Fitness Seller

Vochttoename na een refeed? Ervaringen!?

• Topic Starter Topic Starter
Bij refeeds had ik idd ook enorm last van dat schuldgevoel en/of wroeging als je dit wat vetter invulde. Het is ook een enorme draai die je moet geven aan een low-carb dieet. Nu het meer low-carb en low-fat is geworden, is dat al wat makkelijker.
Maar 2x per week gewoon een halve dag niet aan 'correct' eten hoeven denken is effectiever dan maar 1x per week een hele junkdag losgaan.
Ik reken het ook 1-2 dagen van tevoren uit. Heb het nu dus vastgelegd op
- 1 zak chips
- 2 puntjes rijstevlaai (150-175g?)
- 2 kopjes koffie met marshmallows
- chocolademousse
O ja, en extra pindakaas en 4 sesamknäckebröd bij het ontbijt.
Resulteert in 3500 kcal. Het is niet gezond, het is geen BB maar wel lekker.
En ik ben er nu onderhand achter dat micromanagement niet zo belangrijk is als macromanagement. Eerst aan de kcals denken, dan aan de grammen eiwit, KH en vet en zo mogelijk ook je goede vetjes binnen krijgen. En als je dat 5 van de 7 dgn compleet in orde hebt en dan ook nog van de resterende dagen de helft van de dag in orde.. dan kunnen er heus wel 2 halve junkdagen bij.
In elk geval: het is een wereld van verschil qua stress.. gewoon: no worries, be happy!

For the record, die dag met zo weinig waterwinst was met:
- zelfde extra pk en sesamroggeknäckebröd
- 10 rijstwafels met halvajam, Zweedse (Ikea)kruisbessenjam, berghoning , light kaas (20+) en boerenkruidenkaas (48+) , minizakje snackajacks, minizakje sojachips en chocomousse light.
Rijstwafels zijn bekend lijnvoer.. het lukt mij niet om er maar 2 van te nemen, krijg er een vreetkick van.. dus waarom niet voor je junkdag gebruiken ? Miss ook wel voor een refeed geschikt, maar nu pretendeer je tenminste niet dat je het vetarm gaat doen. Of fructose arm al wil ik het aandeel sucrose en fructose zeker niet te hoog laten worden.

Waarom niet het hele cyclen idee laten vallen? Zeker als je gevoelig bent voor binges denk ik dat je beter af bent aan gewoon een stabiel voedingspatroon zonder refeeds. Hou je bloedsuikerwaardes stabiel en je glycovoorraden vol. Blijf tussen de 150-250gr kh per dag maar in totaal iets onder verbruiksniveau.

Dat is hoe ik het nu doe iig. Verder eet ik iedere 2 uur ipv 3 uur. Works for me. Ik heb absoluut geen behoefte meer de bodem van een zak chips te bereiken bv. (Voor degene die me inmiddels een beetje kennen: heb al zeker 2 maanden geen B&J in huis gehad en dat zegt echt heel veel)

Met cyclen ging het op zich prima, zo lang ik laag bleef. Maar 1 refeed en ik werd helemaal gek, kostte me ook vreselijk veel moeite de dag erna gewoon weer laag te gaan.

Juist omdat je al zon tijd loopt te etteren met cyclen Espi, waarom niet eens kijken wat er gebeurt als je daarmee stopt (aan de andere kant vertelde je dat je nu aan het opdrogen bent en je goed voelt, why change a winning team)

Gorilla-Man zei:
Hou niet zo van refeeds omdat er idd nog erg veel regeltjes aan verbonden zitten, ik heb er iig geen 1 keer een positief gevoel achteraf over gehad, kreeg toch teveel zin in eten wat er niet helemaal binnen het refeed past, hou nu high carb dagen met gewoon complexe carbs, eigenlijk gewoon me cut dieet maar dan meer carbs en savonds 1 cheat ''moment'' gewoon ff eten wat er is en waar ik zin in heb, niet aan trainen, regeltjes of bb in het algemeen denken en dan later voor het slapen nog enkel wat eiwit, dag erna gewoon weer verder met cutten
Zo ervaar ik het ook. Beetje loslaten af en toe maakt dat je veel minder druk op jezelf legt en het allemaal een stuk makkelijker gaat.

