MuscleMeat

Voedingscentrum bestrijdt dieetfabels

010

Advanced Bodybuilder
Waardering
56
Voedingscentrum bestrijdt dieetfabels

Grapefruitsap en citroensap breekt geen vet af, zware botten bestaan niet en na acht uur 's avonds verbrandt je lichaam wel gewoon nog calorieën. Deze fabels leven wel nog onder Nederlanders, blijkt uit onderzoek dat het Voedingscentrum liet uitvoeren.

Bijna 6 op de 10 Nederlanders denken dat ze vet kunnen afbreken door grapefruit- en citroensap te drinken, ruim een derde denkt dat iemand te zwaar kan zijn omdat hij zware botten heeft en 6 op de 10 Nederlanders denken dat ze de calorieën die ze na achten 's avonds binnenkrijgen, niet meer verbranden. 4 op de 10 Nederlanders denken dat je van te weinig eten dik kan worden.

Ook weten 4 op de 10 Nederlanders niet dat er in een glas vruchtensap even veel suiker en calorieën zit als in een glas frisdrank. Van veel water drinken val je niet af, maar toch gelooft meer dan 6 op de 10 Nederlanders dat dat wel zo is.

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK onder ruim 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Daaruit bleek ook dat 3 op de 10 Nederlanders van 18 jaar en ouder op dit moment op dieet is om af te vallen of in het verleden wel eens gelijnd heeft. Onder vrouwen is dat ruim 4 op de 10.

Het Voedingscentrum adviseert mensen die willen afvallen hun levensstijl aan te passen door bijvoorbeeld minder maar regelmatiger te eten, producten met veel suiker, vet en alcohol te laten staan en ervoor te zorgen dat je niet meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt.

- bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672...9/Voedingscentrum-bestrijdt-dieetfabels.dhtml

-------

van water drinken val je af...hoe krijg je het verzonnen

Caloriebevattende dranken vervangen door water --> minder kcal binnenkrijgen --> denken dat je door water afvalt, terwijl je gewoon minder kcal binnenkrijgt

Ik hou niet van eten, ik vind het alleen zo ongezellig als mensen om mij heen eten en ik dan niks eet.

Zware botten bestaan overigens wel maar waarschijnlijk proberen ze het idee te bestrijden dat dit samenhangt met overgewicht wat inderdaad een hardnekkig fabeltje is.

Wat betreft het frisdrankverhaal. Veel mensen mijden energydrankjes als de pest omdat het zogenaamd veel te zoet zou zijn maar drinken wel zonder zorgen een blikje cola weg terwijl daar vaak meer suiker in zit. Wat mij betreft mag dat ook wel toegevoegd worden aan dat lijstje. En dan heb ik geen eens belang erbij om energydrankjes te verdedigen aangezien ik het zelf ook niet drink maar ik stoor me wel enorm aan de menselijke perceptie dat dat spul zo extreem slecht voor je zou moeten zijn.

Grapefruit... Spreek je dat dan gewoon op zijn Engels uit? Ik vind het altijd zo bizar dat Nederlanders daar de Engelse term voor gebruiken.

Is het voedingscentrum zelf niet een grote dieetfabel producent? Niet dat deze beweringen nu niet kloppen maar dat zoveel mensen het voedingscentrum als onfeilbare autoriteit zien stoort me altijd.

Enne dat grapfruit, hoe heet dat in Belgie dan? Ja wij spreken het op zn engels uit.

Ohh ik snap het al:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grapefruit Citrus ×paradisi
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pompelmoes Citrus maxima

De pompelmoes (Citrus maxima, Tamil pampa limāsu (பம்பரமாசு)[1] = grote citroen, vgl. pt. pomposos limões) lijkt veel op de grapefruit (Citrus paradisi), maar de grapefruit is een kruising tussen de pompelmoes en de sinaasappel (Citrus sinensis). De naam pompelmoes komt oorspronkelijk uit het Nederlands en is door andere talen overgenomen, zoals te zien bij het Franse pamplemousse en het Duitse Pampelmuse.

Laatst bewerkt:
Van veel water drinken val je niet af, maar toch gelooft meer dan 6 op de 10 Nederlanders dat dat wel zo is.
Of dit nu thuishoort bij de dieetfabels vraag ik mij af. Wat is veel water drinken? In 2010 is er een systematic review over gepubliceerd (1). Hoewel de kwaliteit van de meeste onderzoeken te wensen over laat, laten ze zien dat bij 55-plussers het drinken van water voor de maaltijd de enerie-inname daalt.
Daarnaast kan water een alternatief zijn voor caloriebevattende, suikerrijke dranken.
Het stimuleren om meer water te drinken lijkt mij daarom niet onverstandig.
Om dit nu op te nemen bij de dieetfabels lijkt mij dan ook geen verstandige/juiste boodschap.

