Fitness Seller

Voeding voor cutten

• Topic Starter Topic Starter
Kalkoen filet, wit vis is allemaal hetzelfde,
Kwark zou ik mee oppassen ivm zuivel. De een merkt niks, de ander veranderd in een vulkaan met zijn huid. Bouw dit langzaam op voordat je straks dagelijks 1.5kg kwark naar binnen schept.
Ik denk gewoon 500 gram per dag. Is dan ook mooi meegenomen 50gram protein. Vind het ook niet zo lekker maar ook niet verkeerd

Ik las je bericht voor mn pauze, dus besloot kwark te halen door jou! 50g protein 300kcal (lunch)
Noem je dat lunch? 1 bakje kwark?
Waar zijn je koolhydraten?

Er is zoveel variatie
Kipfilet zelf bakken
Kipfilet beleg (met of zonder kruiden)
Eieren
Ham
Rookvlees
Als je toch al zalm eet... (kostengewijs) neem dan ook een gerookte zalm/forel/haring oid
Vers vlees als varkenshaas, kalkoen, kip, rundvlees, gehakt kan ook prima en kan je gewoon rul bakken.

Ipv gewone kwark, met smaakje (pak skyr met fruit van lidl, 1,45 per 500 gr en 45 gr eiwit. Scheelt aardig in prijs) met havermout muesli oid.

Simpelweg
Ontbijt kwark 250 gr met muesli 50 gr
350 kcal 25 gr eiwit

Tussendoor
2 eieren
160 kcal 18 gr eiwit

Lunch
3 boterhammen met 100 gr ham of kip of kalkoen of duurder rookvlees, rosbief etc
350 kcal 25 gr eiwit

Tussendoor
Banaan en shake
115 +100 kcal =215 kcal
25 gr eiwit

Avondeten
75 gr rijst (ongekookt wegen)
250 groente
150 gr vlees
225+50+200 = ca 550 kcal met 10 ml (kleine lepel) 35 gr eiwit

250 gr kwark +25 gr noten
275 kcal 30 gr eiwit

Totaal 1850 kcal wal al zeer weinig is en je hebt al meer dan zat eiwit me 160 gr eiwit

Om effe ruw voorbeeld te geven...

Ik ben vorige week begonnen met cutten voor het verminderen van vet. Hierbij kreeg ik de advies om 140 gram eiwitten en 50 gram vet binnen te nemen (ik weeg 70) in een dag. Terwijl ik onder de 2000kcal blijf.

Ik heb tot nu toe nog nooit gecut, dus voor mij is dit erg lastig. Hebben jullie wellicht aangeraden maaltijden/snacks voor het verkrijgen van goede aantallen eiwitten met weinig calorieën? Ik zie veel topics over bulken maar zag luttele topics over cutten.

Ik vul mijn eetschema nu vooral met tonijn en zalm maar toch red ik 140 gram erg lastig, vooral doordat ik onder de 2000 kcal moet blijven.
Tenminste 50g vet schreef ik, dat is wel het minimale in cut.
(450kcals) vet, 360kcals eiwit, en de rest carbs, zvm complex 😉
2000kcals totaal kan prima. op 1.70m en 70kg met jouw bewegingspatroon dagelijks

Tenminste 50g vet schreef ik, dat is wel het minimale in cut.
(450kcals) vet, 360kcals eiwit, en de rest carbs, zvm complex 😉
2000kcals totaal kan prima. op 1.70m en 70kg met jouw bewegingspatroon dagelijks
Ja precies, was een beetje te snel met de 50gram🤣 maar de vet is geen probleem voorderest. Moet nu dan ook nog maaltijd en lunch wat meer carbs naar binnen zien te werken (dmv muesli, vind ik wel lekker). Af en toe misschien weetabix/rice crispies maar dar valt al onder veel calorieen dus met mate

Hoelaat kan ik het beste trainen. Vandaag het volgende gegeten:

Ontbijt (10:30~)
250 gram magere kwark met 50 gram havermout
- 300 kcal
- 5g vet
- 35g koolhydraten waarvan 11g suiker
- 26g eiwitten