Voorheen deed ik het maar 1x per week al heb ik wel geëxperimenteerd met 1x per 4 dagen. Wat nieuw is om het 2x per week te doen en wel van tevoren uit te rekenen hoeveel kcal de uitspattingen me gaan kosten, zodat ik het niet TE gek maak, mag bijv niet meer dan 3500 kcal eten (=1000 kcal boven berekende behoefte van die dag).
ander groot verschil is vooral dat ik de KH wat opgehoogd heb.. kan het gemiddelde niet zo snel uitrekenen maar dat zit dus tussen 60 en 110 gram KH. Net genoeg om niet of nauwelijks in ketose te komen. Alleen KH uit groente, fruit en wat peulvruchten en wat extra zuidvruchten op dagen dat ik train. Junkdagjes komen neer op rond 250-300 g KH. Gemiddelde per dag is rond 175 gram KH.

Ik vind het een voordeel om heel strikt te kunnen zijn (miss vooral dankzij extra fruit) en zo laag in de kcals te blijven en ook echt heel erg veel te eten op 2 andere dagen. Zeker na benentraining werkt dat toch net ff iets anabolischer. Dat wijst onderzoek en praktijkervaring van anderen ook wel uit.

Ongelooflijk zeg.. gisteren 390 g KH gegeten. De dag ervoor 100g KH. Verschil is dus 290 gram extra KH
Wat denk je? Jep.. opnieuw een heel geringe gewichtstoename.
Gisteravond was het verschil tov 24 uur eerder 5 ons, vanochtend nog maar 3 ons.
Daarmee woog ik bijna precies evenveel als 2 dagen eerder.

Momenteel is mijn KEV-ratio over 1 week gemiddeld: 31-33-36 %. Bijna isocalorisch dus. Toen ik nog maar 1x per week extra KH at en 3-5x het gewicht aan extra KH erbij kreeg: plm 25-30-45%

Esperantisto zei:
Hmm daar zit ik nog wel even van af, maar ik ben eigenlijk sinds mijn 15e te dik, dus daar zit wel een geschiedenis van 25 jaar aan vast.
Maar ja, inderdaad.. mijn voornemen was wel steeds om niet te veel te eten, het werkte niet zo. Weinig dingen zijn zo frustrerend als wel willen lijnen, maar steeds eetbuien krijgen als gevolg van interval cardio.
En nu kan ik echt exact eten wat ik de dag van te voren bepaald heb.
Het grote voordeel is dat ofschoon het nog wel low-carb is, daar ik de meeste dagen de 100g KH niet haal, het niet zo gestresst is tav sausjes zoals een eetlepel ketjap of een stuk fruit enzomeer. Stress verdoete bij mij heel veel.
Ook heb ik besloten om toch per sé geen cleane refeed te doen, ook te veel stress. Heb je eindelijk een dag dat je wat meer mag eten, mag d'r weer geen vet in. Om schizofreen van te worden. Nee, lekker 1 of 2 maaltijden vervangen door junkvoer en er wat bij eten (morgen dus echte chips :D en 2 koppen koffie met minimarshmallows) en Espi is innig tevreden. Zit dan zo ongeveer 500-1000 kcal boven onderhoud.
Levert geen spectaculaire gewichtsverliezen maar eerste 2 wkn waren zeer veel belovend.
En vooral: leuk om te doen, praktisch stressvrij en makkelijk vol te houden! Zelfs de interval cardio (2 lange en 2 korte sessies/week) blijft goed te doen.

Beste Espi, ik verwonder me al heel lang hoe iemand die zo ontzettend met eten bezig is toch nog last kan hebben van overgewicht, maar is dit niet gewoon het antwoord? Met alle respect, maar het lijkt me allemaal nogal zonde van de moeite van al dat cyclen en k/e/v verhoudingen nauwkeurig afwgen als je regelmatig toegeeft aan vreetbuien. Ik weet niet hoe vaak ze voorkomen en hoe ernstig ze zijn, maar het helpt natuurlijk niet bepaald als je nou eindelijk echt eens wil afvallen.

Ik ken weinig mensen die zoveel weten van voeding en dieten als jij, en die er zoveel tijd en energie in steken om af te vallen, en daarom vind ik het nogal vreemd dat je op zo'n elementair punt in de fout gaat. Ben je nou echt zo gehecht aan chips en snoepgoed dat je die troep je van je doel laat afhouden? Vergeet gewoon dat die dingen bestaan. Hoe langer je ze niet meer eet hoe makkelijker het wordt. Na een tijdje weet je niet meer beter.

