat niet lukken heb er helaas geen tijd voor :(
En eigenlijk heb ik zelf weinig ervaringen hiermee.

Ik denk dat ik vanavond eindelijk tijd ga vind om mijn artikel te posten. Hoeveel zijn er nu eigenlijk gemaakt? 2?

Hierbij mijn poging. Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is. :rolleyes:

Welke belangrijke vitaminen en mineralen kennen we?
Er bestaan een heleboel vitamines en mineralen. Om een beetje overzicht te houden hierin heb ik de meeste belangrijke vitamines en mineralen uiteen gezet.

De meeste belangrijke vitamines en mineralen waar je mee te maken hebt zijn:
Vitamine A, vitamine B, Vitamine C, Vitamine E, ijzer, zink, jodium, selenium, kalium en natrium.
Er moet er op geattendeerd worden dat vitamine B eigenlijk een verzameling is van eerdere complexen als adenine, thiamine en foliumzuur. Wanneer er in de volksmond gesproken wordt over vitamine B, wordt vaak het Vitamine B12 complex bedoeld.

In welke voedingsmiddelen kom je deze het meeste tegen?
Vitamine’s kun makkelijk uit groenten uit fruit halen. Zo vind je vitamine A in fruit als banaan, maar vooral in wortelen. Vitamine c kan veel gevonden worden in citrusvruchten en vitamine B in peulvruchten. Vitamine E kan gevonden worden in plantaardige producten als noten en granen.
Ijzer is te halen uit groene groenten als spinazie, maar wordt ook veel gevonden brood, vleeswaren en in “rood vlees”.
Zink kan gevonden worden in vlees, vis en schaaldieren. Haring en schelpdieren zouden gezien worden als een belangrijke leveranciers van zink door hun eigenschap dat zij ook glucosamine bevatten, welke belangrijk is voor de smering van gewrichten.
Jodium kan tegenwoordig gevonden worden in brood en tafelzout.
Selenium kan gevonden worden in veel voedingsmiddelen. Het gehalte van selenium in plantaardige producten is afhankelijk van het seleniumniveau in de bodem.
Kalium kan net als selenium in veel producten gevonden worden. Hierbij moet gedacht worden aan vlees, melkproducten en zetmeelproducten als aardappelen. Natrium wordt veelal gevonden in zout.