Lunch (13:30~)
3 gebakken eieren en 50gram rice krispies (met 175ml halfvolle melk)
- 465 kcal
- 17g vet
- 51g koolhydraten waarvan 12g suiker
- 28g eiwitten

Tussendoor (15:15)
melkunie eiwitshake (225ml)
- 170 kcal
- 3,6g vet
- 15g koolhydraten waarvan 15g suiker
- 20g eiwitten

Ik ben van plan om rond 17:00-18:00 avond eten te eten. Is het handig om voor het avondeten te gymen of na het avondeten (en waarom)? Alvast bedankt voor het advies

Hoelaat kan ik het beste trainen. Vandaag het volgende gegeten:

Ontbijt (10:30~)
250 gram magere kwark met 50 gram havermout
- 300 kcal
- 5g vet
- 35g koolhydraten waarvan 11g suiker
- 26g eiwitten

Lunch (13:30~)
3 gebakken eieren en 50gram rice krispies (met 175ml halfvolle melk)
- 465 kcal
- 17g vet
- 51g koolhydraten waarvan 12g suiker
- 28g eiwitten

Tussendoor (15:15)
melkunie eiwitshake (225ml)
- 170 kcal
- 3,6g vet
- 15g koolhydraten waarvan 15g suiker
- 20g eiwitten

Ik ben van plan om rond 17:00-18:00 avond eten te eten. Is het handig om voor het avondeten te gymen of na het avondeten (en waarom)? Alvast bedankt voor het advies
Afhankelijk waar je persoonlijk goed op gaat in de gym... ik persoonlijk neem liever iets "kleins" voor het trainen eind middag/savonds en eet daarna nog een grote maaltijd.
Zolang je genoeg voeding stoffen binnen krijgt moet het goed zijn, al zou ik persoonlijk na de training nog wel willen eten vanwege honger gevoel en beter herstel(bro science??)

Afhankelijk waar je persoonlijk goed op gaat in de gym... ik persoonlijk neem liever iets "kleins" voor het trainen eind middag/savonds en eet daarna nog een grote maaltijd.
Zolang je genoeg voeding stoffen binnen krijgt moet het goed zijn, al zou ik persoonlijk na de training nog wel willen eten vanwege honger gevoel en beter herstel(bro science??)
Uiteindelijk voor het avond eten naar de gym gegaan. Ik had wel echt beter een banaan kunnen eten voordat ik ging. Verder was het wel prima en zit ik nu tenminste vol voor de avond.

Ik vind zelf ei, tonijn, kwark, amandelen, kipfilet op brood of cracker, brinta etc goede bronnen voor eiwitten.

Als je dat alles verwerkt in je voedingsplan kom je al een heel eind. Dan hoef je nog niet eens te denken aan whey shakes.

Persoonlijk neem ik ook geen eiwitshakes, aangezien ik uit mijn voeding al aan de x aantal g eiwitten kom.

Je wilt in je cutfase ook meer vast voeding gaan eten, dan dat je shakes neemt. Gewoon omdat het meer verzadigd gevoel geeft.

1 blikje tonijn wat ik zelf verwerk in mijn lunch ,maar wat ik soms ook wel kaal opeet. Geeft duidelijk een langer vol gevoel dan snel ff een shake atten.

Je wilt in je cutfase ook meer vast voeding gaan eten, dan dat je shakes neemt. Gewoon omdat het meer verzadigd gevoel geeft.

1 blikje tonijn wat ik zelf verwerk in mijn lunch ,maar wat ik soms ook wel kaal opeet. Geeft duidelijk een langer vol gevoel dan snel ff een shake atten.
Ja klopt, ik wil zeker ook af van deze troepshakes maar dit is mijn eerste cut. Ik ben een persoon die je om de dag wel pizza/kapsalon oid zag eten. En dezelfde avond een zakje m&ms van 400g. Omdat ik toch niet aankwam at ik van alles en nog wat. Van dit naar mijn huiding voeding is voor mij een erg grote stap. Ik wil mezelf niet moeilijker maken😅

Ja klopt, ik wil zeker ook af van deze troepshakes maar dit is mijn eerste cut. Ik ben een persoon die je om de dag wel pizza/kapsalon oid zag eten. En dezelfde avond een zakje m&ms van 400g. Omdat ik toch niet aankwam at ik van alles en nog wat. Van dit naar mijn huiding voeding is voor mij een erg grote stap. Ik wil mezelf niet moeilijker maken😅
Track je je voeding wel?