PS: Dit is absoluut niet als een aanval bedoeld, ik vertel gewoon hoe ik erover denk, hoop dat je er wat aan hebt.

Hmm dan had je die draad op een ander forum eens moeten lezen over het verschil tussen 'schoon' eten en 'junkvoer'. De mensen die het 100% schoon eten propageerden werden uiteindelijk tot aan de grond toe AFgebrand.
Begrijp me niet verkeerd.. 'schoon' eten of althans, het eten volgens wat in jouw ogen gezond is (want niet iedereen denkt daar hetzelfde over), is wel goed. Maar het is niet zo de heilige graal als je denkt.

De trek in wat jij zondig voedsel vindt.. heb ik lang niet meer in de mate die jij veronderstelt. het overeten wat mij overkwam was puur in caloriën en gebeurde zowel met 'schoon' als met 'junkvoer'.
En ik heb nu ongeveer door waar het door kwam.

Het ziet er naar uit dat ik momenteel meer bereik door minder krampachtig de principes van 'refeeds' vast te houden dan voorheen maar domweg te eten wat ik gewoon lekker vind. Gisteren dus cake , een gebakje en chips. Nou en?

Ik bedoel niet eens zozeer dat je totaal geen 'fout' eten mag nemen, maar dat het niet handig is om aan vreetbuien toe te geven. Je mag best af en toe eten wat je echt lekker vind, als je je totale hoeveelheid kcals er maar niet mee verdoet. Eet dus slekker je cake en chips, maar dan niet 5 zakken per week.

Ik weet trouwens uit eigen ervaring dat vreetbuien soms echt moeilijk zijn te weerstaan, maar jij moet die discipline toch wel op kunnen brengen?

Het eigenaardige is juist dat het nu zelfs perfect lukt om veel minder te eten dan ik voorheen deed. Maar misschien ook juist niet eigenaardig omdat ik 2 halve junkdagen per week heb.
Ofschoon ik op die 2 halve junkdagen in absolute zin meer eet dan op 1 hele junkdag, heb ik daar minder last van. Juist omdat het zo beter lukt om de andere dagen strikt te houden.
Voorheen kwam ik ook gelijk 3 kilo van aan, terwijl ik notabene minder kcals binnenkreeg dan nu.
Go figure! Vandaar de vraag wat bij anderen het totaal aan extra vochttoename is bij refeeds.

Momenteel zit ik op een calorietekort van gemiddeld 2500 kcal per week. Dit is niet superveel vanwege de hoogcalorische junkdagjes maar ik vermaak mezelf er uitstekend mee! Bovendien is het dan 2 dagen lang kinderlijk eenvoudig om minder kcals te eten. En de hoogcalorische dag werkt redelijk anabolisch heb ik de indruk, vandaar dat deze altijd op de 2 dagen valt dat ik benen train.

Een tekort van 2500 is prima om gezond af te vallen lijkt me. Als je dat volhoudt is er niks aan de hand lijkt me. Val je er ook echt op af trouwens?

Eerste 2 weken gingen als een speer, nu haal ik ongeveer de helft van de prognose .

Maar ik ben al lang tevreden, het lijnen gaat erg goed, vandaag eet ik 1300 kcals en ik krijg de salade met hangen en wurgen binnen. Na zo'n vreetdag heb je dus echt geen honger meer.
Medio augustus was ik door 2 weken vakantie 3 kg aangekomen, die zijn er nu weer af. Eigenaardig ook hoe extreem mijn lichaam op zelfs kleine hoeveelheden junkfood reageert als ik niet train. Met kerst ook altijd 4-5 kg in zelfs maar 1 week van vreten op aarde en niet trainen. En echt niet zo extreem qua kcals.
Het verschil zit er eerder in dat het trainen de stofwisseling hoog houdt en dat deze pijlsnel inzakt bij het niet trainen. Maar eveneens als ik te lang achtereen niet veel eet. Veel sneller dan bij anderen. Dit omdat ik ruim 20 jaar ervaring heb in heel weinig eten.. Eten boeide me totaal niet tot ik me voor BB ging interesseren.