Verder zegt het Voedingscentrum dat de meeste diëten ongezond zijn. Ze zouden éénzijdig zijn en niet alle voedingsstoffen bevatten. Wat ik mij afvraag is waar ze dit op baseren. Wat is de gebruikte definitie van "ongezond" en welke diëten zijn allemaal geanalyseerd? Dat niet alle diëten effectief zijn voor langdurig gewichtsverlies, wil niet zeggen dat ze schadelijk voor de gezondheid zijn (ongezond). Tijdelijk een dieet volgen is meestal geen probleem volgens mij.
Er zijn meer mogelijkheden om af te vallen, dan het volgen van de adviezen van het Voedingscentrum. Het lijkt er echter op dat alles wat daarvan afwijkt volgens het Voedingscentrum niet gezond is. Dat is echter een fabel.

Gisteren kon ik via de site van het Voedingscentrum een presentatie openen van de resultaten, maar die link werkt nu niet meer bij mij...

Referentie
1. Daniels MC, Popkin BM. Impact of water intake on energy intake and weight status: a systematic review. Nutr Rev. 2010 Sep;68(9):505-21. doi: 10.1111/j.1753-4887.2010.00311.x.

"6 op de 10 Nederlanders denken dat ze de calorieën die ze na achten 's avonds binnenkrijgen, niet meer verbranden."

Ga ze dat maar niet vertellen, straks durven ze 's avonds weer te snacken, omdat je daar toch niet dik van wordt...

Het is inderdaad onzin om te zeggen dat water drinken geen calorieen verbrandt. Ten eerste moet je lichaam het overtollige water afscheiden en dat kost gewoon kcal's. Daarnaast heb je nog het thermische effect van het drinken van water onder de lichaamstemperatuur. Stel je drinkt 3 liter water uit de koelkast van 4 graden, dan kost dat (37-4)x3kg = 99 kcal voor het lichaam om het water op te warmen. Het is niet veel maar zeker niet verwaarloosbaar.

BillTom zei:
Het is inderdaad onzin om te zeggen dat water drinken geen calorieen verbrandt. Ten eerste moet je lichaam het overtollige water afscheiden en dat kost gewoon kcal's. Daarnaast heb je nog het thermische effect van het drinken van water onder de lichaamstemperatuur. Stel je drinkt 3 liter water uit de koelkast van 4 graden, dan kost dat (37-4)x3kg = 99 kcal voor het lichaam om het water op te warmen. Het is niet veel maar zeker niet verwaarloosbaar
Theoretisch klopt deze rekensom, maar....

de voordelen van water drinken moeten ergens anders worden gezocht volgens mij.
Het lichaam past zich namelijk aan koude aan. Mogelijk door het samenknijpen van de bloedvaten wordt het warmteverlies via de huid verminderd. Anders zou koudetherapie weleens een uitkomst kunnen zijn tegen obesitas.
Een onderzoek uit 2006 liet zien dat het drinken van 500 ml water met een temperatuur van 3 graden celcius de ruststofwisseling verhoogde met 4 kcal (1). Duidelijk minder dan de theoretische rekensom. De meeste andere onderzoeken bevestigen dit minimale effect op de ruststofwisseling op ééntje na (2).

Referenties
1. Brown CM, et al. Water-induced thermogenesis reconsidered: the effects of osmolality and water temperature on energy expenditure after drinking. J Clin Endocrinol Metab. 2006 Sep;91(9):3598-602.
2. Boschmann M, et al. Water-induced thermogenesis. J Clin Endocrinol Metab; 2003, 88:6015–6019.