Een tip, eet op vaste momenten. En ook zo ongeveer hetzelfde, zo weet je lichaam op een gegeven moment waar die naar kan uitkijken bijvoorbeeld bij mij is dat een tussendoortje een ontbijtkoek. Dan krijg je niet daarna nog een keer een craving naar ander eten. Aangezien je de eerst komende 2 uur bijvoorbeeld niks eet, alleen water.

Ik eet elke dag hetzelfde (nagenoeg).

Ik zou je ook komkommer in de avond met aromat kunnen aanbevelen, heb je toch wat zoutigs en het vult even je bent aan het kauwen.

Een tip, eet op vaste momenten. En ook zo ongeveer hetzelfde, zo weet je lichaam op een gegeven moment waar die naar kan uitkijken bijvoorbeeld bij mij is dat een tussendoortje een ontbijtkoek. Dan krijg je niet daarna nog een keer een craving naar ander eten. Aangezien je de eerst komende 2 uur bijvoorbeeld niks eet, alleen water.

Ik eet elke dag hetzelfde (nagenoeg).

Ik zou je ook komkommer in de avond met aromat kunnen aanbevelen, heb je toch wat zoutigs en het vult even je bent aan het kauwen.
Thanks voor de tip! Ik werk vanuit huis dus moet prima lukken om een eetritme aan te houden. Ik geloof sws wel dat ik gewoon goed en gezond kan eten qua maaltijden. Ik struggle nu erg veel aan suikerkicks. Ik at altijd heel veel snoep, koek, chocola etc. Dit maakt het zo moeilijk voor mij om me in te houden. Ik probeer deze kicks te vervullen met suiker maar ook dat is lastig

Thanks voor de tip! Ik werk vanuit huis dus moet prima lukken om een eetritme aan te houden. Ik geloof sws wel dat ik gewoon goed en gezond kan eten qua maaltijden. Ik struggle nu erg veel aan suikerkicks. Ik at altijd heel veel snoep, koek, chocola etc. Dit maakt het zo moeilijk voor mij om me in te houden. Ik probeer deze kicks te vervullen met suiker maar ook dat is lastig
Of een goal zetten. In het begin.

Dus een hele week geen suiker (nergens in, ook niet in koffie of thee, geen snoep). En dan in het weekend jezelf belonen en de toestemming geven 1 x suikervrije drop te halen ofzo. Wel die dag iets anders ervoor laten, maar dat is ongeveer 200kcal, kunt het ook verbranden.

Het werkt bij mij, misschien werkt het ook bij jou. Al ben ik geen snoeper, maar moet het ook niet in huis halen.

Of een goal zetten. In het begin.

Dus een hele week geen suiker (nergens in, ook niet in koffie of thee, geen snoep). En dan in het weekend jezelf belonen en de toestemming geven 1 x suikervrije drop te halen ofzo. Wel die dag iets anders ervoor laten, maar dat is ongeveer 200kcal, kunt het ook verbranden.

Het werkt bij mij, misschien werkt het ook bij jou. Al ben ik geen snoeper, maar moet het ook niet in huis halen.
Hmmm is zeker een poging waard, maar ik denk zelf dat ik liever dan niets eet aangezien ‘de beloning’ mij juist meer gaat laten willen. Ik vul nu deze kicks vooral met oppo ijs. Lekker weinig in calorieen en smaakt lekker

Probeer eens wat alternatieven.

Neem bijvoorbeeld voor t slapen naturel kwark met wat honing en walnoten.

Denk ook eens aan zoete groente zoals tomaat, wortel etc.

Een alternatief... zoetzure augurken, kesbeke Amsterdamse uien etc. Kesbeke heeft heel veel van dat soort dingen.
Zoet en toch minimaal in kcal.

Zomerfruit zoals aardbeien, zwarte bessen, meloen. Lekker met simpele naturel kwark.

Drink eerst een groot glas slimpie limonade oid.