Enige nadeel is dat ik het nu vast niet meer voor elkaar krijg om op 0 kcal vaste voeding en zeer weinig kcal aan vloeibare voeding van Parijs naar Amsterdam te fietsen. Ook LEL (1400km in 116 uur) heb ik op uiterst minimale hoeveelheden voeding volbracht (denk dat 4000 kcal een ruime schatting is).

Eerder te weinig dan te veel eten lijkt me dus de reden voor het moeilijke afvallen.
Junkdagen 'here I come'. Volgende keer ga ik 'junken' met chili con carne :D

Geen chili con carne geworden maar linzen, rijst, rode zalm en light mozzarella. Ook nog dille chips geproefd van de HEMA. Ook lekker, ze laten er de schil aan zitten en ze worden in pinda-olie gebakken. Weten we dat ook weer... zal er geen traan om laten ze een half jaar te laten staan.
Echter: te veel yoghurt. Heb van die 'boordevol hangop' gekocht. Lekker maar te veel.
Gevolg: 9 ons erbij voor 300g extra KH. Precies zoals voorspeld. Maar toch stomme aankoop omdat ik allergisch reageer op zuivel. Kon zoals gewoonlijk nieuwsgierigheid niet bedwingen. Vandaag dus de bekende post-zuivel-effecten zoals druipneus.
'k Was trouwens gisterochtend 8 ons lichter dan vorige week dinsdag. Drie kilo in 1 maand eraf is niet verkeerd.

'k sta nu even stil ivm de rode Ferrari. Ook ben ik niet geheel tevreden over de junkdagen. Het is verrekte moeilijk om die niet uit de hand te laten lopen. Zodra je eenmaal aan hoogglycemisch voedsel begint is een stopknop lastig te vinden.

Het ellendige is dat ik steevast 's ochtends train en gewoon het beste resultaat uit de extra KH haal als ik die meteen na de benentraining inneem en dan bijvoorkeur van de hoogglycemische soort. Het omschakelen na een uur of 5 en 2 foute maaltijden valt gewoon best tegen. Sowieso ook om niet gigantisch veel te eten.

Nog steeds is trouwens mijn vochttoename na een junkdag in vergelijking met wat dit eerst opleverde, minimaal.

Ik ga vooralsnog 1 van de 2 dagen inperken tot domweg het toevoegen van 1 enkel hoog-calorische versnapering. Eens zien of dat gaat werken.
Ik had afgelopen dinsdag toch een iets te omvangrijke junkmiddag nadat ik na een tijd pauzeren ivm schouderblessure weer eens aan het squatten en deadliften was gegaan. Toch heel wat beter dan dat suffe curlen en extenden. Vanaf oktober ga ik dus ook weer wat anders doen dan het energieverslindende GVT.

Heb net tijdens mijn werk in Spanje 10 dagen alleen maar aan de patat, hamburgers, broodjes frikandel en worst gezeten :meal: :D.
Doordat ik daar mijn cardio hoog hield (zwemmen), min. 3 liter dronk, de maaltijden terug schroefde naar 3x p.d. en een aantal malen trainde in de
gym, wist ik de schade beperkt te houden tot ongeveer 0,5 kg extra gewicht
en een iets hoger vetpercentage (denk tussen de 0,5 tot 1%).
Nadat ik 4 dagen terug was in Nederland, was ik dit alweer kwijt en zit nu weer rond de 10% ;) .

Dat was geen refeed Dave, maar inderdaad heb je het vrij slim aangepakt door je maaltijden te verminderen. Je eet per maaltijd zoveel extra kcals dat het dom zou zijn om dan nog extra bb-maaltijdjes er tussendoor te nemen.

Junkfood voor een tijdje zal je niet eens zoveel kwaad doen, zolang de kcals-inname maar ingeperkt wordt. Voor mij gaat het anders, omdat KH voor mij ook echt vergif zijn zodra ik ook minder actief ben. Zo'n zwemmer als jij ben ik niet. Wel toen ik nog op fietsvakantie ging, toen kon ik echt alles eten wat Atkins verboden heeft, zonder aan te komen. Mja, meestal at ik dan nog steeds veel minder dan ik nodig had. En ontplofte ik qua gewicht zo'n beetje zodra ik thuis kwam vanwege de sterk afgeremde stofwisseling.

Esperantisto zei:
Dat was geen refeed Dave, maar inderdaad heb je het vrij slim aangepakt door je maaltijden te verminderen. Je eet per maaltijd zoveel extra kcals dat het dom zou zijn om dan nog extra bb-maaltijdjes er tussendoor te nemen.