Wat doen ze voor je?
Vitamine A: vitamine A heeft als precursor (voorloper van vitamine A) beta-caroteen. Deze vet-oplosbare vitamine speelt een belangrijke rol in het in stand houden van het immuunsysteem. Zo zorgt de aanwezigheid van voldoende vitamine A tot een adequate productie van anti-lichamen en zorgen dat het innate (niet-specifiek en schakelt als eerst in) en adaptieve (geheugen van immuunsysteem, langdurige bescherming tegen ziektes) immuunsysteem sterk genoeg blijft om indringende pathogenen aan te pakken. Vitamine A wordt in de retina van het oog opgeslagen en speelt daar in belangrijke rol in het gezichtsvermogen. Een tekort aan vitamine A zou dan ook kunnen leiden tot nachtblindheid of algehele blindheid.
Vitamine B1 (thiamine): Thiamine is een water-oplosbare vitamine. Een overschot zal dan ook door het lichaam via de urine uitgescheiden worden als het niet meer bruikbaar is. Thiamine zorgt voor een adequate verbranding van koolhydraten. Mensen welke veel afgevallen zijn door alcoholmisbruik hebben vaak een tekort aan deze vitamine. Dit zijn dan ook vaak mensen die moeilijk weer op gewicht komen. Verder zorgt thiamine voor processen in het zenuwstelsel en voorkomt het de progressie van het Karsakov-syndroom.
Vitamine B11 (foliumzuur): Foliumzuur speelt een belangrijke rol tijdens de celdeling. Het is betrokken bij de aanmaak van rode bloedcellen en DNA. Tevens verlaagt deze vitamine de kans op hart-en vaatziekten. Voor de mensen die steroiden gebruiken kan deze vitamine dus ondersteunen bij het laag houden van de risico’s tgv een verhoogd cholesterol.
Vitamine C: Vitamine C speelt naast het in stand houden van het immuunsysteem een belangrijke rol in de wondgenezing en de opbouw van littekenweefsel. Deze vitamine is water-oplosbaar en wordt uitgescheiden via de urinewegen bij een licht overschot. Wanneer deze vitamine overgedoseerd wordt kunnen er nierstenen ontstaan door stapelen van Fe (ijzer).
Vitamine E: Vitamine E is evenals vitamine A vetoplosbaar. Deze vitamine speelt een belangrijke rol in het onderhoud van spier – en orgaanweefsels.
Ijzer: De belangrijkste rol van ijzer is het binden van zuurstof door middel van oxidatieve processen. Een iets minder bekende functie van dit mineraal is dat ijzer een belangrijke rol speelt in het bestrijden van pathogenen dmv fagocytose (“consumeren van microbes”) en cytotoxiteit (injecteren van “gif” in de microbe). Er moet bij gemeld worden dat ijzer een mineraal is dat moeilijk te doseren is. Teveel ijzer verhoogt de kans op respitatoire aandoeningen als TBC en verhogen de kans op vrije radicalen welke schadelijk zijn voor de spiercellen. Te weinig ijzer kan de vermenigvuldiging van pathogenen remmen, maar verlaagd het binden van zuurstof. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot hartfalen (proces is te ingewikkeld om hier nu te beschrijven).
Zink: De belangrijkste rol van zink is het ondersteunen bij de groei en ontwikkeling van spieren dmv het opbouwen van aminozuren tot eiwitten.
Jodium: Iodine oftewel jodium speelt een rol bij de hormoonhuishouding door de schildklierfunctie te stimuleren.
Selenium: Selenium zorgt voor het weg vangen van vrije radicalen en werkt hierdoor als een soort anti-oxidant.
Natrium: Natrium zorgt samen met kalium voor een adequate vochthuishouding in het lichaam. Tevens zorgt het voor de geleiding van electrische impulsjes binnen het lichaam (zenuwgeleiding).
Kalium: Kalium heeft een soortgelijke functie als natrium. Kalium heeft tevens nog een rol in de energieregulering (ondersteuning in productie van ATP, energietransporter) en het samentrekken van de spieren door de betrokkenheid in de NA+/K+ - pomp.

Welke heb je (zeker) nodig?
Alle bovenstaande vitamines en mineralen zijn belangrijk. Het is wel zo dat je als bodybuilder de functie van een specifiek mineraal of vitamine extra wilt benutten. Hierbij kan je dan denken aan zink (voor eiwitsynthese en daardoor spieropbouw), ijzer (voorziening van zuurstof), thiamine en foliumzuur. Het is belangrijk dat alle vitamines voldoende in het lichaam aanwezig zijn, omdat veel van deze stoffen je lichaam beschermen tegen schade die je toe brengt met trainen.

Welke vitaminen en mineralen kan je supplementeren en wat gebruik je dan?
In principe zijn alle genoemde vitamines te supplementeren en zijn vaak terug te vinden in complete multivitaminepreparaten. Het is af te raden om deze dagelijks te gebruiken aangezien sommige vitamines gaan stapelen in onderhuids vetweefsel en dit kan leiden tot complicaties als lusteloosheid, diarree, etc.

Bronnen:
- Nutrition and Infectious diseases, M. Ponce (2007)

Laatst bewerkt:
Ik vind het toch een prettig leesbare 'samenvatting'. Dank voor de input.

d

Ik vind het toch een prettig leesbare 'samenvatting'. Dank voor de input.

d

ja het is best aardig
ik heb zelf weinig verstand van vitamines dus heb het maar niet geprobeerd :o

ik wil wel nog wat opmerken aan het artikel;
-Vitamine C vetoplosbaar?? hoeveel vitamine C is dan wel op te lossen per ml olie? In water lost het iig veeel beter op...
-Vitamine B12 verdient hier ook wel een vermelding(bij wat ze voor je doen)
-Calcium verdient ook wel een vermelding, het is zelfs betrokken bij het samentrekken van spieren!!1!!!!
-Ik vermoed dat de rol van jood en zink hier wel wat kort door de bocht word geformuleerd, zo niet zou niemand T3 of T4 nodig hebben als je ook gewoon jood kunt nemen en zou sowieso iedereen aan de zink moeten omdat dat eiwitten maakt.

Dit is niet vervelend bedoeld verder je hebt het al verder gebracht dan ikzelf aangezien je überhaupt een artikel kunt schrijven ;)

Terug
Naar boven