Zoet kan je jezelf aanwennen maar ook laten ontwennen. Er zijn ook lekkere "gezonde" manieren van snoepen.

Hou je van Koek en cake. Ga zelf eens aan de slag. Havermout mug cake. Heb je je ontbijt in cake vorm ;)
Banaan pannenkoeken. Prak Banaan met wat kwark en een beetje havermout. Beetje kaneel erdoor en dotjes in een pan doen en plat drukken. Om en om kort bakken. Gaat erin als zoete koek :D
1 eetlepel cacao erdoor en chocolade Banaan pannenkoek.
Je kan ze bewaren in de koelkast voor een dag of 3. Maar vers t lekkerst.
Het kost misschien net wat meer tijd. Maar je komt echt best ver met cravings onderdrukken zo.

Zo kan je oplossingen zoeken.

Probeer eens wat alternatieven.

Neem bijvoorbeeld voor t slapen naturel kwark met wat honing en walnoten.

Denk ook eens aan zoete groente zoals tomaat, wortel etc.

Een alternatief... zoetzure augurken, kesbeke Amsterdamse uien etc. Kesbeke heeft heel veel van dat soort dingen.
Zoet en toch minimaal in kcal.

Zomerfruit zoals aardbeien, zwarte bessen, meloen. Lekker met simpele naturel kwark.

Drink eerst een groot glas slimpie limonade oid.

Zoet kan je jezelf aanwennen maar ook laten ontwennen. Er zijn ook lekkere "gezonde" manieren van snoepen.

Hou je van Koek en cake. Ga zelf eens aan de slag. Havermout mug cake. Heb je je ontbijt in cake vorm ;)
Banaan pannenkoeken. Prak Banaan met wat kwark en een beetje havermout. Beetje kaneel erdoor en dotjes in een pan doen en plat drukken. Om en om kort bakken. Gaat erin als zoete koek :D
1 eetlepel cacao erdoor en chocolade Banaan pannenkoek.
Je kan ze bewaren in de koelkast voor een dag of 3. Maar vers t lekkerst.
Het kost misschien net wat meer tijd. Maar je komt echt best ver met cravings onderdrukken zo.

Zo kan je oplossingen zoeken.
Klopt, had een tijdje verslaving aan blauwe bessen. Ik at 500gram per dag maarja dat is dan ook weer 250 kcal en 50g suiker. De pannenkoeken maak ik met 1 banaan, 2/3 eieren en halve scoop (naturel/chocola) whey. Smaakt prima en nog honing/maple syrup erbij en prima. Was het helemaal vergeten, door jou erop gekomen.

Maar inderdaad, veel mogelijkheden die ik zal proberen. Kost soms wat meer tijd (en geld), maar dat is voor mij geen groot probleem

Extra kosten valt wel mee. Je kan die dure melkunie producten vervangen door goedkope kwark met wat fruit.

Blauwe bessen zijn duur. Kijk naar seizoens fruit.
Watermeloenen van een paar kilo voor een paar euro. Tipje... pureer fruit en doe t in ijsjes vormpjes. :)

Gewoon op aanbiedingen lopen.
Kwark 1 kg kost 1,39 en Light limonade doe je lang mee. Voor de prijs van die 2 melkunie dingen kan je best veel goedkope producten kopen.

Enige wat echt werkt hiertegen is cold turkey gaan voor een lange tijd. Je kunt een paar weken niet snoepen, als je jezelf een keer 'beloont' is de kans groot dat je weer cravings krijgt. Het is echt kut, maar voor sommigen (deze gek ook) is het te moeilijk om slechts af en toe te snoepen. Soms sta ik mezelf toe een week lang dagelijks 500 kcal te snoepen en verwerk dat in mijn voedingsschema. Compenseer dat dan met wat extra groente, sla etc.
Eiwitrepen en dergelijke kunnen ook een oplossing zijn ('snoepen' met eiwitten past makkelijker in je schema), maar op dezelfde manier ook weer een probleem worden.
Sugar cravings zijn gewoon echt klote, vandaar dat ik cold turkey adviseer als ervaringsdeskundige:grumble:

Terug
Naar boven