Het voedingscentrum spreekt zichzelf soms tegen.
Na jarenlang vol te hebben gehouden dat men na achtten niks meer verbrandt, dat je van veel water drinken je gewicht onder controle kan houden, je meerdere keren per dag moet eten, je niet teveel eiwitten moet eten, je 2500 OF 2000 calorieën per dag nodig hebt en je 30minuten per dag moet bewegen, steken ze nu weer de kop op met claims alsof het ''eigenlijk'' helemaal niet zoveel uitmaakt allemaal (of je nu 2 of 6 keer per dag eet) of je nu veel of weinig water drinkt, of je nu calorieën eet die rijk zijn aan energie of niet, en of je nu rond 12 uur en rond 6 uur alles op eet, of verdeelt over de dag.... ''het maakt in feite niet uit, zolang je maar aan je kcal behoefte komt over een 24 uurs periode''

Echter slaat dit bij het gros van de nederlanders weer binnen met het idee dat savonds eten gewoon kan (ondanks dat ze al 2800 kcal op hebben) want 70% van de nederlands weet niet wat een calorie is. Alleen het woord ''vet'' kennen ze....

Is het voedingscentrum zelf niet een grote dieetfabel producent? Niet dat deze beweringen nu niet kloppen maar dat zoveel mensen het voedingscentrum als onfeilbare autoriteit zien stoort me altijd.

Enne dat grapfruit, hoe heet dat in Belgie dan? Ja wij spreken het op zn engels uit.

Ohh ik snap het al:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grapefruit Citrus ×paradisi
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pompelmoes Citrus maxima

In Vlaanderen zegt iedereen dus gewoon pompelmoes, ongeacht de "kruising". Grapefruit staat enkel op blikjes Aquarius :D

IIFYM, al de rest zal me zorg wezen.

Go home Voedingscentrum, youre drunk...

Het voedingscentrum maakt juist gebruik van het feit dat het grotendeel van de nederlanders vertrouwt op hetgeen wat zij ons voorschotelen. DIt is ook waarom de ADH kunstmatig "laag" wordt gehouden. Deze ligt namelijk voor de vrouw en man niet op 2000/2500. Overgewicht in de Nederlandse samenleving is hiervan de oorzaak. Nederlanders eten toch al teveel en door deze ADH kunstmatig lager te houden trachten zij de kcal inname te beperken. Onnodig te zeggen dat dit niet werkt, want GEKKK wat een vette mensen overal..

Bron: Hoorcollege Joris Hermans tijdens minor sport en voeding (brengt overig stukken uit voor voedingscentrum)

• Topic Starter Topic Starter
Het voedingscentrum maakt juist gebruik van het feit dat het grotendeel van de nederlanders vertrouwt op hetgeen wat zij ons voorschotelen. DIt is ook waarom de ADH kunstmatig "laag" wordt gehouden. Deze ligt namelijk voor de vrouw en man niet op 2000/2500. Overgewicht in de Nederlandse samenleving is hiervan de oorzaak. Nederlanders eten toch al teveel en door deze ADH kunstmatig lager te houden trachten zij de kcal inname te beperken. Onnodig te zeggen dat dit niet werkt, want GEKKK wat een vette mensen overal..

Bron: Hoorcollege Joris Hermans tijdens minor sport en voeding (brengt overig stukken uit voor voedingscentrum)

das een pittige bewering van joris h.
als die dat kan aantonen kan ie wel wat teweeg brengen me dunkt

Anders zou koudetherapie weleens een uitkomst kunnen zijn tegen obesitas.

Is het ook. Zoek maar eens wat studies op rond BAT (brown adipose tissue) Maar enkel langdurige
blootstelling eraan en daar spant net het schoentje want dat is haast geen haalbare kaart zonder
andere bijwerkingen

En er zijn trouwens ook zat studies te vinden dat pompelmoes wel invloed heeft op vetverbranding,
zelfs effect van medicijnen word veranderd door er pompelmoes bij te eten.

Robke zei:
Is het ook. Zoek maar eens wat studies op rond BAT (brown adipose tissue) Maar enkel langdurige blootstelling eraan en daar spant net het schoentje want dat is haast geen haalbare kaart zonder
andere bijwerkingen
Dan is het toch (nog) niet de uitkomst tegen obesitas?
Veel over bruin vet weten we nog niet. Hoeveel calorieën worden er bijvoorbeeld extra verbrand tijdens een koudebehandeling? De temperatuur moet rond de 15 graden celcius liggen. Bij een lagere temperatuur gaat het lichaam zich opwarmen door te rillen en niet via het bruine vet.

Onderzoekers kijken ook naar andere manieren om bruin vet te activeren (bijvoorbeeld door het stimuleren van het sympatisch zenuwstelsel).

Robke zei:
En er zijn trouwens ook zat studies te vinden dat pompelmoes wel invloed heeft op vetverbranding
Kun je er hier enkele plaatsen?

Terug
Naar boven