Junkfood voor een tijdje zal je niet eens zoveel kwaad doen, zolang de kcals-inname maar ingeperkt wordt. Voor mij gaat het anders, omdat KH voor mij ook echt vergif zijn zodra ik ook minder actief ben. Zo'n zwemmer als jij ben ik niet. Wel toen ik nog op fietsvakantie ging, toen kon ik echt alles eten wat Atkins verboden heeft, zonder aan te komen. Mja, meestal at ik dan nog steeds veel minder dan ik nodig had. En ontplofte ik qua gewicht zo'n beetje zodra ik thuis kwam vanwege de sterk afgeremde stofwisseling.

Zag het ook niet zo zeer als refeed al leek het er wel bijna op :D, er was jammer genoeg geen goed voedsel voor handen :( . Gelukkig heb ik geen last van een slechte stofwisseling.

Maar gezien je kennis van voeding en supplementie twijfel ik er niet aan dat je het e.a. kunt blijven opvangen :thumbs: .

Lekker eten zal ik voor altijd en eeuwig fijn vinden. Maar net zo goed zal ik voor altijd en eeuwig met KH moeten oppassen tenzij ik gruwelijk veel cardio en/of KT doe.
Dat is een feit. Ik weet dankzij de vernieuwde aanpak nu eindelijk ook hoe ik lekker FOUT eten (junken) kan inpassen in een cutdieet waar ik toch ook verrassend lekker blijk te kunnen eten. Het wordt ook een sport om lekker te eten en toch weinig kcals binnen te krijgen.

Alleen 2 echte halve junkdagen is te veel van het goede. Het moeten er toch helaas slechts 1 echte halve junkdag en dan 1 extra junktoetje worden.

Vanaf nu (ben weer op gewicht van voor de vakantie) wordt het weer lastiger.
Gelukkig geen last meer van de psychische blokkade en hopelijk ook niet van doemgedachtes als "dat lukt me toch niet". Daar hoop ik dan wel op geestelijke steun van anderen!

Jongens & meisjes: het gaat ongelooflijk gesmeerd tegenwoordig.
Geen skippybal meer om Dani's woorden te gebruiken en amper nog vochttoename. Gisteren 470 gram KH gescoord (jawel) en niet echt 'schone' refeed gehad (appeltaart, snoep, bapao en fruit). Maar slechts 11 ons erbij.
Het beste nieuws is dat ik nu echt itt vroeger gestaag afval, ben in de afgelopen 30 dagen 3 kg kwijt. Helaas ook de helft vocht (en hoop ik niet te veel spiermassa).

Grote frustratie is dat ik vooralsnog geen goede vervanger voor mijn weipoeder of kwark weet, nu ik de zuivel zo'n beetje heb afgezworen ivm allergieën. Waar ik eind vorig jaar bijna 200g eiwit at, eet ik nu sommige dagen net iets meer dan 100g . Nog altijd 2x mijn vvm maar toch. Voor ik zo streng ging ging lijnen was het toch meestal 140-150 g per dag. Op junkdagen haal ik daarentegen wel vaak de 200gram. Supplementeer nog altijd met vrij veel vet, zoals : lijnzaad, kokosrasp/MCT olie en visolie en organische transvetvrije pindakaas. Bereidingsvet gebruik ik eigenlijk amper nog.

Gisteren ter contrast nog heerlijk gegrillde kipfileetjes gegeten in de avond. Ook wel een winnaar: het aanschaffen van een goede tafelgrill! Een Philips Health Grill HD440 is het .

WTF?... Skippy is toch nog heel sneaky langsgekomen.. heb vanavond nierbonen en maïs gegeten, 2 roemruchte herrieschoppers. Vergeten om enzympillen in te nemen en jawel: skippybuik en mijn darmen lijken wel sponzen die al het vocht absorberen!

Update.. vanavond weer bonen en mais gegeten, zelfde zak. Nu uit voorzorg gepureerd... dus vandaar dat ik voor het allereerst tonijnshake gegeten heb. Er zat nl een blikje tonijn bij.

Laatste paar junkdagen/refeeds: 470 en 300 g KH . Gewichtstoename: resp 11 en 4 ons. Dat is niet verkeerd.

Terug
Naar boven